Køb og salg - undgå at blive potentielt snyd af ny bruger?

Om siden d.  28. marts. 2017, skrevet af nutman
Vist: 2888 gange.

nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 13:59:13
Svar/Indlæg:
397/35
En spritny bruger herinde registrerer sig d.23/03 og skriver en PM til mig samme dag ang. en købsannonce, jeg har oprettet.

Vi taler frem og tilbage og bliver enige om, at jeg skal overføre penge og så vil vedkommende sende varen - jeg ved IKKE, hvorfor jeg på dette tidspunkt ikke tænkte på at checke, om det var en gammel eller ny bruger her på sitet....

Men faktum er, at jeg på dette tidspunkt ikke er specielt nervøs omkring snyd, selvom brugeren underskriver sig "Ditte" - og varen er RAM. "Hvor tit sælger kvinder lige RAM?", kunne jeg jo godt have tænkt...

Anyway, jeg går hen og BLIVER nervøs og spørger derfor vedkommende, om jeg ikke kan afhente i stedet.

Jeg får så svaret, at hendes mand har taget RAM'ene med sig på arbejde i dag og muligvis allerede er i gang med at sende dem - jeg tænker her: "Det var da sjovt, at hun ville sende varen, uden først at have modtaget betaling", men jeg tænker så "Nåja, ny bruger. Måske har hun ikke helt styr på, hvordan man bedst beskytter sig selv mod bedrageri" og jeg lader tvivlen komme hende til gode - men samtidigt spørger jeg hende, om hun kan nå at stoppe afsendelsen.

Det lykkedes umiddelbart ikke; "Pakken er sendt", siger hun - hvorefter jeg spørger hende om adresse, email og mobilnummer, som jeg vil bruge til at finde ud af, om brugeren er reel nok.

Jeg får hurtigt nogle oplysninger - men navnet findes slet ikke i Danmark hos hverken KRAK eller Google. Adressen og telefonnummeret kan heller ikke fremsøges - og da brugeren ikke har MobilePay, men vil have penge overført pr. konto, så er jeg RET meget i tvivl på dette tidspunkt. Hun kan da SAGTENS have skjult nummer og hemmelig adresse, men det er da LIDT sjovt, at hendes navn ikke kan findes OVERHOVEDET på Google.

Så derfor beslutter jeg mig for, med min gode handelsstatistik i ryggen, at meddele brugeren, at jeg er begyndt at blive nervøs ved hele handelen og den måde, som hun handler på - det virker næsten for godt til at være sandt - og at jeg vil vente med at overføre pengene, indtil jeg har modtaget varen. Jeg er udmærket godt klar over, at det IKKE er kutymen her på sitet, men vil gerne beskytte mig selv maksimalt, FORDI der er tale om en HELT ny brugers første handel.

Jeg beder hende have forståelse for det - og forsikrer hende, at hun nok skal få pengene, når jeg har fået varen.

Men dette falder absolut ikke i god jord hos hende....

Hun anklager mig for snyd og aftalebrud og hævder, at jeg opfører mig useriøst. Det kan hun jo altsammen have ret i - men det er jo bare for at beskytte mig selv. Hun skriver også, at hendes mand vil gå ned på posthuset, for at forsøge at annullere forsendelsen.

Det "sjove" er, at hun åbenbart besinder sig lidt, og skriver til mig, at jeg "som det mindste kan overføre halvdelen af pengene". Tjaeh, det kunne jo lyde reelt og fair nok. Men i mine øjne kan det også opfattes som en desperat snyder, der bare prøver at trække NOGLE penge hjem.

Så jeg skriver derfor til hende, at jeg nok skal overføre hele beløbet, hvis jeg modtager varen - og, hvis det lykkedes dem at annullere forsendelsen, men stadig gerne vil sælge RAM'ene til mig, så vil jeg stadig hjertens gerne afhente dem kontant på deres adresse.

Det har jeg så ikke fået svar på endnu...

Men, mit spørgsmål til jer er:

Ville I have opført jer ligesom mig, hvis I havde været i samme situation?
Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 14:09:49
Svar/Indlæg:
106/3
Fuldstændig - Den sælger/salgsmetode lugter fælt


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 14:10:18
Svar/Indlæg:
5224/222
Kort svar, ja, alt andet ville være dumhed 🙂
Det lugter langt væk af svindel.


Guffi-Vp
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2017 14:25:30
Svar/Indlæg:
140/18
vil ikke sige du har gjort noget forkert du kan værer sikker på at "ditte" har prøvet på og snyde dig


Compax
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 14:45:04
Svar/Indlæg:
92/18
Jeg er også selv blevet kontaktet af en der underskrev sig som "Ditte" og hun ville sælge mig et motherboard + en CPU.

