Snydt af brugeren Celinakh?

Diverse d.  18. maj. 2017, skrevet af TolaGarf
Vist: 2456 gange.

TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2017 21:33:07
Svar/Indlæg:
269/14
Oprettede en tråd her i søndags om at jeg søgte en 120mm radiator. Det gik kun meget kort tid og jeg fik en besked fra brugeren Celinakh, at det havde denne person da lige. Vi blev enige om 150 kr + porto, så totalt 200 kr. Lige siden pengene blev overført via banken (straks overførsel) har jeg intet hørt tilbage. Har sendt flere beskeder om bla. T&T, men brugeren svarer ikke selvom han/hun stadig besøger forummet, så sent som i dag.

Jeg ved godt det var dumt at bare stole på en ny bruger uden noget bevis for varen, men tænkte hvad pokker for 200 kr kan det jo ikke gå særligt galt, så jeg tog chancen.

Bruger info: http://hwt.dk/UserProfile.aspx...

Jeg har bank konto på personen, men jeg tvivler på navnet og adressen er rigtigt, da der ikke dukker noget op på Krak eller Google. En Politi anmeldelse er heller ikke udelukket, da folk der svindler typisk gør det igen

Så vær advaret hvis I vælger at handle med den person.
Lmmo
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2017 21:45:37
Svar/Indlæg:
83/18
Omfg! Har lige oprettet en tråd om det samme :D

http://hwt.dk/Forum/345832/Adv...

Har du nummeret på personen? Hvis ikke så kan jeg give dig det ;)


TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2017 21:47:09
Svar/Indlæg:
269/14
#1: Nej jeg fik aldrig et telefon nummer. Men da godt du ikke fik nogle penge i klemme

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TolaGarf d. 18-05-2017 21:48:18.


Lmmo
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2017 21:53:23
Svar/Indlæg:
83/18
Ved ikke om du kan bruge det til noget. For vedkommende tager som skrevet ikke telefonen. Måske du kender nogle der kan spore nummeret :P Skal ihvertfald ikke slippe ustraffet fra det hvis det kan lades sig gøre... Om ikke andet bør telefonnummer og bankoplysninger du har hjælpe tingene på vej? F.eks give en del af konto-nummeret her så andre kan slippe for at ryge i fælden?


TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2017 21:55:29
Svar/Indlæg:
269/14
#3: Det kommer her:

Reg.nr. 2280
Sidste 4 cifte i konto nr. 7080


Lmmo
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2017 22:09:35
Svar/Indlæg:
83/18
Åbenbart ikke første gang vedkommende er ude med riven... Og hvis der allerede er en sag på vedkommende vil jeg anbefale dig at anmelde det til politet.

https://www.hardwareonline.dk/...


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
18-05-2017 22:14:16
Svar/Indlæg:
5363/442
Det er desværre en kendt scammer under nyt brugernavn igen, jeg har deaktiveret brugeren 😐


Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2017 22:52:32
Svar/Indlæg:
461/31
Slagteren? Eller hvad han nu end hedder


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
18-05-2017 23:07:23
Svar/Indlæg:
5363/442
#7 Ja "butcheren" blandt andet 😕


Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2017 23:13:02
Svar/Indlæg:
461/31
Ah ja - den engelske patient


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
19-05-2017 06:29:29
Svar/Indlæg:
4981/47
Til info er det navn altså tilbagevendende, tror det er 4-5 gange den samme svindler er spottet med navnet Celina 🙂

Og som tidligere nævnt (men jeg tror sku det indlæg røg ved sitedown sidst 😛 ) så er det et få tal (fåtal? xD) af kvinder som sælger hardware i det hele taget, yes der er pige nørder, de er bare meget få og det er ikke dem som dagligt sælger hardware på DBA mm, de fleste af dem må regnes for at være mænd der udgiver sig for at være kvinder, om så for at fremme deres salg eller svindle folk.

Dermed ikke sagt at man ikke kan købe hardware af kvinder, det kan man da, man bør bare gøre det face2face, da 9 ud af 10 fra starten må forventes slet ikke at være kvinder 😛


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2017 06:40:53
Svar/Indlæg:
2076/119
#10

Det er faktisk lige som at net date, 9 ud af 10 gange skal man ikke regne med der kommer en kvinde 🤣 🤡


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2017 10:23:44
Svar/Indlæg:
419/47
Var det ikke hende der boede på den der efterskole eller sådan noget..?


