i7-4790k vs i7-7700k

Bundkort / CPU d.  03. november. 2016, skrevet af thorrs
Vist: 1546 gange.

thorrs
 
Nørd
Tilføjet:
03-11-2016 13:45:47
Svar/Indlæg:
68/11
hej ville godt høre jeres mening om det er en ide skifte min gamle 4790k ud med den nye 7700k når den kommer og ja ved godt at det kræver nyt bundkort kan sige at jeg spiller mest og det er på en 4k skærm mit grafikkort er et 980ti.
Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
03-11-2016 13:46:48
Svar/Indlæg:
3636/386
Hej og velkommen til.

Tror ikke, du skal forvente det store performance boost, hvis det er rent spil :)



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
03-11-2016 13:50:30
Svar/Indlæg:
833/39
Det ville give mere mening at opgradere dit grafikkort.

980ti er et fantastisk kort, har selv et, har dog kun en 1440p skærm.
I 4k opløsning er det begrænset med cpu load, det er primært dit grafikkort der bliver straffet.

4790k er stadig et bæst og vil være det nogle år endnu 😀


thorrs
 
Nørd
Tilføjet:
03-11-2016 14:03:28
Svar/Indlæg:
68/11
ja ved det var måske også mest lidt for at fremtidssikre for tænker lidt på og købe næste nvidia kort når det kommer 🙂


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
03-11-2016 14:27:10
Svar/Indlæg:
3636/386
Tror ikke du skal være bange for det :)

Der er ingen grund til at fremtidssikre nu, hvor du stadig er up-to-date. Vent til fremtiden med det :) Du kommer bare til at betale dyrt for noget nu, hvor du ikke har behovet og det er lidt spild :)


thorrs
 
Nørd
Tilføjet:
03-11-2016 14:38:30
Svar/Indlæg:
68/11
ja ok og tak for hjælpen til jer begge to 🙂 var bare lidt usikker på om den stadig kunne være med 😕 nå men så må de godt komme med et nyt kort nvidia 🙂 springer jo gerne en gen over 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2016 14:58:36
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
Hvordan du ser CPU flaskehalse
http://hwt.dk/Forum/343866/Hvo...

Saa har du et 100% korrekt svar for praecist dine spil i din opsaetning


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2016 15:13:45
Svar/Indlæg:
387/40
Folk sidder stadig og gamer på første gen i7 uden problemer, og du har 4 Gen. Hver generation kommer med ca et års mellemrum, hvis ikke lidt mere, så ud fra den logik kan du vente mindst 3 år (differencen mellem generationer) endnu, før du køber nyt. Det er selvfølgelig meget firkantet og uvidenskabelig sat op, men det er for at tegne et logisk billede.

Det du skal holde mest øje med, er hvor stort et CPU load der er, både i det hele, og for hver kerne.
Din CPU har 4 kerner, og yderligere 4 i form af hyper threading.

Hvis et program kan bruge flere kerner, og kan bruge hyper threadig så bruger den de 4 fysiske samt de 4 hyper kerner. Dvs at hvis du mangler CPU kraft, så vil du kunne se 100% CPU load i job manager fordi alle kerner er belastet maks.

Hvis et program kun kan bruge 2 af kernerne, så vil du se et load der kun er 25%, men du vil kunne se at to kerner er makset helt ud.

Det er først når det er hele, eller dele af din CPU der er makset ud, eller næsten er i maks, at du bør overveje at købe ny. Du kan også bare overclocke den, og det er vel derfor du har købt K CPU?


thorrs
 
Nørd
Tilføjet:
03-11-2016 15:24:55
Svar/Indlæg:
68/11
ja det er jeg helt med på men kunne måske også være en ide og skifte imens man kan få lidt for sin gamle cpu og bundkort for er jo godt klar over at den ikke bliver mere værd 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2016 22:04:02
Svar/Indlæg:
3661/82
#7

Tillad mig at uddybe.

