RX 470 Strix kort går i sort

Grafikkort d.  07. maj. 2017, skrevet af Gerner
Vist: 1455 gange.

Gerner

Moderator
Tilføjet:
07-05-2017 00:40:32
Svar/Indlæg:
589/101
Hej HWT,

For et stykke tid siden, da jeg spillede Bf1 oplevede jeg, at efter et stykke så gik min skærm i sort. Dette skete hver gang jeg spillede, nogle skete hurtigt, andre gange skete det efter et stykke tid. I den forbindelse testede jeg først om det var min CPU der var synderen, da den var OC'ed. Jeg downclockede den, og testede den med Prime95, men her var der intet underligt at bemærke. Efterfølgende testede jeg med HeavenBenchmark, men kunne ej heller her fremmane, at min skærm gå i sort.
Derfor måtte det være mit Bf1 der var synderen, så det fik en helt frisk re-install. Dette hjalp heller ikke.. Jeg fjernede derfor alle mine grafik drivers fra computeren, og installerede det på nyt igen, men dette hjalp ej heller ikke.
Det sidste stykke tid har jeg dog ikke spillet, hvorfor jeg ikke længere lagde mærke til det. Nu sætter jeg så Diablo III på, og det er nu blevet endnu værre.. Det går i sort efter få minutter, hvor min skærm siger "Intet signal", men alt lyd fortsætter.. Når dette sker er der intet at gøre end, at genstarte min PC.. Derfor tænker jeg at høre jer, om I har haft prøvet noget ligne, eller om jeg bare er et enkeltstående tilfælde? Grafikkortet er helt nøjagtigt et Asus Strix RX 470 AMD.

Håber I kan hjælpe, for resten af nettet synes jeg ikke at kunde..

Hilsen
Gerner
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2017 02:22:38
Svar/Indlæg:
3799/43
Lyder til at din strømforsyning er blevet træt.

Brugte du DDU display driver uninstaller?

Gerner

Moderator
Tilføjet:
07-05-2017 09:58:29
Svar/Indlæg:
589/101
Jeg havde intet problem med mit tidligere grafikkort, gtx 580, så det håber jeg virkeligt ikke.

Men ærligt, aå har jeg ikke brugt noget da jeg skiftede driver. Har slettet det manuelt.. Kan det have SÅ stor indflydelse?

Har altid haft NVIDIA, og kun for nyligt skiftet til AMD.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gerner d. 07-05-2017 10:06:17.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2017 10:38:17
Svar/Indlæg:
3799/43
DDU fjerner driverne helt, det er Windows ikke så god til.

Hent DDU og genstart din pc i fejlsikret tilstand, så fjerner det dine driver ordenligt. Det kan godt være at nogle af dine gamle Nvidia driver driller.

Gerner

Moderator
Tilføjet:
09-05-2017 00:00:57
Svar/Indlæg:
589/101
Det er nu prøvet, jeg melder lige tilbage hvis det 'bare' var det. :) Tak for hjælpen so far.

EDIT: Det hjalp ikke.. Fik Black Screen igen..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gerner d. 09-05-2017 00:14:12.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2017 21:59:33
Svar/Indlæg:
3799/43
Prøv at fjerne alle dine driver med DDU.

Prøv også at kontrollere at dine strøm connector om de er trykket helt ind.

Hvis at det ikke hjælper, så bør du nok undersøge om din Psu kan klare mosten. Prøv at se om du ikke kender en der har en PSU som du kan låne.

Gerner

Moderator
Tilføjet:
09-05-2017 22:03:25
Svar/Indlæg:
589/101
Jeg har nu undersøgt det nærmere, for jeg kan slet ikke forstå, hvis min strømforsygning skulle fejle noget..

Jeg googlede og googlede i går, og kan læse mig til, at det er et generelt problemt for RX 4xx serien. Der var lidt forskellige måder man kunne løse det på, dog ikke med sikkerhed på, at det ville virke.. Jeg fandt en, som gik ind i WatMann, og ændrede på Power limit til 50%, hvilket jeg så også har gjort. Der har ikke været et eneste problem siden. Det er dog kun afprøvet med D3, hvor jeg stadig mangler at prøve Bf1..

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2017 22:07:18
Svar/Indlæg:
3799/43
Så må vi håbe på at det er løsningen, har du prøvet at undersøge om der er kommet en BIOS update til dit GFX kort?

Gerner

Moderator
Tilføjet:
09-05-2017 22:10:51
Svar/Indlæg:
589/101
Jeg har lige haft afinstalleret alle grafik drivers med DDU og derefter hentet drivers, så de nyeste burde være installeret. :)

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
09-05-2017 22:15:44
Svar/Indlæg:
4983/48
Hvis en sænket power limit giver stabilitet, så kan det være værd at kigge på om siliconen i VRM thermal pads er godt igang med at løbe fra, så kan de nemlig godt klare en udskiftning/være et realt problem.

Nogen gange er de pads bare lidt for crap og crapper ud med tiden, min søsters gamle 8800 GS lever endnu, men der gik kun et lille år før det måtte have nye thermal pads på VRM for at virke ordenligt, og det har det gjort i små 5 år siden da 😛

Gerner

Moderator
Tilføjet:
09-05-2017 22:22:53
Svar/Indlæg:
589/101
Den er skam ikke sænket, men derimod sat på max.
Som standard står den på 0%, og så kan man sætte den 50% ned eller op. :)

Gerner

Moderator
Tilføjet:
19-05-2017 14:28:43
Svar/Indlæg:
589/101
Hold nu op de brokker sig det kort..

Det har virket super fint den sidste uges tid, og ikke gået i sort, men nu er den begyndt igen.. Jeg fatter det simpelthen ikke.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
19-05-2017 21:17:48
Svar/Indlæg:
4983/48
#10/11

En højere volt/powertarget kan snildt stabiliere, det er netop det det bruges til ved OC (og Auto-OC self), så det taler ikke for at det ikke burde være et problem med VRM/varme.

Men som forslået, inspicier kortet/VRM området, og tjeck også gerne under køleren for at se om/hvor meget silicone der evt er løbet fra VRM thermal pad(s) 🙂

Gerner

Moderator
Tilføjet:
20-05-2017 18:51:49
Svar/Indlæg:
589/101
Jeg synes bare, at det er dybt underligt, at jeg i et par uger kan "nøjes" med at sætte min GPU på "Power Limit 50%", hvor det bare spiller. Nu virker det bare slet ikke, jeg kan være i D3 i 2-5 min, og så får jeg black screen..

Det skal lige siges, at jeg sagtens kan køre en fuld Heaven Benchmark, hvorfor jeg ikke regner med, at det er PSU'en.. Tænker det er ren driver problem, men jeg må kigge yderligere på det i morgen.

Har helst ikke lyst til at skille det ad på stående fod, da jeg står midt i flytterodet.. Så bliver ren software der kigges på. :D

HwMonitor har jeg haft kørende en del gang imens jeg har spillet. Her kommer kortet ikke over 60 grader, så det er ikke varme.