Dårlig oplevelse ved Proshop

Webshop/producenter d.  22. maj. 2017, skrevet af Stroyern
Vist: 6017 gange.

Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 20:07:55
Svar/Indlæg:
167/7
Bliver lige nødt til at lufte min frustration her også.

Har her til aften været på posthuset og hente nogle vare jeg havde bestilt. Da jeg kommer hjem kan jeg konstatere at en af varene har været åben tidligere og derefter lukket til med tape. Nu er det ikke en helt billig vare jeg har købt og ej eller købt den fra butikkens "demo-side" Er det bare mig der er lidt små-picky eller er det ikke OK at sælge en vare til fuld pris der en gang har været åbnet? Der er her tale om en CPU - og jeg kan jo ikke se om den har været "voldbollet" ude ved en eller anden.

Efter at have starte en meget pæn dialog med dem via mail til deres support kan jeg konstatere at:

Proshop mener at det er normal procedure at sælge vare som har været åbnet til fuld pris.

De nægter desuden at sende mig en returlabel til trods for at de ikke har sendt mig det jeg har betalt fuld pris for - altså en sprit-ny og uåbnet vare.

/mvh


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Stroyern d. 22-05-2017 20:08:11.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 20:29:50
Svar/Indlæg:
2246/14
Det er selvfølgelig ulovligt. De må ikke sælge demovarer som nye. Hvis det er en meget dyr vare ville jeg overveje at bede banken om at trække pengene tilbage.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 20:33:25
Svar/Indlæg:
167/7
1#
Dét mener Proshop ikke.
Deres svar :

"Den kan godt have været åbnet før, men hvis den ikke er blevet brugt, så værdien forringes, så kan den godt sælges igen uden at være en demo.

Du har også som udgangspunkt 14 dage fortrydelsesret på ting du køber fra os, og du har ret til at åbne det, kigge på det, og returnere det, såfremt du gør det i ordentlig stand.

Hvis du derimod vil returnere den, og du ikke har det hele med, der mangler et kabel, kassen er ødelagt mm. så vil vi måske tage imod den med et afslag og sælge den som en demo.

Alternativt, så skulle alle fortrydelsessager blive demoer og det er meget dyr forretning.

Du kan kigge på produktet og se, om det hele er som det skal være, ellers kan du returnere den."


/mvh


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 20:35:35
Svar/Indlæg:
2246/14
hvis den ikke er fabriksny er det en demo.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 20:36:47
Svar/Indlæg:
167/7
3#

Dét mente jeg jo også - det mener Proshop dog ikke og nægter som skrevet så meget som at sende mig en returlabel.

Det er bare retur for egen regning.

/mvh


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stroyern d. 22-05-2017 20:37:06.


Dreier
 
Superbruger
Tilføjet:
22-05-2017 21:03:36
Svar/Indlæg:
366/64
Boycot nu bare Proshop


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
22-05-2017 21:11:51
Svar/Indlæg:
1119/58
Det er derfor man ikke skal handle med Proshop. Det har så elendig service og kan de snyde en, så gør de det


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 21:57:03
Svar/Indlæg:
105/1
Hvor sure mon I havde været, hvis en forhandler ikke havde taget jeres "brugte" vare retur inden for 14 dage...? Tænk nu hvis de var så hensynsløse, at de afslog varen på grund af den var pakket op. 🤡 Åh vent lidt, det er, da vist imod loven, hvor mon de vare ender henne? - synes I ikke de bare skulle sælge dem, som demo og miste en masse penge? 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af IStealUnderwear d. 22-05-2017 21:57:47.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 22:27:18
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Det med brugte/udpakkede varer syntes jeg nu at se tit, selvom de er solgt som nye..

