#6,
Du har ret, selvfølgelig skulle jeg bytte om på det, sorry 😳
Men netop det, at man ikke vil kunne forudsige vand, må vel så også betyde, at man heller ikke vil kunne forudsige andre molekylers egenskaber i blandinger vi (endnu) ikke har set? Udover smeltepunkt og kogepunkt, hvad så med f.eks elektrisk ledeevne? Eller faktisk alle andre evner. Du nævner selv, at ilt og brint kan brænde hver for sig, men ikke som H2O. Dette er jo en ret væsentlig forskel.
Dit svar får mig til at tænke lidt videre ... ( er maskinarbejder, så jeg aner intet om dette), efter at have læst dette afsnit:
Nogle forskere mener endda, at vi kan skabe liv i laboratoriet ved at kombinere kemiske stoffer i reagensglas. Men indtil nu er det kun lykkedes at skabe nogle få store kemiske molekyler som korte stykker af DNA og proteiner.
Disse syntetiske molekyler er præcis ligesom dem, vi normalt finder i levende systemer. Nogle af dem kan vi sætte ind i levende celler, hvor de kan fungere ligesom naturlige kemiske stoffer. Men disse syntetiske molekyler har endnu ikke dannet en eneste levende celle eller en hel organisme.
Men bare fordi forskere på nuværende tidspunkt endnu ikke helt kan forklare, hvordan liv opstår fra kemiske stoffer, betyder det ikke, at andre gætterier, forestillinger eller ideer giver en bedre eller mere sand forklaring.
Er det så derfor vi ikke kan se forskel på atomar-plan om en celle er død eller levende? Som jeg husker det fra skolen, så selv hele molekyler fra en celle kan man ikke afgøre om de er levende eller døde, man er nødt til at have hele organismen?(vi lærte om en-cellede organismer på det tidspunkt)
Dvs både mht det oprindelige spørgsmål og teksten herover, så mangler vi stadig en forståelse for hvad der egentligt sker, når atomer blandes til molekyler? Både mht egenskaber og til liv (eller det er måske det samme ... liv er måske bare en egenskab på linie med alle andre egenskaber)