Elgiganten.dk frasiger sig 14 dages returret på wearables

Diverse d.  19. november. 2016, skrevet af sortiarius
Vist: 1677 gange.

sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 10:42:30
Svar/Indlæg:
353/59
Gennemgår aktuelt et lidt mere bøvlet køb hos elgiganten.dk for et par hovedtelefoner der blev købt som værende på lager. Efter online bestilling hvor produktet stod som værende på lager forsvandt varen fra deres hjemmeside. Jeg ringede til kundeservice hvor jeg fik at vide at supporteren var 100% sikker på produktet ville blive leveret og var på lager.

Herefter er fulgt daglige email hvor produktets afsendelse skydes med en dag (nu i alt 7 automatiske mails hvor der står +1 dags forsinkelse).

Får nok i bund og grund aldrig produktet trods supporterens løfter så kunne egentlig være ligeglad - men har bemærket mig at der i mine ordrebekræftelser står følgende clemance:

"BENYTTES 14 DAGES RETURRET, SKAL VAREN LEVERES TILBAGE I VÆSENTLIG SAMME STAND. FOR APPLE IPAD (ALLE MODELLER), OG WEARABLES GÆLDER 14 DAGES RETURRET KUN VED UBRUDT EMBALLAGE."

Her tænker jeg - jammen det kan de da ikke. Det er klar med den nye revision af købeloven så kan der gives afslag i returprisen ved brug af produkter - men grundideen ved 14 dages returret er vel stadig at man kan prøve produktet først når det er et fjernsalg.

Nu drejer det sig om en in-ear hovedtelefon hvor "fit" er helt ekstremt vigtigt - derfor kunne man sagtens forestille sig en situation fra min side hvor hovedtelefonen simpelthen ikke passer og jeg så har tænkt mig at gøre brug af min returret - men det kræver jo at jeg kan få lov til at prøve fittet først - dvs. bryde emballagen.

Hvad mener i - kan man fuldstændig afvise returretten på et par in ear hovedtelefoner hvis emballagen er brudt når vi snakker fjernsalg=
Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2016 10:49:51
Svar/Indlæg:
5474/39
Problemet er lidt, at elgiganten aldrig skulle sælge vare på nettet...

Af og til sker fejl med lager-antalsystem.

Generelt forsvinder meget i deres butikker.

3. Sker også, at returvare er registeret til være nye på nettet. Dette er sjældent.

4. Så har du muligheden prøve produktet i butikken.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 19-11-2016 10:58:31.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 11:27:35
Svar/Indlæg:
353/59
Joeh men nu er varen ikke på lager i nogle af deres butikker (modsat angiveligt deres fjernlager) hvilket var hvorfor jeg bestilte online i første omgang. Desuden kunne jeg godt være i tvivl om hvorvidt jeg ville få lov til at bryde pakningen og prøve dem i deres butik hvis vi ellers antog at de rent faktisk var på lager der.

Anyways det var heller ikke så meget det tråden skulle handle om - mere om hvorvidt elgiganten.dk overhovedet må afvise 14 dages returret på den måde de gør her ved brudt emballage


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2016 11:50:55
Svar/Indlæg:
2131/173

Hvis "fit er ekstremt vigtigt" hvorfor så købe online, de har garanteret nogle sets man kan prøve i butikken.
Jeg ville ikke købe de plugs du har haft i ørerne, det er der vel næppe nogen der vil.

Men de burde give dig 14 dages returret uanset, sådan er dét.
Medmindre du har brudt emballagen, altså..


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 11:52:20
Svar/Indlæg:
1500/79

Gennemgår aktuelt et lidt mere bøvlet køb hos elgiganten.dk for et par hovedtelefoner der blev købt som værende på lager. Efter online bestilling hvor produktet stod som værende på lager forsvandt varen fra deres hjemmeside. Jeg ringede til kundeservice hvor jeg fik at vide at supporteren var 100% sikker på produktet ville blive leveret og var på lager.

Herefter er fulgt daglige email hvor produktets afsendelse skydes med en dag (nu i alt 7 automatiske mails hvor der står +1 dags forsinkelse).

Får nok i bund og grund aldrig produktet trods supporterens løfter så kunne egentlig være ligeglad - men har bemærket mig at der i mine ordrebekræftelser står følgende clemance:

"BENYTTES 14 DAGES RETURRET, SKAL VAREN LEVERES TILBAGE I VÆSENTLIG SAMME STAND. FOR APPLE IPAD (ALLE MODELLER), OG WEARABLES GÆLDER 14 DAGES RETURRET KUN VED UBRUDT EMBALLAGE."

