På DC ledninger ja
På signal kabler er det langt fra en selvfølgeSkrev unnamet d. 22-02-2017 16:27:36
Vil nok tilføje her, at hvis du har brug for at spørge, så kan du næppe gøre det selv.
Og du skal ikke bruge fars gamle gas-loddekolbe, som er beregnet til at lodde tagrender med.
Men videre, det loddetin man bruger i dag, er ikke den slags man brugte før i tiden, da der var bly i.
Det betyder, at loddetemperaturen skal være noget højere, og det nemt går galt - både at at man varmer pcb for kraftigt med skade til følge eller man får en kold lodning.Skrev Walenad d. 23-02-2017 13:25:03Lige præcis.
Jeg har mere end 35 års erfaring med at lodde på alt lige fra elektronik, tagrender, nedløb, slag lodning og alle typer lodning der findes.
Du skal have en loddekolbe der er justerbar i grader og med flere typer hoveder men jeg tænker som tidligere skrevet. Hvis du ikke har loddet før så bør du nok ikke starte med dit Mobo.
En erfaren lodde tosse som mig kan lodde selv de mindste lodninger ved hjælp af forstørrelse og en meget stille hånd 🙂