#1 Vil du ikke linke til der hvor det står det er ulovligt? Bare så vi lige har fakta på plads 🙂


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 22:29:03
Svar/Indlæg:
105/1
#8 jeg tror også vi lige skal have defineret hvad en demovare præcist er 🙂


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 22:36:31
Svar/Indlæg:
1347/11
dette er hvad de skriver ved f.eks. en cpu som demovare.

https://www.proshop.dk/CPU/Int...


og hvis pakken har været åbnet, må den betragtes som demo, og de må give dig et prisnedslag.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af yupper d. 22-05-2017 22:38:12.


slupper
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 22:44:31
Svar/Indlæg:
124/3
Copy&paste fra forbrug.dk

Når du handler på nettet, må du som udgangspunkt pakke varen ud og undersøge den på samme måde som ved et køb i en almindelig fysisk butik. Hvis varen er ubeskadiget, skal du have alle dine penge retur ved fortrydelse.
DEL
Gå til indhold
Som udgangspunkt skal varen fremstå som ny ved tilbageleveringen og kunne sælges videre til en anden kunde. Du må dog pakke den ud, undersøge den og vurdere dens egenskaber.

Du må fx prøve et stykke tøj, men ikke have det på til en fest. Du må pakke printeren ud og undersøge den, men du må ikke printe på den. Du må folde sengetøjet ud, men ikke sove i det.

Hvis varen bærer præg af at have været brugt ud over det eller er blevet skadet, mister du ikke din fortrydelsesret af den grund, men du må forvente at skulle betale for værdiforringelsen.

Er varen værdiløs, er du ikke berettiget til at få dine penge tilbage. Du må derfor overveje, om du vil benytte din fortrydelsesret i den situation. Det er sælgeren, der vurderer varens mulige værdiforringelse.

Du skal kun betale for værdiforringelsen, hvis du klart og tydeligt er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten og betingelserne for fortrydelse på et såkaldt varigt medium.

NB! Forseglede og plomberede varer
Køber du varer, der er forseglede af hygiejniske årsager, plomberede lyd-og billedoptagelser eller plomberet computersoftware, kan du miste fortrydelsesretten, hvis du bryder forseglingen eller plomberingen.

Returforsendelse
Når du fortryder et køb, er du ansvarlig for varen, indtil den når retur til sælgeren. Det betyder, at du må forvente at komme til at betale, hvis varen bliver skadet eller forsvinder under transporten tilbage til sælgeren.

Oplysninger du skal have
Du skal have oplysninger om din fortrydelsesret og vilkårene for at benytte fortrydelsesretten. Fx skal du have oplyst, om du vil miste fortrydelsesretten, hvis du bryder en forsegling. Du skal også have oplyst, at du skal betale for en eventuel værdiforringelse af varen.


slupper
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 22:48:00
Svar/Indlæg:
124/3
#10 det er ikke korrekt. En demo vare er vis varen har været taget i brug. Har den været pakket op, men ikke været i brug har de deres fulde ret til at sælge den igen til normal pris. For ellers ville man jo heller ikke kunne forlange at få fuldt beløb retur ved returnering da det vil være betegnet som en demo vare og værdien/standen der af ikke er det samme, som da du købte den.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af slupper d. 22-05-2017 22:53:18.


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 22:53:00
Svar/Indlæg:
105/1
Lige præcis, #11 "Som udgangspunkt skal varen fremstå som ny ved tilbageleveringen og kunne sælges videre til en anden kunde. Du må dog pakke den ud, undersøge den og vurdere dens egenskaber"

Derfor kan proshop eller hvilken som helst anden onlinebutik, sagtens tage en vare der er åbnet tilbage og sælge den videre. Dette er hverken ulovligt eller "dårlig kundeservice". Det er både forretningens og den forrige kundes rettighed, at kunne aflevere varen tilbage og videresælge varen

Dette kræver selvfølgelig at varen fremstår, som tæt på ny. Altså ikke brugt, hvis der fx. var kølepasta på CPU'en, havde dette været en helt anden sag.

