Netværks spøgsmål

Diverse d.  24. oktober. 2016, skrevet af Guffi-Vp
Vist: 1002 gange.

Guffi-Vp
 
Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 22:09:56
Svar/Indlæg:
140/18
jeg har en onkel der har et lille firma og skal havde en server hjem og stå men inden jeg går igang med og sætte det op kunne jeg godt tænke mig om der var en netværk guru her inde som kan fortælle mig og den her opstilling kan lade sig gøre med en router




paints skille er super pro
minoo
 
Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 22:13:24
Svar/Indlæg:
201/26
Ja med en router med VLAN så kan det


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2016 22:21:15
Svar/Indlæg:
3799/43
Du kan godt subnette dig ud af det.
Hvis at du benytter 192.168.0.1-255 subnet 255.255.255.0 til din dhcp.

Så kan du benytte 192.168.1.2 og subnet 255.255.255.0 til din server.

Når at du benytter de forskellige ip adresser, så vil dine pc'er ikke se serveren da den ligger på et andet ip segment.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2016 22:35:07
Svar/Indlæg:
2826/100
Hvilken router er der tale om. Skal begge de to netværk have adgang til internettet? Hvis ja, så er svaret som udgangspunkt nej .

Dog en sandhed med modifikationer, som #1 er inde på kan du lave en opstilling som den der via VLANs, så vil de to netværk være helt adskildt, og du kan styre hvad hvem må til hvad.

Løsningen som #2 skriver kan lade sig gøre hvis du har en firewall, som tillader at du har flere netværk på samme port, en normal router vil ikke tillade det.

Så en løsning vil være følgende:

Få fat i en rigtig FW, hvilken du vælger er som udgangspunkt ligemeget, men vi taler om routere som understøtter VLANs, så her kan der være tale om Cisco, Dell osv. i den lidt dyrere ende, hvis pengene er et problem så kig i retning af watchguard eller zyxel, de understøtter det også. Sørg for den enhed du finder har mere end 2 porte, ellers skal du ud også ud og have fat i en switch som understøtter vlans.

Når du har fat i en firewall opretter du som #2 er inde på 2 netværk, en med eks. subnet 192.168.0.1-255 og en med 192.168.1.1-255, på hver sit interface.

sæt serveren i det ene, og dine klienter i det andet og tillad det der skal tillades imellem netværkene. og du er herefter færdig.

Håber forklaringen kan bruges, ellers svar i tråden, så vil jeg gerne uddybe. Det har bare været en lidt for lang dag til jeg vil gå mere i dybden med det lige nu.


Guffi-Vp
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2016 18:43:47
Svar/Indlæg:
140/18
tak for alle de awesome svar men kan godt se det ikke er helt nemt så sætter det hele på samme netværk og så giver server fast ip og resten på DHPC noget nemmer :)


chiz
 
Superbruger
Tilføjet:
25-10-2016 22:08:26
Svar/Indlæg:
29/1
Som de andre siger, men hvis du får fat i en router som understøtter Vlans, kan du også slippe for Altibox routeren, da de kører deres internet på Vlan 102, så den skal bare tagges (HP/Dell) eller køres som trunk port (Cisco) 😎


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2016 01:57:30
Svar/Indlæg:
5750/124
Hvis jeg forstår dig ret: så vil du have to adskilte netværk, som har adgang til internettet gennem samme router? I det tilfælde, så kan du bruge 3 routere: 1 "main" som har adgang til internettet, og så en til hver af de to netværk. Så længe du sikrer dig at de to routere udover main, ikke bruger samme IP-adresser internt, som de har til main. Altså fx kan main bruge ip-adresserne: 192.168.0.x - så kan du give de to andre routere IP-adresserne på WAN porten: 192.168.0.2/3, og internt bruge 192.168.1.x.

Alternativt, hvis det ikke er så vigtigt, om serveren kan få adgang til de private maskiner, som det er vigtigt at de private ikke kan kontakte serveren, så kan du spare en router.

Det er lidt kringlet, men jeg vil skyde på det er den billigste måde, hvis ikke du går meget op i hvor fancy dine routere er 😉

ps. det er testet i virkeligheden, jeg har haft lavet et lign. setup til en, som skulle bruge billigt netværkssetup, som tillod en hel røvfuld brugere samtidigt over trådløstnet. Der skulle også være sikring mod en lille lukket del af netværket.


mazertm
 
Overclocker
Tilføjet:
27-10-2016 09:48:08
Svar/Indlæg:
214/12
Hvis serveren har 2 netkort så sæt den på altibox plads og installér en dhcp server på den og lav en opsætning med vlan2 så den kan få internetforbindelse. Forbind dine lan pcer med routeren til serverens sekundære netkort. Deaktiver dhcp på routeren og brug kun dens lan porte og ikke wan porten. Så kan du serverwise styre hvad der skal hvad og du opnår højest mulig internet hastighed. Husk at installere en firewall på serveren.