På dette tidspunkt syntes jeg endelig det var helt fair, og havde ikke kigget særlig meget på det hardware hun tilbød mig, indtil jeg indså at det var et motherboard til 1000.- socket 1151 til en 1156 CPU.

Jeg spurgte om det var muligt at afhente, og fik intet svar tilbage.

Lyder til hun også har prøvet at snyde dig 😕


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
28-03-2017 14:47:11
Svar/Indlæg:
5363/442
Det lyder ret suspekt, særligt når der lige har været en svindler på spil med samme fremgangsmøde (tilbyder varer gennem PM).

Hvis du sender brugernavnet i en PM sørger jeg lige for at holde ekstra øje..


Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 14:49:39
Svar/Indlæg:
106/3
Måske brugernavnet skulle ud i åbent fora, så der ikke er nogen der bliver hustlet, skulle brugeren så være reel nok må vedkommende jo stå frem med sin side af sagen


rotten
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 14:51:01
Svar/Indlæg:
68/12
Ville have gjort det samme som dig.

Hvorfor bliver hun sur, når de allerede har sendt varen, før du betaler? Hun kunne jo have sendt en mail med et billed af sygesikring - selvfølgelig uden de sidste 4 cifre. Navn & adresse ville fremgå og handlen kunne gennemføres.

Hvis muligt F2F, allways.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
28-03-2017 14:55:40
Svar/Indlæg:
5363/442
Jeg har undersøgt sagen, og det er den samme som vi har haft sager om før - "butcheren".

Jeg har deaktiveret profilen - så regn ikke med at høre noget tilbage fra den 😉


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 15:09:09
Svar/Indlæg:
397/35
Super, tak for det. Brugernavnet var Laksen69.

Hun hævdede at bo i Store Merløse...


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 15:10:51
Svar/Indlæg:
611/4
#8
Rart at høre.

#0

Om det var snyd eller ej,synes jeg ikke du har handlet forkert...


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 22:31:20
Svar/Indlæg:
2246/14
Overvej et ip ban ?


dMITIj
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 23:20:19
Svar/Indlæg:
1864/156
Jeg har fra tid til anden kontakte en der søger/gerne vil købe feks. en cpu eller gfx eller psu osv. inden jeg sætter varen til salg på sitet, så det kan man vel sagtens gøre. Men øømm man skal passe på som køber i disse tider da det er alt for let at snyde folk 😕


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
29-03-2017 07:54:32
Svar/Indlæg:
2826/100
#11

Forstår ikke at folk stadig foreslår IP ban. Har du en bruger som eks. har waoo som ISP, så er der god change for de bruger carrier grade NAT, banner du så den IP risikerer du potentielt at fjerne adgangen til siden for rigtig mange andre brugere som tilfældigvis er gemt bag samme IP.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 08:08:11
Svar/Indlæg:
397/35
Ja, det dur ikke rigtigt.

En slags brugerkvalifikation kunne være bedre. Jeg tænker her på en kombination af NemID-validering (ved godt, at det ville koste sitet penge, men jeg ville GERNE chippe i med en 50'er eller evt. en 100-mand, hvis vi kunne få det indført) og forum-berettigelse (f.eks. at have skrevet 50 svar i det almindelige forum, inden man får adgang til "Køb&Salg") - det ville ihvertfald kunne tvinge nye brugere til at engagere sig, for at få adgang til "Køb&Salg".


D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 08:12:03
Svar/Indlæg:
193/33
#14 +1


Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 08:28:52
Svar/Indlæg:
106/3
#14, Fin ide, det er en snas for let bare at oprette en bruger og så gå direkte til salg - det ville nok kunne sortere nogle fuskerrøve fra


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 08:30:40
Svar/Indlæg:
7765/230
sorry så lige fejl... 😳

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 29-03-2017 08:34:59.


Formanden
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 08:55:23
Svar/Indlæg:
286/9
Man kunne også overveje, at det skulle koste et engangsbeløb -f.eks. en 20'er - for en bruger at få adgang til køb/salg-sektionen.

Det ville stadig være gratis at oprette en bruger herinde, men betaling for køb/salg-oprettelse ville virke som en adgangsbarriere for svindlere.

Det vil stadig ikke forhindre nogen i at svindle, men bliver brugeren deaktiveret, og svindleren derfor skal oprette en ny profil, koster det ham penge igen.