Her tænker jeg - jammen det kan de da ikke. Det er klar med den nye revision af købeloven så kan der gives afslag i returprisen ved brug af produkter - men grundideen ved 14 dages returret er vel stadig at man kan prøve produktet først når det er et fjernsalg.

Nu drejer det sig om en in-ear hovedtelefon hvor "fit" er helt ekstremt vigtigt - derfor kunne man sagtens forestille sig en situation fra min side hvor hovedtelefonen simpelthen ikke passer og jeg så har tænkt mig at gøre brug af min returret - men det kræver jo at jeg kan få lov til at prøve fittet først - dvs. bryde emballagen.

Hvad mener i - kan man fuldstændig afvise returretten på et par in ear hovedtelefoner hvis emballagen er brudt når vi snakker fjernsalg=

sortiarius skrev d. 19-11-2016 10:42:30


De regler gælder for vare købt i butikken. :)

Online:

"Du kan uden begrundelse fortryde den indgåede aftale inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare."

PS: Arbejder i firmaet ^^



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af canny d. 19-11-2016 12:01:35.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 12:35:11
Svar/Indlæg:
353/59
Nå jeg ringede noget fortørnet til deres support for både at brokke mig over formuleringen i min ordrebekræftelse og de gentagne forsinkelser.

Fik en usædvanlig høflig og tålmodig supporter i røret som gjorde det svært for mig fortsat at være irriteret. Vi gennemgik punkterne een efter en og han beklagede forsinkelsen. Kunne meddele mig at jeg tidligst ville få varen den 25.11 og senest d. 10 december.

Meddelte mig også at jeg ikke behøvede at være bekymret over formuleringen i ordrebekræftelsen idet han ikke mente mit headset var en wearable. Det diskuterede vi lidt frem og tilbage men da diskussionen blev hypotetisk foreslog han vi droppede den.

Slutteligt lavede jeg en analog til da jeg købte min samsung galaxy s7 note - her fik jeg en gavekort til 600kr fra telia - efter den historie foreslog supporteren selv han kunne gøre det samme for mig - jeg et gavekort på 10% af varens værdi.

Må give mig lidt - det var en ret god support oplevelse hvilket jeg også gjorde supporteren opmærksom på.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2016 15:10:15
Svar/Indlæg:
2131/173

Det er utroligt, både at de håndterer en sag inden den overhovedet er opstået, og at de giver rabat på en vare der endnu ikke er handlet.
Men det er nok lettere end at diskutere hypoteser til dommedag.


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 15:41:26
Svar/Indlæg:
1500/79


Det er utroligt, både at de håndterer en sag inden den overhovedet er opstået, og at de giver rabat på en vare der endnu ikke er handlet.
Men det er nok lettere end at diskutere hypoteser til dommedag.

comicsdk skrev d. 19-11-2016 15:10:15


hehe 🤡


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 15:57:16
Svar/Indlæg:
353/59

Gennemgår aktuelt et lidt mere bøvlet køb hos elgiganten.dk for et par hovedtelefoner der blev købt som værende på lager. Efter online bestilling hvor produktet stod som værende på lager forsvandt varen fra deres hjemmeside. Jeg ringede til kundeservice hvor jeg fik at vide at supporteren var 100% sikker på produktet ville blive leveret og var på lager.

Herefter er fulgt daglige email hvor produktets afsendelse skydes med en dag (nu i alt 7 automatiske mails hvor der står +1 dags forsinkelse).

Får nok i bund og grund aldrig produktet trods supporterens løfter så kunne egentlig være ligeglad - men har bemærket mig at der i mine ordrebekræftelser står følgende clemance:

"BENYTTES 14 DAGES RETURRET, SKAL VAREN LEVERES TILBAGE I VÆSENTLIG SAMME STAND. FOR APPLE IPAD (ALLE MODELLER), OG WEARABLES GÆLDER 14 DAGES RETURRET KUN VED UBRUDT EMBALLAGE."

Her tænker jeg - jammen det kan de da ikke. Det er klar med den nye revision af købeloven så kan der gives afslag i returprisen ved brug af produkter - men grundideen ved 14 dages returret er vel stadig at man kan prøve produktet først når det er et fjernsalg.

Nu drejer det sig om en in-ear hovedtelefon hvor "fit" er helt ekstremt vigtigt - derfor kunne man sagtens forestille sig en situation fra min side hvor hovedtelefonen simpelthen ikke passer og jeg så har tænkt mig at gøre brug af min returret - men det kræver jo at jeg kan få lov til at prøve fittet først - dvs. bryde emballagen.

