Lyd interferens i front af kabinet

Case-modding d.  25. april. 2017, skrevet af freak_master
Vist: 2287 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
25-04-2017 16:25:43
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg skal til at opgraderer til Kaby Lake, og nu da jeg har det hele skilt ad kan jeg lige så godt forsøge at gøre et eller andet.

Lige siden jeg kan huske har jeg haft en irriterende baggrundslyd i mine hovedtelefoner. Det er især galt når jeg spiller.

Jeg har mine højtalerer sat til bag i der spiller lyden fra spillet, mens jeg bruger mit headset til at snakke på skype. Nu er dem jeg snakker med også begyndt at brokke sig over støj.

Der er ingen støj hvis jeg bruger mikrofon i mit webcam.

Lyden ændre sig i forhold til hvad der sker på skærmen, så et eller andet i computeren går i kablet (eller måske lydkortet).

Jeg har Z87 XPower bundkort, som har afskærmet lyddel og alt det fis der, men jeg tror squ ikke helt på at det hjælper, og tænker at det er på grund af dårlig lydkort.

Men nu hvor jeg alligevel skal skille det hele ad, så tænker jeg på at smide noget isolerende rundt omkring den interne ledning der går op til lydudgangen i fronten.

Er der nogen der kender noget materiale som virkelig kan isolerer? Jeg tænkte på at være lidt kreativ med antistatiske poser, men hvis der findes noget interferens isolering vil jeg jo hellere bruge det.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2017 22:54:06
Svar/Indlæg:
3799/43
Prøv at kig på nogle af 3M produkter.
http://solutions.3mdanmark.dk/...

Har desværre ingen erfaringer.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2017 05:45:09
Svar/Indlæg:
3661/82
Antistatisk psoer er god nok elektristk leden men der skal meget stor volt til det. (Derfor de blvier bbrugt til antistatisk matier ldet statistk eletricite netm kan naa flere tusinde volt)
dermed sagt ror jeg ikke det giver den bedste isolering.

ruler heller noget ledninger omkring ledning elerl vet flet det sammen med to andre ledninger og forbinde disse to isolede ledninger til jord.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2017 06:59:38
Svar/Indlæg:
3385/80
Hvad? Du vil "isolere" med antistatiske poser?

Det du oplever er ikke inteferens, men sandsynligvis støj pga. dårlig eller manglende jordforbindelse til computeren. Det kan også skyldes switching-støj fra strømforsyningen.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2017 07:07:21
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
jord forbindels beskytter imod interferens imelle oensket signalet i kablet og uoensket magnetisk paa virkning fra externe kilder saasom ens PSU.
Saa det er lidt en paradoksal udtaelse.

men jo en jord forbindelse er en god ide.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2017 07:29:05
Svar/Indlæg:
3385/80
#4 Nej. Den beskytter ikke mod nogen magnetisk påvirkning. Det er en elektrisk forbindelse.... ikke en magnetisk afskærmning.

Så intet paradoksalt i det.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
26-04-2017 08:36:06
Svar/Indlæg:
6368/477
Så essentielt ville det være en god idé hvis jeg brugte et strømkabel med jord? Jeg bruger nemlig ingen jord i det jeg bruger, og har det heller ikke i min stikdåse, men har det i kontakten i vægen.

Det hjælper intet at isolerer ledningen?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2017 08:51:03
Svar/Indlæg:
3385/80
#6 Kun hvis det er indstrålet støj fra en anden kilde, hvilket umiddelbart ikke lyder til at være tilfældet.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
26-04-2017 13:25:36
Svar/Indlæg:
4981/47
#6




Mos et højtaler kabel i det manglende jordstik og forbind med noget jord et sted 🙂 nemmeste DIY fix nogensinde, og tager man og bruger en passende tykkelse kabel, så kan kablet føres op via det indhak i stikket, og stikket fint gå i en stikdåse hvor det holder sig selv fast 🙂

Det løser dog ikke problemet hvis det ikke kommer sig af det, og ofte er det pga ubeskyttede crap kabler til brug til lyden i kabinet´ets front 🙂

