Boot problem ... Nyt system.

Bundkort / CPU d.  10. maj. 2017, skrevet af LeaKim
Vist: 1639 gange.

LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2017 15:56:58
Svar/Indlæg:
40/7
Hvad får i ud af det her ?
Først og fremmest, systemet består af:
PSU: Enermax ELT500AWT

CPU: Ryzen 5 1600

MOBO: ASRock AB350M Pro

GPU: MSI GTX 1050TI oc

RAM: DDR4 Corsair vengance LPX 2x4gb 3000 / 2666 mhz

HDD: Foreløbigt bare en 160gb 2,5" bare for at prøve af da jeg endeligt fik gang i lort3t.


Men til problemet:
Har lige fået alle mine pakker i dag og samlede det hele til at starte med.
Da jeg prøvede at starte maskinen skete der intet.

Så igang med fejlfinding.
Fjernede lidt ad gangen hardware og prøvede at starte op igen.
Nåede helt ned til et barebone uden GPU og HDD´s før at den endeligt startede.

Uden gpu kunne jeg så bare ikke se hvad der foregik.

addede langsomt hardware imellem at jeg lavede clrcmos og fjernede batteriet, da det er fuldstændigt tilfældigt hvornår den gidder at tænde.

Jeg fjerner power kabel, lavede clrcmos og fjernede batteri tilfældigt, for endeligt efter nok 150 powerup forsøg endeligt at have nået så langt som til at jeg har kunne gå igang med at installerer win10.

Det er lidt som lotto. Enten gidder den tænde, eller også gør den ikke.

Den har endnu ikke crashet overhovedet imens at jeg har været igang med installation.

Den restarter også uden problemer.
Men ligeså snart at jeg slukker den kan jeg ikke regne med at få den igang igen uden at trylle rundt ½ time.



Mine tanker går på at det kan være min PSU som nok er fra 2007, selvom at det er en fremragende Enermax.
http://www.tomshardware.com/re...

Hvad har i at byde ind med, det er rimeligt træls !



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af LeaKim d. 10-05-2017 15:58:12.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2017 16:00:13
Svar/Indlæg:
3799/43
Du skal nok opdatere din Bios


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2017 16:00:45
Svar/Indlæg:
755/6
prøve med en ram stik. Har du evt en anden psu. Når jeg høre enermax for jeg gåsehud 🤣


LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2017 16:06:11
Svar/Indlæg:
40/7
#1 Det får jeg prøvet ligeså snart den er færdig med at installere. Tak :)

#2 Har prøvet både med 1 stick og med setup i både A1/B1-A2/B2.
Har haft samme udfald.
Hehe ... Har Enermax et dårligt ry nu ( Det er min første desktop siden nok 2010 ) ?


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2017 16:36:50
Svar/Indlæg:
755/6
ved det faktisk ikke. Men jeg haft en enermax som ligner den på billedet og den har kostet mig noget grå hår 🙂Tror faktisk noget af det samme problemer..


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2017 21:17:38
Svar/Indlæg:
3661/82
Lyder som bundkort issue hos mig. Men jeg ville gaa tilbage til
MInimumbygning og teste opstart mere end en gang.

Og saa tilfoejde dele en af gange indtil den goer det igen.

Det lyder somom du har gjort det lidt random og rodet


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-05-2017 23:17:14
Svar/Indlæg:
2045/273
Start med som andre siger kun en stang RAM og GPU så du kan komme i BIOS og få opdateret til den sidste nye med en USB Stick. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 10-05-2017 23:20:05.


Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
11-05-2017 17:35:16
Svar/Indlæg:
233/22
Tror din PSU er defekt da det er random fejl.
Du kunne teste din psu i et andet system eller bare med en simpel starter.


LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2017 22:38:18
Svar/Indlæg:
40/7
#5 - #7
Jeg er stadigt i vildrede. Aner ikke hvad det er.

#5 Hvis du læser #0 igen kan det ikke lyde så tilfældigt som du gør det til.

#6 Har været alt det igennem. Stadigt det samme ved opstart.

Har fulgt med i jeres svar og er (desværre) stadigt igang med at finde ud af hvad f* der foregår.

Når den først er startet op så kører den derud af.
Havde et par hangups før at jeg fik Win10 opdateret til at den gad genkende GPU som 1050ti istedet for basic win10driver (troede selv det ram relatered)

For det meste lader det til at jeg skal starte den op ved at holde powerup inde imens at jeg tænder for PSU ( Kan ikke være sundt )

Efter bios update genknder mobo kun mit ram som 2100mhz ( Ikke det store problem lige nu da jeg stadigt bare er igang med at få et funktionelt system )


Har ikke meget forstand på hvordan volt og watt skal ligge på cpu og ram, men de er alle en del over når jeg læser dem i bios og med hwmonitor.

