Spøjs historie - jeres mening?

Diverse d.  04. marts. 2017, skrevet af Sølling
Vist: 1897 gange.

Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 12:51:07
Svar/Indlæg:
294/44
Hej HwT,

For nyligt har et familiemedlem på 12-14 år( Kan huske hans alder )fået et steelseries m500 gaming tastatur i fødselsdagsgave. Efter flere hygge samtaler med drengen om computer, kan jeg konkludere at han gerne vil være computer kyndig, men langt langt fra er det. Typen der taler og er påståelig om ting han intet ved om. Typen der drager en konklusion uden at have fejlsøgt. Misforstå mig ikke, knægten er Nice og jeg kan rigtig godt lide ham.

Nu her en uge efter er hans maskine død. Han hævder hårdnakket at det er tastaturet der har kastet den i graven.

Hans konklusion er at der er sket en kortslutning i tastaturet, som har fået strømforsyningen i computeren til at sende en overbelastning til bundkortet og dermed dræbt både CPU og bundkort. Ifølge ham selv har han selv haft skilt maskinen ad, og konkluderet det ved at kigge på det. Jeg mistænker at drengen har en ven der ved endnu mindre om computer, som har en finger med i spillet.

Uden at ane hvilket hardware han har, var min første tanke, at han selv har smadret sit skidt. Maskinen er ikke nogen highend maskine, så meget ved jeg. Så jeg tænker også straks intertech strømforsyning, Stock cooler, uforsigtighed osv som faktorer.

Anyways.
Så har jeg aldrig hørt om et tastatur, der ikke har ekstern strøm, dræbe noget som helst, andet end max USB porten den sidder i.

Kunne forstå hvis det var en ekstern 3.5" disk med ekstern strøm der skød strøm den anden vej.

Har i hørt om at et tastatur nakker en helt computer?
puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 12:55:23
Svar/Indlæg:
501/10
må da være ærlig af sige jeg aldrig har hørt om et keyboard der har dræbt en pc, ved at de fleste nyere boards har en usb protector som gør det kun er porten som brænder af.


Dreier
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2017 13:01:11
Svar/Indlæg:
366/64
Nej. Den begrundelse er ikke godkendt,


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 13:01:46
Svar/Indlæg:
2131/173

Måske er han kommet til at trykke på D-tasten..







Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2017 13:12:46
Svar/Indlæg:
411/38
Fortæl ham at det højst sandsynligt er en Fejl 40 🤡


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 13:23:49
Svar/Indlæg:
3799/43
Det er umuligt at brænde andet end USB porten af.
Den skal igennem så mange SMd'er / IC'er at det praktisk talt er umuligt.

Det er nok en større chance at han har samlet den forkert.
Hvis at han ikke har afladet sig selv før at han gik i gang med at pille den ad, så kan statisk elektricitet ødelæge meget.

Spørg om du ikke må fejl søge han's PC, så kan du hurtigt kontrollere om det er strømforsyningen, eller om den er samlet korrekt.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 13:26:23
Svar/Indlæg:
2011/185
Har aldrig hørt om tastetur som dræber en hel pc. Det lyder mildes talt ret langt ude. Vil mere sige det skyldes en Fejl 40 (40 CM fra skærmen).

Det eneste jeg faktisk har set og hørt om som kan smadder en pc via USB er de såkalde USB killer stick. Det er en USB pind med en masse capasitor som kan sende en stor mængde volt gennem USB porten og ved det tage livet af i vært fald bundkortet.

https://www.youtube.com/watch?...

https://www.youtube.com/watch?...

Men som sagt aldrig hørt om at et keyboard skulle kunne gøre det...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 04-03-2017 13:27:05.


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 13:35:27
Svar/Indlæg:
1406/100
Tja der kan ske mange ting ved computere, Dog kan det godt lade sig gøre med det kræver man tvinger USB stikket på hoved i bundkorte så det kort slutter og så ryger bundkorte.

