Døende Strømforsyning?

Diverse d.  22. februar. 2017, skrevet af Uno-Eye
Vist: 1069 gange.

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2017 22:26:34
Svar/Indlæg:
76/45
Jeg oplevede tidliger idag, at min computer slukkede pludseligt mens jeg spillede, og startede op igen efter ca 5sek, og kom så med beskeden:

"Power supply surges detected during the previous power on. Asus Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!"

[IMG]http://i68.tinypic.com/6td0mf....

Jeg har aldrig oplevet denne her besked før, og tør ikke rigtig spille på den, før jeg kan få en afklaring om, hvad det betyder.

Jeg ved at en faulty PSU kan ødelægge resten af ens system, så kunne godt tænke mig at vide, om den ikke er til at stole på mere, og skal skiftes ud??
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2017 22:41:37
Svar/Indlæg:
3799/43
Det kan være at din 5V rail, hopper mere end de +/- 5%.

Prøv at mål med et Digitalt voltmeter, eller at tage nogle af dine enheder ud af USB porten.
Kan se at der er en del med bla. Corsair strømforsyninger, der har haft problemer.

Ellers så kan du disable funktionen inde i bios.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2017 22:42:33
Svar/Indlæg:
1271/38
Det kan være mange ting.

Jeg har fået det til at ske ved dårlig forbindelse til skærm.
Dårlig jord til forbundne aktive højtalere.
For varm strømforsyning.
Og en enkelt gang ved kortslutning af USB.

Ikke nødvendigvis en døende PSU, blot dit bundkort der passer på dine ting. 🙂

- Og lad være med at disable den i BIOS, det var da det ringeste forslag at give...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 22-02-2017 22:42:59.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2017 22:51:08
Svar/Indlæg:
3799/43
#2.
Muligvis, men det kan også være grunden til at man får fejl.

shilka har tidligere lavet en tråd om netop dette. (shilka er også Hwt bruger).
http://www.overclock.net/t/155...

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2017 23:50:04
Svar/Indlæg:
76/45
#1 Jeg har ikke noget voltmeter, og ved heller ikke hvad det er ;) Når jeg søger, kommer der mange forskellige anordninger op.

Jeg tør først disable det i bios, når alle andre muligheder er udelukket.

#2 Kan jeg godt stadig spille, eller er det anbefalet at stoppe med at belaste den, til fejlen er lokaliseret??

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2017 00:00:28
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg mener multimeter.

Du kan sagtens forsætte med at benytte din pc, hvis at fejlen kommer igen så bør du nok undersøge det nærmere.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2017 00:40:56
Svar/Indlæg:
1271/38
#3 - Det er da ligegyldigt, det beskytter din hardware hvis nogle variabler ryger udenfor normen. Hvis selve bundkortet, eller de følere Anti-Surge bruger er defekte, så er det jo nok heller ikke smart at køre videre på det bræt.

Det er da om alt andet hjernedødt at slå fra.

#4 - Vil umiddelbart mene du sagtens kan blive ved. Sker det flere gange kan du notere under hvilke forhold det sker, og så kan vi arbejde ud fra det. Indtil videre er dit hardware fint beskyttet af Blue Screen (Windows) og Anti-Surge (Motherboard).

Hvis det sker igen kan du eventuelt prøve at tage ting fra, f.eks. ekstra skærme eller ting forbundet ved USB, og se om du kan genskabe problemet.

Din strømforsyning er af fin kvalitet så der skulle ikke ske de store udsving ved tænd og sluk på din hardware - Den skulle fint kunne holde til det. Det eneste der bliver slidt er motoren og læsearmen i en normal harddisk hvis du har sådan en monteret.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2017 00:57:57
Svar/Indlæg:
3661/82
Der er maaske tale om falsk positive.
Det kan jo vaere at sensor chippen for den anti surge er daarlige lige saa vel som din PSU.
Det er det punkt #3 er inde paa.

Saa hvis den defekte AntiSurge bare giver falske psoititiver beskytter det jo ikke laenger da sleve praemisserne for hvornaar en advarsel kommer ikke laenger er paa plads

Hvordan mener du at Blue Screen beskytte dit hardware ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 23-02-2017 01:00:56.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2017 11:08:50
Svar/Indlæg:
1349/11
kik lige på din bios, ud fra dit billede så bruger dit bundkort revision 1504 og der er kommet 8 nyere versioner til, bl.a. en del opdateringer til system stabilitet.
Og som der foreslås så pil dine usb-ting ud, der er mange computere der er overfølsomme over for at du hiver for meget strøm på en port, fx. opladning af mobiltelefon i computeren.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2017 19:09:31
Svar/Indlæg:
1271/38
#7 - Blue Screen har altid været et stop signal til al eksekvering, en nødtilstand der stopper potentiel harme fra at nå dit hardware eller software.

"A stop error, better known as a Blue Screen of Death (also known as a blue screen or BSoD) is an error screen displayed on a Windows computer system after a fatal system error, also known as a system crash: when the operating system reaches a condition where it can no longer operate safely."

Ligesom Anti-Surge, som så bare er på rå hardware plan.

Du slår ikke Anti-Surge fra, det er for hjernedødt.

Som jeg skrev i #6:
"Hvis selve bundkortet, eller de følere Anti-Surge bruger er defekte, så er det jo nok heller ikke smart at køre videre på det bræt."