Det tog kun 2 timer...

Bundkort / CPU d.  28. marts. 2017, skrevet af Kilimanjaro
Vist: 1823 gange.

Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 21:51:02
Svar/Indlæg:
247/38
Jeg har lige fået en sprit ny 7700K samt 16GB ram og et MSI Z270 Gaming Pro Carbon ind af døren. Efter at have hygget mig med at samle får jeg startet svinet, jeg skal nu til overclock.

DAMN! De 7700K CPU'er bliver varme, 80 grader ved 4,6Ghz og 1,2V på et custom loop med 1 x 280MM og 1 x 420MM radiator.

Jeg tog en hurtig beslutning og nu er min HELT nye 7700K blevet delidded og fået skiftet TIM 😲 Jeg havde kun noget Noctua kølepasta liggende så det blev brugt både under og over IHS, resultat so far 10 grader lavere temps, håber det bliver bedre med noget andet kølepasta under IHS.

Alt dette på kun 2 timer :P


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Kilimanjaro d. 28-03-2017 21:52:07.
_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 21:54:21
Svar/Indlæg:
3059/255
Ja det er nu en kæmpe ulempe ved disse cpuer.

Jeg var desvlrre selv nød til at gøre det med min Og der gik min og så 10 grader ned i temperatur dog med Coollaboratory Liquid Ultra


bighair
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2017 21:54:40
Svar/Indlæg:
144/8
dygtig.


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 21:56:47
Svar/Indlæg:
247/38
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår Intel, K CPU'erne bliver jo lavet til overclock, jo jo de spare 5 øre pr CPU (det løber op med alle dem se sælger) men for kit-katten hvor må de også få mange kunder der ikke er tilfredse..


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-03-2017 22:41:02
Svar/Indlæg:
2084/124
Det er ikke pga. pris at de ikke bruger 'bedre' kølepasta, det er et spørgsmål om hvad man vil opnå, de vil opnå samme kvalitet over 7 år, hvor vi andre kan nøjes med 2 år og så få 10 grader bedre temp...


Polywog
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2017 22:54:26
Svar/Indlæg:
197/24
Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2017 23:06:03
Svar/Indlæg:
247/38
#4 Hvis det er langtidsholdbarhed de går efter, så kunne de vel lode skidtet fast som med Sandy Bridge eller deres nyere HEDT CPU'er?

#5 Det er for mit vedkommende overhovedet ikke nødvendigt, men det er noget jeg har det sjovt med, hvis du nu lader være med at sladre til min kæreste, så kunne mit reelle forbrug nok klares med en Q6600 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kilimanjaro d. 28-03-2017 23:06:19.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-03-2017 23:46:29
Svar/Indlæg:
15982/637
#5: Fordi det er en sport, ikke en nødvendighed 🙂


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-03-2017 23:58:27
Svar/Indlæg:
2084/124

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26

Fordi det almindelige er for kedeligt ;)
Går efter 'ekstremerne' i begge retninger, server som bruger minimalt med strøm, og en arbejdshest som er ret overclocked... 5200MHz 7700K..

Og kun fordi.... At jeg kan :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2017 00:01:40
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
Jeg har besvaret grunden foer til dette. men for det meste skyldes at at folk ikke forstår processen bag.

Prøv at se hvor mange folk der oc og så brokker sig over at prime er for hård for deres overclock og bruger alle muligt dårlige argumenter til hvorfor man ikke skal bruge prime.

Intel kan ikke tage den chance og smide CPU;er ud der fejler i bestemt load bare fordi de fleste folk ikke bruger deres CPU'er fuld ud. Intel skal operere med en langt større fejl margen end den individuelle brugere.

Hav dette i baghovedet.


Først skal du vende dig fra at tro det er pga kølepastaen ændre som værende dne store effekt. Den største effekt kommer fra at IHS kommer tættere ned på coren.
Detter blevet testet ved at afproeve forskellige keolepasta end intel men med preacist samme afstand på is og samme press.
resultatet fra skift af kølepaste var minimalt.
resultatet for at ændre afstanden og bibeholde Intels pasta gav et langt bedre resultat.
så der er altså ikke alene pga daarligt pasta.

