og saa derfor hader jeg windows 10

Software d.  10. januar. 2017, skrevet af Sven Bent
Vist: 2798 gange.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2017 05:30:08
Svar/Indlæg:
3661/82
Der er mange der spoerge om Windows 10. de fleste folk har ikke et teknisk problem med windows 10 saa meget som det nu er en ny UI osv osv.

men hold da helt knogle hvor jeg hader at arbejde i windows 10 og den udlukkende opfattelse af at min maskinen skal beskyttes imod mig self.

jeg sider og roder lidt rundt med mit CPU flaskehals tool da jeg langt om laenge har tid til at genoptage det.


Men min funktion til at hive ud hvor meget cycluse et traad har brugt paa cpu giver krans information hmm

- jeg dblt checker koden ser fint ud.
- retter lidt caps forskellighed selv om det ikke burde men bare for god ordens skyld
- krans info
- jeg triple checker mind kode og sammenligner dne med min processtids funktione ser fint ud
-jeg tester min process tids funtioner og den virker
- qusdripe checker min kode til traads tids funktione men der ser fint ud
- proever at abbne traadadgange med forskellige rettigheds request. ment intet hjaelper.

giver saa mit program admin ret og VUPTI informationen flyder i rigeligt maengder...

HVORFOR er der lige admin rettigheds forskel melle at hive processtids information og hive traadstids informationer ud.
og jeg er lukket ind som admin. det er dne eveig plage at hvergang jeg roder med noget system naer paa win10 saa er der lukket for det varme vand fordi aaaah nej brugerne maa ikke selv bestem om de vil fucke systemmet op hvis de har lyst til


for helvedet jeg ved hvad jeg laver lad nu vare at vaere en haemsko for mig pga andre skal have bade livrem og sele paa. giv mig for helvede en "jeg ved hvad jeg goer" indstilling der giver mig den fulde rettighed nar jeg er logget ind som admin...


fortalle mig lige dne store forskel imellem
https://msdn.microsoft.com/en-... (v=vs.85).aspx
og
https://msdn.microsoft.com/en-... (v=vs.85).aspx
Der goer det logisk at jeg skal have ekstra admin rettigheder for det ene og ikke det andet


Hvor er min rage smiley...
Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2017 05:31:15
Svar/Indlæg:
3661/82



Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2017 06:26:24
Svar/Indlæg:
480/8
Du kan ændre på dine admin popups i UAC indstillingerne. På den måde, bliver du ikke spurgt til Ja/Nej admin rettigheder.

Alternativt kan du prøve linux, så undgår du den forstoppelse, som du døjer med. Men selv linux har sine for fanden øjeblikke.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2017 08:01:10
Svar/Indlæg:
718/15
men hold da helt knogle hvor jeg hader at arbejde i windows 10 og den udlukkende opfattelse af at min maskinen skal beskyttes imod mig self. <-- den største trussel imod dit system, er faktisk dig selv.
Det med eleveret rettigheder er logisk nok. Da en FORKERT kommando i feks powershell, eller cmd, kan ødelægge dit system. Vi kan så også godt blive enige om, at MS er gået liiidt længere end de havde behøvet.
Den med "jeg er admin og ved hvad jeg gør" duer ikke, da alle jo bare logger ind som "admin", selv om de ikke engang ved hvordan man opdatere en driver.
Men bortset fra det, så er win10 virkelig et dejligt system, selv sammenlignet med win7.


zip
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2017 10:29:04
Svar/Indlæg:
123/7
Jeg arbejder i Win 10 hver dag og har ingen problemer.


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2017 10:45:08
Svar/Indlæg:
464/7
#3
windows 10 er ganske okay, hvis bare ikke man har intel HD graphics 4000 & et amd fury installeret samtidigt...

da hvis intels driver bliver installeret, så får man sort skærm et sted i mellem "windows splash screen" & "login screen"...
dette kan undgåes ved bare at lade driveren stå uden at få en driver opdatering...
men som du jo nok ved med windows 10... så er det ikke en mulighed, da alt skal være opdateret, og det kan ikke slåes fra. selvom man har win10 pro.
fucking fuck! :D

Så jeg holder mig til window 7 pro. det ved man sku hvad er.

