Stationær vs Bærbar Gaming. Hjælp!

Gaming d.  26. december. 2016, skrevet af kux94
Vist: 1206 gange.

kux94

Newbie
Tilføjet:
26-12-2016 23:19:54
Svar/Indlæg:
9/4
Hej,

Det kan godt være spørgsmålet er åbentlyst for nogle, men jeg kunne godt tænke mig at høre folks meninger alligevel.

Jeg ved ikke hvad jeg skal vælge, vil sige jeg har et budget på ca 10k +- . Men jeg har ingenting, ingen skærm mus tast osv.

Så som overskriften siger, hvad er bedst? Har kigget lidt rundt og fundet lidt forskellig gaming bærbar. Men jeg har altid selv haft stationær. Men....

Da jeg ikke har så meget plads, har jeg overvejet bærbar. Men har samtidig tænkt mister man for meget ved at vælge gamingbærbar i forhold til pris? - Men jeg skal alligevel købe alt, hvis jeg skal bruge en stationær...

Hvad gør jeg, savner nogle for og imod. De spil jeg vil spille er divison, GTA V, Watchdog osv. Så det skal alligevel kunne klare lidt.

Mange tak for din tid og hjælp. :)
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2016 23:31:15
Svar/Indlæg:
2246/14
Du får klart mest for pengene med stationært. Det er også klart det mest langtidsholdbare.
De nye gaming laptops med 1070 og 1080 er ca lige så kraftfulde som de tilsvarende gfx - men de er meget dyrere i en laptop.
Jeg kunne godt se mig selv købe en nyere gaming bærbar istedet for en stationær i dag. De er altså gode. Men en stationær vil være bedre. Om 5 år kan du nøjes med at skifte feks et gfx for at have en hurtig computer igen. Det er den situation jeg står i:
Jeg kan nøjes med at opgradere fra gtx 680 til 1070, så er min computer i stand til at spille de nyeste spil.
En gaming laptop kan måske opgradere ram og ssd/hdd. De holder bare ikke så længe, og er noget dyrere.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
27-12-2016 01:18:11
Svar/Indlæg:
387/40
Jeg er enig med #1

Nu og her kan en bærbar godt følge med en stationær, men den er ikke lige så kraftig, så den kan kun følge med i færrere år i forhold til stationær, og så er den langt sværere at opgradere på.

Bærbar er generelt også langt dyrere for noget der bare minder om kraften i en stationær. En forsigtig vurdering er ca dobbelt pris.

Du kan godt få et godt stationær setup incl skærm og det hele for 10k.

Hvis du er til OC, så gå efter i5 6600K og et billigt Z170 bundkort og en CM 212 hyper evo køler

Hvis du ikke er til OC, så gå efter i5 6500 og H170 bundkort

Derudover skal du have
mellem 8-16GB RAM
500W PSU
kabinet
250-500GB SSD

Så har du basis komponenterne. Med dem har du computer i mange år, især hvis du har mod på OC, men OC komponenterne er noget dyrere, og det kan måske blive svært at holde sig indenfor budget. De basis komponenter vil jeg mene kan skaffes for ca 5K

Grafik kortet bliver du nok nødt til at skifte før eller siden, for det er klart det punkt hvor kravene stiger hurtigst.
Hvis du vælger OC i basis komponenterne, vil jeg nok sigte efter et RX 470, for at holde os indenfor budgettet, men det kan også OC.
Hvis ikke OC er der lidt flere penge til det her punkt, og så kan du søgte efter et GTX 1060 6GB, eller RX 480, som er ligeså godt, og samme pris.

Så har du ca 2500 tilbage, og der kan du sagtens få nogle gode 1080p skærme 24" til 1000-1500kr. Mus er jo en smagssag, men gaming mus fås nede omkring 250kr for de billige modeller, og det samme med keyboards, men der er penge til at du kan gå efter lidt bedre end det billigste. Jeg ved at proshop har tesoro keyboards, som er vildt billige mekaniske keyboards, som stadig er god nok kvalitet. Så mangler du et headset, og der er så resten af budgettet.

Af det eksterne udstyr, så overvej at spar rigtig meget på én eller to komponenter, for at købe lidt bedre på de andre, og så opgrader de sparede komponenter som det første. Men det kommer jo an på hvor meget du vil bruge på maskinen på sigt.

Hvis du ikke står og skal bruge en maskine her og nu, så overvej at vente et halvt års tid og se hvad AMD og Intel kommer med. Intel er på trapperne med kaby Lake CPUer, men det er ikke en synderlig forskel i forhold til det der er på markedet nu. Der hvor det bliver interessant er at AMD også er på vej med nye CPUer, og de er rygtet til at kunne give Intel kamp til stregen, hvilket nemt kan resultere i en priskrig. AMD har dog en tendens til at overhype deres kommende produkter, så mange er ret skeptiske alene af den grund, incl mig selv. Alle håber dog på at AMD slår igennem denne gang, for markedet trænger til krig.

AMD er også på vej med nye grafikkort, som måske kan presse priserne på det marked, men der vides ikke så meget endnu. AMD har det også med at hype på det marked.

ytrewq

Enthusiast
Tilføjet:
27-12-2016 01:35:03
Svar/Indlæg:
123/12
Enig med #1 og #2 med hensyn til pris/performance.
Jeg er selv gået fra en stationær med I5-6500 og GTX 1060 til en Acer G9-593 bærbar med I7-6700HQ og et GTX 1070. Prisforskellen var Ca 10000 kroner! Ydelsen er så en smule bedre på den bærbare, især på grafiksiden. Jeg har ikke fortrudt, men specielt hensynet til plads og WAF gjorde udslaget. Skal du have en bærbar med nogenlunde samme ydelse som det system #1 forslår slipper du ikke under 15000+

kux94

Newbie
Tilføjet:
27-12-2016 16:45:26
Svar/Indlæg:
9/4
Okay, mange tak for jeres svar! Der var noget at tænke over der. Jeg ved ikke hvad jeg gør helt endnu. Jeg kan godt se det med pris/performance. Men det meget svært og finde ud af om det skal være en bærbar lige nu eller om jeg skal vente og fremtidssikre mig med en stationær. Synes bare slet ikke pladsen er der.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
27-12-2016 17:44:41
Svar/Indlæg:
387/40
#4 det kan godt bruges ret småt. Et mITX system fylder ikke meget.