Godaften hwt'ere og hwt'inder. Jeg sad netop og studerede denne computervidenskabelige tekst, da der lige sprang noget i øjnene på mig.
"Kortet har en M.2 og en U.2 port for mulighed for hastigheder på op til 32 Gb/s, hvis man benytter NVMe."
Mit proffessorat dækker desværre ikke dette emne endnu, så jeg må udbede mig om en afhandling vedrørende forskellen på disse 2 porte. Som jeg forstår teksten, så kører de med ens hastighed, men har ikke samme fysiske stik, siden det er nødvendigt med et af hver slags. Hvorfor har man 2 tilsyneladende ens standarder, med forskellige stik, når de (umiddelbart) kan det samme? Og hvem sælger i det hele taget U.2 drev?? Og hvorfor?? 🙂
Tak for det #2. Dvs de KAN faktisk det samme, men U.2 har et kølekabinet ala en SATA SSD, og så er de fysisk større for at tillade flere ramkredse. Ud fra ASUS' billeder at dømme, så er der dog flere connectore på U.2 end på M.2, så måske det også har noget at sige hvor stort et drev man kan bruge på M.2 i forhold til U.2?
Well, det kan jo være ligegyldigt, hvis man ikke kan købe et U.2 drev 🤣
Er det ikke kun intel der har lavet deres 750 serie der bruger u.2??
Der er flere der laver modeller med det interface, men det er primært enterprise løsninger. Både Samsung og HGST laver dem, men de bliver ikke solgt til consumer markedet.