Lave bootable USB med Win 10 - Rufus GPT/MBR og installationsprocess?

Software d.  05. november. 2016, skrevet af Tissie
Vist: 1446 gange.

Tissie
 
Overclocker
Tilføjet:
05-11-2016 17:32:38
Svar/Indlæg:
30/6
Hej HwT,

Jvf denne tråd er jeg godt igang med at dele til et nyt build:

http://hwt.dk/Forum/343996/Nyt...

Jeg har besluttet mig for at beholde min 840 Evo SSD fra nuværende build, hvorpå der pt er Windows 7.


Når denne engang skal flyttes over i nyt system vil jeg installere windows 10 via en USB, men jeg kan ikke lave en bootable USB med windows 10 media creation tool, idet den ikke kan registrere min USB (hvilket lader til at være et udpræget problem). I stedet fandt jeg ud af, at man kan lave en Win 10 ISO med samme værktøj og så lave en bootable USB med et værktøj der hedder RUFUS.

I denne process skal man vælge Partition scheme and target system type. Jeg kan vælge mellem 3 ting:

1) MBR partition scheme for BIOS or UEFI computers
2) MBR partition scheme for UEFI
3) GPT partition scheme for UEFI


Hvad skal jeg vælge? Jeg aner ikke om min nuværende 840 Evo med Win 7 er MBR eller GPT, og om den derfor skal konverteres til det ene eller det andet under Win 10 installationen.


Når dette engang er lykkes, og jeg får samlet og bootet pc'en fra USB og dernæst skal installere Win 10 fra USB'en: Skal product key (som købes via f.eks kingpuin) så indtastes FØR selve installationen eller skal den indtastes EFTER installationen i selve windows?


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Tissie d. 05-11-2016 17:35:13.
Bossmann_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
05-11-2016 17:54:36
Svar/Indlæg:
463/25
1. prøv at re-partionere usb, så kan media tool måske genkende den.
Har kun haft disse problemer hvis usb er i brug, feks med at andet boot OS derpå.

2. Rufus, # 1 så burde det køre, har selv haft lidt problemer med ren Uefi.

Da du vælger en ren 10 installation, er det fløjtende ligemeget hvad der er på disken i forvejen.

Mht key, brug den under install, så er den mere eller mindre aktiveret når du er på skrivebordet. Virker det ikke, så skal du nok aktivere via telefonen.

Det her er bare en grov guide, der burde få dig i gang.


Tissie
 
Overclocker
Tilføjet:
05-11-2016 21:34:58
Svar/Indlæg:
30/6
#1

1) Tak for forslag. Jeg kunne ikke få windows media tool til at genkende den, uansethvad jeg gjorde og hvilken USB, jeg kastede efter den.

2) Det virkede med Rufus, og jeg kunne boote fra USB'en. Nu må jeg så bare få bestilt nyt grej :)


Tissie
 
Overclocker
Tilføjet:
06-11-2016 16:04:39
Svar/Indlæg:
30/6
Iøvrigt, hvis jeg køber en licens via f.eks kingpuin og installerer denne på 840 Evo'en; vil jeg så få problemer med licensen, hvis jeg senere anskaffer mig en Nvme SSD, hvorpå jeg vil geninstallere Win 10?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Tissie d. 06-11-2016 16:05:18.


Bossmann_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
07-11-2016 16:08:19
Svar/Indlæg:
463/25
#3 Det BURDE ikke give problemer, da du har ret til mindre opgraderinger uden det har betydning for aktiveringen. Mener hovedparten af aktiveringen er på MOBO.

Dog ville jeg nok klone 840 til Nvme først og se om aktiveringen går igennem. Dernæst en ren install, hvis den gør det. Det kræver godt nok en M.2->usb adapter. 😐


Tissie
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2016 09:44:41
Svar/Indlæg:
30/6
I forlængelse af ovenstående, har jeg tænkt mig at købe denne licens:

https://www.kinguin.net/catego...

Når jeg skal lave min ISO via windows media creation tool under "create installation media for another PC", hvilken edition skal jeg så vælge?

Jeg kan vælge følgende:
Windows 10
Window 10 Home Single Language
Windows 10 N

Men OEM licensen lader til at være en Windows 10 multi language? Så er i tvivl om, hvad jeg skal vælge for, at jeg installere den korrekte version der passer til licensen.

ISO'en bliver så lagt på en bootable USB efterfølgende.

På forhånd tak for hjælpen.