Det lyder dog mest som din PSU skaber det hvis støjen følger Load, men det kan jo også altid være audio kablet til fronten som er crap, men hvis du vil teste det ville jeg sige nøjes med at smide noget sølvpapir på et par stykker tape også isoler lydkablet med det, er det problemet burde du kunne høre en forskel selv blot med sølvpapir 🙂

/E

Nå ja det med din Cam-Mic virker fint, forventet det er forbundet via USB, er der ikke noget analogt der kan forstyrres 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 26-04-2017 13:28:15.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2017 16:06:26
Svar/Indlæg:
3385/80
#8 Det råd er præcis lige så godt som at proppe sølvpapir i, i stedet for en sikring.. dumt.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
26-04-2017 17:45:54
Svar/Indlæg:
4981/47
#10

Det er altid dejligt når folk kommer med saglig begrundet kritik 😀

Men du må meget gerne forklare hvad du rent faktisk mener med den udtalelse, for det er sku ikke selvforklarende holdt op mod det du svare til 😛


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2017 22:37:24
Svar/Indlæg:
3661/82
#9 giver ingen mening det du siger. Du modsiger dig selv

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 26-04-2017 22:38:11.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-04-2017 03:26:59
Svar/Indlæg:
3661/82
Anyway nu hvor jeg er tilbage paa min desktop
Cocios metode kan fint bruger til et reducer EMI fra PSU'en fordi du jorder "skjoldet"

Er det ikke nok saa skal vi igen med at vikler noget om kabler for at isoler det imod EMI fra .feks bundkort og graffikort.
det vigtigeste punkt er at det du vikler omkring din lednign du beskytter er jordet da elekstrisitet soeger imod jord ( derfor bla lyn)
saa nar EMI rammer din skaerming og bliver omdannet til stroem skal det fare ud til jorder.
uden sen jordet skaerm vil emi blvie opfanger af dit lydkabel og blive til elektrisiste som din hoerboeffer opfatter som et underlig lydsignal og derfor brummen.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
27-04-2017 08:33:29
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har ikke mulighed for at smide jord på uden at benytte stikkontakten i vægen. Jeg bor godt nok i hus, men der er flere etager der gør at jeg ikke bare lige kan nå jorden fra kontoret.

Det betyder også at jeg ikke kan smide jord på det kabel der går til front audio i kabinettet. Jeg kan få jord i strømkablet, da det allerede er i vægen.

Tænkte vel på at smide noget sølvpapir rundt om kablet og så sort isoleringstape omkring igen for ikke at det skal kunne lede. Var det en idé?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2017 09:13:56
Svar/Indlæg:
3385/80
#10 Hvor står der at jeg SKAL begrunde hvert eneste indlæg? Du begrunder da heller ikke dit indlæg.. Nu er det ikke for at det skal blive en diskussion om det, men lige med el er det en rigtig god idé at have styr på det, inden man råder folk til det ene eller det andet.

Mange tror at det er en god idé at lave en jordledning hen til eksempelvis radiatoren. Problemet er bare at jordforbindelsens primære formål er at sikre en vej med lav modstand for hvis et tilsluttet apparat kortslutter.

Kan du så gætte hvad der sker hvis du har tilsluttet din computers jord til radiatoren, og nogen i samme bygning rører ved en radiator, og din computer kortslutter?

Er du heldig så er radiatoren en god jordforbindelse, er du uheldig så får personen stød.

Mener du at det er forsvarligt at proppe en ledning i jordhullet, sådan at stikket ikke kan sættes korrekt i? Der vil unægteligt være blottede ben på stikket. Hvad kan der mon ske hvis man får trukket lidt hårdt i din foreslåede jordledning? I bedste fald bliver den hevet helt ud, i værste fald får du 230V direkte på hvadend du har "jordet" den til.

Måske opdager du det, måske ikke. Måske har du nu lagt 230V på eksempelvis din radiator, som kun bliver opdaget når nogen får stød af det.

Jeg håber at det er svar nok.



#11 Præcis hvad bidrager dit indlæg med? (hint: intet). Hvor modsiger jeg mig selv? Du er så hurtig hele tiden til at kaste med mudder, men du har ingen substans at have det i. Du er som et TV uden signal - konstant støj.

