Så er der nyt legetøj til far her. Jeg har det sidste ½ år savlet over den nye 38" LG ultrawide, og besluttede at hoppe på skibet og nedgradere mit PLP setup.
Første sted i Europa den kom på lager er overclockers.co.uk:
Jeg bestilte onsdag og den ankom fredag - fantastisk!
Den opmærksomme læser vil se at dette er en helt fantastisk pris lige nu. Pga Brexit er GBP helt i bund og det betyder at der VIRKELIG er penge at spare ved at handle i UK.
Samlet pris jeg gav var 1055£ inkl dansk moms og transport. GPB kursen ligger i 8.3 lige nu.
Til sammenligning er første butik i Danmark der lister skærmen Computersalg.dk og de har en pris på 12.500 kr. Prisen i UK er ca 8.500 kr.!
Tyske sites lister skærmen til 1400_ og i USA koster den 1500$
OCUK har netop meddelt i deres forum at der ikke er mange tilbage af det batch de fik i denne omgang og at folk skal skynde sig for næste batch hæves prisen med 150£.
Til skærmen: Helt igennem fantastisk skærm... skal nok skrive et bruger review en af dagene, men 3840x1600 i 24:10 format er super fedt. Nu kommer jeg selvfølgelig fra 4960x1600 og 3 skærme så den virker slet ikke for stor. Måske lidt lille. 🤣
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 06-11-2016 11:54:21.
Hmm.. muligvis kun mig, men med HDR/extended color rum, + at din skærm ikke har 4k, og så prisen, + at samsung har en lækker 10bit/HDR capable 34 tommers 3440*1440p lige om hjørnet, med lav ms og VA panel.
Så syntes jeg umidbart ikke at den skærm er så godt et bud.
men who knows, vil nok alligevel vente på en 120hz IPS/VA med HDR og 4k (+ displayport 1,4). 😛
#3 Jeg har været gennem alle overvejelserne og følger markedet tæt. 🙂
Jeg har også haft øje på Samsungs kommende 34", men den kommer højt sandsynligt til at ligge i niveau på 6-8k når den kommer til Danmark. Jeg havde heller ikke betalt 12.500 for denne LG, men til 8.500 hoppede jeg på den. Samsungs er i øvrigt heller ikke HDR, men blot "125% sRGB quantum-dot Samsung marketing snak" men ikke HDR.
120hz 4k er rigtig langt væk. Vi har intet hørt fra skærm producenterne om DP1.3/1.4 endnu og som regel går der 1 år fra vi hører dem nævne det til skærmene bliver lanceret. Denne LG blev annonceret sidste vinter som værende lige på trapperne! 120hz 4K ser vi tidligst om et år.
Generelt har jeg også kigget på 34" 1440p, men den bliver simpelthen for lille til mig. Med 3440 pixels i bredden er det lige præcis for lidt til at have 3 vinduer side om side på en ordentlig måde. Denne 38" med 3840 i bredden er 3 vinduer af 1280 og det passer perfekt til hjemmesider, mailprogrammer osv osv som stadig er designet efter den gamle 1280 opløsning. Til produktivitet er den fantastisk. Husk på jeg kommer fra 4 vinduer 1200+1280+1280+1200 setup, så jeg er allerede skåret ned til 3. 🙂
Ifht 4K er dette 38" panel også præcist 2.4:1 formatet til 4K film i letterbox/ultrawide. Dvs når jeg nu ser 4K cinema-format på YouTube eller Netfilx fylder det skærmen helt og perfekt pixel for pixel. 1440p er et "skævt" format i denne henseende.
Så kan man argumentere at en 40" 4K skærm vil give det samme, og at denne blot har skåret toppen af, hvilket er korrekt. Men det giver mig så 75hz i stedet for 60hz, og den øgede højde mangler jeg ikke når jeg sidder med 3 vinduer og arbejder.
Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af KleitusIV d. 06-11-2016 16:04:38.
Jeg har ikke prøvet endnu. Det er også lige med nød og næppe jeg kan holde mig inden for freesync range med mit R9 Nano, så 75hz er rigeligt lige nu. /Venter-på-Vega 🙂
Jeg har ingen fornæmmelse af at dreje hovedet når jeg spiller. Det føles meget naturligt. Men nu kommer jeg jo også fra et endnu breddere setup.
Der er i øvrigt stort set ingen BLB. Det fik LG vist løst med deres '8 serie (34UC98/34UC88) hvor det var ret udbredt i '7 serien. Med denne som er første i '9 serien er det det samme. De reviews jeg har læst skriver også at BLB er det bedste set på IPS.
Det er fordi "alle" er enige om at gamerskærm som minimum er 144hz, og eftersom denne kun er 75hz kan den pr. definition ikke være en gameskærm. Der findes da sikkert også bedre skærme hvis du er professionel FPS konkurrence gamer.
Der er også mange farvede reviews som er sure over freesync/g-sync og som mener at hvis en skærm ikke har g-sync kan den ikke være en gamerskærm (Linus er en af dem og hans video review synes jeg er alt for biased).
Jeg synes den rammer et perfekt spot for mig hvor den både har billedkvalitet, størrelse, opløsning og features til at kunne være min arbejdsskærm og en fed gamer-skærm. For mig er alle 144hz skærme udelukket pga for lav opløsning og for ringe billedkvalitet.
Jeg har lige læst på OCUK forum at der er en der har ændret freesync range til 32-80hz. Så chance for lidt overclock... 🙂
Nej jeg har et 60cm dybt skrivebord og skærmen er perfekt. Men jeg er også vant til 3-skærm setup. Jeg oplever faktisk at jeg rykker tættere på nu end jeg sad før. 🙂
Har lige testet CRU og det ser ud til min skærm også spiser 32-80hz freesync range. 80hz kører den i hvert fald nu og pendul og windmill tests kører fint, selvom de makser ved 60fps. 🙂