Er dette for groft?

Hyggehjørnet d.  10. april. 2017, skrevet af Burgurne
Vist: 1595 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2017 20:55:46
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har modtaget nedenstående tekst fra en bekendt, og jeg synes faktisk om ideen 🙂

Sæt de gamle i fængsel
Lad de gamle bytte plads med fangerne, så vil vore ældre få al den pleje de savner, og fangerne
deres straf.
I den senere tid har der været en del eksempler på vores behandling af de gamle på
plejehjemmene.
Som ansat i retsvæsnet, med et udmærket kendskab til forholdene for vore straffefanger, vil jeg
derfor foreslå, at man lader de gamle komme i fængsel.
Der vil de nemlig få mulighed for, at have deres ejendele i cellen og se TV i deres eget rum. De vil
også få ordnet tænder og fødder og andre gebrækkeligheder på statens regning. De vil få vasket
deres hår ganske gratis, og de vil få nye briller, når de trænger, og blive kørt hele fædrelandet
rundt, når de skal til diverse behandlinger af to politibetjente i en behagelig bil, forstås.
De vil hver eneste dag få lejlighed til at opholde sig mindst en halv time i frisk luft.
De vil blive lægeundersøgt ved det mindste pip, og sygeplejersker vil stå parat med gratis medicin
døgnet rundt, hvis de skulle ønske et eller andet. De vil også få bad hver dag og rent undertøj, i
stedet for at bleen bare bliver vendt.
Der vil stå billard og andre forlystelser parat, hvis de skulle ønske lidt underholdning, og den helt
store fordel vil være, at man såmænd ikke engang behøver at udskifte personalet.
Fængselspersonalet er så vandt til at nusse om fangerne og stå på pinde døgnet rundt for at
opfylde deres mindste ønske, at de udmærket kan fungere som plejepersonale.
Og fangerne, ja dem sender vi på plejehjem, hvor man kan holde dem neddøsede med
beroligende midler, så de bliver fromme som lam og ikke har kræfter til at ringe på klokken. De
må så vænne sig til at bade hver 14. dag og få frataget alle deres personlige effekter, for at
personalet ikke skal bruge for meget tid på at gå rundt om kommoden, lænestolen og TVét.
Der kan de så, hvis de ikke er gået helt ud af beroligende midler, sidde og flette peddigrør, og hvis
det går højt, blive kørt ud på terrassen en gang hver uge, for at få lidt frisk luft.
Jeg er ked af at måtte sige det, men de bliver også nødt til at vænne sig til at spise papmad, som
kommer fra et stort centralkøkken og smager som at stikke tungen ud af vinduet.
Det sværeste at vænne sig til vil nok blive, at man nu skal til at bruge alle de penge man ikke har
på medicin, tandlægebesøg og briller.
Nogle vil nok indvende, at det dog var en frygtelig tanke.
Hvorfor dog det?
De gamle er jo ikke skyld i, at de er endt på plejehjem. Fangerne har mildest talt selv været ude
om at de er havnet i fængsel.
Ja, her er lidt at tænke over....

Hvad mener I?
mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2017 22:14:48
Svar/Indlæg:
4222/223
Re:re:re:fra:fwd it's old

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 00:20:00
Svar/Indlæg:
2357/72
Sikke noget propagandistisk sludder.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lace d. 11-04-2017 00:20:32.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 03:30:15
Svar/Indlæg:
5874/1287
#1 Det ved jeg ikke, jeg har ikke set den før, og der er ingen dato.

#2 Vil bestemt ikke give dig ret. Begge mine forældre boede på plejehjem deres sidste år, og forholdene var faktisk som det beskrives, så intet "propaganda" den vej. jeg har aldrig siddet i spjældet, så jeg ved ikke om det er overdrevet i teksten, hvor godt de indsatte har det, men jeg tror nu ikke der er meget forkert i det. 😎

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 05:54:29
Svar/Indlæg:
1084/4
#2 Har du bedsteforældre på plejehjem? Jeg har haft. Jeg tager hellere et spring af 10. sal end at ende der.

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 10:09:39
Svar/Indlæg:
714/10
Jeg er helt enig, jeg arbejder i sundhedsektroeren og det der du beskriver, ER VIRKELIGHEDEN, de ældre er oftest begrænset mere end dem der er skyldig i kriminalitet og tager den "straf" samfundet mener de har ret til i et fængsel med alverdens goder, contra det som den ældre, "ude i den virkelige verden" bliver budt af begrænsninger i en dagligdag.

