Project M.2 SSD på X58 bundkort. vil det virke. hvad er dit gæt?

HDD/SSD/RAM d.  24. marts. 2017, skrevet af SkylineGTR
Vist: 3087 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 19:16:44
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg har haft gang i en lille upgrade af mit gamle X58 system som køre bedre end nogen sinde nu og er ved at lige sidste hånd på upgrade delen som også er et forsøg.

Nemlig og få en M.2 NVME SSD til at køre på mit gamle system. Valget er faldet på en brugt Samsung 950 PRO 256 GB m.2 SSD med en PCIe m.2 adaptor.

Men normal kræver en M.2 SSD jo UEFI bios, for at virke og kan bootes fra.

Nu er spørgsmålet så. Vil det virke på mit gamle bundkort som på igen måde overhovedet har UEFI bios support.

Kan i gætte det? Jeg kender endnu ikke det precise svar i det jeg ikke har forsøgt at installere win 10 i nu på den. Den er lige sat i dag nemlig.

lidt hints her under:














Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 19:27:34
Svar/Indlæg:
480/8
Du kan godt, hvis heldig installere med ej boote fra den?
Med alt det information tilgængelig i bios, så er der måske en lille chance?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Crashzone d. 24-03-2017 19:29:17.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 19:37:02
Svar/Indlæg:
2011/185
#1 Jeg kan afsløre at det ikke er helt tilfældig valget er faldet på lige precis Samsung 950 PRO.

Samsung har nemlig været så venlige med deres 950 PRO at smide en feature ind som hedder Legacy mode som tillader non UEFI bios bundkort at se SSD´en som en IDE disk og derfor også kan boote fra den selv uden UEFI bios.

Du vil der i mod f.eks. ikke kunne tage en Samsung 960 evo/pro og smide i. De har ikke LEgacy mode og derfor vil de aldrig komme til at virke på bundkort uden UEFI bios eller i vært fald uden en form for moding. Den endelige bekræftelse mangler dog forsat at blive bevist, men håber det kommer til at ske i morgen da jeg regner med at prøve at smide windows 10 på den i morgen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 24-03-2017 19:38:16.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 20:33:30
Svar/Indlæg:
2845/91
Spændende, held og lykke med projektet. :)


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 21:18:43
Svar/Indlæg:
3799/43
Uefi har intet at sige.

Nvme svarer til Achi og ide.

Da du ikke har nvme da du ingen m.2 port har på dit bundkort, så vil du ikke kunne boote fra drevet.
Du kan benytte den som lager.

As SSDs become more common, you'll also hear more about Non-Volatile Memory Express, a.k.a. NVM Express, or more commonly-NVMe. NVMe is a communications interface/protocol developed specially for SSDs by a consortium of vendors including Intel, Samsung, Sandisk, Dell, and Seagate.

Like SCSI and SATA, NVMe is designed to take advantage of the unique properties of pipeline-rich, random access, memory-based storage. The spec also reflects improvements in methods to lower data latency since SATA and AHCI were introduced .

One of the best things about NVM Express is that you don't have to worry about drivers showing up. Linux has had NVMe support since kernel 3.1; Windows 8.1 and Server 2012 R2 both include a native driver, and there's a FreeBSD driver in the works. When Apple decides to support NVMe, the latter should make it easy to port.

However, BIOS support is largely lacking. Without an NVMe-aware BIOS, you can't boot from an NVMe drive, though anyone with a x4 PCIe slot or M.2 connector can benefit from employing an NVMe drive as secondary storage. An NVMe BIOS is not a difficult technical hurdle, but it does require engineering hours and money, so it's unlikely it will stretch far back into the legacy pool.

https://www.google.dk/amp/www....


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ICE-Cool d. 24-03-2017 21:27:22.


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 21:34:14
Svar/Indlæg:
480/8
#0 Hvad har fået dig til at investere i sådan en tingest?

Jeg tænker bare, ud fra de tests som jeg har set, så er der ikke "meget" at hente vs. almindelige ssd. Så jeg har svært ved at se fidusen i nvme.


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 21:55:54
Svar/Indlæg:
1346/11
du har jo en adapter der kører via. pci-express porten, så det svarer vel til at have et system med en scsi-adapter, det afhænger jo så i sidste ende med driversupport og om producenten af bundkortet tillader det gennem biosen. Asus plejer at være gode på den side og Gigabyte ligeså.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 22:13:23
Svar/Indlæg:
3799/43
#6.
prøv at læs hvad jeg skriver, det har INTET med driver at gøre, hvis at bios ikke har nvme, så kan du ikke boote fra den.

