En underlig købs oplevelse??? Historien om mit første erhvervs/private salg

Litteratur d.  03. januar. 2017, skrevet af Timo
Vist: 1290 gange.

Timo

Newbie
Tilføjet:
03-01-2017 00:10:48
Svar/Indlæg:
2/1
Hej

Det hele startet med et grafikkort. Jeg fik anskaffet mig et GTX 1080 til videre salg via en ven. Så planen var at jeg skulle tjene nogle nemme julepenge, og ofte er der mange unge som har fået lidt extra penge mellem hænderen efter jul. Så jeg gjorde det sædvanlige og lavet opslag på alle de divers facebook grupper, og hardware hjemmesider, samt dba. Det hele foregik som planlagt og efter 1½ dag er der budt omkring det beløb jeg ønsker så jeg vælger at lade den gå en extra 2 dage inden jeg sælger det.

Men så...

Jeg er på vej hjem fra skole(universitet) på min cykle, da jeg får et opkald.

Mig: "Hej"
køber: "Hej det er (køber) fra Natur Strøm APS"
" Jeg var interseret i det grafik kort du har til salg på den Blå avis, og ville høre om du var interseret i at lave et erhvervs køb"
Mig: "Jaaaa okay, men jeg sidder allerede med et godt bud, så med mindre i vil købe til mit buyout..."
Køber: "Ja det kan vi godt, vi har en deadline vi skal nå imorgen, og vores computer vores grafiker bruger er gået ned, og vi kan ikke gå ned i en butik og købe det da det er efter lukketid. Så hvis vi kan hente det idag vil vi gerne give fuld pris"
Mig: " øhhhh ja okay, vil i komme og hente det ?"
Køber: " Jeg sender en mand i aften som henter det"
Mig: "Okay men det bliver kontant eller mobilpay eller så gør jeg det ik"
Køber: " okay det kan vi godt aftale, hvornår kan vi komme og hente det"

Vi aftaler tidspunkt og møde sted.

Køber "en sidste ting, jeg skal havde dig til at lave en fakturer med pris, navn, og produkt.
Mig: "Okay hvorfor det ?"
Køber "Det er til vores bogholder som skal bruge den, du kan bare skrive det på et styk papir med kuglepen er fint"
Mig: "Det skal jeg nok, vi ses"

Jeg skynder mig derefter hjem, og gøre alt ting klar til han kommer. Efter jeg er færdig skriver jeg en sms til køberen

"Hvornår kan du være her ? "

Intet svar, efter 15 min uden svar er jeg 60% på det er en der vil scam mig, eller laver sjov.

Efter 30 min skriver han så.

"Undskyld sad lige i mødet, jeg sender en mand nu han er der om 20 min"

Det skal lige siges at jeg mens jeg vented havde undersøgt det her firma lidt, samt checket hans mobil nr for at se om navnet han gav mig passet.

Nå men jeg venter spændt......

Og så mænd, der ikke 20 min står en mand, fuld suit, slik hår, og gummi sko, forand min opgang og ringer på.

Han kommer ind smider beløbet vi havde aftalt på bordet og sikre sig at jeg har skrevet fakturer rigtig, og går igen.

......................................................WTF

Jeg har aldrig oplevet noget ligenede før, og har selv solgt en del hardware efter hånden...

Nogle der har andre ligende erfaringer, som de kan dele? 🙂

Synes bare det var en historie som var vær at dele. Godt Nytår 😲
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2017 00:45:38
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at man driver en virksomhed så kan 12 timer betyde en del, hvis at man skal aflevere et projekt til tiden.
Hvis at de skal bruge det til at rendere eller lave nogle udregninger, så kan man hurtigt få pengene op af lommen.

Timo

Newbie
Tilføjet:
03-01-2017 01:05:51
Svar/Indlæg:
2/1

Hvis at man driver en virksomhed så kan 12 timer betyde en del, hvis at man skal aflevere et projekt til tiden.
Hvis at de skal bruge det til at rendere eller lave nogle udregninger, så kan man hurtigt få pengene op af lommen.

ICE-Cool skrev d. 03-01-2017 00:45:38
Men du må indrømme at det er lidt underligt de kun har en computer til det ?? 🙂 man skulle tro de havde lidt flere hvis de levet af at lave 3D grafik

momberg

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2017 02:20:28
Svar/Indlæg:
387/40
Det er ikke unormalt i erhvervslivet at man kan komme ud for sådan nogle ting, når tingene bare skal være færdige til tiden uanset hvad. Jeg har mange af den slags historier, og halvdelen er fortrolige eller hemmelige i større eller mindre grad, men jeg kan sige at en time kan betyde millioner for et stort firma.

For mange år siden blev min kollega (elektriker) kaldt ud midt om natten til en Novo fabrik der producerede et eller andet (novo laver også andet end insulin) hvor der var fejl på en af deres maskiner i produktionen. Det viste sig at være en motor hvor den ene vinkling var gået i stykker og de havde ikke en reserve på lager, så de fik vækket chefen for et firma der renoverer motorer og lokket ham til at renovere motoren med det samme. Motoren blev derfor sendt med taxa fra et sted i Kbh, til et sted i Midtjylland klokken lort om natten, renoveret og kørt tilbage så hurtigt som muligt. Taxaen ventede bare i de timer det nu tog at renovere den motor. Motoren blev monteret og maskinen kørte igen.

