Ja det er nok lidt overkill, men jeg købte en Be quiet Dark Rock i crewsalg. så den kan sagtens køle den FX 8350 da den kun kører @st clock. 🙂 Den kører i et Aerocool DS Cube kabinet.
En fx 8300 til 899kr der på 4,0 ghz slår en intel i5 (haswell) på 3.7ghz på topfarten og er bedst hvis man multitasker meget.
Er vist en sandhed med modifikationer
En intel i5 4670k er hurtigere end dine Fx 8300 nar det kommer sig til FPU beregninger. ogsaa i multitasking/threading.
de 4 cores med 2 piplines ere ikke sarlig gode i forhold til intels 4 cores med 3 Pipelines
Du skal huske paa et din FX8300 ikke er en aegte 8 core CPU
Det software hvor fx8300 vil vaere hurtiger er i multithreaded/multitasking der hovedsageligt er interger baseret.
software some dette vil typisk vare
7-zip compression
ECC beregninger
Software Compiling
mulgigvis video comprimering men jeg er ikke helt sikker paa fordelinger mellem ints og floats her
og det er stadgivke kun hvis de rer tale om multi threaded
saa set idet lys er det svaert et give dig ret i at en FX8300 sllar en intel I5 hashwell. nar den klare sig bedre i mere ofte brugt software eller hvis det blot er tale om singlethreaded af aehver type software.
Dertil skal du muligvis kigge paa selve platformen ( bundkort/chipsets)og du vil se at vaelge AMD vaelger du ogsaa en lidt mere skidt platform at bygge paa
Til dit spoergsmaal
Nej jeg har ikke AMD CPU'er PT.
hvorfor?: Se foroven.
her e en lille benchmark mellem Fx 8300 og 4670 aka en hashwell i5
http://www.cpu-world.com/Compa...
selvom du har et overclockings fordel ved fx8300 er det svaert at see at Fx8200 slaar den I5'er nar du kigger over alt software
hvis vi kigger lidt hos anadtec melder det sig ogsaa svagt med bevsier for at Fx8300 slaar I5 hashwell
http://www.anandtech.com/bench...
med en undtagle paa igen 2-3 stykker software saa ligger hashwell I5 sig foran i baade single og multithreaded software
Det er bla derfor jeg slaar saa hardt ned paa at hwt generelt set bruger for lidt benchmark til at lave en ordenligt test af tingene. Fordi kigger du kun paa en eller 2 benchmark er det nemt at faa et helt forkert billedet af tingene.
som minimum burdeman i min mening teste 1+2^X antal for at faa en sammenlignings grundslag hvor X er antallat af situationer du teste.
dvs 3 forskellige cpuer kraeve 1+2^3 = 9 forskellige benchmarks( med en vis fornuft undtagelse)
2 cpuer kraver 5 for at faa et overblik
Problemet for mig med at bruge passmark og Aida er at de ikke repraeesente en dyt af real world software.
Saa en arkitekture forskel der giver god pote i passmark giver maaske ikke noget i software folk reelt bruger.
saa brugen af staerkt syntetisk test er kun interresant ude fra en ren tekniske analyse eller hvis du sammenligner samme arkitektur.
Geekbench havde vaeret bedre da dne bruger reelt realworld software ( PNG og JPG ind/afkoding)
Eller brug .fkes Lame eller flac saa du ser et hastighed som rent faktisk kommer frem ved brugen af CPU'en
software er har indygget benchmark
7-zip
winrar
Handbrake x/264 endkodning
Storset alt CLI software hvis du bruger en CLI timer. dvs
Lame
Oggenc
Jpgtrans
PNGout
etc etc
Lig dertil aeldre spil hvis du vil maale CPU forskel som f.eks Quake3 (demo) og UT2004 (demo)
der er masser af godt og gratis software derude der har benchmarks inbygget som er basret paa en mere realworld belastning af CPU'en
njaa måske er I5'ern bedre end FX8300 på de scores ja, men da den koster det dobbelte i forhold til FX8300 så den jo ikke dobbelte så go, den ser ikke engang ud til at være væsentlig bedre men der imod kun lidt bedre?
så er det jeg tænker den pris forskel kunne man bruge bedre, måske på bedre GFX? og ende med et bedre samlet resultat i spil måske?
så til prisen vs. performance ville er I5'ern jo ikke helt være en vinder.
Korrekt
men hvis du koeber et system saa forsvinder forskellen mellem de to CPU'er rimeligt hurtigt i det fulde budget.
Du kan ikke faa den score med en CPU alene det kraever en platform. og naar den pris tages med i mente saa betyder den pris forskel mindre.