Windows skal nok kunne klare nvme via driver.
#0.
Dit bundkort har ikke fået en bios update siden 2008, Nvme er kommet senere. Det er kun nogle få år gammelt.


wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 23:13:41
Svar/Indlæg:
779/21
Jeg ved det ikke men du kan spørge fernando, han er online nu 🙂

http://www.win-raid.com/t1189f...


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2017 23:28:30
Svar/Indlæg:
2011/185
Til de af jer som spørger hvorfor jeg har købt sådan en fætter. Er grunden speed og raid begrændsninger på bundkortet sata porto og alternativerne var en fiasko.

Det er kun sata 2 på mit bundkort som har raid support, mens sata 3 crap portene ikke har fuld ægte sata 3 speed samt igen raid support.

Det betyder jeg med sata 2 enten skulle have omkring 3 SSD i raid 0 for at opnå max speed af hvad den samsung PRO 950 alene kan klare eller ud og købe en dyr sata 3 raid controller + en SSD mere magen til og alligevel ville jeg ikke kunne ramme samsungs max speed med kun 2 SSD i raid 0 ved sata 3 med fuld speed på.

Se selv forskellen her i billed. De 2 sata 3 SSD kan slet ikke nå deres max speed med sata som på grund af marvel controlleren ikke kan maxe ud og samsung pro SSD kan ikke nå sin max skrive speed på grund af begrændsning på PCIe express 2.




NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
24-03-2017 23:57:41
Svar/Indlæg:
1893/88
#9 Sådan, så kom der fart på :D !


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2017 06:44:59
Svar/Indlæg:
480/8
Du kunne også have købt en no name sata pcie controlleren, som ville have givet dig ægte sata 3 efter 2016 standarder.

Mener bare ikke at man mærker så meget forskel i daglig dagen, om det hedder 400mb eller 1600/3300mb. Bare du har lav acess time.

Men, det er da okay alligevel. Hvis man kan, så skal man også gøre det ;)


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2017 09:16:21
Svar/Indlæg:
3799/43
#0.
Tag og smid Windows på en billig Ssd og tag og flyt program mappen, over på din Samsung 950.
Her er der to guide til hvordan du ændre det. https://www.tenforums.com/gene...


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2017 22:38:30
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg kan nu officielt meddele at i vært fald Samsung PRO 950 M.2 SSD kan virke og boot på gode gamle X58 platform, sorry alle jer som siger det ikke kunne lade sig gøre men jeg var nød til at modbevise det 😛

Som jeg sage i #2 skyldes denne mulighed at Samsung har udstyret 950 PRO med en legacy mode som gør at gamle bundkort også kan genkende SSD´en som en IDE drev. Der i mod har deres 960 EVO/PRO serie ikke legacy mode support, hvorfra også er grunden til at jeg fra valgte 960 serien til at starte med.

Eneste problem jeg støtte på var at ind til jeg tog alle andre drev fra ville m.2 SSD ikke boot men bios stod bare og med den hvide markør og blinkede. Pilled så alle drev fra på nær M.2 SSD og installerede windows igen på SSD´en og afsted til windows det gik og det virker stadig nu efter alle drev er sat til igen.

M.2 SSD er bestemt muligt på en gammel PC, SSD skal dog have legacy mode support ellers er det no go. Jeg fik desuden også en lidt forbedret ydelse fra drevet efter jeg gik over fra raid til AHCI mode. Se billed #9, det var med raid mode og billed her under er med AHCI mode og 950 PRO nu som boot drev eller C-drev (se drive letter i crystal disk info evt.).

Så hvad siger i til det?






ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2017 23:33:01
Svar/Indlæg:
3799/43
#13 nice nok. mente ellers at jeg havde læst det meste igennem omkring m.2 diske.

Nu ved jeg godt at du har installere OS på den disk som, du tester men det virker til at du har tabt en del performance.

Da bit-tech testede den da kom de op over 2200 i read, men det er uden OS.
https://www.bit-tech.net/hardw...


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2017 23:43:54
Svar/Indlæg:
2011/185
#14 Nej jeg har ikke tabt speed ved at installere OS på det drev, snare tvært i mod har jeg vundet lidt.

At du ikke ser mere speed end de 1700 MB/s skyldes som jeg sage i #9 begrændsning på PCIe 2 vs. PCIe 3.

Ved X4 har PCIe 2 en teoretisk max hastighed på 2000 MB/s og der kan du så nok lige trække lidt fra også lander du på de 1700 MB/s. Det er ganske enkelt PCIe 2 som ikke kan overføre med højere hastighed.

PCIe 3 X4 har en teoretisk max speed på 4000 MB/s. Skal du maxe en samsung 950 PRO helt ud på læse hastighed kommer du ikke uden om PCIe 3.