Hvad mener i - kan man fuldstændig afvise returretten på et par in ear hovedtelefoner hvis emballagen er brudt når vi snakker fjernsalg=

sortiarius skrev d. 19-11-2016 10:42:30


De regler gælder for vare købt i butikken. :)

Online:

"Du kan uden begrundelse fortryde den indgåede aftale inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare."

PS: Arbejder i firmaet ^^

canny skrev d. 19-11-2016 11:52:20

Det er muligvis årsagen men når jeg nu har købt online burde der ikke indsnige sig en begrænsning i returretten der gældler butikskøb i mine fjernkøbsfaktura.


Det er utroligt, både at de håndterer en sag inden den overhovedet er opstået, og at de giver rabat på en vare der endnu ikke er handlet.
Men det er nok lettere end at diskutere hypoteser til dommedag.

comicsdk skrev d. 19-11-2016 15:10:15

Det vi nok kan blive enige om at elgiganten.dk her yder en god service de ikke var forpligtet til.

Det vi nok ikke kan blive enige om er at jeg mener det er dårlig service at skilte med en lagervare der efter køb forsvinder fra sitet, garantere mundtligt at varen nok skal blive leveret for herefter at udsætte leveringen automatisk x flere uden personlig underretning. Ligesom jeg mener det er sløset procedure at sende forretningsbetingelser der gælder butikssalg ud i en fjernssalgs situation.

Sagen er jo egentlig ikke hypotetisk. Jeg har rent faktisk købt en vare hos dem som de ikke formår at levere trods skriftlig og mundtlig løfte om det modsatte, og de har rent faktisk sendt mig et sæt at betingelser der ikke lever op til købelovens bestemmelser om returret ved fjernsalg .

Sagen er sket og situationen ikke hypotetisk.

Men de har ikke desto mindre efterladt et godt indtryk hos mig i deres efterfølgende håndtering i dag.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 15:57:44
Svar/Indlæg:
353/59

Gennemgår aktuelt et lidt mere bøvlet køb hos elgiganten.dk for et par hovedtelefoner der blev købt som værende på lager. Efter online bestilling hvor produktet stod som værende på lager forsvandt varen fra deres hjemmeside. Jeg ringede til kundeservice hvor jeg fik at vide at supporteren var 100% sikker på produktet ville blive leveret og var på lager.

Herefter er fulgt daglige email hvor produktets afsendelse skydes med en dag (nu i alt 7 automatiske mails hvor der står +1 dags forsinkelse).

Får nok i bund og grund aldrig produktet trods supporterens løfter så kunne egentlig være ligeglad - men har bemærket mig at der i mine ordrebekræftelser står følgende clemance:

"BENYTTES 14 DAGES RETURRET, SKAL VAREN LEVERES TILBAGE I VÆSENTLIG SAMME STAND. FOR APPLE IPAD (ALLE MODELLER), OG WEARABLES GÆLDER 14 DAGES RETURRET KUN VED UBRUDT EMBALLAGE."

Her tænker jeg - jammen det kan de da ikke. Det er klar med den nye revision af købeloven så kan der gives afslag i returprisen ved brug af produkter - men grundideen ved 14 dages returret er vel stadig at man kan prøve produktet først når det er et fjernsalg.

Nu drejer det sig om en in-ear hovedtelefon hvor "fit" er helt ekstremt vigtigt - derfor kunne man sagtens forestille sig en situation fra min side hvor hovedtelefonen simpelthen ikke passer og jeg så har tænkt mig at gøre brug af min returret - men det kræver jo at jeg kan få lov til at prøve fittet først - dvs. bryde emballagen.

Hvad mener i - kan man fuldstændig afvise returretten på et par in ear hovedtelefoner hvis emballagen er brudt når vi snakker fjernsalg=

sortiarius skrev d. 19-11-2016 10:42:30


De regler gælder for vare købt i butikken. :)

Online:

"Du kan uden begrundelse fortryde den indgåede aftale inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare."

PS: Arbejder i firmaet ^^

canny skrev d. 19-11-2016 11:52:20

Det er muligvis årsagen men når jeg nu har købt online burde der ikke indsnige sig en begrænsning i returretten der gældler butikskøb i mine fjernkøbsfaktura.


