male heatsinks på bundkort

Bundkort / CPU d.  18. marts. 2017, skrevet af JohnnyGogo
Vist: 1148 gange.

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
18-03-2017 15:15:59
Svar/Indlæg:
186/10
leger lidt med tanken om at male mine grimme grå heatsinks på mit bundkort da de virkelig ødelægger mit farve tema(selvom man ikke kan se dem) 😀

så ville lige høre om der var nogen der havde nogle erfaringer de ville dele? Ift hvorfor det måske er en dårlig idé, eller hvilken slags maling der er bedst at bruge?

Tænker at radiator maling, eller motorlak sagtens burde kunne klare varmen fra heatsinks?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af JohnnyGogo d. 18-03-2017 15:20:10.
CRKrogh

Overclocker
Tilføjet:
18-03-2017 17:59:39
Svar/Indlæg:
169/5
Ingen tvivl om at en hvilken som helst maling kan "klare" varmen - du risikerer derimod at ændre betydeligt på varmeafledningsevnen.
Så ødelægger du ikke længere dit farveske, men måske bundkort eller andre komponenter i stedet. Det vil jo altid være en afvejning... 🤣

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
18-03-2017 18:38:47
Svar/Indlæg:
186/10
tror du virkelig at det kan blive så slemt at de ikke ville kunne komme af med varmen ordenligt? - i så fald forstår jeg da slet ikke at radiatormaling er opfundet, hvis man begrænser dens evne til at sprede varme ved at male den? har efterhånden set mange gøre det.. men har ikke kunne finde nogle der har dårlige erfaringer med det.

har selvfølgelig ikke tænkt mig at give det 10 lag af noget emalje dannende hobby maling.. bare et par lag af en eller anden form for spraymaling der i forvejen er udviklet til varme overflader

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af JohnnyGogo d. 18-03-2017 18:38:56.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
18-03-2017 19:13:29
Svar/Indlæg:
387/40
#2 forskellen er størrelsesforholdet. det betyder langt mindre på en radiator, dels pga størrelsen, og dels fordi laget af maling er langt tyndere i forhold til størrelsen på radiatoren.

en lille bitte køleprofil skal aflede varmen igennem et procentvis tykkere lag maling end radiatoren skal.

når det er sagt, så tror jeg ikke at du skal være så bekymret. du skal dog give profilen så absolut tyndt lag som overhovedet muligt. alternativt kan du få den eloxeret hos nogen der kan finde ud af det.

CRKrogh

Overclocker
Tilføjet:
18-03-2017 19:14:39
Svar/Indlæg:
169/5
Det er to forskellige ting, vi snakker om her: En radiator skal bare af med en vilkårlig mængde energi ud af det der tilføres - kølepladerne er beregnet til at have en given effektivitet til at aflede varme fra den komponent, den er monteret på.
Reducerer du dens effektivitet, afledes der mindre varme fra den underliggende komponent og den kan så ophobes i den i stedet for at spredes til luften omkring den.
Det er noget, der regnes en del på, da producenterne jo ikke vil montere noget, der er større (og dermed dyrere) end højest nødvendigt - det ville være sølle ingeniørarbejde.

Ed.: Typo

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CRKrogh d. 18-03-2017 19:15:45.

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
18-03-2017 19:52:09
Svar/Indlæg:
186/10
#3 lyder meget logisk.. med størrelsen.. 🙂

har set folk der bruger vinyl istedet for at male, mon det ville være bedre, eller værre i forhold til at komme af med varmen?

#4 er udemærket klar over det er 2 forskellige ting. Tænkte bare at man ville få en højere varmeregning, hvis man begrænsede varmen som ens radiator ku sprede ved at male den - men kan godt høre på #3, og dig at den tanke var helt skæv

Mine heatsinks er i forvejen godt broderet fra fabrikkens side med skrift, og rog logo'er.. som på den store heatsink måske dækker 60-80% af hele heatsink overfladen. Og det ligner bestemt ikke noget der er støbt ind i, eller er lavet af samme materiale som min heatsink. Og har ikke tænkt mig at male den side af heatsink som rent faktisk rammer bundkortet bundkortet. Kun kanterne, og den side man kan se med øjet..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af JohnnyGogo d. 18-03-2017 19:52:39.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2017 23:34:16
Svar/Indlæg:
2959/206
Vinyl? Det lyder som en fantastisk idé til at lukke varmen inde.
https://linustechtips.com/main...
Malingen regner jeg med vil gøre noget af det samme. Dog sikkert fantastisk farvemæssigt. Så også lige hurtigt en bruge det på RAM, men eh, nu gør RAM "heatshields" heller ikke så meget ud over dekoration.

Hvor tyk er malingen på dine profiler faktisk? Mit gæt ville være relativt tyndt, og hvis tykkere så er det evt. noget keramisk.

Hvad med evt. blot at få farven af disse heatsinks, så har du nogle sølv-lignende profiler?
Hvis dit system er som på billedet, så kunne det evt. passe fint(?) (om dog at det er et lille billede).