Så skal jeg op på fuld speed af hvad sådan en 950 PRO kan, skal jeg have nyt bundkort med PCIe 3 og det vil sige ny cpu, ram og cpu køler også. Så kan jeg godt "nøjes" med PCIe 2 speed tråsalt 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 26-03-2017 00:02:49.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
26-03-2017 10:59:15
Svar/Indlæg:
5039/109
Virkelig fedt. Har samme udfordring på mit bundkort. Jeg kører dog raid0 med to stk evo 850 250gb. Det virker fint nok til mit behov.

Et lille spørgsmål, er der ekstra opstartsstid på SSD'en i form af dens egen bios, ligesom OCZ's Revodrive, for det fik jeg spat af.


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 11:36:59
Svar/Indlæg:
2845/91
Super interessant, jeg stod med tilsvarende udfordring tilbage på mit C2D setup, jeg endte med at droppe det, mest fordi jeg kontaktede producenten af et eller andet PCI-E drev der var meget unikt dengang, og de sagde at det ikke ville kunne virke.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 11:56:36
Svar/Indlæg:
3799/43
#15.
Det har du ret i, Pcie 3.0 kom vidst først ved Sandy brigde.

PCIe 4.0 skulle komme senere på året eller næste år.


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 13:14:44
Svar/Indlæg:
480/8
Hvori ligger det praktiske i sådan en sag?

"Jeg har læst, at realworld ydelsen er den samme som almindelige ssd, trods stor ydelsesforskel."

Er der større antal "TBW" på sådan en vs. ssd?

Er det fordi man er løbet tør for sata3 indgange på bundkortet, og man dermed opnår mere plads med pcie-adapter? Kan man ikke få en pcie adapter til alm. ssd også?

Spændende projekt. Prøver bare at nuancere det.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 14:26:53
Svar/Indlæg:
2011/185
#16 Nej der er igen ekstra bios eller andet start proses. Det eneste ekstra bios der er på mit bundkort, er til den marvel controller som styre sata 3 portene da det ikke køre på Intels egen controller.

Jeg har lavet en lille video her, med en tur i bios også boot og shutdown bag efter. Sorry kvalitet og kameraføring. Det er ikke helt let både at betjene pc og holde telefon samtiddigt 🤡

https://www.youtube.com/watch?...

#17 Som jeg tidligere har skrevet, virker det her også kun fordi at Samsung har udstyret 950 PRO med en legacy mode som gør at gamle bundkort også kan genkende den. En M.2 SSD som samsung 960 EVO/PRO serien der ikke har legacy mode vil ikke virke på den her måde.

#18 Ja PCIe 4 er på vej i vært fald. MEn jeg nøjes lige med PCIe 2 lidt tid i nu.

#19 Det praktiske ligger i at du kan få en højere hastighed uden og skal til ud og i raid setup og med de der tilhørende problemer som hvis du køre raid 0 og bare et drev dør er alle data tabt.

Der ud over hurtigere boot tid samt porogrammer som åbner hurtigere og går vel også ud fra at spil kan få et lille boost i load tid. Folk som conventere video og har brug for et hurtigt drev har klart også en fordel her, ved at de måske kan ungå og skal ud i en ram disk eller raid setups.

Jeg valgte det her bl.a. på grund af begræsninger på min bundkort så som igen raid support på sata 3 porte og at de ikke kan køre fuld hastighed. sata 2 kan raid men her vil 2 ssd i raid kun give hvad der svare til en fuld sata 3 port speed med 2 drev. Skulle jeg ud og have en raid sata 3 adaptor til pcie ville det alene koste ca. 800 kr. + udgift til en SSD mere magen til også stadig have problemet med raid 0 hvis en disk dør og alle data er væk. Der ud over ville speed stadig ikke være højere. 2 SSD i raid 0 på sata 3 ville give en læse/skrive speed på 1000-1200 MB/s, hvor 950 PRO når 1700 MB/s i læse og skrive på de ca. 950 MB/s også ved jeg godt hvad jeg fortrækker. M.2 uden raid konsekvens og prisen var nærmest det samme + jeg kan tage det med over i den næste pc også.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 26-03-2017 14:28:01.


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 15:39:08
Svar/Indlæg:
480/8
#20 mange argumenter, det er rigtig godt.

Vil lige indskyde, at en PCIE Sata controller blot koster 116 kr. "SYBA SY-PEX40039 SATA III" fås på ebay, men sikkert også andre steder, i dk. Ja, raid involvere problemer og risici, men også mange goder.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 15:57:35
Svar/Indlæg:
2011/185

#20 mange argumenter, det er rigtig godt.

