Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 15:02:05
Svar/Indlæg:
232/38
Nyt problem, ny tråd.
Jeg er så "heldig" at jeg har opgraderet lidt i mit system. Er gået fra at have en 4770K på et MSI z87 Mpower Max board, til noget 6700K og Asus Maximus VIII Hero og dertil DDR4 ram G.Skill 3600Mhz C16.
Jeg har et helt frisk installeret win10 home kørende med alle windows updates opdateret, og alle vigtige drivers er installeret.
En af de problemer jeg er stødt på er at når jeg slukker min pc, så lukker alt ned som regel, men har oplevet på det seneste at mit tastatur forbliver tændt (stadig lys i numlock), det er dog ikke hver gang at det forbliver tændt, men det er sket 4-5 gange nu her indenfor de sidste 5 dage. Jeg kan så enten koble tastaturet fra og sætte det til igen også slukker det, eller jeg kan tænde og slukke pc'en igen, så plejer den os at slukke.
Et andet problem jeg er stødt på er at min mus simpelhent os bare slår fra og slet ikke reagerer hvis jeg sidder og spiller nogle gange, eller hvis jeg sidder i windows og klikker 1 gang på venstre musseknap, så har jeg oplevet at den markere alt jeg har på skrivebordet.
Eller hvis jeg sidder og skriver i et notepad, så kan den blive ved at markere en hel tekst selvom jeg kun prøver at markere en lille del, altså den stopper slet ikke markeringen selvom jeg prøver at klikke et andet sted, så markere den bare mere, så hjælper det hvis jeg kobler mus og tastatur fra igen, og sætter til igen. Oplever også at hvis jeg trykker på en af piltasterne, mest højre eller venstre piltast, så skriver den nogle gange tallet 6.
Også i spil oplever jeg problemer med tastaturet, hvis jeg løber rundt i spillet, så hvis jeg har trykket A eller D nede for at gå til siderne, så kan den finde på at blive ved med at gå til den sidde jeg er har trykket.
Mit tastatur og min mus fejler intet, og har aldrig gjort noget lignende på mit gamle system. Min mus sidder koblet til i en blå usb port bag på bundkortet, og mit tastatur er med ps2 stik.
Jeg ved ikke hvorfor men jeg har på fornemmelsen at det kunne være mine ram som driller, som i kloge hoveder nok ved og har erfaret, så det ikke altid lutter lagkage at koble et par high speed 3600mhz ram til og forvente det hele bare spiller. Dog vil jeg påpege at jeg faktisk bare satte dem til første gang og satte XMP til og bum, pc'en bootede op og kørte 3600mhz uden problemer, og jeg kunne sidde og spille osv uden der var det helt store den første dag, men så nu her er alle problemerne begyndt at vise sig.
Jeg har så prøvet manuelt at sætte rammene, hvor jeg sætter "Ai Overclock Tuner" til "manual" og derefter går i "Dram Timing Control" og sætter
DRAM Cas Latency til 16
DRAM RAS to CAS Delay til 16
også ved jeg ikke hvorfor, men der er ikke et tredje felt hvor jeg kan indsætte tallet 16, i det jeg tror er kaldt RAS Precharge (tRP) , så den næste hedder:
DRAM RAS ACT Time, og den sætter jeg til 36, også til sidst
DRAM Command Rate til 2, derefter sætter jeg så manuelt ram volt til 1.35v og det er egentlig det eneste jeg gør, og den vil simpelhent ikke boote op når jeg gør det sådan, heller ikke hvis jeg prøver at sætte det til 3200mhz med 16 - 16 - 36 - 2 1.35v.
Den booter kun op med XMP slået til, eller Ai Overclock Tuner på auto så den kører de der 2133mhz eller sådan noget.
Ved simpelhent ikke hvad jeg skal gøre, det begynder at frustrere mig lidt, og har lyst til at koble mit gamle system til igen. Håber lidt på at der er nogle af jer der har siddet med præcis samme problem og har fået det løst, som kan dele lidt erfaring ud.