Denne afstand mellem IHS og core skal være der pga en vis sikkerheds margen.
Præcist ligesom med overclocking udnytte vi denne sikkerheds margen og vi som brugre prioritere hastighed højere end holdbarhed.

Igen en ting Intel ikke kan gøre da de skal operer med en langt større sikkerheds margen.


Problemet er i hele denne fadæse er at tonsvis af folk ar udtalt sig om ting de ikke rigtige forstå så den samme skrøn og mangle forstand på produktionen bliver spredt langt hurtiger end den reele sandhed som kraver lidt mere forklaring end blot "Intel bruger dårlig pasta"

Du vil see folk påstaa de kan gå tilbage til at lode tingene men IGEN er det folk der ikke forstår produktionen og hvilket ulemper/fordele der er ved det



#6
Det kan de ikke CPU'en er for lille.
lodning pga varme pumpe effekten har det med at små krakelere. det er ikke et problem for en store kerne der har et solidt stor område at blive lodet fast med. revner vil udgøre en lille ting i forhold

men nye CPU core er blevet fysisk mindre er der mindre område at lodde på og de samme revner er tilsvarende langt større og giver nogle problemet.

Intel er ikke gået væk fra at lodde chips til IHS. De gør det endnu på en hel del XEON'er når CPU'en er stor nok til dette.

De nuværende CPU'er er bare for små til at lodning er en langtidsholdbar design.



Jeg håber det kan besvare problemstilling lidt



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-03-2017 00:04:12.


ruma01
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2017 21:01:03
Svar/Indlæg:
140/27
vil du prøve med noget thermal grizzly, så kan du få det du skal bruge fra mig?


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2017 21:30:09
Svar/Indlæg:
247/38
Er det conductonaut du har på lager? 🙂


ruma01
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2017 21:44:27
Svar/Indlæg:
140/27
Kryonaut


Alpha90
 
Overclocker
Tilføjet:
05-04-2017 16:47:14
Svar/Indlæg:
37/10

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26


Hvorfor chipper man en bil? En Aygo 1.0 kan køre hvad man må... pga. det simpelthen er sjovere at køre lidt til! Jo hurtigere det går, det bedre.. :)

Jeg har altid oc'et mit... hvis jeg sidder med noget og ved at jeg kan få det til at køre meget hurtigere end det ellers ville have gjort, jamen så gør jeg helt sikkert det.



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2017 19:15:00
Svar/Indlæg:
5474/39

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26


Hvorfor chipper man en bil? En Aygo 1.0 kan køre hvad man må... pga. det simpelthen er sjovere at køre lidt til! Jo hurtigere det går, det bedre.. :)

Jeg har altid oc'et mit... hvis jeg sidder med noget og ved at jeg kan få det til at køre meget hurtigere end det ellers ville have gjort, jamen så gør jeg helt sikkert det.

Alpha90 skrev d. 05-04-2017 16:47:14


Du har Mercedes med V8 og kompressor giver ikke mening chippe...

Du har en AMG Mercedes er tunet for dig til maksimale fra start, men rigeste jyder har penge til noget koster 4 millioner.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 05-04-2017 19:16:20.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2017 07:27:55
Svar/Indlæg:
3661/82

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26

oversaet:

Jeg kan ikke forstaa at andre folk bruger ders PC til noget andet end jeg. og eftrsom maskiner i dag er fine nok til det jeg bruger den til maa de alle vare fine nok til det alle andre.


Vi er nogle folk der har opgaver some er for store til dagens maskiner eller hvad vi har budget til.


Alpha90
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2017 11:59:11
Svar/Indlæg:
37/10

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26


Hvorfor chipper man en bil? En Aygo 1.0 kan køre hvad man må... pga. det simpelthen er sjovere at køre lidt til! Jo hurtigere det går, det bedre.. :)

Jeg har altid oc'et mit... hvis jeg sidder med noget og ved at jeg kan få det til at køre meget hurtigere end det ellers ville have gjort, jamen så gør jeg helt sikkert det.

