Hvilket lydkort skal jeg bruge

Diverse d.  27. november. 2016, skrevet af KinGzeDK
Vist: 1257 gange.

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2016 12:54:58
Svar/Indlæg:
411/7
Hey guys

Jeg er ved at lave ønskesedlen til jul, og kan ikke rigtigt finde rundt i den skov af lydkort. Problemet er at i musik med "pauser" eller stille musik, kan jeg høre lav støj/skratten, hvilket irriterer mig grænseløst. Skifter jeg om til lyd fra TV'et er der ikke noget støj.

Jeg foretrækker at det har rca-output, så jeg kan få nogle ordentlige afskærmede kabler. Jeg har kigget lidt på "Asus Essence STX II", men er i tvivl om det er en dårlig idé at købe et lydkort som skal ind i maskinen? Derfor har jeg også kigget på "Creative Sound Blaster X-FI HD", men jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal kigge efter ved disse ting. Har prøvet youtube og google, men kan ikke rigtigt finde nogle endegyldige svar. Vil det overhovedet hjælpe at opgradere her?

Håber i kan være behjælpelige med at finde noget - behøver ikke alt det surround-fis, stereo ftw 🤣

Setup:
Onboard Realtek ALC892
Denon PMA-720AE
Behringer iNuke6000
Cerwin Vega AL1000
loopdk

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2016 14:24:55
Svar/Indlæg:
1351/206
Jeg har et Stx du kan få for 500 pp

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2016 15:01:11
Svar/Indlæg:
611/4
Audioquest dragonfly skulle være rigtig fin,den har fået gode anmeldelser...

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2016 15:19:08
Svar/Indlæg:
411/7
#1: Det kan godt være jeg hænger dig op på det, vil lige høre om folk ellers har noget at sige inden jeg beslutter mig 🙂

#2: Nu siger de godt nok at man ikke skal "skue hunden på hårene", men jeg må indrømme at jeg har svært ved at se mig selv give 1500kr for en "usb-pind" 🤣 Jeg skal dog lige ind og læse lidt om den, inden jeg kan danne mig en mening 🙂

speed

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2016 15:50:31
Svar/Indlæg:
786/83
Prøv at se på disse to modeller, der er til salg brugt:

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce...

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce...

/Henrik

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2016 16:56:58
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har et Auzentech X-Fi Forte 7.1 lydkort, som jeg er meget tilfreds med, også mht "sus og skrat", test her: http://www.guru3d.com/articles...

Kan du finde en der vil sælge sit Auzentech Forte, så slå til, hvis prisen passer dig. Det er gammelt ja, men det har (indtil videre) slået ALLE onboard lydkort jeg har haft siden med flere længder!

Mit er IKKE til salg 🙂

Sven

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2016 18:43:55
Svar/Indlæg:
3661/82

1:
Har du provet at jorde din computer for ikke at see om det blot er stoej paa linien.
Hvis det er tilfaeldet hjaalper det ikke altid bare at koebe et andet lydkort.
SNR paa dit onboard lydkort burde i sig selv ikke vaere aarsag til stoej.

2:
Afskaermde kabler vil ikke hjaelpe dig hvis problemmet ligger i det signal der bliver sendt.
og der er generelt ikke noget at hente i at bruge dyre interconnect kabler i hifi.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 27-11-2016 18:44:55.

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 13:20:16
Svar/Indlæg:
411/7
#4 og #5

Tak for forslagene. Jeg skal nok kigge på dem.

Den var straks værre. Du har ret i at der ikke er jordforbindelse. Hvis jeg (rent hypotetisk) købte f.eks. den Cambridge DAC som #4 linker til, vil den så ikke kunne fjerne støjen, da det jo er digital signal som bliver lavet om til analogt uden for computeren (som jeg har forstået det...)?

Jeg har prøvet at fange støjen her, hvor jeg skifter mellem TV og PC input: https://www.youtube.com/watch?...

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2016 15:50:20
Svar/Indlæg:
4156/111

Dacmagic er undervurderet hvis man spørger mig. Man får virkelig detaljeret lyd i forhold til prisen. Jeg har slet ikke tal på længere, hvor mange gange jeg har vendt mig rundt fordi jeg troede jeg hørte en lyd i lokalet, som så viste sig at være enten i et musiknummer eller i spillet. 🤣
Men det hænger selvfølgelig også sammen med at man har noget ordentligt at afspille på, det er klart :yes:

Sven

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 17:09:49
Svar/Indlæg:
3661/82
jo. men er det ikke tosset at give penge i stedet for bare at fikse jord forbindelsen ?

Jeg kan desvaerre ikke hoere med lyd paa her fra work. men hvis det er en 50-60hz brumme lyd er det typisk jord der skal til. dog igen vil den slags typsik kunne hoeres konstants.
men andet stoej kan stadigvaek komme fra magnetisk forplantning

Du kan loeses det paa to maader

1:
forbinde din PC med et jordings kabelt til jord stik

Alternativ A: forbindes kabbinettet til en radiator eller andet metal roer der foere ned i jorden.

