Jeg havde blot en forventning om, at med lavere temp kunne jeg OC lidt mere, ligesom dem der køler med vand tit skriver om de kan komme højere op end med luft.
Men det kunne jeg altså ikke. At CPU'en er ca 15° køligere nu under gaming, er jo blot et tal som ingen indvirkning har på PC'ens formåen.
#3 Ved ikke rigtig om der er ide i at gå højere end 1.37vcore, da den her rammer max TDP. Begynder den så ikke bare at neddrosle selv? 😳
#1 Hvorfor kan man skrue ned for blæseren? Det er vel samme varme mængde der skal flyttes?
#10 Der kan overtid også blive behov for mere vcore.
#1 Hvorfor kan man skrue ned for blæseren? Det er vel samme varme mængde der skal flyttes?
Ja, det er samme mængde varme. Men problemet er at få varmen væk fra Die'en. Der er en række steps = die, TIM, IHS, TIM, køler.
Lige meget hvor god din køler er (se bort fra subzero grader :)), så sidder den stadig oven på IHS, og der vil altså selv om at f.eks. dit vand er 35grader, så kan CPU'en nå f.eks. 90grader, da varmen ikke kan nå væk, igennem TIM og IHS hurtigt nok. Ved at skifte TIM/lave et tynderer lag (problemet er ofte ikke TIM, men den lim der bliver brugt til IHS, som skal være en hvis tykkelse for at kunne påføres med maskine), kan varmen hurtigere komme væk = f.eks. 15-20 graders fald i temp.
Grunden til at du kan skrue ned for blæseren er, at køleren ikke behøver at "overkompensere", da varmen mere naturligt kommer væk.
TIM = thermal interface material = Pasta eller liquid metal
IHS = Integrated heat spreader = Det synlige metal "kappe" på CPU.