Det har været oppe og vende i dag... Ja, den yder minimalt bedre, det giver micro delay inden at den starter helt op igen, men...? Det spare en god sjat på forbruget, både el, men ligeledes hvor meget varme den afgiver...
I sidste ende, til hverdags brug, lader jeg det være på..
Hvis det skal af, så er BIOS løsningen og pille ved C-states, ikke software.
Jeg har haft testet på mit system og har ikke målt nogen forskel.
Oplevet en minimal forskel i multi trådet beregninger hyperpi, men virkelig, hvis det ikke er konkurrence mæssig benchmarking ville jeg ikke deaktivere nogle C states, blot min tanke.
punkt 1: lad vaere at bruge det program det snavnser din registry til og kan give problemmer hvis du bruger et andet program til at slaa de til/fra da der er to stedet iregsitry man kan saette det op.
i sted vil jeg anbefale mit eget ( sevlfoelgelig) program som handtere det direkte med Windows Power management. de betyder bla du ikke behover booter for at slaa det fra/til
punkt2: ja det giver en klar ydelse forbedering men ikke i alle situationer. hvis du i forvejen belaster din CPU fuld ud er det intet at hente pga din CPU alligevel aldrig parker. har du kun en cpu tung traad hjaelper det heller ikke da den nok skal faa en cpu at koere paa. Der hvor det hjalper er i mellem feltet. dvs hvis du har 2-4 traade paa en 4core cpu med HT. Her kan det nemt komme op paa 20% ydelse forbedring (winrar,7-zip samt cinebench)
Typisk er det ogsaa her dit spil ligger og du vil derfor faa en CPU ydelse forbedring i en hel del spil MEN det hjaelper jo kun hvis du mangler CPU kraft. hvis du alligevel er flaskehalse af din GPU kan du ikke bruge de ekstra kraefter til noget
hvilket nok ogsaa er aarsange til at folk som "Die Happy" ikke ser det, fordi kun lige lave en simpel test uden er 100% forstaa hvor de traeder til eller ej.
punkt3: der er intet maalbart i stroemforbrug i forskel. Test i idle med 6/8 logisk core parked imod idle uden parking var der 0 watt i forskel paa stroemforbrug.
Sa du kan roligt slaa det fra uden problemer
#4 C-states koere stadigvaek selv om du har slaaet core parking fra. De er to relateret ting men forskellig
Derudover er det kun CPU'er med HT der har coreparking. I5 desktop quadcore uden ht har ikke core parking. saa sjovt nok er der ogsaa mange her der melder de ikke kan maerke forskell. Igen Daarlige test skabe en masse forvirring, og dem er der masser af.
#3 ville ikke vaere underlig eftersom din performance test nok presser dit system fuld (cpu tid allokerende maessigt) ud og derved komme core parking slet ikke ind i billedet.
jeg haaber det hjalp lidt
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-01-2017 03:06:41.
Men core parking har ingen effekt hvis at du deaktivere C-states i BIOS.
Core Parking er ligesom C-States til at spare når juicen ikke er påkrævet, og core parking vil ikke virke uden C6 såvidt jeg husker, skal man have max ydelse deaktivere man alle C-states under alle omstændigheder...
C0 = aktiv core C1 = idle core C3 = Strøm spare funktion A C6 = strøm spare funtkion B
C3 er såvidt jeg husker den state når at du sætter computeren i dvale... C6 er at den delvist lukker ned, og dette er hvad park også påvirker på software siden.
Men hands down, kan ikke huske hvad som gør hvad, er længe siden, det jeg blot har erfaret er at det ikke har lavet ballade de sidste mange generationer.
#7 da er jeg umiddelbart uenig. men jeg har kun udfoert testen paa en maskine og ikke eftre tested med alternativer der kan medfore resultat. saa tag det ganske vist med et ordenligt bunke salt.