EDIT:
og det er stadig sådan efter det "anniversary Update'en" brugte godt og vel 10 timer på kampen, og gav op til sidst. det er ikke meget ved at have windows 10, når det gør ens pc ubrugelig.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Xoferif d. 10-01-2017 10:47:35.


Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2017 10:56:18
Svar/Indlæg:
258/64
#1 måske du skal sætte dig mere ind i hvordan det underliggende sikkerheds system fungerer inden du trasher det.
jeg har siddet i det samme lort som dig og var også pænt træt af det. og til sidst besluttede jeg at jeg ville til bunds i det.

det handler om sikkerhed. og selv om du er logget ind som admin. bliver tingene ikke nødvendigvis eksekveret med admin rettigheder. og så selv om du slår UAC helt fra. Windows benytter sig af access tokens. og når du er logged ind som admin starter den stadigvæk shellen op (explorer.exe) med filtered token privileges som kun giver bruger rettigheder. og alle child processer starter derved også kun med bruger rettigheder som standard
du kan læse mere om det her
https://blogs.msdn.microsoft.c...

Jeg har desuden oplevet at når man aktiverer et powershell eller andre scripts fra et batch script der bliver kørt med elevated permissions at de så stadigvæk fejler. Grunden til dette er at elevated admin permissions heller ikke giver adgang til alt og her kan det være nødvendigt at elevate til system permissions i stedet for.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bit Phreak d. 10-01-2017 10:56:49.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2017 14:19:30
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
Jeg er klar over hvordan det fungere.
Dog er jeg ikke enig i at jeg skal konstant skal rode med rettigheder til mit eget system nar jeg vaelger at bruge min admin konto frem or min bruger konto.
eller at admin rettighederne skal beskytte et DLL kald men ikke det naesten samme DLL kald.
begge som intet aendre i systemmet



#3 irrelevant, hvis jeg vil trashe mit system skal jeg have lov til det. det er mit system.
hvis jeg ikke vil have admin rettigheder logger jeg ind med en bruger konto ikke med min admin konto.

og det giver krans logisk sans at en funktione der henter information koere fint uden admin rettigheder og mens dens soester funktione ikke goer.


#4 flot. det betyder jo ikke at andre ikke har.
negaitv bevisfoerelse og alt det der med at hele verdenen ikke er dig


#2
Det er ikke et UAC problme eftersom de er slaaet fraa.
det har intet med et pop up at gore blot at windows beskytte et systemm DLL kald men ikke et andet paa trods af de storset af ens.
Den ene beder om process informationer, den anden om traad informationer


Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2017 14:52:40
Svar/Indlæg:
258/64
#6
vil til dels give dig ret i at det er nedern at blive blokeret hele tiden og at det ikke giver mening at noget er blokeret når andet ikke er.

Men hvis MS åbner op er der nok også nogen andre der brokker sig 😩


korvol
 
Enthusiast
Tilføjet:
10-01-2017 16:28:19
Svar/Indlæg:
201/0
"superuser do"


KingD
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2017 19:08:22
Svar/Indlæg:
51/7
#0

Med den tråd, fik du lige sat dig selv i "bås" med de andre "fuck windows 10" folk.

Der er jo en mening med alt, og jeg har kigget på dit program en del gange, og jeg vil gætte på, at hvis du får en certificate( som er godkendt af Microsoft og de andre ) vil det fungere, uden at du behøver at rette i diverse sikkerhedsindstillinger.

Har du i øvrigt prøvet at køre logman mod dit cpu program ? jeg får ikke noget data tilbage, og jeg tvivler på at du ikke bruger nogle former for lib's


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2017 21:17:51
Svar/Indlæg:
3661/82
#8
Garant trisset og vi kan vare helt enig at der er en generelt god die ikke bare at give admin rettigheder som standard. og for 99% brugere har det ikke det samme problem stilling som det har for mig da de fleste bruger bare bruger windows som en lunch platform til andre ting. spil browser. emails office programmer etc. som ikke kommer systemt naert.
Ligesome 99% af windows 10 bruger nok adrig har haft problemmer med at windows 10 ikke haandtere %temp% variablen helt korrekt.