Et kigge paa et system ydelse og sammenlinge pris paa en enkelt dels, er er den bedste maade et spilde sit budget
Et overdrevet eksempel men som illustrere den fejlagtige analyse metode fint:
du har en racerbill til 10 millioner kr.
i den sider en dims til 10kr. Du kan faa 5% mere heste krafter/hatighed ud af dyre ved at koebe den til 20kr istdet
med din sammenligning siger du: 100% ekstra pris paa delen for en mer ydelse paa 5%, det er helt hen i skoven. Det kan ikke betale sig.
Hvor med korrekt budget analyse vil sige
10 million vs 10millioner og 10 kr for 5% mere ydelse jo tak vi snupper den dyre del.
lige eb hurtig pris forskels legs
http://www.newegg.com/Product/...
http://www.newegg.com/Product/...
ca 700kr i forskel.
Paa et system paa 5000kr saa snakker vi om 14% af prisen Intel CPU'en koster mere. Hvis vi antager alle andre dele er ens (vi arbejder i terori/budget her). mens performance forskellen paa en maskine er vaesenligt mere
hvis vi kigger paa CPU boss gennemsnits saa ligger I5 4670 17% hurtigere paa multithreaded software og 78% hurtigere paa single threaded.
dvs du faar MERE for dine penge end med AMD nar du sammenligner hele systemmet
Du skal ned i 4000k kroner maskiner eller lave for at det kan svare sig bare at kigge paa en fx8300 imod en intel I5 4670. her staar de lige i bang for the back mht til multithreade ydelse. Men intel foere stadigvaek paa single cores performance.
hvor meget CPU tung multithreading koere du paa en maskine til 3000kr vs single threaded.
svart at arguemtner for at AMD ovealle er et bedre valgt i dette budget
men lad os prove at skrue ned igen
2000kr for en fx 8300 system her er intel systtemmet 35% dyre med kun 17% mere multithreading og 78% mere multithreading. jeg ville sige toss up.
men igen hvor meget blive der keort multithreading paa en maskine til 2000kr
Lad as gaa laenger ned og see hvornar det kan betale sig at keobe AMD for single threade software
1000kr system. Her vil intel CPU koster 1700kr eller ca 70% mere og lever sine 17% mere multithreade og "kun" 78% mere i single threaded performance
med andre ord for at AMD slaar Intel fuld ud i badae multithreade og single core i bang for the buck
Skal du samle et system til UNDER 1000 KR
Held og lykke med det.
Bare ligene hurtig update indt il jeg kan finde en correct CPU skalering med et 1060 kort
Hvis du tage de to oevnnaevnt systemmer og smider et 1060
saa ligger du paa
AMD 2614+ 1700 = 4314
Intel 3485 + 1700 = 5185
saa er intel systemmet 20% hurtiger
hvis vi lae en hurtigt og snavse sammenling med CPU skalering her ( bemark det er dog paa en 1080'er me ndet er klart de rer tale om CPU flaskehals) https://forums.anandtech.com/t...
saa er intel loesning altsaa 23.6% hurtiger i BF1 for 20% mer pris.
og det e rendo tage i mente med at
a: det er et langt mere traadet software
b: vi kunne have valgt en mere fornuftig intel CPU i dette budget
lad os kort ignored der er tale om CPU flaskehals og blot see paa de sparede penge ca 800 kr.
Dem kan man jo bruge paa at keobe en bedre GPU ... nej der skal saa en paent sjat penge til mere end 800 kr for at komme op paa 1070
bang for the buck ISAER mht til gamming er bare ikke AMD staerke side + du leober lyn hurtigt end i en CPU flaskehalse med de elendige FPU'er
husk pa at her sammenligned vi 4 fpu med 78% mere singlecores performance imod $FPU paa AMD'esn lige saa
saa skal vi lave en groft sammenling saa lever INtels 4 cores altsaa samme performance som 7 cores af AMD's
men AMD har ikke 7 fule cores. dn er 8 intergers units men kun 4 FPU som er dne vigtige del til spil.
De er derfor at selve en i3 6100 kan lever bedre game performance end AMD fx83300
for intel 2 FPU lever ca det samme som 3.5 and AMD men en Behoever ikke 4 fulde traade for at kunne lever dens performance
Jeg har en amd 7850k på en asus ranger bundkort med 16 gb ram 1866 ghz, dertil et asus r7 260X grafikkort, alt er købt brugt på nær grafikkortet. Har kørt som mediecenter og det setup er stadig en god pc som dog står og venter på at blive opdateret til amd zen når det lander engang. Til den tid ryger min 6600k pc osse til salg. Det jeg mener er at amd faktisk laver nogle fine ting, og jeg er hoppet af intel fanboy vognen. Håber dog at amd kommer med deres zen til Januar og ikke venter lige så længe som med deres grafikkort.
skriver ikke jeg ikke bruger den til at game med
Jeg skriver jeg ikke er extrem gamer der spiller bf,lol,wow og hvad de nu hedder, flere timer hver dag