Intel ES, aflæse og finde ud af om den er fin?

Diverse d.  08. november. 2016, skrevet af Theofficialnicl
Vist: 1117 gange.

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
08-11-2016 15:59:50
Svar/Indlæg:
144/17
Min kamerat har tænkt sig at købe en ES cpu.

Xeon for den sagskyld, han fik lidt id'en fra mig af og fandt en fin pris på en brugt XEON.

Nogen der har forstand på dem og ved hvad numre man skal gå efter og ikke? Sælger har nemlig 100 styks alle med forskellig numre på sig 🙂

Han sagde selv at QEFY var det bedste valg inden for ES cpu'erne er det rigtigt?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Theofficialnicl d. 08-11-2016 16:00:08.
bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2016 17:03:11
Svar/Indlæg:
611/4
Den skal passe i soklen som det første,men vi kan jo ikke gætte,hvilket bundkort din kammerat har?

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
08-11-2016 17:09:04
Svar/Indlæg:
144/17
Han har intet, han er igang med og bygge test setup op.

Og vi / han vil sådan set bare gerne vide hvad ES model man skal gå efter hvis man vil være sikker på det overhovedt passer i et consumer mobo 🙂 For alle forskellige versioner har forskellig stepping og kun nogen steppings virker i bundkort.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2016 17:50:04
Svar/Indlæg:
3661/82
Hvilken xeon?
Xeon er en serie er forskellige CPU'er, hvilket goer dit spoegsmaal horrible upraecist.

jeg kan forsikre dig at alle Xeon CPU som ikke er defekt virker i bundkort. Der er ikke lavet en eneste Xeon CPU som der som standard ikke virker i bundkort... 🤣

Beklager den haarde tone men:
Det lyder paa mig ikke som om hverken du eller han burde rode med Xeon, og isaer ikke ES udgaverne, hvis du er hans tech reference.

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
08-11-2016 17:56:27
Svar/Indlæg:
144/17
Jeg ved meget om ES og har ejet og brugt mange penge på dem før i tiden, min gamle Xeon 2590 ES virkede kun i et bestemt bundkort fordi de netop ikke er ment til brug af consumer men test hos OEM's.

CPu steppingen på næsten alle ES cpu'er passer ikke med nogen retail CPU så der med har bios'en ikke nogen ide om hvad cpu'en er og svært ved og komme videre.

Nogen Asrock Bundkort har været heldige og have den rigtige stepping men out of the box virker ES meget minimalt på consumer grade bundkort og man skal normalt lave god reserch inden man vælger sin ES Cpu da hvis stepping og årgang virker med en bestemt bios på et bestemt bundkort.

Og det er fuldt ud lige meget hvad XEON Det er for alle ES følger samme måde.

De numre jeg nævnte hentyder til kvaliteten og hvad stepping de køre med.

QEFY i følge seller skulle være tæt på retail stepping som er S1RG? Kan ikke huske det.

Og alle xeon's følger samme stepping metode.

Ergo er det lige meget hvad for en så længe den rigtige stepping er bygget ind.

Hvis du læste kunne du netop se at der ikke var nogen xeon og vi er lige pt udelukkende ude på og høre hvad model vi skal gå efter for og have bedre held med mindre problemer og god support.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Theofficialnicl d. 08-11-2016 17:57:43.

mazertm

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2016 19:37:41
Svar/Indlæg:
214/12
#3 du forkert på den svenbent. De fleste sælgere på eBay kræver at verificere hvilket bundkort du har tænkt dig at putte deres ES xeon i fordi de ikke orker bøvlet der ofte kan forekomme.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2016 19:46:42
Svar/Indlæg:
3661/82
Mht til hvilken xeon
Du spoerger om hvad man skal gaa efter. her er det relevant hvilken xeon CPU din ven har kig paa. Hvis han sider og kigger paa pentium 4 xeon'er skal han slet ikke koebe dem. Mange af de billige xeoner er I7 1st generations Xeon'er eller endog core 2 duo Xeon'er som er langt sloevere per clock end en nyere consummer CPU.

Saa jo det kommer an paa hvilken Xeon der taler om hvis vi skal komme med anbefalinger

Mht til bundkort
Det du skrive ny er ikke det samme som du skrev foer.
Du skrev:
kun nogen steppings virker i bundkort. hvis kun nogen virker i bundkort maa det betyde er de er nogle andre som IKKE virker i bundkort, eller som virker uden bundkort.
Som jeg skrev taget defekte CPU'er vaek, saa er alle CPU'er beregent til at virke i bundkort

Bemaark hvordan du ikke skrev NOGLE eller specifikke bundkort men derimod ultimativt bundkort hvilket uden begraensende ord betyder konceptet bundkort.
og bemaerk hvordan jeg ikke gave en lovning om ALLE bundkort.
Det var en joke hentydning til at din logiske fremstilling var forkert. og du nok mente at de ikke virker med sikkerhed i alle bundkort og ikke at de ikke virker i bundkort.