Det er utroligt, både at de håndterer en sag inden den overhovedet er opstået, og at de giver rabat på en vare der endnu ikke er handlet.
Men det er nok lettere end at diskutere hypoteser til dommedag.

comicsdk skrev d. 19-11-2016 15:10:15

Det vi nok kan blive enige om at elgiganten.dk her yder en god service de ikke var forpligtet til.

Det vi nok ikke kan blive enige om er at jeg mener det er dårlig service at skilte med en lagervare der efter køb forsvinder fra sitet, garantere mundtligt at varen nok skal blive leveret for herefter at udsætte leveringen automatisk x flere uden personlig underretning. Ligesom jeg mener det er sløset procedure at sende forretningsbetingelser der gælder butikssalg ud i en fjernssalgs situation.

Sagen er jo egentlig ikke hypotetisk. Jeg har rent faktisk købt en vare hos dem som de ikke formår at levere trods skriftlig og mundtlig løfte om det modsatte, og de har rent faktisk sendt mig et sæt at betingelser der ikke lever op til købelovens bestemmelser om returret ved fjernsalg .

Sagen er sket og situationen ikke hypotetisk.

Men de har ikke desto mindre efterladt et godt indtryk hos mig i deres efterfølgende håndtering i dag.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 16:03:38
Svar/Indlæg:
353/59


Hvis "fit er ekstremt vigtigt" hvorfor så købe online, de har garanteret nogle sets man kan prøve i butikken.
Jeg ville ikke købe de plugs du har haft i ørerne, det er der vel næppe nogen der vil.

Men de burde give dig 14 dages returret uanset, sådan er dét.
Medmindre du har brudt emballagen, altså..

comicsdk skrev d. 19-11-2016 11:50:55

Som sagt de er ikke at finde i butikker. Hvorfor ikke tænker du? Jo fordi elgiganten.dk har indgået en eksklusivaftale med producenten om at det kun er dem der må sælge varen i DK før 2017. Havde de været på lager i en butik havde jeg aldrig kunne finde på at købe online.

Nu er jeg imidlertid tvunget til at købe online - og hvis jeg så får et produkt der slet ikke passer mig så mener jeg sådan set det er fair nok jeg gør brug af købelovens bestemmelser for fjernsalg der netop er skræddersyet til disse omstændigheder.

Jeg vil i øvrigt tilføje at jeg handler de fleste ting online og jeg ikke kan huske hvornår jeg sidste gang rent faktisk brugte min fortrydelsesret - jeg er fuldt opmærksom på ulejligheden der medfører for firmaer og kunne ikke finde på at gøre brug af retten medmindre det var nødvendigt (som fx i et produkt der ikke fungerer til mig).


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2016 16:13:24
Svar/Indlæg:
1500/79

Gennemgår aktuelt et lidt mere bøvlet køb hos elgiganten.dk for et par hovedtelefoner der blev købt som værende på lager. Efter online bestilling hvor produktet stod som værende på lager forsvandt varen fra deres hjemmeside. Jeg ringede til kundeservice hvor jeg fik at vide at supporteren var 100% sikker på produktet ville blive leveret og var på lager.

Herefter er fulgt daglige email hvor produktets afsendelse skydes med en dag (nu i alt 7 automatiske mails hvor der står +1 dags forsinkelse).

Får nok i bund og grund aldrig produktet trods supporterens løfter så kunne egentlig være ligeglad - men har bemærket mig at der i mine ordrebekræftelser står følgende clemance:

"BENYTTES 14 DAGES RETURRET, SKAL VAREN LEVERES TILBAGE I VÆSENTLIG SAMME STAND. FOR APPLE IPAD (ALLE MODELLER), OG WEARABLES GÆLDER 14 DAGES RETURRET KUN VED UBRUDT EMBALLAGE."

Her tænker jeg - jammen det kan de da ikke. Det er klar med den nye revision af købeloven så kan der gives afslag i returprisen ved brug af produkter - men grundideen ved 14 dages returret er vel stadig at man kan prøve produktet først når det er et fjernsalg.

Nu drejer det sig om en in-ear hovedtelefon hvor "fit" er helt ekstremt vigtigt - derfor kunne man sagtens forestille sig en situation fra min side hvor hovedtelefonen simpelthen ikke passer og jeg så har tænkt mig at gøre brug af min returret - men det kræver jo at jeg kan få lov til at prøve fittet først - dvs. bryde emballagen.

Hvad mener i - kan man fuldstændig afvise returretten på et par in ear hovedtelefoner hvis emballagen er brudt når vi snakker fjernsalg=

sortiarius skrev d. 19-11-2016 10:42:30


De regler gælder for vare købt i butikken. :)

Online:

"Du kan uden begrundelse fortryde den indgåede aftale inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare."

