EUX Datatekniker udd??

Diverse d.  07. december. 2016, skrevet af thias-
Vist: 990 gange.

thias-

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2016 22:52:19
Svar/Indlæg:
396/229
Hey forum

Jeg har fået en ide om at jeg gerne vil starte på eux-datatekniker til sommer, jeg leder derfor efter erfaringer fra folk med den uddannelse, der kan svare på nogle spørgsmål..
1: Er der noget der er godt at læse op på inden man starter??
2: Hvor meget fylder det praktiske i forhold til boglige??
3: Hvor svært er det at finde læreplads??
4: Hvordan er studiemiljøet??

på forhånd tak!!
gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2016 23:10:51
Svar/Indlæg:
979/49
Er selv uddannet datafagtekniker på den gamle uddannelse (udlært for 2 år siden) ved SDE Vejle.

1: Det er bedre at følge undervisningen og har du ekstra tid, læs noget mere omkring lige det emne som undervisningen går på. Man kan hurtigt tilegne sig nogle dårlige/forkerte vaner i forhold til undervisningsmaterialet.
2:50/50 - kommer rigtig meget an på din læreplads. Hvis du eksempelvis kommer ind til et konsulent hus, hvor du skal passe betalende kunder kan du komme ud i mange forskellige opgaver. Hvor imod hvis du sidder i en IT afdeling i en produktions virksomhed, kan det brede arbejde godt blive mindre (ikke nødvendigvis, men ofte) og mængden er erfaring og viden på specifikke områder, kan også være begrænset.
3:Kan det godt være, men vær dig selv, få nogle til at hjælpe med ansøgningen hvis du ikke selv er så boglig stærk (få hjælp uanset 🙂)
4:Ja, det kommer an på så meget - men du er der for at lære noget og dygtig gøre dig - ikke for at feste og drikke hjernen ud 😀

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2016 08:26:30
Svar/Indlæg:
1881/22
Hvis endelig du skal læse op på noget inden, så vil jeg sige lidt grundlæggende netværk, hvis ikke du kan det i forvejen.
Mht læreplads, så gå igang med at søge NU!

Jeg måtte stoppe efter svendeprøven som IT supporter, da jeg på trods af topkaraktere i samtlige fag, erfaring med service fra salg af computere, og med gode udtalelser fra skolen, stadig aldrig fandt en læreplads. (...og jeg havde ikke råd til at fortsætte i SKP). 😕

Studiemiljøet er fint, men vær klar på at især fra H1 og frem, er der fag som kræver at du gider at læse.
Du skal regne med at skulle læse mindst 500 sider i hvert fag, og i nogle op til 1000 sider. ...og det ved siden af den almindelige undervisning. Det er nok en fag-uddannelse, men det er en med en hel del teoretisk viden.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 08-12-2016 08:27:01.

Xoferif

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2016 16:41:16
Svar/Indlæg:
464/7
Kan sige at det er skide nemt at få læreplads på denne uddannelse... Hvis man fravælger eux.

Startede selv ud som eux elev, og med 200 ansøgninger ude, før jeg fik noget feedback. Som var at de ville gerne have mig, hvis bare jeg droppede eux'en...