Vil lige indskyde, at en PCIE Sata controller blot koster 116 kr. "SYBA SY-PEX40039 SATA III" fås på ebay, men sikkert også andre steder, i dk. Ja, raid involvere problemer og risici, men også mange goder.

Crashzone skrev d. 26-03-2017 15:39:08


Problemet er så bare med de billige sata 3 pcie controller som kun køre X1 heller ikke opnår fuld sata 3 speed. Ikke på pcie 2 i vært fald. Jeg har prøvet 2 forskellige en til 189 kr. og en anden 350 kr. og igen af dem kunne komme meget over 400 MB/s samt igen af de controller og ej heller den du nævner har raid support.

Skal du have en sata controller med raid support skal du lidt op prisklassen detsværre. Så som sådan en her der også køre X2 frem for X1 også skal du så lægge 2 sata SSD til i den pris eller 1 i mit tilfælde for at køre raid 0 eller flere til f.eks. raid 5:

https://www.komplett.dk/produc... #

JEg er fuld ud tilfress med mit valg uden at pris løb helt løbsk. m.2 adaptor kostede 350 kr. hos komplett og Samsung 950 PRO SSD købte jeg brugt her på hwt.dk af en anden bruger til 825 kr. + porto. sammen lagt 1175 kr. Og sammen lignet med en sata controller med raid support og SSD tilkøb kan det sagtens opveje hinanden.

Nej M.2 er vejen for mig uden alle de raid problemer og ulemper der kan være med det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 26-03-2017 16:00:25.


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2017 16:16:18
Svar/Indlæg:
247/38
Du har ikke gjort noget andet i BIOS? Når jeg stopper min 950pro med samme adapter i mit Rampage II Extreme kommer der intet billede på skærmen :(


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2017 18:40:24
Svar/Indlæg:
2011/185

Du har ikke gjort noget andet i BIOS? Når jeg stopper min 950pro med samme adapter i mit Rampage II Extreme kommer der intet billede på skærmen :(

Kilimanjaro skrev d. 26-03-2017 16:16:18


Nej jeg har ikke rigtigt ændret på andet i bios.

Du kan evt. lige tage et par billeder af dine bios settings også smide dem her i tråden eller evt. på en PM.

Så kan jeg da lige prøve at sammenligne mine settings med dine og se om der er noget som bør ændres.


Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2017 22:04:54
Svar/Indlæg:
394/3
Sådan et lille indspark. Har lige opgraderet til en 1700 Ryzen og smidt en Samsung 960 evo m.2 i. Ja benchmark tal er vilde read 3246 write 1586. Men i den virkelige verden loader spil stort set lige så hurtigt på min gamle Samsung 850 evo ssd. Fedeste er at den fylder Nada og bare ligger under mit gfxkort.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2017 16:12:30
Svar/Indlæg:
2011/185
En lille update.

Det funker stadig 100 % som det skal og har også lige igen format C pc for at være sikker på det virker ved flere formateringer og at der ikke ville være komplikationer i firbindelse med brug over længere tid.

Jeg kan glædeligt meddele at det ikke er tilfældet. Anden formatering var det heller ikke nødvendigt at pille alle de andre drev fra.

Så nu bliver min M.2 SSD brugt til primær C-drev.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 09-04-2017 16:13:07.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
09-04-2017 18:13:31
Svar/Indlæg:
4981/47
Grunden til det virker, er som #0 er inde på fordi SSD´ens legacy "bios" (OPT-Rom, som kendt fra Raid controllers mm) kan kaldes af en alm gammel bios, hvilket bios self ikke kan med en NVME-rom 🙂 Man kan vel godt diskutere om adapteren har en indflydelse, men nej for så havde det slet ikke virket, den er rent pass-throug punktum 😛

Nu siger jeg ikke det her for at spille smart, men mange af jer er ligeså bekendt med hvad fanden en Opt-rom firmware er for noget som jeg selv, i har bare glemt det siden UEFI kom til 🤣 Men en firmwware, er jo bare en firmware uanset hvor og hvad den ligger på, og hvad den spiller godt med eller ej 🙂

https://en.wikipedia.org/wiki/...

#23

Tjeck din bios, mener det hedder noget Intterupt #19 capture ting på nogen boards, men ja de ældre kort har netop næsten altid en enable/disable funtion til om divs Opt-roms skal forsøges aflæst, så længe vi ikke snakker low-low-end boards/OEMs

#16

Nogen boards har også mellemtingen af disable/enable, hvor den bare ikke viser din Opt-rom selvom den loades, du spare ingen tid dog 😛