Alpha90 skrev d. 05-04-2017 16:47:14


Du har Mercedes med V8 og kompressor giver ikke mening chippe...

Du har en AMG Mercedes er tunet for dig til maksimale fra start, men rigeste jyder har penge til noget koster 4 millioner.

Shadowhunter skrev d. 05-04-2017 19:15:00


Havde jeg haft en bil med 550 heste, der ved en chipning kunne få 650 ;) så havde jeg sgu også gjort det!

Det er bare sjovere at få det bedste ud af det... hvis du vil have dine produkter skal blive 20 år gamle, så bør du nok ikke max oc. Hvis du alligevel skifter dem ud, ser jeg ingen grund til ikke at udnytte deres maksimale potentiale... det er gratis, sjovt og giver mere performance. 200 fps er bare sjovere end 180.. uanset om det er nødvendigt eller ej.


zulfo
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2017 13:34:44
Svar/Indlæg:
139/5

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26

oversaet:

Jeg kan ikke forstaa at andre folk bruger ders PC til noget andet end jeg. og eftrsom maskiner i dag er fine nok til det jeg bruger den til maa de alle vare fine nok til det alle andre.


Vi er nogle folk der har opgaver some er for store til dagens maskiner eller hvad vi har budget til.

Sven Bent skrev d. 06-04-2017 07:27:55


Jeg små-hygger også med at prøve at overclocke både min CPU og mine grafikkort, men at påstå at du overclocker med et måske 5-10% bedre resultat end standard, fordi du har "opgaver some er for store til dagens maskiner" - det køber jeg sgu ikke 🙂

Du får ikke noget løst særlig meget "hurtigere" eller "bedre" ved at overclocke...


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2017 14:26:28
Svar/Indlæg:
4536/104
Det hele handler jo bare i bund og grund om formål, som sven bendt tidligere skriver.

En alm bruger har langt størrer behov for et stabilt produkt der ikke skal gennemtestes og som bare er plug and play.

En teknikker/geek/person med høj teknisk kunnen og forstand, vil oftest gerne have mest muligt ydelse for sine penge, ELLER et produkt der opfylder hans krav til formålet, og har den påkrævede stabilitet og temperature/lysløshed mm.

De ting gør jo at brugs adfærd er forskelligt, og intel/amd kan ikke nødvendigvis løse det hele for alle.
Derudover kommer der buiesness grundende fra intel af som ingen af jer nævner, Hvis deres kølepasta er billigere spare de lidt der, og hvis deres cpu´er fysisk ikke kan clockers nær så højt med mindre man laver besværlige garantiødelæggende indgreb, så er dette jo også en gevinst for dem, da du så som forbruger oftere(tidligere) ville skulle ud og have en ny cpu, da du ikke uden relativ høj teknisk kunnen ville kunne lave I5 2500k/2600k tricket og clocke den så den køre 6-8 år uden behov for en opgrade. 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 06-04-2017 14:28:17.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2017 14:52:37
Svar/Indlæg:
5874/1287
Glæder mig til det bliver min tur, men postdk gør alt hvad de kan for at forsinke det 😎


#20
hl86
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2017 15:17:42
Svar/Indlæg:
181/45
Overclocking var jo hvad gjorde 2500k til den bedste cpu i mange år og den holder stadig ved.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hl86 d. 06-04-2017 15:18:19.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 22:07:55
Svar/Indlæg:
5474/39

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26


Hvorfor chipper man en bil? En Aygo 1.0 kan køre hvad man må... pga. det simpelthen er sjovere at køre lidt til! Jo hurtigere det går, det bedre.. :)

Jeg har altid oc'et mit... hvis jeg sidder med noget og ved at jeg kan få det til at køre meget hurtigere end det ellers ville have gjort, jamen så gør jeg helt sikkert det.

Alpha90 skrev d. 05-04-2017 16:47:14


Du har Mercedes med V8 og kompressor giver ikke mening chippe...

Du har en AMG Mercedes er tunet for dig til maksimale fra start, men rigeste jyder har penge til noget koster 4 millioner.