#13
Zule
 
Newbie
Tilføjet:
19-05-2017 14:58:24
Svar/Indlæg:
42/5
Hvis man gerne vil finde ud af hvem der ejer konto nummeret så kan man bare indsætte nogle penge i banken til hans konto og bed om en kvittering. Så har man det fulde navn som ejer kontoen. Så kan man da komme lidt videre med hvem det er og hvem som skal anmeldes.


TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 15:17:11
Svar/Indlæg:
269/14
#13: Jeg tænker også kunne man ikke gøre livet surt for vedkomne ved at snakke med de banker, som brugere har overført penge til? Feks. hvis at samle alle beviser mod personen og derefter følge op med bankerne, evt. påpege at de støtter en kriminel med at fortsat snyde uskyldige.


LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2017 15:23:13
Svar/Indlæg:
40/7
#13 Problemet med det er bare at det er lige på grænsen til selvtægt.
Politiet skal nok finde frem til vedkommende selv. Vær sikker på det. 🙂

#14 Politiet skal nok finde de informationer. Bankerne kan ikke gøre noget ved at du / I henvender jer til dem, politiet kan tilgengæld.

Lad dem klare arbejdet. Bare overdrag hvad i har fra egen handel med personen.
Så bliver det ikke for kringlet.


TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 15:25:42
Svar/Indlæg:
269/14
#15: Må godtnok indrømme jeg ikke er enig med dig der. Det må da være i bankernes egen interesse at få sådan noget stoppet, så skulle anonyme tips on kriminelle handlinger til aviserne også være selvtægt :)


LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2017 15:28:26
Svar/Indlæg:
40/7
Siger ikke at jeg ikke er enig. Bare hvad loven foreskriver.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 15:55:32
Svar/Indlæg:
833/39
Politiet er så tæt på værdiløs i den slags sager at det nærmest er komisk.

Jeg har god erfaring med at dukke op på deres adresse til en kop kaffe. Det er ikke selvtægt at opsøge manden og løse problemet over en pædagogisk kaffe samtale. Så længe man ikke udøver vold eller truer med vanvittige trusler, er det ganske lovligt og meget mere effektivt end at regne med at politiet gider noget som helst som ikke kan trække overskrifter. 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 19-05-2017 15:56:49.


Dreier
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2017 17:00:35
Svar/Indlæg:
366/64

Politiet er så tæt på værdiløs i den slags sager at det nærmest er komisk.

Jeg har god erfaring med at dukke op på deres adresse til en kop kaffe. Det er ikke selvtægt at opsøge manden og løse problemet over en pædagogisk kaffe samtale. Så længe man ikke udøver vold eller truer med vanvittige trusler, er det ganske lovligt og meget mere effektivt end at regne med at politiet gider noget som helst som ikke kan trække overskrifter. 😀

keld43 skrev d. 19-05-2017 15:55:32


En dybt kriminel person er helt sikkert interesseret i en kop kaffe, fremfor at tjene penge på de tydeligt mange native mennesker der findes..


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2017 17:07:04
Svar/Indlæg:
1334/15
#17 :)

Du tager desværre fejl. Det har intet tilnærmelsesvist at gøre med selvtægt, hvis man selv undersøger en svindlers egne opgivne oplysninger for, at finde hans adresse, da det jo er en almindelig given/udleveret oplysning via almindelig transaktion. Loven foreskriver desuden intet, der ligner dette.

Og at sætte sig tilbage i stolen og vente på en opklaringsbesked fra politiet er ligesom, at sidde og vente på 7 rigtige i lotto uden at have købt en lottoseddel 🤣

Nu er pengene så sandsynligvis gået fløjten, men fremover så sørg for, at få brugbare data fra enhver sælger i ikke har kendskab/tilid til. Det er mega nemt, at sende sine egne data, og så samtidig bede om sælgers FØR man overfører penge.

Bed om navn/adresse og et mobilnr. tilknyttet eller anden dukumentation for, at navnet er tilknyttet adressen.

Mange har desværre mobilepay på mobiler, der ikke har tilknyttet en adresse. Er der tale om få kr. indrømmer jeg da gerne, at jeg også selv har undladt at sætte sælger i for meget arbejde. Men der er der så nogle få banditter, der har fundet en økonomisk niche til, at svindle denne form for "billig" tillid.

Men vi bør nok være endnu hårdere i vores identifikationskrav, end vi er for tiden. Så længe der er selv den usleste føde, vil der være rotter om fadet 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 19-05-2017 17:09:55.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 18:50:42
Svar/Indlæg:
833/39

Politiet er så tæt på værdiløs i den slags sager at det nærmest er komisk.