Og som #12 siger, er at pakke en vare ud ikke belæg nok for at kunne sige, at en vare er klassificeret som en demo vare. Dette kræver at varen har mangler eller klart fremstår, som brugt, som kunne fx være manglende stock køler til en CPU eller sata kabler til et bundkort.

Derudover kan man ikke snakke om en brugt vare fordi den har været pakket op, da INDPAKNINGEN, ikke er varen.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af IStealUnderwear d. 22-05-2017 22:57:56.


ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
22-05-2017 22:58:48
Svar/Indlæg:
165/2
det har jeg været ude for hos mange forhandlere. hvis du kun tror det sker hos proshop, så tro om igen.

f.eks. de sidste par bundkort, jeg har købt som 'nye', har altså været ude hos en anden før. der var ganske enkelt aktiveret windows 10 oem licens på dem og de kom sjovt nok med nyeste bios opdatering. nå men - skidt pyt, de fungerede perfekt. man ved jo, at de max. har været brugt før i 14 dage.

hvis varen bare har været åben og ellers er perfekt/som ny, ser jeg ikke problemet i det. sådan er det at købe over internettet, hvor man ikke kan bese varen før køb og man har 14 dages returret.

det eneste sted, jeg lige kan komme i tanke om, er hos elgiganten, sidst jeg købte en mobil. den blev plomberet, og når plomben blev fjernet, mistede man returretten. jeg tror dog kun de plomberer mobiler og software....


wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 23:04:56
Svar/Indlæg:
779/21
Det har jeg oplevet mange gange, af forskællige forhandler både danske og udlandske.


Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 08:27:56
Svar/Indlæg:
461/31
Det her er endnu blot en storm i et glas vand. Har desuden ikke hjemmel i lovgivningen ved online handler.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 09:33:08
Svar/Indlæg:
466/65
Jeg synes det er dårlig stil.
Hvordan kan Proshop konstatere at en cpu ikke har været brugt hvis den har været pakket ud?

Prøv feks. at se denne butik.

http://demovare.dk/

De sælger det som demo vare blot fordi æsken har været åbnet


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ticonderoga d. 23-05-2017 09:33:29.


LowIce
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 09:41:49
Svar/Indlæg:
4/0
Hvis den har været åben, hvordan kan man så vide at det ikke har været i brug???

Jeg vil som udgangspunkt antage at den havde været i brug hvis den var pakket ud, især når vi snakker PC hardware


#19
ggf
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2017 10:20:42
Svar/Indlæg:
102/77
http://www.forbrug.dk/Forbruge...

Send proshop din chat-korrespondance og bed dem tage det til efterretning.

Ellers returnere varen og få pengene tilbage.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 10:26:07
Svar/Indlæg:
1881/22
Er det dårlig stil? - måske.

Er der noget at komme efter juridisk? - formentlig ikke.
Det du skal kunne tage dem på, er hvis man kan betegne det som en forseglet vare, (det vil du muligvis kunne argumentere for at det er, men kan sgu inte huske hvad der står på den forsegling).


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-05-2017 10:48:57
Svar/Indlæg:
4981/47
Dårlig service kan man altid vælge at kalde det 🙂

Har selv "lige" oplevet at jeg ikke havde tjecket varen godt nok i første omgang (hvem forventer også backplates er bukket på en plumberet vare ? 😛 )

Sure Komplett er fuldt ud i deres ret til at afvise mig som de gjorde, da jeg kom med problemet 3 mdr for sent til dem, men det ændre jo ikke på at de har lukket en returneret vare igen så både original kassen og vandblokken var plumberet som nye.

Muligheden er der self for at den første ejer har re-packed varen fint og flot i bedste hustler stil, men så har komplett stadig tabt bolden hvis i spørger mig 😛


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-05-2017 10:56:43
Svar/Indlæg:
4981/47
#0

Jeg er dog jævnt sikker på en Cpu ikke kan sælges som ny ved brudt plumbereing, den går ikke da det er en plumbering fra producenten og direkte forbundet med dennes garanti på varen.

