Test af CPU's betydning ved 4K

Bundkort / CPU d.  24. februar. 2017, skrevet af KleitusIV
Vist: 1579 gange.

KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
24-02-2017 11:01:12
Svar/Indlæg:
4295/306
Hej med jer,

Nu hvor alle går helt i selvsving over lanceringen af Ryzen (forståeligt) sidder man og tænker om det vil give noget at opgradere CPU.

Er der nogen der kender til gode tests af forskellen i CPU UNDER HØJ OPLØSNING? Jeg kan finde flere tests hvor de vil teste CPU'er i spil, men de er alle i opløsninger under 1080p for at få så lave GPU bottleneck som muligt.

MEN

Faktum er at der ER en GPU botleneck. Og jeg kunne rigtig godt tænke mig at se betydningen af CPU i opløsninger som f.eks. 1440p eller 2160p. Er det fløjtende ligegyldigt at opgradere CPU når man spiller i de opløsninger (fordi det er GPU der er flaskehals) eller HAR det en betydning?

Nogen der kender et link til en god test?

🙂
MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2017 14:44:58
Svar/Indlæg:
5421/53
Prøv med CSGO 😛 Der er ihvertfald ikke møj forskel på FPS om du spiller 640x480 eller 1920x1080.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 24-02-2017 14:45:42.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2017 16:38:32
Svar/Indlæg:
5474/39
Minimalt i cs:go spiller i 4k på min 3470 og 760. Det er mere GTA nyeste og farm simulator kunnr blive problemer med 4k.

Lige købt B&O A2 til køkkenet. God mad kræver god lyd til maden....


alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
24-02-2017 17:02:22
Svar/Indlæg:
346/14
Tror ikke det er mange spil, hvor du finder en CPU bottleneck, sad og så JayzTwoCent, hvor han tested de tre nye unlocked i3, i5 og i7, ved 4,8GHz, kun i3, gav lavere FPS I GTA V, I 1440p og 4k. Så vil gætte på alle intel 3.-7. gen intel i5 og i7, ikke oplever at CPU bliver bottleneck før GPU, også selv om man køre SLi :)


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2017 17:16:07
Svar/Indlæg:
3799/43
I nogle af de her spil, kunne det være en god ide' med en hurtigere CPU.
http://www.pcgamer.com/the-mos...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-02-2017 17:52:08
Svar/Indlæg:
15982/637
En cpu laver principielt det samme arbejde i 640x480 som i 3840x2160 🙂, det eneste tidspunt i de høje opløsninger er, når man kører multi gpu setup og grafikkortene står og venter på data fra CPU'en, da der er overflod af grafikpower. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 24-02-2017 17:56:32.


alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
24-02-2017 18:07:11
Svar/Indlæg:
346/14
Kan se, jeg tog fejl, alle tests af de tre kabylake cpu'er, er alle i 1080p, men stadig. Det essentiele er at, som også Gripen, skriver. CPU'en star kun for de fysiske beregninger af objekter og deres bevægelse, og egentlig betyder opløsningen ikke, så meget, da beregningerne er de same, om det er 1080p eller 4k, det betyder selvfølge mere i spil, som f.eks. WoW og GTA V online, hvor, der hele tiden skal kalkuleres, med andre spillers positioner og bevægelse :)


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2017 20:28:08
Svar/Indlæg:
5474/39
Spil er tale om?

CPU er vigtigt i strategispil, men i dag er CPU hurtige betydning er mindre.

Få gb ram, så det ikke særligt fedt have Ferrari hurtig CPU.

Godt holde øje med programmer kør på pc. Du har malware kan hurtigt stjæle kræfter fra pc. Den ydre ringere end normalt.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 24-02-2017 20:31:59.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2017 21:49:58
Svar/Indlæg:
3661/82
lidt forum soegning ville have gjort godt 😉

http://hwt.dk/Forum/343866/Hvo...

saa kan du finde du storset finde ud af det i lige den oploesing og spil do oensker at teste det i.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2017 22:22:32
Svar/Indlæg:
3385/80


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2017 08:54:58
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
Du kan ikke umiddelbart drage de konklussion blot ud fra de informationer
Du kan stadigvaek vaere CPU flaskehalset i corespeed selv om du ikke faar mere performance uad af at faa flere cores


CPU a bottleneck for et gtx970 i doom ved 2560x1600 high details hvis du koere i openGL mode. ( vulkan loeser det ved at udnytte flere cores)


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2017 12:32:46
Svar/Indlæg:
1119/58
#9
Indtin den 2/3 Marts, så giver jeg ikke 5 potter pis for de Bench der er ude nu


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-02-2017 13:12:55
Svar/Indlæg:
4295/306
Der bliver diskuteret utroligt meget frem og tilbage og jeg kender også til at man selv kan se på sit CPU forbrug osv osv.

Kunne bare stadig utroligt godt tænke mig at se en test som denne:

http://www.techspot.com/review...

Bare udført i højere opløsninger end 1080p. Hver gang man ser CPU tests i spil sætter de opløsningen ned for at fjerne flaskehals fra grafikkortet. Så det betyder at spiller man i høj opløsning som f.eks. 4K så er det ligegyldigt hvilken CPU man har?

Anandtech har Shadow of Mordor i 4K:

http://www.anandtech.com/show/...

Ingen forskel overhovedet. Og alle de andre spil er kun testet i max 1080p.

Kunne være fedt at se en gennemgribende test af flere titler. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 25-02-2017 13:13:46.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2017 13:37:45
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Grundreglen er, og har været det i de sidste 25år (og ændre sig ikke umiddelbart), at jo højere opløsning og jo flere grafiske detaljer, des mindre vil CPU'en være den limiterende faktor, men i stedet ligger byrden på grafikkortet.

Det eneste tidspunkt en CPU vil udgøre en limitation for grafikkort i f.eks 3840x2160 eller endnu højere opløsninger er hvis man f.eks teoretisk har et enkelt grafikkort med ubegrænset ressourcer, og derved blot venter og venter på CPU'en kan levere data nok til at følge med.

I dag er multi gpu systemerne med kraftige grafikkort fint i stand til 4K, men igen afhængigt af grafiske indstillinger og FSAA, så kan man hurtigt ramme en mur hvor grafikkortene igen limiteres uanset hvilken cpu der bliver brugt.


Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2017 15:58:31
Svar/Indlæg:
2518/53
Der kommer flere og flere 4-core+ cpu nu så kan tænkes spil også snart gør bedre brug af flere core.

Hvis man har system til at lave andet samme tid med spil, stream, pakke filer ud/ned, plex, render video, musik med meget mere så har man nu god glæde af 4+ core.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2017 16:00:48
Svar/Indlæg:
2235/138
Med tanke på hvor lang tid spil har været om at udnytte bare 4 cores siden Q6600 udkom for 10 år siden, tvivler jeg på vi kommer til at se optimal udnyttelse af 8 kerner lige foreløbigt.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-02-2017 18:14:58
Svar/Indlæg:
4295/306
Tror bare jeg pakker dankortet sammen og venter på nyt grafikkort. 🙂


Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2017 00:21:32
Svar/Indlæg:
2518/53
#16 vega med 8gb hbm2 ?