Skal købe min første bolig - har nogle spørgsmål

Diverse d.  02. maj. 2017, skrevet af darkplayer
Vist: 1576 gange.

darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 10:05:33
Svar/Indlæg:
1123/442
Hej folkens

Så skal jeg satme i gang med at finde mig en ejer- eller andelslejlighed i KBH og omegn. Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål, jeg håber i kan være mig behjælpelige med :)

- Er der store forskelle mellem de to boligformer altså andel vs. ejer? Fordele/ulemper?

- Når jeg ser på salgsopslag fremgår der typisk 3 beløb: Brutto, Netto og ejerudgift. Hvad betaler man reelt set hver mdr.? Er det ejerudgift+brutto+måndelig afbetaling af realkreditlånet?

Og ja, man kan altid spørge sin bank osv., men nu vil jeg gerne lige høre jeres indspark først :)


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af darkplayer d. 02-05-2017 10:12:25.
zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 10:33:55
Svar/Indlæg:
867/18
Du skal passe på andelsforeninger (og ejerforeninger) med høje lån ift friværdi, hvis ikke det er nyere foreninger.

Og så skal du gå langt uden om foreninger med swap, afdragsfri og rentetilpasningslån, hvis der er belånt mere end 15% af ejendommens værdi. Ellers risikerer du at få en kæmpe huslejestigning når lånet lægges om, eller værste tilfælde at lånet i ejendommen lægges om så lånet bliver større end ejendomsværdien


Spriz
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2017 10:59:59
Svar/Indlæg:
337/33
+1 til #1 - man skal altid "expect the worst" IMO.

Mit temperament er ikke til andel, så vi har købt en ejerlejlighed.

#0 Jeg ville tage fat i bankrådgiveren og få hjælp, de kender din situation, dit temperatment og kan bedre rådgive dig :)

Det du betaler er realkreditlån + ejerudgift. Og selvfølgelig et boliglån hvis du ikke har til de 20% der ikke kan belånes med realkredit.

De der brutto/netto priser er med ejendomsmæglerens bud på lån! 🙂

Lige pt. kan du tage et 2% obligationslån med en kurs på ~97 - det er ikke så ringe endda, medmindre du har korte udsigter.

Det kommer selvfølgelig også an på hvad du har at gøre med rent økonomisk, og om du er til lidt højere risiko (rentetilpasning) eller hvad man føler for 🙂


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 11:39:14
Svar/Indlæg:
1906/25
Mht. andelsbolig.

Er du interesseret i at indgå i et andels-fællesskab? Hvis du ikke er det, så lad være.




DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 11:40:36
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg ville personligt nok heller aldrig købe en andel. Da usikkerheden kan være høj for at miste penge og indgå i et dårlig fællesskab.
Men jeg er også fra det mørke Jylland hvor vi er mere til eje og bestemme selv 😎

Nykredit har en rigtig god låneberegner der giver et fint overblik både på kredit forening og på boliglån.
http://www.nykredit.dk/dit-liv...
Du skal selv ha minimum 5% at smide i boligen efter nye regler.

Personlig er jeg selv til rentetilpasnings lån, da jeg tvivler på at renten bliver skyhøj i den nærmere fremtid.
Men omvendt set er de 2% fast 2# omtaler meget billigt at lave i øjeblikket.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 02-05-2017 11:41:35.


Hanga
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 13:05:40
Svar/Indlæg:
154/39
#0 Der er store forskelle på ejerlejligheder og andelsboliger.

Ved en ejerlejlighed ejer du selv lejligheden (siger lidt sig selv). Ved en andelsbolig ejer du derimod kun brugsretten (andelsbevis), mens selve ejendommen ejes af andelsforeningen.

Hvis du køber et andelsbevis indgår du i foreningens formuefællesskab, dvs. at du bliver medejer af foreningens bygninger, men også foreningens gæld, brugsudgifter mv. Derfor er det vigtigt at man har sat sig godt ind i foreningens økonomi inden man køber en andel.

Andelsboliger kan være glimrende investeringer, men man kan også havne i noget skidt. Det kan virke uoverskueligt for mange, men hvis man søger god rådgivning og analyse af foreningen inden sit køb, kan man begrænse risiciene.

En anden væsentligt forskel er måden hvorpå du kan finansiere købet. En ejerlejlighed kan du belåne med 80% realkredit lån, som er den billigste finansiering du kan få. En andelsbevis kan derimod ikke belånes med realkreditlån, da det ikke er selve ejendommen man belåner, men brugsretten som forklaret før.

Derfor finansieres andelsboliger som regel udelukkende med banklån, der har højere renter og som meget sjældent ydes som fast rente.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 13:40:05
Svar/Indlæg:
2897/83
Vær opmærksom på hjemfaldsklausuler i kbh, de har lige været ude hæve dem markant.

Jeg valgte ejer, netop for at undgå andelsforeninger og udgifterne til denne.

Ejerlejligheder har også fællesudgifter til vedligeholdelse mm. bed om at få en oversigt over ejerforeningens økonomi også, hvis de snart skal have nyt tag og der ikke er penge i kassen, så skal man selv til lommen.

Jeg valgte F3 uden afdrag, hvor jeg startede med at bruge afdragsfriheden til at udbetale mit banklån.

Jeg fik god vejledning hos brf, hvor jeg tilkøbte at en boligadvokat læser papirerne igennem inden man skriver under.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 15:26:45
Svar/Indlæg:
3746/627
er "fidusen" ved andel ikke gået af fløjten?
Jeg mener i gamle dage var det en billig måde af få bolig, det er det vidst ikke mere?



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 18:57:16
Svar/Indlæg:
1334/15
#7 :)
Jeg har nu boet i en 3 værelses andelslejlighed i lidt over 22 år. Den er kun steget ca. 200kr. i husleje i løbet af den tid. Varmen er så steget ca. det samme - så samlet husleje incl. vand, varme og med tv tilslutning - 3032/mdr. for 63 m2 ligger jo i den lave ende. Jeg gav endda kun 25000 for den som håndværkertilbud..

Der er ingen opsparing i lejligheden som sådan, da andelskronen ikke rykker sig meget. Til gengæld er huslejen + div. så lav, at man kan lægge flere kroner til side/mdr.

Der er så ikke mange, der har disse lave omkostninger/fordele i andelslejligheder, så som allerede nævnt, skal du ha` en virkelig god rådgiver med tilgang til samtlige foreningsoplysninger før du, bestemmer dig. Gældsfælder bliver jævnlig nævnt i nyhederne for andelsforeninger!!!

Ved ejerlejligheder betyder det ekstra meget HVOR du køber den, da nedskrivning versus prisstigninger i specifikke område betyder, om du efter nogle år kan tjene eller tabe ved salg af do.- Og de specifikke steder er jo netop dèt, alle med penge som skidt også søger, så det er som altid jagten på den hellige gral igen igen 🙂

Håber du finder en god "rede" for mange kommende år 😛


Polywog
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2017 11:22:37
Svar/Indlæg:
197/24
#0 Jeg ville vente hvis jeg var dig. 🙂

Jeg er først lige kommet ud af en lejlighed, som jeg købte i 05, lige inden boligboblen sprængte. :no:
Og den solgte jeg tæt på de priser, de var på i 05, men stadig med at lille tab, selvom vi havde afdraget 150.000 på lånet.

Så, hold øje med markedet og vent lidt. Og held og lykke. 🙂


SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2017 11:52:20
Svar/Indlæg:
256/34
#7

Andelsboliger i København kan fås til 1/3 - 1/2 af prisen i forhold til ejer.

Men som #10 skriver er prisen på andel rigtig høj pt. Men det er svært at forudsige hvad der kommer til at ske med priserne :)

Ejendomsvurderingen for andelslejligheder burde blive ændret i 19/20 af politikerne. Dette aspekt gør det endnu mere uforudsigeligt :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SeriQst d. 03-05-2017 11:55:41.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2017 23:28:47
Svar/Indlæg:
1431/233
9# vente på hvad? 😕


Polywog
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2017 08:39:31
Svar/Indlæg:
197/24
#11 At markedet ændre sig, jeg ved godt at der kan gå lang tid, men det kan også gå stærkt lige pludselig.

Og som førstegangskøber, så skal man lige have en finger i jorden inden man kaster sig ud i sådan noget. Jeg taler af bitter erfaring.


mazertm
 
Overclocker
Tilføjet:
04-05-2017 09:45:34
Svar/Indlæg:
214/12
#5 Som andelshaver er du medejer af andelsforeningen og du får hermed brugsret over en andel. Dvs du er med-ejer af hele egendommen og ikke kun af en enkelt lejlighed som ved ejerlejligheder. Man skal dog samarbejde med de andre med-ejere om alle ting i en andel, hvor man kan bestemme mere eller mindre selv i en ejerlejlighed (man stadig skal samarbejde vedrørende de fælles områder).

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af mazertm d. 04-05-2017 09:47:37.