Ikke en total opdatering, bare for at sige at jeg stadigt er her op sætter pris på jeres svar.
Men ville self ikke skrive før at jeg selv havde nyt og havde søgt på hvad jeg nu har forstand på selv.

More to come når jeg er helt færdig med windowsupdate ( som forøvrigt tager en f*cking evighed nu omstunder ... Jesus christ )
God storebededag 😲

Nu hænger jeg imellem PSU eller mine ram som ikke er på AsRock´s QVL liste.

Edit: #2 - #7 Nåh jah .... Har en anden PSU men også en gammel en . Den har så kun 4 pin 12 volt stik, burde virke, men det er en kineser jeg har hustlet nede fra vores storskraldsrum engang.

Den virker på det system jeg har "taget" min enermax fra, men er ikke sikker på at den kan levere til mit Ryzen. Nogen indvendinger ?

Og Jah, min enermax fungerer fint med mit gamle system som er:
Intel processor, Bundkort Gigabyte GA-965P-DS39
Hyper-X DDR3 ram x2.
GPU: 2x Saphire 1950Pro i Crossfire.
64GB SSD.
3x 500GB 2.5" sata3.

Og så den Enermax PSU.

Kan ikke mindes jeg havde nogle hangups med den på det tidspunkt.

(og har ikke haft det den sidste uge siden jeg fik den renset for støv )


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af LeaKim d. 12-05-2017 22:53:48.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-05-2017 23:07:31
Svar/Indlæg:
2045/273
Det der med at holde powerknappen inde og så tænde lyder lidt spændende, så er det man tænker om det er den Enermax der laver ged i foretagenet ved at sende "power surges" ud som RYZEN setupppet kløjs i.

Tag det hele ud og saml det på bordet og se om ikke det hjælper, prøv eventuelt med den anden PSU. Eller lån en der er bedre end din Kineser PSU. 🙂



LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2017 23:38:24
Svar/Indlæg:
40/7
Halleluja .. Nu påstår den at den er færdig med at opdaterer.

Nu tænker jeg på at stresse den og se hvad jeg kan få ud af log filer hvis den går ned.
Hvilke benchmarks skal jeg bruge ?
Fra rolige nogle til mere stressende nogle ?

#9 Før i tiden havde jeg altid 4-7 Pcér , så havde altid noget at teste med.
Nu her 7 år efter har jeg jo intet der er uptodate så det her er et rent helvede.
Men jah, må finde en der har noget HW der passer til mit sys selvom at alle mine venner ikke aner hvad der sidder i deres putere. De bruger dem bare ( De typer kender du vel 😉 )


scummy
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2017 08:31:31
Svar/Indlæg:
267/20
Mit bud: Større PSU, flere Watt

Ja ja, nu kommer alle dem der kører med en 500 watt PSU og klarer sig fint 😉
Men min erfaring siger at du skal op i en 650+ og gerne en kvalitets PSU
Jeg anbefaler 700+ watts PSU
Tjek evt på producentens hjemmeside watts anbefales af dine nye PSU GPU CPU


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af scummy d. 13-05-2017 08:34:43.


LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
26-05-2017 14:35:51
Svar/Indlæg:
40/7
Nåh lige en update ...
Jeg er stadigt rabundus forvirret.

Nu har jeg ikke haft den slukket i en 10-12 dages tid, og har istedet kørt en masse benchmarks samt spillet lidt D3 og resident evil 7 for at stresse den, samtidigt med at jeg har overvåget strøm og grader.

Satte så en http server op på den ( som jeg ellers har kørende hos en udbyder ) udelukkende for at skabe noget trafik.
Den har kørt klippestabilt og haft nogle enormt pæne temperaturer igennem alle mine tests.

Men som mange af jer har sagt, så lå problemet måske i PSU.
Har samtidigt støvet alle forums igennem efter lignende problemer på mit mobo, men har intet haft fundet.

Så har så bestilt en EVGA 650 GQ som jeg har modtaget i dag.

MEN i morges lukkede jeg den så ned for at være sikker på alt strøm var ude af den når jeg kom hjem,kunne skifte PSU og samtidigt kunne begynde at lege med mit ram ( som jo har kørt 2100 hele tiden ).

Kunne da ikke lige dy mig for at prøve om den gad starte inden jeg fik skiftet til ny PSU. OG det gad den så dæleme godt. Fr3ak1n guder ! 😲

Giver det nogen mening ? ... Hvad kan være sket som har kørt den til/ varm ved at jeg har haft den tændt så længe ?

( Er nu meget glad for at have fået ny PSU, men den havde jeg først regnet med at skulle have haft om nogle måneder )



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af LeaKim d. 26-05-2017 14:36:29.