Valgt af udstyr

Vandkøling d.  02. januar. 2017, skrevet af kajen13
Vist: 1202 gange.

kajen13
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2017 14:25:43
Svar/Indlæg:
202/92
Hej.

Jeg vil i gang med at bygge mit første vandkølede system og jeg vil gerne høre jeres råd omkring valg af udstyr. Jeg har en Intel i7 5820K og et Gigabyte X99 UD5 wifi bundkort begge dele har jeg haft i lidt over 2 år i et Antec kabinet.

Jeg overvejer at købe et In win 909 kabinet fordi det er et flot kabinet og det får gode anmeldelser. Af vandkølig overvejer jeg et EK-KIT X360 extreme og jeg tænker at det er smartest at købe et kit da jeg ikke har erfaring med vandkølig. Jeg vil også købe et Geforce 1060 6gb og vandkøle det.

Jeg har lige et par yderligere spørgsmål:

Er den ene radiator der medfølger nok ? Jeg vil overclocke CPU'en til 4,2 Ghz og grafikkortet måske med 10 - 15 % ?

Skal jeg bruge hard tubing eller alm. slange ? Jeg kan forestille med at det er svært at få hard tubing til at passe.

Er det nødvendigt med fullcover på grafikkortet ?

Håber i kan overskue alle mine spørgsmål 🤡

https://www.ekwb.com/shop/ek-k...

https://www.inwin-style.com/en...
keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2017 15:18:12
Svar/Indlæg:
833/39
Jeg ville nok bruge tiden på lidt mere research og så selv finde delene til dit vandkøling.

Det virker en del mere overskueligt, når først du begynder at finde de forskellige dele.

Du skal bruge:

Radiatorer, en 360 eller derover, gerne flere, når du vil oc både cpu og grafikkort (Hvorfor ellers købe vandkøling) 🤡

Blokke til cpu og gpu. Cpu blokke er meget universale, så 90% af alle cpu blokke du kan finde vil passe til din cpu, uanset hvilken cpu det er.
Gpu blokken er specifik til det grafikkort du har, så vær speciel opmærksom på det, hvis du kigger efter fuldblokke.
Fuldblokke giver det bedste overall resultat, men universal blokke som Ek Thermosphere er gode da de kan bruges til flere kort og holder core temps på cpuen lige så godt som fuldblokke. Du skal dog have en blæser og/eller små køleprofiler på dine vrm ved ikke fuldcover blokke.
Jeg har selv en Ek thermosphere på et 1500mhz 980ti, og den bliver ikke over 44 grader på core og 65 på vrm. Jeg har modded 2 92mm noctua på en pciecover, så de sidder lige under grafikkortet og køler vrm's.

Fittings:
2 stk per enhed du har i loopet + plus et par løse i reserve.
Husk at planlægge dit loop og undersøg om du har skarpe vinkler hvor du vil få brug for 45/90 graders vinkler.
Jeg foretrækker 16/10 når det er tube. Det kinker stort set ikke og har en passende tykkelse (min smag).
Start med soft tubing, så du ikke bliver for frustreret første gang og går glip af vandkølingens verden af tweaks og finindstilling 😀

Pumpe:
Jeg foretrækker D5 pumper frem for ddc, da de er langt mere lydsvage. Og yder fremragende, selv i sli setups.
Jeg kan varmt anbefale den nye Ek revo d5 g2 pumpe, der virker pwm til alle bundkort, hvilket det ikke gjorde på de ældre pwm pumper.

Reservoir:
Alt efter plads og personlig smag, hvilket som helst virker.
Du kan spare et par fittings og ekstra besvær med en pumpe/res combo, hvis de alligevel skal sidde monteret tæt på hinanden.

Gejl:
Der findes alt fra vandtemperaturmåler og flowmetere til pwm hubs til blæserne og lys i regnbuens farver.
Intet af det er nødvendigt for at få et fungerende loop, men meget af det kan være nyttigt til troubleshooting osv. Andet er bare øjenguf og hvor glad man er for konfirmand lys.
Et t-stykke og en drainvalve er dog altid rart at at have i sit loop, for nem vedligeholdelse.

Blæsere:
Brug lidt ekstra på nogle gode blæsere, som vardar eller noctua osv. Jeg gider personligt ikke en blæser der hamrer afsted med 2000rpm, så hellere overkill i radiatorer og lav blæser hastighed.
Jeg har selv en 420mm og 280mm og 5stk noctua industrial 140mm pwm ved 500-750rpm til en 4,8ghz 6700k og 1500mhz 980ti.
Det er køligt og stille!

Ellers held og lykke og velkommen til afgrunden...
Vandkøling er ufatteligt vanedannende. 🤡


kajen13
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2017 15:37:18
Svar/Indlæg:
202/92
Hej Keld. Tak fordi du har taget dig tid til at svare 🙂

Jeg prøver at købe delene enkeltvis og jeg vil bruge slange som du forslår.

Med hensyn til radiator vil en D5 pumpe kunne trække en 360 radiator og en 260 radiator ?. Jeg kunne også vælge 2 x 260 hvis 1 x 360 og 260 er overkill. Jeg skal jo ikke overclocke helt vildt 🤡

mvh Kasper


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2017 15:55:35
Svar/Indlæg:
833/39
Det var så lidt.

En D5 pumpe, kan trække alt det du kan smide i det In Win kabinet :yes:

Intet er overkill med hensyn til radiatorer, jo flere jo bedre.


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2017 17:03:39
Svar/Indlæg:
184/6
Tvivler på du kan køre en d5 træt.

Kører en cpu, 2 x gpu, en 360 og en 1080 med rimelig modstand i. På 40% med en enkelt d5. Kører den snildt.

Men ja, pluk selv stumperne, så lærer du også mere.


kajen13
 
Overclocker
Tilføjet:
08-01-2017 16:06:26
Svar/Indlæg:
202/92
Hey. Jeg har kigget lidt rundt omkring. Indtil videre vil jeg købe 2 radiatorer 1 x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm Radiator og 1 x af samme type bare 240mm. Jeg har valgt denne fordi prisen er ok og de får gode anmeldelser.

Pumpe med reservoir EK Water Blocks EK-XRES 140 Revo D5 PWM.

Jeg tænker på at bruge en EK universiel GPU block og så sætte heatsinks på ram. Er der andet på grafikkortet der skal have heatsinks monteret ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kajen13 d. 08-01-2017 16:08:54.