Hjælp! Computer vil ikke starte

Bundkort / CPU d.  25. november. 2016, skrevet af Mathiashaugaard
Vist: 880 gange.

Mathiashaugaard

Nørd
Tilføjet:
25-11-2016 12:12:34
Svar/Indlæg:
3/1
Hej,
Jeg prøvede at teste hvor mit grafikkort skulle side og jeg var så dum at lade computeren stå tændt imens, da jeg ikke ville putte det i endnu. Da jeg roder lidt med det, slukker computeren pludselig. Jeg tænker at jeg måske har fået stukket den ene ende af grafikkortet ned i en pcie x8 port. Computeren vil nu ikke starte igen. Hvis jeg slukker og tænder for strømforsyningen, så kan jeg få computeren til at starte i et par sekunder hvor den så slukker igen, men kun en gang hver gang jeg slukker og tænder for strømforsyningen.
Ved i hvad der kan være galt? :/
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2016 12:45:42
Svar/Indlæg:
3799/43
Du har med stor sandsynlighed, ødelagt dit bundkort.

Når at du montere et grafikkort imens at den er tændt, så kortslutter du PCI porten når at du montere det.

Mathiashaugaard

Nørd
Tilføjet:
25-11-2016 12:58:26
Svar/Indlæg:
3/1
Ja okay, altså det er vel bundkortet som styrer tænd/sluk knappen og lampen i bundkortet lyser også, så kan det stadig være bundkortet? Og kan andre dele være beskadiget af dette? :/

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2016 16:03:29
Svar/Indlæg:
2131/173

Det er en fejl 40.

Træk strømmen øjeblikkeligt og pil alt ud af bundkortet, inden du brænder flere komponenter af.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2016 21:23:26
Svar/Indlæg:
3799/43
Du har nok ødelagt nogle printbaner, eller ødelagt nogle modstander eller ic'er.

Når at din Pc er tændt eller står i standby, så har den altid spænding løbende igennem bundkortet.
Når at du så stikker et grafikkort ind skævt, så kortsluttter du de pin's der er i porten.

Der er 82 pin's i PCI express porten. Du kan læse lidt her: https://en.wikipedia.org/wiki/...

Mathiashaugaard

Nørd
Tilføjet:
25-11-2016 21:28:58
Svar/Indlæg:
3/1
#4 tak for svaret, tror du at jeg kan have ødelagt andre komponenter end mit bundkort?

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2016 21:39:12
Svar/Indlæg:
3799/43
Det vil jeg ikke tro. (men det er kun et gæt)

Men hvis at du har mulighed for at teste dit resterende hardware, så ville jeg prøve det.
Prøv eventuelt at spørg her på forummet, der er en masse flinke mennesker, måske fra dit område.

Du kan tage din strømforsyning helt ud af din pc, og teste den ved at kortslutte den grønne ledning i dit 24Pin's bundkort stik, med en af de sorte.
Men husk at du ikke må have noget hardware tilsluttet.
Men det er en god ide' at montere en blæser eller lys, for at yde noget belastning.

Mathiashaugaard

Nørd
Tilføjet:
25-11-2016 21:44:16
Svar/Indlæg:
3/1
Det var også det jeg havde tænkt mig, men så fandt jeg ud af at min lokale it-biks tilbyder gratis fejlfinding. Så må jeg se hvad de siger :)

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
27-11-2016 10:20:59
Svar/Indlæg:
186/10
prøvede noget lignende efter jeg stak et usb stik i en forkert port på bundkortet.. i mit tilfælde hjalp det at skifte strømledning. Kunne være et forsøg værd.. Held, og lykke med det 😕