PS: Arbejder i firmaet ^^

canny skrev d. 19-11-2016 11:52:20

Det er muligvis årsagen men når jeg nu har købt online burde der ikke indsnige sig en begrænsning i returretten der gældler butikskøb i mine fjernkøbsfaktura.


Det er utroligt, både at de håndterer en sag inden den overhovedet er opstået, og at de giver rabat på en vare der endnu ikke er handlet.
Men det er nok lettere end at diskutere hypoteser til dommedag.

comicsdk skrev d. 19-11-2016 15:10:15

Det vi nok kan blive enige om at elgiganten.dk her yder en god service de ikke var forpligtet til.

Det vi nok ikke kan blive enige om er at jeg mener det er dårlig service at skilte med en lagervare der efter køb forsvinder fra sitet, garantere mundtligt at varen nok skal blive leveret for herefter at udsætte leveringen automatisk x flere uden personlig underretning. Ligesom jeg mener det er sløset procedure at sende forretningsbetingelser der gælder butikssalg ud i en fjernssalgs situation.

Sagen er jo egentlig ikke hypotetisk. Jeg har rent faktisk købt en vare hos dem som de ikke formår at levere trods skriftlig og mundtlig løfte om det modsatte, og de har rent faktisk sendt mig et sæt at betingelser der ikke lever op til købelovens bestemmelser om returret ved fjernsalg .

Sagen er sket og situationen ikke hypotetisk.

Men de har ikke desto mindre efterladt et godt indtryk hos mig i deres efterfølgende håndtering i dag.

sortiarius skrev d. 19-11-2016 15:57:16


Det er selvfølgelig rigtigt. Du skal naturligvis have de rigtige rettigheder oplyst når du handler på nettet 🙂

Vores hjemmeside er midt i en stor ændring, så det er sku nok en bøf et sted i systemet 😎


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2016 16:59:40
Svar/Indlæg:
2131/173

Hvor stort et gavekort mon du kan tigge dig til, hvis du ændrer overskriften til "Elgiganten - der får man smæk for skillingen"

Prøv.
Det er da et forsøg værd.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2016 22:55:51
Svar/Indlæg:
5474/39
Tja, skrevet tidligere er mange årsager til deres netlager ikke passer.

Desuden kan være ikke er på lager i Ålborg. Vi har varen andre steder...

Ofte oplevet kunder kør fra Fyn til Esbjerg for bestemt telefon. De skulle have en vare ikke var på lager i Odense.

Mystisk faktura fra Sønderborg afdeling...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 19-11-2016 22:56:46.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
20-11-2016 06:14:01
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
Iden med 14 dages retturet har ALDRIG vaeret at det er for at skulle proeve varen.
Det er en beskyttels om man faar den vare men tror man har bestilt og for at finde ud af hvad du skal koebe.

det komerm sig fra de gamel brocuhes haefter der kom ind af doeren med alt muligt gode tilbud som saa ikke var saa gode nar men fik dme forid men lige geltme at det super tilbud paa et bord var til et dukkehus.
Eller det kaffestel man koebet var 1 cm hoejt


Det er derfor det kun er ved fjernsalg. og ikke gaelder ved butikskeob slevom man ikke faar lov at prove varen i butikken.
I en butik kan du typisk tale om varen og sikre sig der er det rigtige produkt du koeber ud fra det du tror det er.



NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2016 11:06:27
Svar/Indlæg:
857/27
#14 - Du tager fejl hvis du tror du ikke har ret til at afprøve produktet. Det kan være varen ikke lever op til de beskrivelser der er angivet om produktet. Derfor har du ret til at bruge din fortrydelsesret netop på dette, der er undtagelser, som bestillings af specielt fremstillet vare, færdig vare som mad, ejendomme, (se nede under for mere).
Produktet skal være i samme sag som da du fik dette. Varen skal skulle sælges igen. Problemet er at mange butikker og kunder misbruger dette. Dette er i forbindelse med online køb, det er total lige meget om det er fjernlager eller ej. For fysisk butikker er det noget andet. Det kan de selv vælger hvilket krav der skal være eller om de vil benyt sig af fortrydelsesretter eller ej.

Fysisk butikker.:
http://www.forbrug.dk/Artikler...

Online.:
http://www.forbrug.dk/Artikler...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NightBreaker d. 21-11-2016 11:07:42.