Jeg har god erfaring med at dukke op på deres adresse til en kop kaffe. Det er ikke selvtægt at opsøge manden og løse problemet over en pædagogisk kaffe samtale. Så længe man ikke udøver vold eller truer med vanvittige trusler, er det ganske lovligt og meget mere effektivt end at regne med at politiet gider noget som helst som ikke kan trække overskrifter. 😀

keld43 skrev d. 19-05-2017 15:55:32


En dybt kriminel person er helt sikkert interesseret i en kop kaffe, fremfor at tjene penge på de tydeligt mange native mennesker der findes..

Dreier skrev d. 19-05-2017 17:00:35


Nu skal vi vist lige tage slapper med begreberne... Dybt kriminelle?
Så er de vist heller ikke værre🤣

Langt de fleste der laver den slags svindel er enten unge lømler eller svagt begavede mennesker.
Man skal virkelig ikke være Sherlock Homes for at finde frem til synderen, det kan som regel gøres på kortere tid end det tager at anmelde det til politiet.

Ergo er det nok ikke hærdede forbrydere med køller bag døren...

Måske også derfor at det har meget bedre virkning at møde op ved dem, i stedet for at melde dem til politiet. De informerer ikke engang personen om at han er anklaget, medmindre de faktisk for en gangs skyld gider at gøre noget ved sagen.
I det tilfælde vil han først til sidst i efterforskningen blive indkaldt til en afhøring, inden en evt retssag.

I langt de fleste tilfælde, gider politiet ikke engang at tage sig af det.
Som resulterer i at den anmeldte aldrig finder ud af, at han er anmeldt. Altså tror han at han er sluppet fri for konsekvenser og vil da med stor sandsynlighed gøre det igen...

Hvad tror du virker bedst?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af keld43 d. 19-05-2017 19:01:31.


Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2017 19:05:00
Svar/Indlæg:
106/3
Jeg undrer mig over at samme bruger kan blive ved med at oprette profiler


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 19:15:17
Svar/Indlæg:
833/39
Og skulle han mod al sandsynlighed faktisk blive dømt til at have svindlet dig, så får du et stykke papir på at han skylder dig penge.

Held og lykke med at inddrive dem...
Er man nået så vidt, så er du med stor sandsynlighed næppe den eneste han har svindlet og skylder penge.
Vi snakker om en knægt der svindler på nettet for få tusinde kroner, for at kunne give en vodka i byen eller en endnu værre stakkel uden en fast indtægt.
De må da være intelligente nok til at vide bare en smule om internet, ip adresser og bankkonti og hvor lidt hemmeligt noget af det er?

Så chancerne for at du nogensinde ser nogen penge er stort set 0,1%. Når det kører rettens gang.

Jeg synes godt det kan svare sig at køre ud og byde sig selv på en kop kaffe😉



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 19-05-2017 19:16:44.


Dreier
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2017 19:25:59
Svar/Indlæg:
366/64

Politiet er så tæt på værdiløs i den slags sager at det nærmest er komisk.

Jeg har god erfaring med at dukke op på deres adresse til en kop kaffe. Det er ikke selvtægt at opsøge manden og løse problemet over en pædagogisk kaffe samtale. Så længe man ikke udøver vold eller truer med vanvittige trusler, er det ganske lovligt og meget mere effektivt end at regne med at politiet gider noget som helst som ikke kan trække overskrifter. 😀

keld43 skrev d. 19-05-2017 15:55:32


En dybt kriminel person er helt sikkert interesseret i en kop kaffe, fremfor at tjene penge på de tydeligt mange native mennesker der findes..

Dreier skrev d. 19-05-2017 17:00:35


Nu skal vi vist lige tage slapper med begreberne... Dybt kriminelle?
Så er de vist heller ikke værre🤣

Langt de fleste der laver den slags svindel er enten unge lømler eller svagt begavede mennesker.
Man skal virkelig ikke være Sherlock Homes for at finde frem til synderen, det kan som regel gøres på kortere tid end det tager at anmelde det til politiet.

Ergo er det nok ikke hærdede forbrydere med køller bag døren...

Måske også derfor at det har meget bedre virkning at møde op ved dem, i stedet for at melde dem til politiet. De informerer ikke engang personen om at han er anklaget, medmindre de faktisk for en gangs skyld gider at gøre noget ved sagen.
I det tilfælde vil han først til sidst i efterforskningen blive indkaldt til en afhøring, inden en evt retssag.