Jeg slog C6 fra i bios og alligevel saa core parkede CPU'erne iht til performance monitor.
hvor min test er mangefuldt er:
- det kunne vaere corepkaring var aktive paa corense men reelt set ikke havde en effekt - jeg efter maaelte ikke om der var det assoiserede tab af performance
jeg har laest mange steder de reffere til det som C6, men det skulle saa samtidigt betyde at kun I3 og I7 desktop CPU har C6 men ikke I5 hvilket for mig ikke helt giver mening
Derudover at disable Speed stepping ( ikke helt det samme som C steps) giver ikke performance forbedringer( ud over i hdtune) Det de med at saette sin pc til "hoej ydeevne" er rent misfrostaaelse. om det er desktop laptops AMD elle Intel CPU'er viser det ingen performance fobederinger.
Havde sgu stadigvaek test resutle for en af de maskiner jeg tested "hoej ydeevne" vs "balancret" paa
Dette er kun 1 maskine ud af dem jeg testede det paa og re i den lave ende er performance skalaen. men tippet er aeldre en maskine saa stadigvaek relevant
Windows 7 Professional 64-bit SP1 Intel Core 2 Duo E7300 @ 2.66GHz 2.00GB Dual-Channel DDR2 @ 398MHz (6-6-6-18) Intel G45/G43 Express Chipset (Dell) 74GB Western Digital WDC WD800JD-75MSA3 SATA2
C states altsaa CPU/Core states kan gaa helt op til 10 (hash well) de mest kendte er C0: aktiv koersel
C1 : hlt states. typisk her du er nar din cpu har cpu tid i overskyd og der ikke er noget software der vil have den cpu tid. bemaerk at dette er ikke tilfaelde under DOS. aeldre BIOS'er (nye BIOSE?) eller win9x. da de udfore NOOP her isteder for HLT instruktioner. hvilket er aarsagen til at windows XP idler med en koldre CPU and Windows 9x goer
C2: stadigveakt alle data intakte men i en dybere sleep mode og tager lidt laenger tid at vaekke op
C3: cachen er blevet flushet saa der kan spare mere strome ved at slukke for cache
dog er det forskelligt hvordan CPU fortolker de forskellige states. om hvorvidt de slaar den externe clock fra eller til i de forskellige states saa det er ikke sammme system teknisk maessigt saa meget som det er forskellige relative levels af ting der bliver slaaet fra for at spare mere stroem men tilgengaeld er lidt langsommere om at komme igang igen.
#13 så mine kerner bliver stadig "parked" selvom jeg har sat mit system på "høj ydeevne" i strømstyringen? Synes aldrig jeg ser nogle kerner der er "parked" under cpu i joblisten
#14 korrekt hoej ydeevne aendre ikke paa CPU parking det andre blot paa dine Pstatees aka speedstepping og kan ikke anbefales ud fra mine test.
Coreparking er seperate for dette og du kan ikke se det i joblisten. du skal se der under performance monitor. ( der er en knap i din jobliste til at starte performance monitor.
nu ved jeg saa ikke hvilken CPU du har hvilket jo ogsaa kan vare aarsagen
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-01-2017 00:38:43.
fandt sgu lige min gamle min test af at disabel core parking dette er med cinebench
8thread HTon parking (Default) 797 797 796
8thread HTon no parking 799 798 799
4thread HTon parking (Default 473 477 474
4thread HTon No parking 541 542 536
4thread HTon No parking No HT conflicts 619 617 616
som man akn see med cinbecnh paa 8 trade (4core med ht) saa er der ingen forskell paa at have coreparking disabled eller ej.
men saa snart load falder til 4 core saa er der 13% mere under cinbench ved at disable core parking hvis man samtisigt slaar "no ht conflicts" til i mit project mercury saa stiger boosted til 30% pga nu er der ikke flere traadckonflikter under HT (HT er "slaet fra" paa progammet software maessigt)
#15 Ja det er også under resource monitor jeg kiggede, fik bare ikke skrevet det helt præcist. Der er aldrig nogle af mine kerner der bliver "parked", kører med en 4770K