#10
Du saetter mig fint i baas hvis du vil
Folk der ikke laeser og forstaar har jo tit brug for at saette folk i baas for nemmere at kunne overskuer de forskellige nuancer.
Hele iden her var jo netop at illustreret at der er en teknisk forskelle som ikke rammer alle bruger. hvorfor ogsaa titlen er basre paa at jeg er utilfreds med windows haandtering og ikke at "windows 10 er noget skrammel"
Det ene er basret ud paa en indivudel brug det andet et et ultimative udsagn
Hvis du ikke kan see forskellen saa forstaar jeg godt du har brug for at saette mig i baas


Det er svaert at faa et certifikat naar nu programmet et i start udvikling. og hvis jeg ikke husker galt koster det ogsaa penge.
Jeg kan forstaa non-certificering blokkerings holdningen i et erhvervs oejemed eller andre enterprise loesninger.
eller endog paa almindelig brugere konto.
Men at man ikke nemt kan slaa det fra i sin admin konto er en hel anden ting i mine oejne.

og hvis man skal til at betale certificeringe for at udgave freeware programmet saa haemmer det jo ret meget folk hobby udvikling af software, hvilket jeg ikke tror skaber fremgang i software udvikling.
men det er en helt anden snak.


Nu kender jeg ikke logman af erfaering, men saa hvidt jeg erindre er det blot et monitorerings tools.
det er ikke fordi men program bare skal reporte nogle informationer som ethvert andet monitor program. men fordi den skal udregne og fremkomme med en analyse af disse information om hvorvidt og hvor meget du har varet CPU flaskehalset under dit spil/programmer whatever.

og for dette har jeg brug for mindst 3 parametre
Traad forbrug af CPU
process forbrug af CPU
Systemets forbrug af CPU

Eller har jeg misset pointen med det sidste afsnit?




KingD
 
Overclocker
Tilføjet:
11-01-2017 20:33:32
Svar/Indlæg:
51/7
#11

Jeg formulerede det forkert... Jeg sætter dig ikke i bås. Jeg er selv system udvikler nu på 15 år. Men der er rigtig mange herinde (og på andre teknik fora, der ofte bruger tid på at klynke over det ene og det andet, i stedet for at finde ud af problemets kerne) - nok om det.

Og det er helt korrekt at man skal betale for en application cert. Og jeg er helt med på at det ville være penge ud af lommen, da det jo er en freeware application du arbejder på.. og stadig i BETA. (meeen, der kommer vel en RTC version på et tidspunkt, og hvis det virker som det skal, er jeg da parat til at smide nogle penge efter dit projekt.

(hvis det er muligt må du gerne sende mig en email med din problematik på email i en lidt mere teknisk beskrivelse. Det kan jo være jeg kan hjælpe - PM for info)



Min pointe med det sidste, var at logman (som er performance counters, bare lidt mere intenst) kunne bruges til at undersøge om du får det du skal have. Du har tidligere (og så sent som i dag) anmodet om testere af/til din application. Så kunne du jo lave en mini guide til at "dine testere" også køre en logman (debug mode) mod din application. På den måde, ville du kunne få mere debug info, hvis du havde brug for det... blot en ide :)


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2017 19:08:59
Svar/Indlæg:
5474/39
Sluk metoden i 10 er ringere end 7.
2 klik i 7 og 3 klik i 10.

Windows 10 er dårligt kodet. Linux arch er bedre kodet.

Windows 10 kan ikke rigtigt indstilling på samme måde, som i gamle Windows 7.

Xp og Windows 7 er gået ned af bakke for Windows. Office er blevet alt for dyrt fordi, de skal lave til kør på Mac OS. Generelt er lille udvikling i designet på nyere Office siden 2010...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 12-01-2017 19:12:56.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2017 21:57:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#12
Jeg beklager jeg har saa bestem misforstaaet dit indlaeg. Den tager jeg paa min kappe... karpe. Det er den ene af disse ord.

Mit problem stilling blev som saadan loest.
Jeg fandt ud af at jeg skulle have admin rettigheder til at bedre om traad informationer men aabenbart ikke nar det dreje sig om process informationer, hvilket gjorde jeg ikke kunne lokalisere en fejl.

GetProcessTimes:
https://msdn.microsoft.com/en-... (v=vs.85).aspx

GetThreadTimes:
https://msdn.microsoft.com/en-... (v=vs.85).aspx

Jeg fandt det ikke logisk at det ene er frit tilgaenligt og det andet var meget super duper farligt og hemmeligt 🤣 naar det stortset samme informationer og rettigheds niveua jeg beder om...


Jeg kigger lidt mere paa logman her over weekenden