Jeg har for noget tid siden modtaget et bundkort fra AsrockRack, som skal danne base for en hjemmeserver/NAS/lab projekt. Jeg er ret vild med bundkortet, også selvom det er ved at være en ældre sag. Så jeg vil lige dele bundkortet med jer, så vidt det nu er muligt over internettet 🙂
Egentligt ville jeg gerne have baseret min server på m-itx platformen, da den lille formfaktor er ret tiltalende, så har den også sine begrænsninger, den største er der i hovedreglen ikke er mere end 4 sata tilslutninger, og skal man have flere skal der et raid kort, eller en sata controller til, men så er er PCI-E brugt på det, og så kan jeg ikke komme flere netværks kort i maskinen... Ja I ser jo nok problemet.
Kassen jeg modtog gør ikke det store væsen ud af sig; der er ingen drager, eller tegnede kriger piger med store - ørhm - polygoner. Men bundkortet er jo heller ikke stilet i mod mainstream segmentet, men nærmere mod det professionelle publikum.
Bagsiden er også ret anonym:
Informationen er nærmere rekalame for AsrockRack, men kassen er jo heller ikke det interessante, inholdet er:
- Driver DVD'en - 5 Sata cabler - Et I/O shield - En Manual
Min første tanke var, at det godt nok ikke var meget, der var ingen keramiske skiver, eller skruer til montering, der var heller ingen lydkort eller en dørhænger, men som nævnt ovenfor er det bundkort ikke lavet til det publikum der går efter den slags.
Og her det så kronjuvelen; AsrockRack EP2C602:
Det der fanger blikket med det samme (det gjorde det ihvertfald hos mig) var de to CPU-sockets. LGA2011'erne på EP2C602 understøtter bøde Ivy- og Sandybridge CPU'er, så skulle jeg få brug for at opgradere (Jeg har et par E5-2640'ere) så er der mulighed for at gå en generation op.
På venstre og højre side af CPU socket'ene -respektivt- ser vi mosfetsen, eller rettere vi ser kølerribbene. Ovenover og nedenunder ser vi Dimm slot'ene, som tilsammen kan tage 256GB. Dette vil dog kræve at begge sockets er populerede, skulle man kun have en enkelt cpu, er det ikke noget problem, den skal bare monteres i den venstre socket, den der er markeret, og kun de Dimm slots der hører til den socket vil kunne bruges.
Ved den nederste kant kan vi se 20+4 pin ATX stikket og de to 8 pins EPS stik kan ses i nede venstre hjørne og ved den højre side.
Jeg havde en mindre udfordring med min PSU, da den kun havde en enkelt 4 pins ATX connector, dette er nok til en enkelt CPU, men det er ikke nok til at fodre to. For at komme ud over dette købte jeg en be quiet! dark power pro 550W PSU.
Der er ikke mindre end 8 fan stik på bundkortet af disse 8 er de 7 PWM udgaver, så blæsere der kører på fuld skrue er ikke noget man skal bekymre sig om med EP2C602
Så kommer vi til disk tilslutningerne, de 4 blå der er længst væk er SCU tilslutninger (vidst nok noget scsi noget, jeg har ærligt ikke sat mig ind i det). De fire til højre er SATAII og er sammen med de første to hvide (Som dog er SATAIII) styret af chipsettet, de sidste 4 SATAIII er styret af en Marvel controller.
De vågne har sikker allerede set USB-A stikket på bundkortet, det er her jeg vil køre mit OS fra, unRaid fra Lime-technologies kører direkte fra en USB pind, og tager derfor ikke plads på en disk, det at stikker oven i købet er monteret direkte på kortet slipper man også for at rage i mod det og knække det af, når man fumler rundt i sit rack.
Bag USB stikket er der et par 7 segments LED'er, som kan være behjælpelig ved en evt fejlsøgning.
På bagsiden af bundkortet finder vi nogle legacy tilslutninger: ps/2 til både mus og keyboard, der er desuden også en seriel og en VGA port. Systemet, når det er oppe at køre, vil være headless, så det eneste stik jeg skal bruge, er nok seriel porten når der skal leges med switche eller routere. Desuden er der et par USB 2.0 og et 1gbit netværksstik
længere nede finder vi et par netværksstik mere, en 1gbit og en 100mbit. Den sidste er dog ret speciel, den er dedikeret til IPMI, som er et monitorerings og KVM værktøj, herfra (så længe der er strøm på maskinen) styre alt, lige fra BIOS over RAID management til OS'et uden at skulle lette sit luksuslegeme; enhver administrators drøm.
Som jeg nævnte øverst er dette kort slet ikke det nyeste på markedet, men det jeg er helt sikker på at det vil være en rigtig god og solid base for projektet.
Tråden blev redigeret 4 gange, sidst af LooZypher d. 26-02-2017 12:04:21.