Ny Synology eller DIY

Synology d.  02. marts. 2017, skrevet af Soeren999
Vist: 2405 gange.

Soeren999
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2017 12:59:18
Svar/Indlæg:
12/6
Hej

Endnu engang er jeg kommet til kort på min tekniske knowhow og må bede andre om hjælp/erfaringer.

Min NAS (en synology 212j) er begyndt at være lidt sløv og tror måske tiden er inde til at skifte den ud.
Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal købe en ny Synology (216play) eller opsætte min PC, som jeg efterhånden kun sjælden bruger, som NAS, f.eks. med UnRaid eller FreeNAS (en i7-6700k, 16gb RAM, Intel GPU). I fald af sidstnævnte tænker jeg at jeg bliver nødt til at opsætte en virtuel maskine (windows10) til når jeg skal bruge word/excel/powerpoint, rippe nye CD/DVD'er etc.
Da min PC er langt overkill til mit nuværende brug, kan jeg også sælge den og betale en ny NAS.

Pt. Bliver min NAS brugt til følgende:
Fra hjemmet og udenfor hjemmet
-Filstation; specielt via app fra mobile enheder (Ipad, android)
-Cloud station (både PC/bærbar og mobile enheder)
-Photostation (både PC/bærbar og app på mobile enheder)
-Audio station (app på mobile enheder)

Kun i hjemmet
-Lager (mapped drives)
-Streaming af musik til anlæg (bruger media server og tilgår så fra mit anlæg).

Derudover vil jeg meget gerne kunne streame mine videoer/film til mit TV (det kan jeg sådan set godt nu, hvis jeg tilgår videoerne som fil via mit tv). Vil også meget gerne kunne streame video/tv til mobile enheder når jeg er på farten.

Opsætningen af min NAS er pt. til den avancerede side (ift. standard Synology opsætning), men jeg vil ikke kalde mig selv en haj til IT. Vil gerne at jeg skal bruge et minimum af tid på vedligeholdelse efter opsætning!
Sikkerhed er selvfølgelig også en faktor (firewall, blokering af IP-adresser, kryptering mf.).

Kom gerne med forslag, erfaringer til løsninger (unraid, freeNAS, "bliv ved synology", etc.).

På forhånd tak
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2017 19:38:14
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg vil anbefale dig at blive på synology, da du bruger mindre energi med den, og du kender allerede til opsætningen heraf.

For at kunne streame "on the fly", så skal du have en meget god internet forbindelse, da video streaming hurtigt sluger 30-40Mbit/sek.