Matematikken bag hvad du sagde var blot forkert formuleret.

mht til at du har koebt det
Bare fordi du har koebt noget betyder ikke du kender til hvordan det virker. Jeg haaber ikke det kraever mere forklaring

Hvis jeg kunne laese

Du hentyder til at jeg burde kunne laese mig til at der ikke er tale om nogen specific Xeon
tillad mig at citer dig selv
og fandt en fin pris på en brugt XEON.
Det lyder meget som om der er en specifik Xeon i tankerne med en specifik pris.

I bund og grund er disse klage punkter baseret paa din egen manglende korrekt fremstilling af spoergsmaalet og informatione generelt. Og ville havde vaeret undgaeet hvis du skrev hvad du mente i stedet for at vi skal laese noget andet end det du mener.
Jeg kan kun svare paa de information du giver ikke paa hvad du taenker

Hvor har jeg sagt noget der udelukker dette?
Hvis det skal verificeres til et bundkort for at vide de virker i det bundkort. Er vi saa enig om at de virker i det bundkort. ergo saa virker cpu'en i et bundkort?

Bemaerk som skrev foroven jeg ikke siger alle. Jeg skriver blot at CPU'ern virker i bundkort. Hvilket de goer.

Folkeskole grammatik

Den virker ikke i bundkort = den virker ikke i nogen som helst bundkort
En negative paastand uden begraensing er som standard ultimative

Den virker i bundkort = den virker i nogen bundkort
en positivt paastnad ude begraensning er ikke ultimative

Det er bla derfor er men ikke kan bevise en negative paastand. fordi den er ultimat saa du skal bevise det i alle tilfaelde.
Hvorimod man kan bevise en positiv paastand med blot et eksempel fordi det kan krave et enkelt tilfaelde for at vaere saendt

eksempel paa korrekt og forkert bevis foerelse

Jeg kan ikke hore forskelle paa denne mp3 og en CD ergo er der ikke en forskelle.
Dette er forkert bevisfoering pga der er tale om en negativ paastand og du kan ikke udlede en negativ konklussion paa dette.
maaske kan nogle andre hoere forskellen, saa er din konklussion jo forkert

jeg kan GODT hoere en forskel paa denne mp3 og en CD
Ergo er der en forskel
Dette er korrekt bevisfoerelse pga der er tale om en positivt paastand og en positivt konklussion.
Det er irrelevant om andre ikke kan hoere det. Der maa stadigvaek vare en forskel hvis blot en person kunne hoere den.

Kort fortalt: Hans maade at skrive det paa var forkert og giver en anden mening end det han mener. hvilket jeg saa jokede med.
joken er ikke saa sjov naar man skal skaere den ud i pap dog 😢

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 08-11-2016 19:55:18.

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
08-11-2016 19:53:39
Svar/Indlæg:
144/17
Hvordan kan det være nogen folk har så svært ved og bare svare på topic og bliver nød til og gå helt off topic?

Har endnu ikke set et opslag eller været med til et hvor en person bare direkte giver svaret.

Det så meget nemmere..

Jeg spørger sådan det bare om to ting:
Er sælger rigtigt på den med QEFY er den bedste model indenfor ES, og hvad Xeon vil i anbefale og tage.

That's it.

Svaret er ikke svære end: Jamen det rigtigt, og vil klart anbefale dig og kigge på denne model:

Bum.

Sølling

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2016 20:02:51
Svar/Indlæg:
294/44
#7,

Du skriver hverken hvilken xeon det er du kigger på, som Svenbent så fint siger, derfor er det sgu svært at vide om det er en god cpu udfra stepping eller andet. Er det en 1xxx 2xxx eller?

Engineering samples er så forskellige som dag og nat, bare fordi QEFY er interessant på en specifik model, er det ikke sikkert den er på en anden model.

Så jeg tillader mig at spørge på andres vegne:

1: hvad skal den bruges til?
2: hvor mange kerner havde i selv i tankerne?
3: skal der være dual cpu support på den xeon?

De 3 spørgsmål udelukker en heeeel del valg for dig og du kan derfor snævre dit valg ind.

Du kunne også gå helt i små sko og sende et link til den cpu i har kigget på og spørge "er den her god?" så er jeg sikker på de første havde svaret et svar som du søgte indenfor 5min.

No hard feelings.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2016 20:08:09
Svar/Indlæg:
3661/82
maaske fordi folk gerne vil sikre sig du ikke koeber en forkert Xeon eller at de vil sikre sig at deres raadgivnign er korrekt. kort fortalt saa proever folk at vartage dine interesser.