I langt de fleste tilfælde, gider politiet ikke engang at tage sig af det.
Som resulterer i at den anmeldte aldrig finder ud af, at han er anmeldt. Altså tror han at han er sluppet fri for konsekvenser og vil da med stor sandsynlighed gøre det igen...

Hvad tror du virker bedst?

keld43 skrev d. 19-05-2017 18:50:42


Altså, dit argument er jo at en kop kaffe skulle have større effekt end en politi anmeldelse.

Så skal vi jo bare have flere kaffe klubber i Danmark og lade betjentene gå på pension


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 19:36:46
Svar/Indlæg:
833/39
Ja, det er lige nøjagtig mit argument.

Man tager selvfølgelig en snak med svindleren om en slags løsningsforslag mens man drikker den kop kaffe.
Jeg gik bare ud fra at det var underforstået, jeg beklager. 😉


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2017 19:37:13
Svar/Indlæg:
1334/15
#Keld 43 :)

Hehe - pas nu på, at du ikke får det til at lyde som velgørenhed, når man lader de små lømler tage røven på de ærlige/tillidsfulde 😀

De skal selvf. klapses af - ikke fysisk men lovligt forsvarligt/virksomt - hvilket vi jo netop er i tvivl om hvad er, da tingene jo ikke rigtigt forsvinder samtidig med internetets konstante udvikling/muligheder for, at vi kan få nummeren i klemme, næsten uanset hvor opmærksomme/påpasselige vi end er 😢

Som allerede nævnt, bør man kunne udelukke enhver person, der bliver taget i svindel på nettet. Svindel bør så selvf. defineres i grader/antal gange hvilket nok også bliver svært.

Måske når tingene ændres til, at vores personnumre fjernes, og andet kommer til. Ingen ved så endnu, hvad dette reelt går ud på, men ingen tvivl om, at ændringen er under udvikling, så sikkerheden (overall) bliver mere sikker (forhåbentlig) :yes:
Fortsat god aften til alle..

En medborger :)


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2017 20:12:20
Svar/Indlæg:
833/39
#26

Det er nu ikke min hensigt at få det til at lyde som velgørenhed eller konsekvensfrit. 😉
Men realiteten er desværre ikke langt derfra.
Det desværre alt for nemt at slippe afsted med at svindle på nettet og som lovgivningen er lige pt. Så er det desværre næsten altid en bedre løsning at opsøge svindleren personligt og forsøge at finde en løsning
Alternativet er en langtrukken sag, med op til flere betjente, som ser det hele som en irritation, derefter en retsag, hvor du skal bruge tid på at vidne osv.
Hvilket i sidste ende bliver til en næsten uopkræveligt skyldererklæring 😩

Der er fejl og mangler i lovgivningen omkring cyberkriminalitet, det kan der ikke være tvivl om.
Men det er også et forholdsvis nyt emne for politikere/politiet, så det er vel også ganske naturligt.
Ikke desto mindre er det jo fejl der skal rettes og tages alvorligt af vores lovskrivere/politikere og ikke bare kastes af på politiet.

Det er lidt for naivt at tro at samfundet er perfekt og finder man man en fejl, så anmelder man det bare og alt bliver klaret af "systemet".

Og så skal jeg nok lukke den her - inden det bliver til et politisk forum i stedet for hardware 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 19-05-2017 20:16:36.


ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
19-05-2017 21:02:48
Svar/Indlæg:
165/2
#22 lige mine ord. men celina opretter jo også fake profiler igen og igen på andre HW sider som hol...


LeaKim
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2017 01:59:36
Svar/Indlæg:
40/7
Hvad jeg selv mener er irrelevant i forhold til hvad min pointe var.

Byd jer selv på kaffe hvis det er det i vil.
Desværre så ved den "sælger" formodentligt hvad han/"hun" laver, og gør det derfor let at snyde naive folk.

Nej, jeg er ikke en trold men har set en del af disse sager gå fucked op fra anklagers side pga. "selvtægt".


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2017 08:16:18
Svar/Indlæg:
7765/230
#21
Jo man er da dybt kriminel hvis man laver den ene forbrydelse efter den anden....
At man "måske" ikke er en særlig klog kriminel er så en helt anden snak...
Havde det været mig der var blevet snydt, havde jeg været ret ligeglad med deres mentale tilstand.... Mine penge tilbage eller konsekvens.... :yes:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 20-05-2017 08:20:08.