Det er faktisk ganske simpelt. Vi har her tale om et tilfælde med "Erstatning uden for kontrakt".
Altså ganske almindelige uheld, hvor man ikke har aftalt noget.
Jeg vil nedenfor gennemgå mine fortolkninger af, hvorledes du har mulighed for erstatning. Jeg er IKKE jurastuderende, men har en kandidat i revision og regnskab(Cand.merc.aud), hvilket betyder, at jeg har haft en del erhvervsret igennem årene.
I sådanne tilfælde kræves 4 krav opfyldt for at der kan kræves erstatning:
Krav nr. 1 Ansvarsgrundlag
Har en person handlet culpøst?
Dette vil sige har man handlet imod "bonus pater familias" altså imod hvad man forventer en ganske almindelig familiefar vil gøre.
1.1 Kommunen/Medarbejder (måske)
Jeg vil mene, at man godt kan argumentere for, at personen, der har glemt at låse rummet har handlet culpøst - simpelt til groft uagtsomt.
Simpelt uagtsomt: Man har ikke gjort det med vilje, men burde ved bedre omtanke have vidst, at der var en risiko.
Groft uagtsomt: Man har ikke gjort det med vilje, men burde have vidst, at der var en risiko.
Dog vil jeg mene at dine argumenter skal være helt på plads.
1.2 Ham der har lave grafiti (Ja)
Her er der helt klart et ansvarsgrundlag, da personen har ydet forsæt, og dermed direkte har ønsket at udøve skade
Krav nr. 2: Årsagssammenhæng mellem skade og handling (causalitet)
2.1 Kommunen/Medarbejder (måske/nej)
Er der sammenhæng mellem at glemme at låse et skur hvor man opbevarer maling/grafiti? Det har jeg svært ved at se.
2.2 Ham der har lave grafiti (ja)
Klar sammenhæng mellem at tage grafitidåsen og spraye den på din bil
Krav nr. 3: Skaden skal være påregnelig
3.1 Kommunen/Medarbejder (nej)
Er det påregneligt, at hvis man glemmer at låse til at skur, at din bil vil blive overmalet? Nej, det er det ikke. Ligesom det heller ikke er påregneligt, at hvis jeg kom til at køre dig ned, så vil du miste muligheden for et jobinterview, der ville have givet dig en fast indtægt. Der skal være en DIREKTE sammengæng.
3.2 Ham der har lave grafiti (ja)
Der er direkte sammenhæng mellem personens handling og resultatet
Krav nr. 4. Skadelidte skal have lidt et tab
Du har lidt et økonomisk tab ved, at du skal betale din selvrisiko. Denne kan du kræve erstatning for. Erstatningsretten er indrettet sådan, at hvis den person der udførte skaden ikke har nogen forsikring, da skal DIN forsikring fortisk dække for hans handlinger. Du skal selvfølgelig ikke lide noget økonomisk tab, hvor han KUN skal betale selvrisikoen. Det samme kan ske ved parkerede biler.
Hvis nogen cykler op i en parkeret bil, så er det IKKE sikkert, at cyklisten skal betale overhovedet - rimeligt? måske? Det er ihvertfald loven.
Min konklusion:
Kommunen/medarbejderen kan du godt glemme at få noget fra, men selvfølgelig kan du kræve erstatning fra ham, der udførte hærværket.
Håber det hjalp, også selvom det ikke er det pæneste stykke tekst som jeg har skrevet :)