hvis dem narvnet situation at du har et software de kun har 2 traade og derved max kan komme op paa 25% cpu forbrug kan du ikke se dette ved at kigge paa forbruget af dine individuelle kerner.
Da det du ser er et gennemsnit over tid og windows flytter dine traad fra kerne til kerne over tiden. Saa de 25% kan nemt vaere 25% paa alle individuelle kerner.
Det er derfor vi skal kigge paa den to reelle traade og se om de koere 25%

Igen linket foroven gaar de to maade at vaere CPU flaskehalset paa igennem. ( Core hastigheds og total CPU ressourcrer)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2016 01:58:00
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har selv sådan en CPU og et GTX 980Ti. Som andre skriver, så kan CPU'en sagtens følge med stadigvæk. Jeg har endnu ikke set et spil hvor den er problemet i 2560*1440 144hz.
Men det er ved at være en aldrende sag, 4790K, den bliver varm, den bruger meget strøm, er lidt svær at få over 4,8Ghz (min er i hvert fald), og jeg skal holde godt øje med temp på den. 4,5 Ghz v 1,245V og den runder 100° i Prime95, mens den ved 1,275 v og 4,7Ghz ikke kommer meget over 82° i Battlefield 4 eller Far Cry Primal.
Ud fra ovenstående kan man vel også _løseligt_ konkludere, at spillene ikke er CPU-begrænsede 🙂


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
04-11-2016 07:37:48
Svar/Indlæg:
387/40
#8 det kan ikke betale sig. Uanset hvad man sælger brugt, vil det altid være køber der vinder økonomisk.
Det kan kun betale sig at sælge, hvis man virkelig ikke bruger noget mere. Hvis man har penge nok, og har et brændende ønske om at have det nyeste, kan man også købe nyt, men det er ikke noget man vil få en mærkbar forskel ud af.

Forestil dig at du er single og du har en stegepande på 20cm. Der kan være én bøf på den pande, og det er nok til dit forbrug, og det vil være nok de næste par år, for du er lidt en playboy, og får derfor ikke brug for at stege en bøf mere til en evt kæreste. Men du ved også at I fremtiden vil du gerne have en kæreste, så du skifter panden med det samme, for så er den fremtidssikret. Problemet er bare at du når at slide det meste af teflonen af, inden du rent faktisk får brug for den, så den holder måske kun et år ind i det fremtidige forhold, og du bliver derfor nødt til at købe endnu en pande. Hvis du havde holdt dig til din oprindelige pande indtil du fik brug for den, så havde du kun skulle investere i 2 pander i alt, på samme tidsrum som du nu har investeret i 3 pander.
Det kan godt være at du kunne få lidt for den gamle, men det kan slet ikke opveje det du bruger på de nye.
Det er meget firkantet eksempel, men dog en fin skitse. Hvis du vil se ligningerne der understøtter min påstand, så må du sige til, men jeg gider ikke lave dem hvis du er ligeglad.

#9 det var jeg ikke klar over, men man lærer noget nyt hver dag. Takker.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2016 14:40:29
Svar/Indlæg:
4536/104
I er ikke bottlenecked i spil med en I5/i7, med mindre vi snakker i lavere opløsninger og i ganske få meget cpu demanding spil(city skylines/nyeste Fomula series) , og selv der er der stort set intet at hente så længe i sidder på en 4kernet haswell eller nyere basta. Kig selv de 100+ reviews igennem på youtube hvor de faktisk tester dette.

Hell en dual core Intel Cpu med HT på 3,2-3,8ghz kan trække det meste hvis man kan nøjes med 60 fps grænsen. og en true quadcore af nyere kaliber er ikke ramt før den skal brødføde seriøse gpu´s i ganske få titler, eller med specifikt høje krav til fps.

Basicly så længe du ikke har AMD cpu, så er der absolut ingen grund til at opgrade før 6-8 cores eller 4-4,5ghz er minimums krav i de spil du vil spille.

Til serverload er det et helt anden sag, og der kommer det mere an på hvor meget du vil virtualisere, samt hvilken operativ system og workload du har i tankerne.