2: forbinde kabinnettet fra din PC til kabinnettet paa din forstaekerer saa ledes at "stoejen" har en anden route end dit signal til din forstaerker.

loesning 1 er at foretraekke

et andet minitip er noget saa skaevt som er prove at vende pc'en stik i stikdaasen/vaegstikke og se om det hjaelper

Dit onboard lydkorts dac har en SNR paa ca 90db hvilket ikke er det bedste af onboard lydkort men bestemt godtnok til at det ikke er din dac i sig selv.
16bits lyd paa et CD medie har CA et SNR forhold paa 96db. saa det er ikke fordi du vinder meget ved at skifte til en bedre dac og naeppe hoerbaert i ikke placebo inficeret test.

Du vil dog hoere en masse faa "hifi" folk omkring en masse gylde fra deres egen lille udfoert placebo test at du skal gaa ud og koebe ny dac. lad vare at lytte til folk de ikke ved hvad en ABX test er.

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 18:26:17
Svar/Indlæg:
411/7

Alright, jeg må ud i morgen og finde en forlænger med jord så jeg kan teste om det gør nogen forskel. Det er jo rimeligt billigt at udelukke det først. Jeg er ikke elektriker og aner intet om el, så det er ikke en billig løsning "bare at lave jordforbindelse", men hvis det ér problemet, er det selvfølgelig smartest at lave det.

Tak for hjælpen 🙂

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2016 19:31:26
Svar/Indlæg:
1334/15
#10 - Hej - Det koster nu ikke meget at sætte en alm. elledning fra kabinettet over til en radiator. Radiatoren er jo jordet i forvejen :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 28-11-2016 19:33:28.

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 20:26:58
Svar/Indlæg:
411/7

Ja, den løsning har #9 også nævnt. Når jeg googler det fraråder folk dog den løsning på det kraftigste. Tror bare jeg skal have en proff til at gøre det ordentligt hvis dette er problemet.

Edit** Medmindre vi snakker ledning direkte fra kabinet uden om stikket. Er det dét i mener?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KinGzeDK d. 28-11-2016 20:28:23.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2016 20:37:20
Svar/Indlæg:
1334/15

De der fraråder det, er nok dem, der tænker på, at en PC på isolerede fødder og sammenkoblet med en nullet radiator - evt. kan få et elektrochock, hvis man render hen over et gulvtæppe på strømpefødder eller med en støvsuger på samme!.

Så kan man jo oplade sig selv til gigantisk modpol i forhold til pcèn :)

Hvis du ikke har gulvtæpper, er der ingen problemer, og du kan sagtens bruge ledningen til, at registrere problemet billigt - og så evt. sidenhen herfra finde bedre løsning :)

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 20:54:26
Svar/Indlæg:
411/7

Lige nu sidder jeg foran computeren med strømper på fødderne, som hviler oven på mit fine gulvtæppe. Jeg støvsuger dog ikke så tit 🤣

Jeg må se i morgen om problemet løses når den får jord ude fra køkkenet.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2016 21:08:26
Svar/Indlæg:
1334/15
#14 - uha da da - så er du jo en potentitiel PC`killer 🤣

Nå men jeg sidder selv med høj feber/influenza, så jeg holder mig selv midlertidigt fra større elektriske udfordringer 😛

Håber du får styr på støj og skratten i "de stille passager", da min første indflydelse var de gode gamle dage med samme lydproblemer med vinyl (LPèrne) Imidlertid lyder det stadigvæk meget bedre efter min mening, selv om det kræver en del vedligeholdelse (støvfjerning etc.) at holde den statiske støj væk fra de netop vigtige "0" passager :)

Egentligt en sjov ting, at ingen lyd, kan have større betydning eller mindst samme som faktuel lyd :)

Men både du og jeg ved så, at stilhed efter "storm" er lise for hjernen - not?...

Fortsat god aften
/Kim

Sven

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 21:59:06
Svar/Indlæg:
3661/82
ja bar eleosnign en af de kabint skruer der holder din psu paa plds of smak ende af ledninge ind der(afisolret sevlfoelgelig) og skrue skrue rpaa igne saa dne holder ledninge paa klem.

anden anden af ledninge foers til radiator. bemark du maaske skal skrabe en lille plet af maling af for at faa helt kontakt.

grund til jeg ikke anbefale den loesning er pga at nar saa konene pudser radiaoter af med en vaad vaskeklud og rammer ledningen saa far hun et lille rap over nallerne.
og saa skal man bare hoere paa det brok.

det er heller ikke helt velset af Nesa. men som midlertidigt loesning eller test er det skam fint nok.

husk paa at en forlaengerledning med jord ikke hjalper hvis den ikke blivre sat i en jorde stik kontakt.
der skal vaere jord forbindelse hele vejen ned til.... jorden