Jeg kender ikke de nøjagtige priser, men alle med kendskab til håndværker regninger, vagtudkald, taxa om natten, og at ekstraordinært åbne et firma om natten, ved at det bestemt ikke har været billigt. Mit eget estimat er at regningen har ligget på 100-150K, men Novo var ligeglade, for det kostede dem 1 million i timen hvor den maskine stod stille. Motoren koster fra ny af hos leverandøren et sted mellem 2-5K, så der blev efterfølgende købt et par stykker hjem til lageret.

Der findes massere af lignende historier, og som os menige folk på gulvet er det nogle vilde historier, fordi vi er slet ikke vant til at der bliver kastet med pengene på den måde, men når konsekvenserne er store så giver det god mening.

Timo

Newbie
Tilføjet:
03-01-2017 02:29:26
Svar/Indlæg:
2/1

Det er ikke unormalt i erhvervslivet at man kan komme ud for sådan nogle ting, når tingene bare skal være færdige til tiden uanset hvad. Jeg har mange af den slags historier, og halvdelen er fortrolige eller hemmelige i større eller mindre grad, men jeg kan sige at en time kan betyde millioner for et stort firma.

For mange år siden blev min kollega (elektriker) kaldt ud midt om natten til en Novo fabrik der producerede et eller andet (novo laver også andet end insulin) hvor der var fejl på en af deres maskiner i produktionen. Det viste sig at være en motor hvor den ene vinkling var gået i stykker og de havde ikke en reserve på lager, så de fik vækket chefen for et firma der renoverer motorer og lokket ham til at renovere motoren med det samme. Motoren blev derfor sendt med taxa fra et sted i Kbh, til et sted i Midtjylland klokken lort om natten, renoveret og kørt tilbage så hurtigt som muligt. Taxaen ventede bare i de timer det nu tog at renovere den motor. Motoren blev monteret og maskinen kørte igen.

Jeg kender ikke de nøjagtige priser, men alle med kendskab til håndværker regninger, vagtudkald, taxa om natten, og at ekstraordinært åbne et firma om natten, ved at det bestemt ikke har været billigt. Mit eget estimat er at regningen har ligget på 100-150K, men Novo var ligeglade, for det kostede dem 1 million i timen hvor den maskine stod stille. Motoren koster fra ny af hos leverandøren et sted mellem 2-5K, så der blev efterfølgende købt et par stykker hjem til lageret.

Der findes massere af lignende historier, og som os menige folk på gulvet er det nogle vilde historier, fordi vi er slet ikke vant til at der bliver kastet med pengene på den måde, men når konsekvenserne er store så giver det god mening.

momberg skrev d. 03-01-2017 02:20:28
Mega sjov historie. :) Kan godt se at det i det store hele at 5000-6000 kr ikke er særlig mange når man står og har en deadline. :)

PS: andre må gerne dele andre historier hvis de har :D

Polywog

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2017 06:34:43
Svar/Indlæg:
197/24
Jeg har en kammy, hvis kone ejer en lille fabrik der laver ting til industrien (CNC-ting-efter-ønske-ish)og de har været ud for at hu hej vilde dyr at skulle dreje ÉN dims, for så at smide en mand i en taxa og køre til Belgien og aflevere dimsen for så at køre hjem igen. Beløbet fik jeg aldrig ud af ham, men det har næppe været billigt. 🙂

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2017 08:00:18
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg har engang arbejdet med at skaffe kritiske reservedele til landbrugsmaskiner. På en 8 timers arbejdsdag kunne jeg sidde stille i 2-3 timer ad gangen, men når telefonen så endeligt ringede, så skulle der satme også arbejdes hurtigt.

Det var ikke ualmindeligt at der blev sendt taxaer mellem danmark/tyskland/frankrig efter reservedele.

Når det koster hundredetusindevis af kroner i timen at have en maskine nede, så betyder prisen på at få en reservedel leveret A.S.A.P. ikke så meget.

Det er nogle lidt andre pengebeløb det drejer sig om når man kommer ud i større virksomheder, og en lille bommert kan hurtigt koste en halv million.

jønner

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2017 08:28:56
Svar/Indlæg:
1082/13
Har også før fået fløjet reservedele ind fra Tyskland og derefter fået dem over i en taxi og frem til fabrikken
når det koster 20,000,- i timen at have en maskine stående stille så er tiden vigtig

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-01-2017 10:30:40
Svar/Indlæg:
4983/48
Har en kammerat der et par gange er blevet sendt afsted med skibsdele for MAN (navi/comm dele i kufferter 😛 )

Jeg ævre mig stadig over jeg ikke havde et gyldigt pas den dag han ringede, og spurte om ikke jeg gad tage turen til Dubai nu det ikke lige passede ind for ham at stikke afsted 😢

Hr.

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2017 13:03:52
Svar/Indlæg:
1363/125
Det har jeg gjort før begge veje. Det der intet underligt i, da "firmaet" jo skal dokumenter købet. :)

Men fedt du fik solgt til prisen 😀 🙂

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2017 15:18:03
Svar/Indlæg:
3385/80
Ikke unormalt.

Jeg har før stået ude i en højspændingsstation og manglet en adapter til et fiberkabel - det blev sendt med ekspresbud og var fremme 30 minutter senere.

I erhvervssammenhæng er prisen nærmest underordnet, hvis man har flere mand stående der venter.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2017 17:19:11
Svar/Indlæg:
5474/39
oplever også meget på arbejde. jeg ikke altid forventer...
jeg har tjent mere i går ved feje gulv end være sælger. sælger giver for meget i rabat til man kan leve af det.
man rejser for lidt syd for grænsen, når ikke har gyldigt pas. nord på er det ikke krav, så længe det er Skandinavien.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 03-01-2017 17:26:10.