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2017 23:35:49
Svar/Indlæg:
2959/206
https://linustechtips.com/main...

"If it aluminium it can be anodized, I highly doubt you would be charged more than 20 or so dollars."

Der er også den mulighed.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
18-03-2017 23:53:31
Svar/Indlæg:
4983/48
Chipsæt maler du bare 😛 :

http://ark.intel.com/products/...

VRM heatsink tænker jeg at det nok ikke har ret meget effekt på køle evnen som sådan, i sin tid dumpede man netop varmen fra NB chippen på VRM heatsinks.

Alt med måde self, med et crazy OC med masser af volt skal de nok blive godt varme, alle phaser tænder op vs max 1-4 ved stock vcore betyder self noget 😛

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
19-03-2017 01:28:24
Svar/Indlæg:
186/10
#6 spurgte jo også bare om det var bedre, eller værre end maling? Sagde ikke at det var min nuværende plan? 😀
Bortset fra det.. kan man altså også finde massere af folk der maler deres heatsinks på bundkort på youtube.. her er f.eks. en:
https://www.youtube.com/watch?...

Syns det ligner noget aluminiums agtig noget som er lige til at hive af. Bedøm selv:

#8 det kan jeg lide at høre.. :yes:

kører ikke med det vilde oc.. 4,5ghz ved ca 1,3v 🙂

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2017 01:33:08
Svar/Indlæg:
3321/21
Det er de færreste bundkort der egentlig behøver køling på VRM, da de som regel er så overdimensionerende.

Så nej der vil ikke ske noget ved at male dem.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2017 05:26:35
Svar/Indlæg:
1271/38
Med den typiske belastning fra en moderne CPU vil de nemt være indenfor specifikationerne selv uden heatsinks hvis der kommer bare en smule luft over området. Med heatsink, uanset maling o.lign., burde der ikke være noget problem. Især ikke med en 8+2 fases opsætning - selvfølgelig alt efter kvaliteten på komponenterne og valg af VRM controller på boardet.

Det tror jeg snildt du kan gøre uden bekymring, især med luftkøler over.

Edit: Det skal dog være noget relativt varmebestandigt maling da VRM nemt kan køre mellem 90 og 120 grader Celsius (de fleste moderne modeller begynder at tabe deres effektivitet ved 125). Jeg ved ikke hvilke komponenter ASUS har brugt på det board så det er bare skud fra hoften.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 19-03-2017 05:29:41.

syncmarster

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2017 08:13:04
Svar/Indlæg:
318/82
Kunne forstille mig at køleprofilerne er sat på med silikonepads. Tror faktisk du ville kunne opnå et bedre resultat med at skille det ad og male dem. Også skifte til en pasta i stedet for.

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
19-03-2017 15:21:47
Svar/Indlæg:
186/10
#10 Det var også hvad jeg kunne læse mig frem til på diverse modding forums hvor folk skulle "forsvare" at male på deres bundkort. Tak for input 🙂

#11 har rimelig godt airflow.. har 3x120 ind i front, og 2, 120mm ud i top, + 120mm ud i bagenden. Alle kører dog så langsomt at de ikke kan høres.. men de rykker stadig god luft.. :yes:

Tænker måske at bruge motorlak? Det skulle kunne klare 150c.. har aldrig mærket at heatsinks var andet end lune 🙂

#12 Det kan jeg li' at høre.. 😀 :yes:

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2017 15:45:11
Svar/Indlæg:
1271/38
Det bliver noget værre klæbeklister hvis du bruger pasta på mosfets osv. da der er så mange og de er så små, bare pas på når du hiver køleprofilerne af så kan du genbruge det mellemlægspadding der er i stedet.

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
19-03-2017 21:50:44
Svar/Indlæg:
186/10
#14 ville kun bruge pasta hvis jeg kunne se det allerede var sådan det var monteret fra fabrikken. De fleste jeg har set gøre det genbruger både kølepasta, og mellemlægspadding - noget i stil med ham i youtube video i #9

fedt navn btw.. :yes:

JohnnyGogo

Newbie
Tilføjet:
27-03-2017 13:07:09
Svar/Indlæg:
186/10
update: det endte med da jeg havde købt maling, og pillet chipset heatsink af for at male den.. opdagede jeg at det der latterlige farvede ROG logo var mere eller mindre lige til at rive af 🤡

Bortset fra det var der film/laminat pakket rundt om hele chipset heatsink - som jeg er ret sikker på er noget der skulle have været pillet af før bundkortet det blev taget i brug(det var brugt 6 mdr da jeg købte det så tjekkede ikke lige sådan noget 😲 ).. så tror ikke lidt maling ville bremse varmeafledningen.. eftersom det har fungeret med et tykt aluminium logo klistret på, og HELE chipset heatsink har været pakket ind i gennemsigtig plastik 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af JohnnyGogo d. 27-03-2017 13:07:58.