Jeg har simpelthen ikke farveblyanter eller pixie-bøger nok til at forklare dig hvordan en jordforbindelse virker.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
27-04-2017 10:34:52
Svar/Indlæg:
4981/47
#13

Du isolere self bare med en god gang sølvpapir og isolere så det fra at kunne nakke dit setup ved et uheld, resten er ligemeget, det var bare mig der tænkte gaffa FTW og syntes du skulle lave dine egne fold-on shielding tubes 🤣

#14

Ingen steder da, men jeg er inde over 4 forskellige ting/emner eller hvad vi skal kalde det, derfor var det for mig ikke til at tyde hvad det var du anskuede med den bemærkning 🙂 Jeg vil hellere end gerne irettesættes hvis jeg er forkert på den, viden er godt, ukorrekt viden er lort 🤣

Jeg er med på hvad du mener med tilslutning til radiatoren, og det forslog jeg sådan set heller ikke, og ifb med det kabel-hack, så bid lige mærke i jeg kun skrev i en STIKDÅSE, sættes det istedet direkte i en kontakt er det selvsagt idioti og farligt med det åbne stykke der vil opstå mellem kontakten og stikket 😀

Jeg er ikke enig i en jord til en(et?) så lav-watt float-point ville kunne skade nogensom helst afviklet over en/flere radiatore/deres vandindhold hvis vi glemmer mit hack her og muligheden for fejl40 til aktiv 230v, men lad os nu ikke gå debat-amok over det her i tråden 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
27-04-2017 10:52:05
Svar/Indlæg:
6368/477
Det bliver til at jeg får fat i et jordet kabel og stikdåse (hvis den ikke har jord, har ikke været under bordet de sidste 3 år) samt isolering af audiokabel med sølvpapir og sort isoleringstape. Så håber jeg at lydkortet også er OK på det Z270X-Gaming 9 bundkort jeg har anskaffet mig.

Ellers må jeg få fat i et USB headset hvis ikke det fixer det, bruger Skype dagligt så det er ikke til at holde det støj ud 😉

Tusind tak alle sammen! 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2017 11:25:19
Svar/Indlæg:
3385/80
#15 Du skriver direkte at "Mos et højtaler kabel i det manglende jordstik" og at "stikket fint gå i en stikdåse hvor det holder sig selv fast".

Gør man som du foreslår, så vil der være luft mellem stik og stikdåse, hvor din jordledning kan risikere at blive trukket ud og få direkte forbindelse til fase eller nul.

Dit forslag ER idioti, og farligt, og bør under ingen omstændigheder udføres.


"Jeg er ikke enig i en jord til en(et?) så lav-watt float-point ville kunne skade nogensom helst afviklet over en/flere radiatore/deres vandindhold"

Afvikle over radiatorer og vandindhold? Det er ikke sådan elektricitet virker.. Det er fint at du ikke er enig - faktum er bare noget andet. "Alternative facts"? :)



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
27-04-2017 19:25:46
Svar/Indlæg:
4981/47
#17

Du har ret, self skal jeg ikke foreslå sådan nogen 230v mods, man må ikke lave den slags jo, ej heller bare for at teste sin PSU med jord den vej 🤡

Jeg forstår ikke hvordan der skulle kunne nå nok spænding ud gennem jord til at kunne være farligt ?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2017 07:39:58
Svar/Indlæg:
3385/80
#18 Så prøver jeg at forklare igen :)

Du foreslår at han propper en ledning i hullet i stikket, og derefter sætter stikket i stikdåsen. Det vil medføre at stikket ikke kan sidde helt ned i bunden af stikdåsen, hvorved de to ben på stikket vil være delvist blottede.

Kommer du til at hive ledningen ud af hullet mens stikket sidder i stikdåsen, er der risiko for at ledningen rører et af de to blottede ben.

Hvad end der er i den anden ende af din nye jordledning vil derfor risikere at få 230V. Er det en radiator, som mange tror er en god idé at jorde til, så risikerer du at alle radiatorer i din bygning kan give stød.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-04-2017 12:59:58
Svar/Indlæg:
4981/47
#19

Ah ja det er givet, det skal man holde sig fra, bad stuff 😛

Mente nu uden et kable-hack for at skabe jord. så lad os sige vi tager og smider en jord på kabinettet og føre til en radiator, det burde da ikke kunne skade nogen mere end hvis de rørte ved kabinettet ?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2017 14:38:22
Svar/Indlæg:
3385/80
#20 Ud over hvis eksempelvis der sker en kortslutning i strømforsyningen? :)

En god jordforbindelse er også med til at sikre at dit HFI/HPFI relæ ser fejlstrømmen og udkobler.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
28-04-2017 14:56:57
Svar/Indlæg:
6368/477
De fleste strømforsyninger i dag slår vel fra hvis der skulle komme fejlstrøm enten ind eller ud af den?

Min SeaSonic SS-1000XP burde ihvertfald kunne slå fra.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-04-2017 15:02:27
Svar/Indlæg:
4981/47
#21

Ja netop, jeg kan godt se det konkrete spørgsmål blev blandet lidt for meget sammen med resten udervejs, det var jord og kun jord jeg tænkte på her ifh til den snak 🙂

#22

Kortslutning som vi omtaler her, er jeg 99% sikker på mig og Diehappy er enige om, betyder at den givne PSU aldrig ville tænde igen, for her menes der kortsluttet som i brændt sammen 😛

Du tænker nok på PSU selv lukker sig selv ned elektronisk inden det går galt, vi snakker om kortslutning hvor den dør og laver en kortslutning på 230V også 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 28-04-2017 15:09:18.


Formanden
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2017 15:11:47
Svar/Indlæg:
286/9
#0: Måske er det noget så simpelt som at kablet på dit headset er knækket indeni, og du får stel den vej, som skaber støjen.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
28-04-2017 15:51:09
Svar/Indlæg:
6368/477

#0: Måske er det noget så simpelt som at kablet på dit headset er knækket indeni, og du får stel den vej, som skaber støjen.

Formanden skrev d. 28-04-2017 15:11:47


Det er sket med de sidste 5 headsets jeg har ejet, så det tror jeg næppe 😕

#23

Det kan vel ske, men det er endnu ikke sket for mig. Jeg har set 2 direkte bryde i brand, men jeg tror ikke det var på grund af tilfældig overspænding men på grund af dårlig PSU.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 28-04-2017 15:52:40.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-04-2017 17:33:29
Svar/Indlæg:
4981/47
#25

Men det Cosmo 2 der, har du ikke også haft det en evighed nu ? 😛 Siger jeg med mit Antec af nok nær samme alder 🤣

Det kunne jo åbenlyst være det (frontlyd kablet altså) hvis det kun er der problemet opstår ? har lige genlæst #0/tråden for ikke at spørge dumt, men det er ikke helt klart om problemet forsvinder ved at bruge jackstik på bagsiden 🙂

Mht til PSU, så slukker de næsten altid ned fremfor at kortslutte helt nutildags, men ifh til en blandet DC/230V AC snak er det self relevant på hvilken side korslutningen opstår/bedre sig til, og vel nemt at blande sammen/snakke ved siden af hinanden i den sammenhængen 🙂

Jeg har ikke lige selv mødt nogen af de bambus/bål PSU´er, men det kan vi nemt blive enige om det er et spørgsmål om crap billige komponenter, det er nærmest ligemeget hvad du kaster efter en server-grade PSU som den 750W HP jeg har liggende, kort fra et glas vand mens den køre 😛

Der er så også den tydelige forskel at den fylder det samme som en 1200W consumer-grade, men er fuldstændig proppet med komponenter til bristepunktet indvendigt 🙂

Arg nå tilbage til emnet, hvad har du fået prøvet af nu her ?

Når du siger det bliver ved så længe med 5 headsets undervejs og man må forvente du har skiftet bundkort mindst en gang eller 2 siden det kabinet, også tænker jeg lidt igen det er nok kabinet/kabel den er gal med, og især hvis det breder sig til Mic senere hen (det kan vel også rent faktisk være frontheader delen på kabinettet som er crap)

Eller den rigtig uheldige, dit front jack buster dine jackstik stille og roligt med tiden, fordi skidtet er minimalt skævt, men det lyder jo ikke til at være tilfældet her 😛

Jeg har et frontlyd kabel med frontjack header hvis du vil prøve med et helt andet "sæt", der har ikke været problemer med det før ifh til lyden ved jeg 🙂