Hjælp, til opbygning af ny pc, søges!

Diverse d.  10. marts. 2017, skrevet af Ballan
Vist: 847 gange.

Ballan

Ny Bruger
Tilføjet:
10-03-2017 11:47:50
Svar/Indlæg:
1/1
Hej med jer

Jeg har i nogle år levet med en skrabet bærbar, tilkoblet med tastatur og mus.

Jeg har derfor besluttet mig for at købe en stationær, og gerne i mini-itx format, så den ikke fylder ret meget.

Mine prioriteter er som følger:
- Støjfri eller ekstrem støjsvag
- Hastighed og hukommelse der kan klare web, mail, streaming og lidt Visual Studio
- Pænt lille kabinet, da det skal stå fremme - Gerne Mini-ITX
- Bluetooth, wi-fi, VGA, DVI og HDMI stik
- Lydkort gerne med optisk udgang
- Windows 7 eller 10, gerne pro - dog ikke et krav
- Pris niveau: 5-6000 (Mod de helt rette argumenter kan budgettet godt øges lidt.)

Som i kan se er kravene ikke så store. Fx er der ikke grund til de vilde gamer-konfigurationer, da jeg aldrig spiller på min PC.
Jeg har før samlet en pc selv og installeret den, men har slet ikke overblik over hvad jeg bør gå efter af komponenter, da jeg ikke har fulgt udviklingen ret meget de seneste mange år. Derfor er jeg lidt bange for at købe noget der ikke passer sammen.

Jeg er ikke så bange for at skulle samle og sætte tingene sammen selv, hvis blot der medfølger vejledning. Men kaster lidt håndklædet i ringen, når det kommer til opsætning i BIOS, samt fintuning af indstillingerne efter en Windows-installation.

Jeg har ikke meget fritid, men vil gerne snart have en maskine!
Er der nogen der kan råde og vejlede mig i hvad hardware der "snakker godt sammen". Jeg har prøvet at læse mig igennem forskellig nyhedsartikler o.lign. men synes det er svært at finde noget der matcher mit budget.
De fleste nyhedsartikler vedrører jo det nyeste (dyreste) udstyr.

Så har du et par gode råd, nogle gode links til artikler af nyere dato jeg vil kunne bruge, eller har du selv lige købt noget der matcher mine krav, hører jeg gerne fra dig!

Tillægsspørgsmål:

1. Når ikke mine behov er andre en ovenstående, vil der da være fordel/ulempe ved at anskaffe mig Windows pro fremfor home edition ?

2. Fås der grafikkort uden blæsere så de støjer mindre ?

3. Jeg vil gerne have en nem løsning for at geninstallere hele skidtet, er det muligt at lave en sikkerhedskopi, der inkluderer både opdateringer drivere, skærm-indstillinger osv. ? - Så hvis mit system skulle blive langsomt, at jeg så undgår for meget spildtid ved at skulle igennem alle processer ?

4. Hvad anbefaler i til sikkerhed ? - Freeware antivirus, eller en betalt pakke med antivirus, firewall mm. ?

5. Jeg tænker det nok bliver SSD drev til systemet, men vil et hybrid-drev som supplering også være lydløst i forhold til alm. drev, eller skal jeg satse på lidt mindre kapacitet og så køre ren SSD ? - Det skal siges at jeg har en NAS-server ved siden af...

Jeg ser frem til at høre fra Jer!
- God weekend! 😀
Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2017 12:05:40
Svar/Indlæg:
1906/25
Køb en intel nuc med 8 ram og ssd.

Den kan det du ønsker, og den er ret hurtig.

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2017 12:10:09
Svar/Indlæg:
718/15
#1 +1

OP:
1: til alm brug er der ingen forskel. Skal du på domæne osv. skal det være pro.
2: hvad skal du med et grafikkort? Det er bygget ind i cpu'en.
3: Du kan lave et komplet system restore image i windows10.
4: windows defender nok.
5: SSD

agentSmith

Ny Bruger
Tilføjet:
10-03-2017 16:03:26
Svar/Indlæg:
2/0

#1 +1

OP:
1: til alm brug er der ingen forskel. Skal du på domæne osv. skal det være pro.
2: hvad skal du med et grafikkort? Det er bygget ind i cpu'en.
3: Du kan lave et komplet system restore image i windows10.
4: windows defender nok.
5: SSD

Xqual skrev d. 10-03-2017 12:10:09

Jeg tror, at Windows defender kan supplere den gratis Avast og virus scanner http://myspybot.com/remove-cry... For sikkerhed er det bedre ikke at gemme! 😎

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2017 19:22:42
Svar/Indlæg:
2357/72
Her er et forslag jeg selv har tænkt på, at bygge som HTPC. Det eneste der mangler er en Wi-fi dongle.

Ballan

Ny Bruger
Tilføjet:
11-03-2017 16:13:07
Svar/Indlæg:
1/1
Tusind tak for jeres svar!
Jeg går lige i tænkeboks om det skal være det ene eller det andet... ??