Vi andre, der jævnligt handler herinde, vil nok ikke have de store problemer med at betale et lille engangsbeløb.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 08:58:31
Svar/Indlæg:
397/35
Næh, det ville være fint med mig. Det ville jo også kunne være med til at finansiere evt. NemID-valideringssystemet.


D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 09:00:08
Svar/Indlæg:
193/33
#18 kan ikke lige se hvordan 20 kr skulle stoppe nogen når de svindler i 1000 kr omløbet


jeg ville ikke stole mere på en ny bruger bare fordi han har "invisteret" 20 kr i og kunne lokke flere til og købe feks et GTX 1080 til 3200 .... som måske aldrig har eksisteret , eller er solgt til 10 personer på en uge




Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
29-03-2017 09:02:23
Svar/Indlæg:
5363/442
#16 Desværre forhindrer det ikke at man tilbyder fiktive varer over PM - med mindre vi også lukker for muligheden for at sende PM.

Jeg er også lidt forbeholden over for det, da det kan skræmme potentielle "køb & salg brugere" væk, hvis de bliver tvunget til at anvende det almindelige forum før de kan bruge Køb & salg.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 09:04:14
Svar/Indlæg:
397/35
#20: Korrekt. Det tror jeg heller ikke vil virke. En kombination af NemID-validering, betaling for adgang til "Køb&Salg" (for nye brugere) OG et krav om en vis aktivitet på de øvrige fora, vil være langt mere effektivt.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 10:06:57
Svar/Indlæg:
397/35

#16 Desværre forhindrer det ikke at man tilbyder fiktive varer over PM - med mindre vi også lukker for muligheden for at sende PM.

Jeg er også lidt forbeholden over for det, da det kan skræmme potentielle "køb & salg brugere" væk, hvis de bliver tvunget til at anvende det almindelige forum før de kan bruge Køb & salg.

Pizzadude skrev d. 29-03-2017 09:02:23


Det er forståeligt - brugerantallet er jo livsnerven for sitet.

Men hvis de mere garvede brugere flygter, fordi de ikke gider mere, så giver det vel også et problem?

Det er vel også et problem, hvis nye brugere kommer ind og bliver snydt med det samme, fordi de ikke ved, hvordan man kan gardere sig bedst mod fusk?

Et eller andet SKAL der gøres. Det kunne også inkludere webhandelstræning af brugere - best practices. Med udgangspunkt i, hvordan de fleste handler forløber her på sitet.

Jeg har mange gode idéer. :D


Formanden
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 10:42:30
Svar/Indlæg:
286/9
#20: Jeg siger jo heller ikke at det med garanti stopper svindlerne, men at det er en barriere.

Jo flere aktive handlinger en svindler skal foretage sig for at kunne nå dertil at vedkommende kan svindle, jo flere sorteres fra. Det er også det som #22 er inde på.



Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 10:57:59
Svar/Indlæg:
2246/14
Meh, ip bans virker, i hvert fald for en tid. Hvor mange andre aktive brugere kommer fra samme ip som ham/hende ?
Jeg har det også fint med NemID validering for nye brugere, men der er jo ikke umiddelbart nogen grund til at validere alle i øjeblikket.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 11:00:06
Svar/Indlæg:
5224/222
#25 Kan man IP banne en mobil?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
29-03-2017 11:29:51
Svar/Indlæg:
4981/47
#26

Nej, mener bestemt det er ligesom med de nyere IPS´er herhjemme, at de også bruger 1 IP til en hel bunke af brugere via virtuelle IP´s 🙂

Der er ikke flere IPv4 addresser, og eftersom IPv6 ikke er implementeret endnu, så rammer man hurtigt en hel række af addresser med et enkelt IP ban hvis ikke udbyderen af den IP ikke har skjult den bagved liggende true IP godt nok.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 11:58:03
Svar/Indlæg:
5224/222
#27 Det var også min pointe 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
29-03-2017 12:13:18
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg synes ikke at NemID validering er nogen forskring i sig selv. Jeg er selv blevet snydt 133kr på dba.dk af en NemID valideret bruger - heldigvis betalt med paypal.

De eneste jeg personligt tror vil sortere "de sorte får" ud, er ved at sætte et mål på brugeraktivitet i antal tråde og svar, som så låser op for adgangen til køb/salg. 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
29-03-2017 15:02:44
Svar/Indlæg:
4981/47
#29

Og ikke at tage imod tilbud fra helt nye brugere i PM´s, lad dem deltage åbent istedet 🙂

Det er alt andet end lige sådan man nemmest mister sine penge, det er den primære metode man svindler folk på divs online communities, da man netop skjuler sig og ellers ikke deltager 🙂