#2 Det bliver ikke en lyserød verden, bare fordi man lukker øjne.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 10:18:34
Svar/Indlæg:
1881/22
Det er for groft hvis man bruger det til at forværre forholdene for de indsatte.

Probelemet er ikke hvordan forholdene i de danske fængsler er, men hvordan vi behandler vores ældre i plejesektoren.

Moneymad

Bruger
Tilføjet:
11-04-2017 10:37:46
Svar/Indlæg:
21/4
#6 Jeg synes faktisk modsat der er et kæmpe problem i, hvordan vi behandler de indsatte i fængslet? Hvorfor skal de have så mange rettigheder, når de har begået noget kriminelt? Hvor ligger straffen i det danske system? Der er flere (hvad jeg kan læse om, og hvad jeg hører) som begår kriminalitet, fordi så er de sikret mad på bordet + tag over hovedet.. Hvordan kan det være man skal tænke sådan? Fordi de indsatte har det for godt.

Herudover synes jeg de rettigheder, som de indsatte får i fængslet skal overgå til dem på plejehjem, således at de får en god "sidste tid" uden at skulle blive ruineret for at bo der, og samtidig blive behandlet som skidt, uden regelmæssige bad, hvor flere af dem måske har ligget i deres egen afføring i flere dage.

SLUT med at være gode ved fangerne i fængslet, det skal være en straf at begå kriminalitet og der skal være konsekvenser. START på at behandle vores ældre bedre, det fortjener de efter et langt liv, hvor de har bidraget til samfundet.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 10:57:41
Svar/Indlæg:
1881/22
Fordi det skaber færre ofre i længden.
Danmark er blandt de lande i verden med den suverænt laveste recidivitetsgrad blandt indsatte.
(Lande som Canada, Norge og Finland ligger sammen med Danmark, og ens for dem alle, er at man behandler indsatte som mennesker, og tænker på at de skal ud en dag).

Jeg vil hellere give de indsatte fornuftige forhold, fremfor at skabe flere ofre, blot for at styrke en hævntørst.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 11-04-2017 10:58:13.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 11:10:46
Svar/Indlæg:
3011/103
Der er meget stor forskel på plejehjem. Nogle plejehjem har de ældre det ikke godt på, og andre har de det fantastiske på.

Moneymad

Bruger
Tilføjet:
11-04-2017 11:30:00
Svar/Indlæg:
21/4
Alright, så du vil hellere bruge penge på mennesker, hvoraf 26% af disse, efter løsladelse, begår kriminalitet igen indenfor 2 år? Fremfor at bruge de ressourcer på ældre? (kilde: http://www.kriminalforsorgen.d... ). Jeg er klar over, at kilden er af ældre dato, ville gerne jeg fandt en nyere, men jeg tvivler stærkt på at tallet er blevet lavere...

Selvfølgelig skal vi ikke have "thai-forhold" hvor de får hugget hænderne af for at stjæle, men hvordan kan det være at de skal have alle de rettigheder, som de får? Hvori ligger straffen? Mads Dinesen fik en luksusstol ind i fængslet, ja den blev taget fra ham, men først da det kom i mediernes søgelys.

Jeg er helt enig i, at de ikke skal ligge i deres afføring, men det skal sgu være en straf at komme i fængsel.

Det har du helt ret i. Desværre hører man kun om de elendige steder.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
11-04-2017 11:33:35
Svar/Indlæg:
5363/442
Tænk jeg anede ikke at personalet i fængslerne hjælper de indsatte med toiletbesøg og bad..

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 11:46:22
Svar/Indlæg:
1881/22
Hvis vi skal have en debat, skal du som det første stoppe med at tillægge mig ting jeg ikke har udtalt!

Jeg har sagt at jeg ikke vil være med til at foreværre forholdene, med det argument at de ældre har det ringere.
-deri skal du læse, at jeg hellere end gerne vil tilføre de ældre flere penge.

Med din argumentation, kunne jeg ligeså tillægge dig et argument som hedder, at du gerne vil lade lille lise på 12 overfaldes og voldtages, for at gamle fru hansen kan få et ekstra bad. -hvilket formentlig heller ikke er det du mener.

Fakta er bare, at ALT forskning viser at dårligere forhold i fængslerne, kun leder til en ting, og det er en højere recidivitet, hvilket jo så igen, medfører flere ofre. -det kan INGEN være tjent med.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 11-04-2017 11:47:47.

Moneymad

Bruger
Tilføjet:
11-04-2017 12:22:26
Svar/Indlæg:
21/4
Nu skal vi lige prøve at få tingene sat lidt i perspektiv her. Hvori siger jeg/antyder jeg/insinuerer jeg at jeg vil lade lille Lise blive voldtaget? Jeg omtaler fængslerne og hvordan fangerne har det for godt derinde. Jeg siger at de forhold de får derinde, ikke skal være så gode, som de er i øjeblikket. Hvor, bare ét enkelt sted, ser du jeg siger det, som du beskylder mig for? Det er en direkte syg beskyldning.

Hvor ser du den forskning? Bare giv mig et link, så skal du nok få ret.

_Letni

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 12:58:07
Svar/Indlæg:
3090/261
Ja når man ser på hvor meget de sparer på ældreplejen. Ja så er det da ligefør man skal begynde at ryge

Jakob30

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 13:52:25
Svar/Indlæg:
46/4

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 15:44:21
Svar/Indlæg:
2357/72
Ja, jeg har haft bedsteforældre på plejehjem, og de blev behandlet ordentligt.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 16:41:36
Svar/Indlæg:
1881/22
Læs lige mit indlæg igen 😉

Du siger i lige så høj grad at du vil lade Lise voldtage, som jeg siger at jeg vil tage pengene fra de ældre, som du eller beskyldte mig for.

Vil du have links? -her, pick one, (det er et abosolut velgennembejdet område, hvor folks hævnlyst, eller retsfølelse som man populært kalder det, står som modpol til det man rent faktisk ved virker):

https://www.nij.gov/topics/cor...

http://wp.unil.ch/space/public...

https://www.rand.org/topics/re...

https://www.mpicc.de/en/forsch...

http://www.prisonstudies.org/s...

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 18:26:16
Svar/Indlæg:
5874/1287
#16 Så har dine bedsteforældre været heldige ... det var mine forældre så ikke ☹

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2017 21:21:41
Svar/Indlæg:
5474/39
min bedstemor har aldrig boet på plejehjem, men ved ikke om hun ville til sidste have taget derhen. rip, sammen med min farfar. Han blev ikke så meget mere end de 68 år. Arbejde som tømmer og havde en hobbysmedje ved siden af.

Dem på min mormor og morfar har altid haft penge nok. De vil hellere arbejde, så det er deres valg. tip oldemor blev også tæt på 100 år eller der omkring før sluttede...

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 11-04-2017 21:37:01.

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2017 08:11:47
Svar/Indlæg:
2897/83
Jeg tvivler stærkt på at forholdene i fængslerne er særligt gode. Desuden skal man som indsat også betale for omkostningerne til sin retsag, så langt de fleste indsatte er stærkt forgældede. Jeg synes ikke at jeg har hørt nogle fængselsfunktionærer der siger de danske fængsler er luksus.

Problemet her er at man sætter to svage grupper op mod hinanden og siger vi kun kan hjælpe den ene. Hvad med arbejdsløse? langtidssyge? flygtninge etc.

Problemet er at folk stemmer på partier der hellere vil bruge penge på skattelettelserr så de kan købe nyt hardware og flere rejser og andet privatforbrug, end de vil bruge penge på velfærd. Vi kan sagtens have både gode plejehjem og ordenlige forhold i fængslerne hvis vi prioriterede det.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2017 08:17:41
Svar/Indlæg:
1881/22
Problemet er at folk stemmer på partier der hellere vil bruge penge på skattelettelserr så de kan købe nyt hardware og flere rejser og andet privatforbrug, end de vil bruge penge på velfærd. Vi kan sagtens have både gode plejehjem og ordenlige forhold i fængslerne hvis vi prioriterede det.

Lige præcis!
...og så bruger politkkerne 'patos' til at retfærdiggøre besparelserne. Det er ikke kun i fængslerne, men overalt i samfundet hvor der er en mindretalsgruppe man kan beskylde for at være dovne, udnytte systemet eller hvilken mærkat man nu sætter på :no: