Defekt CPU, Mobo eller PSU?

Bundkort / CPU d.  02. maj. 2017, skrevet af Compax
Vist: 1610 gange.

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2017 19:50:08
Svar/Indlæg:
92/18
Hej

Jeg er i gang med og samle 2 computere og er kommet ud for noget af et problem.

Computer 1 består af:
CPU: AMD Phenom II X4 965
RAM: 4x2gb Kingston/blandet RAM
MOBO: ASUS M4N72-E
GFX: Asus GTX 580 Founders edition
PSU: North Q 500W

Computer 2 består af:
CPU: Intel E8500
RAM: 4x2gb Kingston/blandet RAM
MOBO: ASUS P5N32-E SLI
GFX: Gainward GTX 580
PSU: Chill CP 520 a4 520W

Første gang jeg fik samlet computer 1 tændte det hele og alt var fint, udover at computeren slet ikke ville POST.
Jeg satte en speaker til, for og høre efter bip koder men ingen ting.
Jeg skiftede så GFX og dette gjorde ingen forskel, efter lidt tid fik jeg skiftet PSU til den fra computer 2 også var computer 1 slet ikke til at tænde.

Efter meget frem og tilbage, og prøve at få det hele til at fungere droppede jeg det, og begyndte at bygge computer 2 færdig.
Da den var bygget færdig, ville den heller ikke tænde.
hverken POST eller noget liv kom i den, udover et grønt lys på motherboard.

Jeg har testet PSU'en fra Computer 2 og den vil gerne tænde når man laver tricket med og sætte en papirs klips i.

Kan jeg virkelig være så uheldig at stå med 2 døde strømforsyninger?
eller er der noget jeg gør forsket? hvorfor vil computer 1 gerne starte med sin North Q PSU men ikke POST? er CPU eller MOBO dødt?

Forresten skal jeg lige sige at der bliver brugt forlænger kabler købt på AV-cables til at forlænge P4 stik på computer 1 og P4 (8Pin CPU) på Computer 2.
Der bliver også brugt et kable som tager det ene 6 pin PCI-E på strømforsyningen og omformer det til et 8 pin PCI-E.

Kan det være at de bare slet ikke vil starte grundet adapter kabler? eller hvad ellers?

Jeg har selvfølgelige tjekket om kablet til front knappen sidder i, og det gør det, dog har jeg ikke prøvet og jump starte den uden den knap. har tænkt det ikke behøvede at være et problem, da de kabinetter er brugte, men ser ud til og være i god stand.

Håber i kan hjælpe mig!
Og tak fordi i gad og læse med :P

Ebo

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2017 08:04:43
Svar/Indlæg:
709/10
Mig bekendt og hvis jeg husker rigtig, så var både NorthQ og Chill noget skrammel af et par PSU'er, som ikke holdt ret lang tid.

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2017 10:48:25
Svar/Indlæg:
190/19
Spændende :yes: Er lidt enig med #1 - prøv at låne en fungerende PSU ved en kammerat, nulstil Bios, fjern al forbindelse til andet hardware end et stk. Ram klods, tastatur og skærm. Det er faktisk en god idé, hvis du pille MB ud af Computeren før videre tests; husk antistatisk underlag :yes: Så kan du i ro og mag teste div. hardware kombinationer - hvis du altså får liv i "dyrene". Har du været på ASUS hjemmeside? Der kan du finde mange brugbare informationer angående anbefalet hardware. Held og lykke med projektet 😀 Lige til sidst - du er helt sikker på, at dine CPU'er fungerede inden de blev pillet ud af de oprindelige PC'er?

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2017 12:34:24
Svar/Indlæg:
1906/25
Skift bios-batteri.

Det er vel nogen +5 år gamle mobos du har med at gøre.

Selvom du måske har skiftet batterier for nylig, da der er meget stor kvalitets-forskel på batterier. Nogen holder 10 år - andre holder 10 dage - og man kan ikke se eller betale sig fra det.

Præv at skille ALT af igen og så saml forfra. Vær især omhyggelig med ram.

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2017 15:09:14
Svar/Indlæg:
92/18
Jeg står desværre med problemet at alle de strømforsyninger jeg har adgang til, ikke har de rigtige stik, eller er kraftige nok til at kunne køre det hele :/

Men ja, tak for input, bliver nok nød til at splitte det hele fra hinanden og se hvad der sker med de forskellige kombinationer, jeg kan finde på og teste.
Kan jeg godt bare smide det hele på en motherboard papkasse, også teste det?
Vil gerne give Asus hjemmeside et kig, kunne være de havde noget :)

Altså jeg har fået fortalt at alt hardware skulle virke og testet, dog har jeg ikke selv set liv i det endnu. Kan først kigge på det senere i aften, eller i morgen.

Takt det havde jeg glemt alt om!
Jeg kigger lige om jeg har et batteri, ellers må jeg bare få købt nogen nye og få smidt i :)

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2017 17:35:40
Svar/Indlæg:
190/19
#4 - Glem batteriet - det bruges kun til at gemme de indstillinger, du har indsat i Bios fx tid, harddiske alm specielle hardware mæssige opsætning. Du kan sagtens starte dit MB uden batteri, bare din PSU og andet hardware er OK. Hvis du vil gemme div. hardware mæssige ændringer skal batteriet klart værre i orden. OM du lige kan bruge et stk. pap som underlag til dig MB - Hmm, jeg ved det ikke, men tror det går. Du kan eventuel lige afmagnetisere dig ved at røre radiatoren i det rum, hvor du har dit EDB udstyr (at afmagnetisere via jordforbindelse). Uden at formærme dig er det måske en god idé at have en IT kyndig Kompi i nærheden til assistance :yes: Jeg kan se rigtig mange fejlmuligheder i dit projekt - Men held og lykke med det 😀

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2017 18:00:54
Svar/Indlæg:
92/18

Ok tak for info :)
Jeg skulle mene jeg har set folk som bare har sat det på deres motherboard papkasse også kørt det hele derfra, men ja, jeg skal nok lige kigge nærmere på nettet før jeg gør det :)

Jeg må prøve mig frem og se hvad lykkes, tak for dit input :)

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-05-2017 13:57:22
Svar/Indlæg:
4983/48

+1

-2 😛

Drop nu det fis med at komme med direkte ukorrekt information, JO et CMOS batteri kan påvirke om et bundkort kan boot, både fordi batteriet kan være faldet sammen og blevet til en modstand istedet, ligesom det kan have en for lav spænding til at gemme data ordenligt og derfor failer boot op, derfor skifter man det bare ud for at sikre sig ved fejlsøgning.

Det er okay du ikke har mødt et dødt batteri før som har holdt et bundkort fra at boote, men det er vi nu altså mange som der rent faktisk har praktisk erfaring med at det er sådan det er 🙂

Self kan du bruge bundkortkassen til at ligge det på, sker der intet ved så længe du ikke drysser metaldele på den inden 😛

Hvis det går helt så sig til, jeg kan teste alt særskildt her hos mig på nær AMD Cpu og bundkortet.

Umiddelbart ville jeg dog lige starte med at finde et mindre GFX og prøve at teste med det, du har valgt nogen ret store GFX til et par ret små gamle PSU´er 🙂

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2017 15:34:55
Svar/Indlæg:
190/19
#7 - Hvad fanden bilder du dig ind - Det jeg skriver er at man godt kan starte et bundkort uden batteri - simpelthen for at kunne kontrollere om det er defekt. Og angående erfaring - Jeg har arbejdet med PC, salg og service, Rep. og nybyg i rigtig mange år. Så det negative fis kan du godt holde for dig selv 😛

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Jamo d. 05-05-2017 15:36:32.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-05-2017 16:20:02
Svar/Indlæg:
4983/48

Du skriver glem batteriet, hence du beder ham om at droppe en real mulighed ifh til fejlsøgning jo ? 😛

Anyways jeg beklager du ikke har mødt et bundkort som ikke vil boote uden bios batteri/med et crap batteri, men de findes altså, det er derfor man sørger for også at skifte det ved fejlsøgning😛

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2017 16:39:16
Svar/Indlæg:
190/19
#9 - Nej det jeg mener, er at hvis du fjerner et eventuel defekt batteri, og kan gå ind i Bios, er der stor chance for, at bundkortet ikke er defekt. Så er det på plads at skifte Batteriet. Derefter kan man prøve de de forskellig hardware kombinationer, som man ønsker i sin PC. Og til sidst du blive altså nødt til at give mig ret i, at batteriet bruges til at holde de data - uret, harddiske div. opsætning som brugeren har lavet i Bios. Og klart jeg har mødt et MB, der havde et defekt batteri, som jeg så skiftede :yes:

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2017 16:48:59
Svar/Indlæg:
92/18

Tak skal du have for din hjælp :)
Jeg får nok sat det hele op senere i aften, også må jeg se om jeg kan finde fejlen, jeg skifter bare batteri bare for en sikkerheds skyld.
God ide med GFX, jeg kan smide et GTX 660 på som ikke sluger nær så meget strøm, og se om det stadig ikke vil boot eller hvad der sker :)

Og tak for svaret med papkassen, har været i tvivl om jeg kunne, men skulle mene jeg havde gjort det for en del år tilbage :)

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2017 20:37:47
Svar/Indlæg:
190/19
#11 - Vil du ikke lige holde holde mig og andre interesserede opdateret? Helt ærligt :yes:

Det er som før skrevet et meget spændende projekt :yes:

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Jamo d. 05-05-2017 20:39:17.

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2017 22:47:40
Svar/Indlæg:
92/18
Jamen selvfølgelig vil jeg det!
Er virkelig glad for alt den feedback og er meget taknemmelig!

For alle de interreseret så kommer der lige en kæmpe update her!

Jeg er lige blevet færdig med og teste alle maskiner og hardware igennem, ved hjælp af jeg bare smed vandkortet på en papkasse, og brugte en skruetrækker til at tænde for maskinen, det eneste der sad til var grafikkort og alt det nødvendige for den skulle kunne tænde.
Anyway så efter at have prøvet 3 forskellige grafikkort og 3 forskellige strømforsyninger på computer 1 kan jeg med næsten 100% sikkerhed sige at motherboard eller CPU er dødt. Jeg får hverken billede på skærmen, en bib lyd eller nogen form for POST skærm.

På computer 2 ser det ud til at problemet lå i den Chill strømforsyning, efter jeg fik sat en backup strømforsyning i, postede maskinen, og alt var som det skulle være, nu mangler jeg bare en adapter til et 8 pin da min backup strømforsyning kun har et 6 pin stik.

Det jeg dog stadig er lidt i tvivl om er, hvorfor vil den Chill strømforsyning gerne "tænde" eller blæseren kører når jeg bare kortslutter den, men ikke når den kommer i et system?
Når den er sat til et motherboard, vil den slet ingen ting, det syntes jeg bare virker meget mærkeligt?

Men udover det er jeg super glad for alt andet virker.

Nu skal bare have fat på "Gojofisk" herinde fra som solgte mig den AMD CPU og motherboard og håbe på jeg kan få mine penge tilbage, da det virker ret dødt det han har solgt mig :(

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2017 23:46:42
Svar/Indlæg:
190/19
#13 - PC 1 må du nok betragte som værende fortid. Men jeg vil dog lige spørge dig, om du har husket at nulstille Bios. På nogle ældre MB er det nødvendigt at gøre sådan, når der bliver monteret andet / nyt hardware. Du kunne måske prøve uden batteri efter du har nulstillet Bios. Du ved godt, at du skal flytte en jumper på Clear Cmos stikket på bundkortet (husk at fjerne PSU'en fra MB), vente ca. 60 sek. så montere du tilbage på Clear Cmos stikket. Eventuel samtidig kun at bruge et stk. Ram klods i den sokkel længst væk for CPU'en, gerne en 1 GB, hvis du har det.

PC 2 - Godt det lykkes dig at få liv i den. Det var for nogle år siden stade of the art. Kun overgået af E8600, den har dog ikke Hyper Threading. Jeg har selv selv haft en del CPU' af denne serie. Angående din PSU Chill - den er sikkert defekt og defekten viser sig, når den skal levere strøm til Rails, så kan den ikke følge med og MB kan derfor ikke boote.

Til slut vil jeg rose dig for at gå i gang med sådan et projekt, det give dig en god erfaring til yderlige Hardware projekter. Og endelig hold dig ikke tilbage med spørgsmål desangående :yes:

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2017 00:24:35
Svar/Indlæg:
190/19
#13 - Vedr. PC 1 skal du huske at montere batteriet igen i batteri soklen på MB, hvis det altså ikke er defekt. Har du et Multimeter, den kan hjælpe dig med at måle spænding på dit batteri, skal helst ligge over 3 volt :yes:

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2017 23:21:07
Svar/Indlæg:
92/18

Tak jeg vil give det forsøg og håbe på der kommer liv i den :)

Jeg fandt et helt nyt batteri som stadig var i indpakning og lagde det i, dog gjorde dette ingen forskel, men har ikke lavet noget med jumperne, så det vil jeg gøre!

Jeg vil bare sige tusind tak for alt hjælpen!
da jeg først skrev herinde var jeg virkelig flad for ideer, men efter alt jeres indput fik jeg liv i den ene maskine, og håber på den anden også vil tænde, så tak! :)

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2017 00:09:57
Svar/Indlæg:
190/19
#14 - Spændende - Du skrive bare en status :yes:

Compax

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2017 23:26:47
Svar/Indlæg:
92/18
Update

Efter at have prøvet flere gange frem og tilbage med først at tage alle ram ud, og smide en enkel blok 1GB i som ikke gav noget, så prøvede jeg at reset jumperen, som heller ikke gav noget, men efter at prøve at boot maskinen uden noget batteri i, fik jeg liv i den!

Dog fik jeg ikke nogen boot skærm altså som f.eks. skrev Asus, blah blah blah, eller tryk på DEL eller F2, men fik en no bootable device besked frem som helt klart var frem skridt!

efter at have sat bios batteri i, igen, fik jeg samme besked om no bootable device, men stadig ikke nogen form for boot skærm, dog havde jeg ikke tastatur til, så kunne være jeg bare skulle spam klikke F2 eller DEL for at komme ind i BIOS :)

Men vil sige tusind tak for hjælpen! sætter virkelig pris på det, og er så glad for jeg fik gang i dem begge, og at det heldigvis kun var en PSU der var død :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Compax d. 08-05-2017 23:27:11.

Jamo

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2017 23:36:42
Svar/Indlæg:
190/19
#18 - Kun glad for at kunne hjælpe :yes: Du er nu blevet meget klogere - Men vær ikke bange for igen at spørge panelet 😀 Husk der findes ikke dumme spørgsmål kun dumme svar 😀