At se det som en grim ting er godt nok en smule kort sigtet.

At du til stadighed naegter at give de informationer som folk tilspoeger fremvise en umaadelig staedighed til at samarbejd med de folk som brugte deres tid og kom ind for at hjaelpe dig.

anyway back on topic:
Sidste jeg fik ES fra Intel var steppings en 2 characters ting og Ikke 4. saa enten er det aendret ellers ogsaa taler du ikke om steppeings hvilket saa heller ikke goer det helt nemt

dengan var ES B0 og B1 system var nogenluinde at fortest bogstaver den reelt stepping genration og nummer var en itteration. saa b0 kom foer b1 som kom foer den released b2.
E0 kom foer E1 osv osv

Er du sikker paa du taler om stepping ?

-- edit --
jeg kom i tanke om slakr eller slacr som skulel var en vild core2duo overclocker backin the days.
godtnok 5 bogstaver man muglvis det er det du taenker paa.
det var dog en G0 stepping dvs det var ikke en steppings angivelse men kun oversaettes til det.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 08-11-2016 20:13:38.

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
08-11-2016 20:12:01
Svar/Indlæg:
144/17
Der står ikke andet info fordi der netop ikke er andet info der skal bruges.

Han skal bare bruge en cpu, han laver intet og vil mest af alt bare have den for og have den ligesom de fleste køber i7 selvom de kun spiller.

Vi har ikke nogen serie som vi har kigget på hvis det var så nævnte vi det.

Det eneste vi har er at vi har kigget på ebay og hørt hvad folk tager for og der efter fundet ud af der gode priser.

og steppingen er stadig som sådan to bogstaver da de første to afspejler chippen og resten er noget andet info. QE og FY.

Der mange der feks hedder QERY so on so forth.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2016 20:40:06
Svar/Indlæg:
5474/39
Nemmere købe i7, så slipper du for alt bøvl med finde et bestemt server bundkort.

Bare kigge på om generation 1, 2,3,4 eller 10. Kun soklen skal passe sammen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-11-2016 20:41:24.

gazzen

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2016 20:47:58
Svar/Indlæg:
258/52
#7 Inden jeg kommer med mit bud, kunne det måske nemmere at hjælpe dig hvis du ved hvilken sockel det skal være til. Personligt ville jeg kigge på noget til 2011-v3.

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
08-11-2016 20:56:29
Svar/Indlæg:
144/17
Bliver svært og finde en fin i7 der er nyere til den pris han maks vil give for cpu'en dsv, de Xeon's vi kiggede på kostede med fragt og told 1000 kr for 12 core feks.

Jeg gav selv 1200 kr med told for min E5 2658 V3 og fik et bundkort med til 400 kr af ham der solgte den fordi det netop ikke virkede med andre pga mdoded bios.

Og socket er lige meget, bare noget nyere som ikke koster en krig.

Tror selv at 775 ville være noget for ham.

Men ja X99 som hovedtpunkt er hvad han vil smække den i.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-11-2016 21:34:48
Svar/Indlæg:
2085/124
Du har ikke ejet en ES, du har købt hælervare.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
08-11-2016 22:27:15
Svar/Indlæg:
4982/47

Nej det passer ikke, han ved jo bedre selv, så det er jo helt sikkert at man godt må handle dem lovligt 🤡

mazertm

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2016 22:47:23
Svar/Indlæg:
214/12
#9 steppings er stadig 2 cifferet. Det nummer han hentyder til er Qspec (ES) eller Sspec (retail)

http://www.intel.com/content/w...

#10 så vidt jeg kan læse mig til så er QExx det laveste du skal købe. Hold dig fra QDxx og under men køb hellere en QHxx 🙂

Ud over det så køb Super Micro mobo med C612 chipset eller Asus med x99 chipset.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2016 23:10:47
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg takker.
Jeg var rimelig sikker paa det ikke var det samme men jeg kunne ikke huske hvad satan det hed.

Jeg ved ikke om du hentyder til mig eller nicl.
Jeg har aldrig koebt en ES, da jeg paent har faeet fra Intel.

Theofficialnicl

Newbie
Tilføjet:
09-11-2016 00:34:23
Svar/Indlæg:
144/17
Jeg ved fuldt ud godt at ES tilhøre intel, og ikke må sælges videre.

Men nu der så meget der ikke må gøres som alligevel bliver gjort, og har set op til flere ES blive solgt her inde så mon ikke at den går.

pekr

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2016 05:25:42
Svar/Indlæg:
119/2
Jeg har både v3 og v4 mener flere af den har det samme nummer som du nævner. De kører uden problemer.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
09-11-2016 06:43:14
Svar/Indlæg:
2085/124
Lånt, fået
Lånt, ejet

ES fra Intel er Intel ejendom.

pekr

Elitebruger
Tilføjet: