Delidded "Devils Canyon" i7, men ......

Overclocking d.  18. april. 2017, skrevet af Burgurne
Vist: 2801 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 16:25:56
Svar/Indlæg:
5872/1286
Hej.
Efter at have brugt det indkøbte tool ( http://hwt.dk/Marked/369836/3d... ) og monteret den igen, spørger jeg mig selv ... var det så det hele værd?

Resultat er som følger:

Temperatur i div spil er faldet ca 15° -- OK

Temperatur i idle ingen ændring -- Lala

Øget overclockning Næ, intet som helst, heller ikke med mere i vcore --- Ikke OK

Så alt i alt har jeg fået en lidt køligere CPU ved gaming, men INTET i OC. 4,5 Ghz ved 1,24 Vcore. 4,6 Ghz ved 1,32, men crasher i stresstest i Intel Extreme Tuning Utility efter få minutter, og crasher i spil. Har også prøvet ved 1,37 Vcore, men ingen forskel.

Hvad er jeres resultater af en Delidded CPU? Har I opnået bedre OC? Eller må I også "nøjes" med en køligere CPU i spil 😕


EDIT: Dette er IKKE en klage over det indkøbte tool, det virkede perfekt, men mere skuffelse over, at det i sidste ende ikke har betydet en hujende fis at risikere sin CPU samt udgifter og arbejde med dette 😢


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 18-04-2017 16:27:19.
AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 17:21:45
Svar/Indlæg:
1300/30
Det er alene lavere temperaturer du kan forvente ud af en delid, ik' andet, medmindre din chips OC har været begrænset af varmen. Synes -15 grader under load er ganske godkendt.

Du kan skrue ned for blæserne, og få et mere støjsvagt system med dette. Det er da værd at tage med.


Telledk
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2017 17:25:41
Svar/Indlæg:
74/0
#1 Hvorfor kan man skrue ned for blæseren? Det er vel samme varme mængde der skal flyttes?


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
18-04-2017 17:53:01
Svar/Indlæg:
1893/88
Hvis den ikke vil med 1.37vcore, så må du højder op, husk, du rammer en mur på et tidspunkt, hvor den kræver en del mere vcore ved blot 100Mhz mere.

15c under load er RIGTIG meget at få! det er nice! 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 18-04-2017 17:53:17.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 18:18:54
Svar/Indlæg:
5872/1286
Jeg havde blot en forventning om, at med lavere temp kunne jeg OC lidt mere, ligesom dem der køler med vand tit skriver om de kan komme højere op end med luft.
Men det kunne jeg altså ikke. At CPU'en er ca 15° køligere nu under gaming, er jo blot et tal som ingen indvirkning har på PC'ens formåen.

#3 Ved ikke rigtig om der er ide i at gå højere end 1.37vcore, da den her rammer max TDP. Begynder den så ikke bare at neddrosle selv? 😳


morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 18:21:41
Svar/Indlæg:
242/71
Overvejer dog også om man skulle gøre det. Men er usikkert på om jeg vinder ret meget, har ikke set over 62 grader endnu, men har også kun et meget moderat oc


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
18-04-2017 18:44:04
Svar/Indlæg:
1893/88
#4

I nogle tilfælde kan du godt få højder CPU OC, men det kommer helt an på CPU arkitekturen, og om CPUen skulle være køledere før den ville mere, eller om det blot er et vcore limit.

Jeg fik smidt en større rad i mit custom loop, og kunne derved opnå 50Mhz mere på min cpu + bedre temps.

Bios skulle gerne automatik bypass TDP Limit til omkring de 300Watt. "X99" og så skal man lige ændre noget i bios, så man kan gå udover det.

Men som sagt før, på et tidspunkt rammer du en mur hvor det kræver en del mere vcore end normalt. Min 6900K kan fint 4.4Ghz ved 1.34 volt, men der kommer muren så, da den skal ha 1.42v ved 4.5Ghz.

Eneste måde at få den vcore længere ned på er ved extreme køling.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af NicklasAPJ d. 18-04-2017 18:45:07.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2017 18:44:49
Svar/Indlæg:
3661/82
#0

1: Du fik 15c som for mig dvs midnre stoej hvis du har dynamiske blaeser kontrol.
Personligt fik jeg 0.1ghz mere ud af det men jeg faldt ogsaa lidt over 20c.
Du kan jo blive ved med at tilfoeje volt indtil du rammer throtle threshold
Personligt er jeg glad for delid tag i betranings hvor nemt og billigt det er med vice metoden og det lille plastikbeskytter



2:
Intel XTU er ikke en god stabilitets test hvis du gaar efter stabilitet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 18-04-2017 18:48:33.


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 19:21:39
Svar/Indlæg:
3059/254
Altså på delidding alene har jeg kun vundet nogen få grader.


Korreborg
 
Ny Skribent
Tilføjet:
18-04-2017 22:37:36
Svar/Indlæg:
102/6

Jeg havde blot en forventning om, at med lavere temp kunne jeg OC lidt mere, ligesom dem der køler med vand tit skriver om de kan komme højere op end med luft.
Men det kunne jeg altså ikke. At CPU'en er ca 15° køligere nu under gaming, er jo blot et tal som ingen indvirkning har på PC'ens formåen.

#3 Ved ikke rigtig om der er ide i at gå højere end 1.37vcore, da den her rammer max TDP. Begynder den så ikke bare at neddrosle selv? 😳

Burgurne skrev d. 18-04-2017 18:18:54

Altså grunden til at du kan komme højere op på vand, er hvis din limit er pga for høj temp. Så kan en bedre køler hjælpe, eller delid. Da du så kan holde temp nede, når du skruer op for volt.

Men det hjælper ikke en skid hvis din chip ikke vil mere :)
Men prøv evt bclk i stedet for ratio. Altså istedet for 100x46 så prøv 125*37 eller 150*31 alt efter hvad dit MB kan :)


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 22:49:54
Svar/Indlæg:
5504/640
Hvor meget vcore cpuen skal bruge ændre sig ikke, kun hvor varm den bliver,måske den kan køre 100-200mhz højere hastighed før varmen bliver et problem.

Bliver en bilmotor mere brændstoføkonomisk om vinteren samlignet med om sommeren?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2017 23:26:36
Svar/Indlæg:
5872/1286
#10 Tværtimod, min bil kører kortere på literen om vinteren end om sommeren


Korreborg
 
Ny Skribent
Tilføjet:
18-04-2017 23:47:30
Svar/Indlæg:
102/6
#10 Der kan overtid også blive behov for mere vcore.

#1 Hvorfor kan man skrue ned for blæseren? Det er vel samme varme mængde der skal flyttes?

Telledk skrev d. 18-04-2017 17:25:41

Ja, det er samme mængde varme. Men problemet er at få varmen væk fra Die'en. Der er en række steps = die, TIM, IHS, TIM, køler.

Lige meget hvor god din køler er (se bort fra subzero grader :)), så sidder den stadig oven på IHS, og der vil altså selv om at f.eks. dit vand er 35grader, så kan CPU'en nå f.eks. 90grader, da varmen ikke kan nå væk, igennem TIM og IHS hurtigt nok. Ved at skifte TIM/lave et tynderer lag (problemet er ofte ikke TIM, men den lim der bliver brugt til IHS, som skal være en hvis tykkelse for at kunne påføres med maskine), kan varmen hurtigere komme væk = f.eks. 15-20 graders fald i temp.

Grunden til at du kan skrue ned for blæseren er, at køleren ikke behøver at "overkompensere", da varmen mere naturligt kommer væk.

TIM = thermal interface material = Pasta eller liquid metal
IHS = Integrated heat spreader = Det synlige metal "kappe" på CPU.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2017 07:42:42
Svar/Indlæg:
3385/80

#10 Der kan overtid også blive behov for mere vcore.

#1 Hvorfor kan man skrue ned for blæseren? Det er vel samme varme mængde der skal flyttes?

Telledk skrev d. 18-04-2017 17:25:41

Ja, det er samme mængde varme. Men problemet er at få varmen væk fra Die'en. Der er en række steps = die, TIM, IHS, TIM, køler.

Lige meget hvor god din køler er (se bort fra subzero grader :)), så sidder den stadig oven på IHS, og der vil altså selv om at f.eks. dit vand er 35grader, så kan CPU'en nå f.eks. 90grader, da varmen ikke kan nå væk, igennem TIM og IHS hurtigt nok. Ved at skifte TIM/lave et tynderer lag (problemet er ofte ikke TIM, men den lim der bliver brugt til IHS, som skal være en hvis tykkelse for at kunne påføres med maskine), kan varmen hurtigere komme væk = f.eks. 15-20 graders fald i temp.

Grunden til at du kan skrue ned for blæseren er, at køleren ikke behøver at "overkompensere", da varmen mere naturligt kommer væk.

TIM = thermal interface material = Pasta eller liquid metal
IHS = Integrated heat spreader = Det synlige metal "kappe" på CPU.

Korreborg skrev d. 18-04-2017 23:47:30


Det er misforstået at et tyndt lag TIM er bedre end et tykt lag. Det er folk uden den mindste forståelse for fysik som har påstået at det isolerer, hvis du putter for meget på. Det gør det ikke.

Der er ingen naturlig konvektion at skulle tage højde for, så fyld du bare hulrummet mellem CPU og IHS så meget du har lyst til. Du vil endda øge varmeoverførslen.

Hvad angår blæseren hastighed er det ikke fordi at det "mere naturligt kommer væk". Der er tale om forceret køling, ikke konvektion.

Varmeoverførsel er en funktion af termisk modstand (°C/W) og den afsatte effekt. I alle tilfælde fjerner CPU-køleren den samme effekt.

Ved dårlig varmeoverførsel fra CPU til IHS vil CPU-køleren kunne hjælpe den samlede temperatur, ved at skrue op for blæseren, og derved sænke sit bidrag til den samlede °C/W.


Korreborg
 
Ny Skribent
Tilføjet:
19-04-2017 12:42:06
Svar/Indlæg:
102/6
#13

Der er stor forskel på tykt vs tyndt lag. Og så problemet med IHS


Ved at fjerne limen, kan man få IHS meget tættere på DIE.

Og tror vi er enige om "forceret køling". Enten udtrykker jeg mig forkert, ellers misforstår du det jeg skriver 🤣

Der er tale om en varmestrøm, som går fra varm til kold. Hvis der er stor afstand eller et "dårligt" materiale, så går denne varmestrøm "dårligt". Det kan man kompensere for ved at lave den koldeside koldere = højere blæser hastighed.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2017 13:23:21
Svar/Indlæg:
3385/80
#14 Det jeg mener med tykt lag, er at hvis ISH'en ellers placeres ens i begge tilfælde, så er der ikke noget der hedder "for tykt lag", da overskydende TIM blot vil blive presset ud til siderne.

Vi er enige om at højere blæserhastighed medfører lavere temperatur på CPUen. Men det skal ikke ses som at det er fordi at CPU-køleren er koldere - det er et resultat af bedre varmeledningsevne, som igen skyldes at blæseren kører hurtigere.

Vi er enige i resultatet, men "mellemregningen" er andet end "mere naturligt" :)