Min det stor har i sin dumhed gjort det 🤣


JohnnyGogo
 
Newbie
Tilføjet:
04-03-2017 14:07:52
Svar/Indlæg:
186/10
#0 har prøvet imens min pc var tændt med et 1155 setup i - at sætte et usb stick til noget led lys i på bundkortet i blinde, og ramme en anden port(ved ikke hvilken) Men i hvert fald slukkede computeren på stedet, og ville ikke tænde igen. Kunne mærkeligt nok fixe det ved at skifte ledning til psu..

- Kunne være det var derfor han var så sikker på at det har noget med keyboardet at gøre.. 😀


MichaelH
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2017 14:45:13
Svar/Indlæg:
154/0

#0 har prøvet imens min pc var tændt med et 1155 setup i - at sætte et usb stick til noget led lys i på bundkortet i blinde, og ramme en anden port(ved ikke hvilken) Men i hvert fald slukkede computeren på stedet, og ville ikke tænde igen. Kunne mærkeligt nok fixe det ved at skifte ledning til psu..

- Kunne være det var derfor han var så sikker på at det har noget med keyboardet at gøre.. 😀

JohnnyGogo skrev d. 04-03-2017 14:07:52


Mon ikke du ramte IEEE 1349 (FireWire) headeren i stedet for :P Den er i hvert fald identisk med en USB header, og det laver ravage, hvis man gør det.


morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2017 14:50:40
Svar/Indlæg:
242/71
Kender godt det med unger der ikke har forstand på computer, men tror/siger de har vildt meget forstand på det.
For et par uger siden blev jeg ringet op, fik af vide der var en kammerat på besøg det viste mindst lige så meget som mig om computere.

Men kammeraten havde overbevist knægten her om at hans computer blev alt for varm, og derfor hurtigst muligt skulle installere flere blæser i sit kabinet, ellers ville den med sikkerhed brænde af i løbet af dage.

Så knægten vil jo have flere blæser i med det samme,for de 6 kabinet kølere han havde var ikke nok...

Efter længere samtale kan man så endelig få ham til at oplyse hvilken temperatur det er de mener er så galt, og det ender så ud med at det er fordi grafikkortet bliver 70-72 grader under spil...

Så kan man jo kun kommentere at hans kammerat har utrolig meget at lære endnu når han ikke engang har nogen ide om hvor mange grader et gfx normalvis befinder sig omkring..

UPS det var vist OT 🤡


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2017 14:51:03
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Det med statisk elektricitet skal man faktisk ikke tage let på, jeg tror selv jeg har brændt et par ting af på den bekostning. Har hørt igennem en hardware tekniker fra mit arbejde, at han havde kigget på en server en gang, hvor det viste sig - efter RAM havde været forbi fabrikanten, at de var blevet skadet af statisk elektricitet ved montering - 2 år forinden :)


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2017 16:33:33
Svar/Indlæg:
2897/83
En meget gammel artikel (15-20 år) i et computerblad hvor en der spildte kakao i sit keyboard fik ristet sit bundkort. Men bortset fra det har jeg ikke hørt om det.


manley
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2017 11:49:07
Svar/Indlæg:
139/50
Hej

Har du ikke gammel computer du kan afprøve usbtastaturet i (i mens han kigger på)
Hvis det viser sig at det virker, kan du i en venlig men bestemt tone spørgen igen hvordan han har ødelagt sin computer.

Har også højst hørt at man har brændt sin USB-port af og ikke hele computeren, jeg gætter på de ville oc den, men det gik ikke efter planen

Mvh
Manley


obimac
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2017 13:29:30
Svar/Indlæg:
486/13
Jeg har oplevet et par maskiner som ikke kunne tænde ved tilslutning af et bestemt keyboard hos kunder, men som har virket fint når de kom ind til os i firmaet, men aldrig at et keyboard tog livet permanent af en pc :)




Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2017 16:00:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
#12 Ja, da man brugte det store runde stik til tastaturer kunne det godt ske (jeg havde sådan et stik på min Pentium 120Mhz med BX-chipsæt).
SVJV kan/kunne det også ske med ps2-tastaturer, men jeg har aldrig hørt om det med USB-stik

PS/2-porten blev introduceret af IBM i midten af 1980'erne. Stikket er et såkaldt Mini-DIN, et lille rundt stik, der her ses til venstre. Det højre stik er et traditionelt DIN-stik, som tidligere blev brugt til tastaturer.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
07-03-2017 22:29:40
Svar/Indlæg:
3661/82
#0 jeg forstaa dit problem. men idet mindste har du kun en knaegt.

jeg ser det til daglgit med flere bruger paa forskellige forum.s kaefter om om ting de ikke har fortand paa. grunde til jeg oprettede en bruger her var pga en massive mangde forkete raadgivning mht til SSD, da SSD var hypen paa hwt.dk


Gasolin snakker om CPU flaskehalse uden at have en dyt forstand paa multithreading og multicore

nicolai blah lbah udtale sig om prime 95 som stabilteittest uden at forsaa system load og overclock ustabilitet han har fundet ikke er i hans CPU men naermere i hans bundkort/psu.

Shadowsomething der anbefale ram cleaners og at disable pagefil. uden at have en brik fortstand paa ram haandtering i windows.

Bauer der laver en koelepaste artikler og som angiver en score paa produkter som slet ikke staar maal med hans fremviste data.
jeg provede 4 forskellige maale metoder over hans data og paa intet tidspunkt komme frem til at et produkt som vinder 1/4 gange faar en hoejere score over den som vinder 3/4 gange og vinder med storre afstand.


saa der er RIGTIG mange folk nar det kommer sig om IT der udtaler sig om en masse ting de ikke har en teknisk forstaaelse for. og storset i alle tilfalede handler det om at folk tror det har faaet noget expertise pga de kan finde ud af at koere en benchmarks eller 2.


det eneste du kan goer som person er enten at bliver ophidset over der eller ignore personens forkert infor, eller 3. ting... proeve at forklare tingene korrekt saa en underliggende forstaaelse for emnet maaske kan sive ud.
Giv ham en forstaeele for korrekt analyse metode

jeg er sikker paa at hvis flere folk tog lidt mere videnskablige vaerktoejet til sig saa ville vi have faerre af disse slags misinformationer flyvende rundt.
Men det ser ud til at folk er mere indstillet paa at lyde som om de ved en masser og lukke af for input fremfor at aabnet op og benytte chancen for at laere mere nyt



Anyway omkring keyboaerd.
Det er staerkt usandsynligt mht til usb.
jeg har hvad omkring 10k eller 20k maskiner under baeltet og aldrig oplevet det

jeg kan fortaelle saa meget at med ascrock gamle k7s5a bundkort var usb pin laouy anderldes end restne og hvis du ikke laeste manuallen kom du nemt til at kortslutte dine usb (12v til ground direkte). det medfoert et usb porten risteded samt lydkortet paa det bundkort. men bundkortet posted ellers fint.

hvorfra har han konkluder forhaendelses forlobet at det er kb der smadre PSU og ikke omvendt.
Folk drage saa hurtigt konklusioner uden korrekt bevisforelse/analyse.



#12
Beklager burgune men jeg haenger dig lidt lidt ud engang
naar nu vi ar paa omrradet omkring folk udtaler sig om ting forkert 😛

BX chipset er eftefoelgeren til LX chipset og gav bla. mulighed for 100mhz fsb.
De er til slot1 bundkort aka pentium 2

Din Pentium 120Mhz kan umuligt have koert med et BX chipset. Den har koert med VX HX eller TX. eller et non intel chipset
😉


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 07-03-2017 22:33:55.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2017 14:13:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
#16, Du har ret, det var en typo fra mig, det var et VX chipsæt.
Så vil jeg til gengæld hænge dig ud. Det var i indlæg #15 og ikke i indlæg #12, som du skriver, jeg jeg lavede denne typo 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 08-03-2017 14:14:34.