Shadowhunter skrev d. 05-04-2017 19:15:00


Havde jeg haft en bil med 550 heste, der ved en chipning kunne få 650 ;) så havde jeg sgu også gjort det!

Det er bare sjovere at få det bedste ud af det... hvis du vil have dine produkter skal blive 20 år gamle, så bør du nok ikke max oc. Hvis du alligevel skifter dem ud, ser jeg ingen grund til ikke at udnytte deres maksimale potentiale... det er gratis, sjovt og giver mere performance. 200 fps er bare sjovere end 180.. uanset om det er nødvendigt eller ej.

Alpha90 skrev d. 06-04-2017 11:59:11


Du kan ikke rigtigt mærke om du har 550 heste eller 650 heste. Optrækket er vildt nok, ofte er km/t begrænsning på. Da det ikke er fedt for andre belister, kørende tung bil med læs med langt over 200 km/t...

Nissan petrol er vilde til tuning.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 11-04-2017 22:10:33.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2017 22:24:40
Svar/Indlæg:
3661/82

Jeg må blankt erkende at jeg nok aldrig lære at forstå, det her overclock, ikke i hvordan det virker - men hvorfor?

Med de hastigheder vi har i dag, så er det da ikke nødvendigt mere?
Og mig bekendt kan det slet ikke betale sig at bitcoin-mine selv mere?

Det var bare lige mit input, dog alligevel imponerende at man kan få den 10 grader under hvad producenten har kunne.

Polywog skrev d. 28-03-2017 22:54:26

oversaet:

Jeg kan ikke forstaa at andre folk bruger ders PC til noget andet end jeg. og eftrsom maskiner i dag er fine nok til det jeg bruger den til maa de alle vare fine nok til det alle andre.


Vi er nogle folk der har opgaver some er for store til dagens maskiner eller hvad vi har budget til.

Sven Bent skrev d. 06-04-2017 07:27:55


Jeg små-hygger også med at prøve at overclocke både min CPU og mine grafikkort, men at påstå at du overclocker med et måske 5-10% bedre resultat end standard, fordi du har "opgaver some er for store til dagens maskiner" - det køber jeg sgu ikke 🙂

Du får ikke noget løst særlig meget "hurtigere" eller "bedre" ved at overclocke...

zulfo skrev d. 06-04-2017 13:34:44

Jamen du har jo helelr ikke tilladt mig at lige skrue op for salgs charmen.

For det foerste Der er ingen der siger overclock kun er 10% jeg har haft Flere cpu'er op og koere med over 50% over stock speed

men lad os antage 10% i dette eksempel.

en mindre brute force opgaver delt ud paa kun 2 maskiner en i7 3700k og en I7 2700k tager nemt 3-4 uger at koere nonstop 3.5uger x 7dage = ca 24.5 dage
10% hoejere hastighed her spare mig altsaa lige omtrent 2.5 dage
at spare 2.5 dage betyder jeg kan angribe naeste opgave 2.5 dage hurtiger og spare 2.5 dage paa den og ny er jeg 5 dage foran.

Det er altsaa rart at spare naesten en hel uge i tal knusetid.


Derudover dette saa tager bruteforce opgave en del hestekraefter (100 CPU forbrug kontant) og selv med Project mercury koerende kan det stadigvaek maerkes medmindre jeg pauset opgaverne. At faa 10% mere cpu hestekraefter her kan vare forskellem mellem at kunne koere 60fps med vsync slaat til eller ikke.

og som vi begge ved kan du ikke ramem 60fps paa en 60hz skamer med vsync dropper fps ned til 30fps (under doubble buffering)

saa de 10% extra kan betyde en fordobling af observeret performance naar jeg sider og spiller.

nu ved jeg ikke med dig men jeg foretraekker klart 60fps fremfor 30fps drops

Isaer naar det koster gratis



P.S.
selvfoelig koere jeg PT med fast sync for bedre at kunne haandtere lidt fps drops. men det virker kun i DX spil og kun i fuldskaerm


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-04-2017 22:27:10.