Jeg havde sendt dem en mail og informeret om at det ville ryge i en sag hos forbrugerklagenævnet hvis de ikke gad spille bold her samt at jeg ville sladre til Intel om deres salgsmetoder 😛

Men jeg er self også lidt en stivstikker når det kommer til regler 😀


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 11:25:37
Svar/Indlæg:
611/4
Hvilken cpu er der tale om?
På intels mainstream modeller kan man se ridser efter låsebeslaget ude i kanten.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 11:38:19
Svar/Indlæg:
167/7
23#

AMD Ryzen 1700x

Blot CPU'en stadig er plomberet har jeg ikke noget problem med det.
Det var den dog ikke i dette tilfælde.

/mvh


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stroyern d. 23-05-2017 11:43:19.


Grumle
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 11:50:55
Svar/Indlæg:
69/3
Det her er et issue som vist er set før :) Faktisk er reglen jo både til fordel og ulempe for forbrugerne. Man har ifgl. dansk købelov ret til at teste/prøve sit indkøb. Vælger man at returnere inden de obligatoriske 14 dage, skal vare fremstå som ubrugt. Feks. skal en laptop ikke have ridser, fedtfingre og andre fysiske tegn på brug. Man må godt have brugt maskinen, dog skal man sørge for at reetablere til factory ved tilbagelevering. Se det er jo noget vi godt kan bruge som forbruger. Omvendt må vi så finde os i, at der engang imellem kan dukke en vare op, som muligvis kan være brugt. Jeg har selv modtaget en cd-rom drev (ja det er mange år siden), med en fremmedes hjemmebrændte skive i.
Der er selvfølge undtagelser for reglerne, men overordnet er det helt ok det Proshop gør.

Kilde:
https://www.retsinformation.dk...

Hvis man er utilfreds, kan man jo bare returnere som et fejlkøb og prøve igen, eller hos en anden butik. Men det giver jo ikke 100% sikkerhed for, at man får en plomberet jomfrulig vare.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 12:02:37
Svar/Indlæg:
167/7
25#

Jeg er helt enig i at der sker nogle ting i forbindelse med den lovpligtige returret og at man kan risikere at modtage en vare som har været ude.

MEN - ville du være tilfreds med at have betalt fuld pris for en CPU og så modtage en med brudt plombering som du ikke ved hvordan er blevet behandlet i forhold til OC og ESD?

Det er dér jeg stejler. Den skulle have lagt i deres "Demo-shop" og ikke som "ny vare".

/mvh


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 12:29:30
Svar/Indlæg:
7765/230
Det her da vist det man kalder en storm i et glas vand...
Vedkommende der har haft den kan jo lige så godt have lavet et fejlkøb, opdaget det efter han havde taget den ud og pakket den sammen igen... (altså stadig sprit ny)
Bhold nu bare lortet eller send den tilbage og få dine penge retur.....
Folk er fanme blevet smålige eller skal bare lige have deres 30sek..... se mig se mig..... Gaab... 😴 😴


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 12:39:39
Svar/Indlæg:
167/7
27#

Jah - det kan sagtens være at vedkommende som har pakket den ud har iført sig korrekt ESD beskyttelse og derefter blot har siddet og kigget på den og fundet ud af at det ikke skulle være den og så havde pakket den ned igen.

Det kunne også være at den har været ude hvor vedkommende ikke aner en skid om ESD og har VOLD-overclocket i 14 dage og så blevet sendt retur.

Hvem ved?
Proshop ville ikke garantere for noget og derfor vil jeg selvfølgelig ikke betale fuld pris.

Men fair nok - næste gang du skal have ny bil så kan du jo køb en "ny" en af mig og betale fuld pris - jeg vil dog ikke garantere for at jeg ikke har været ude og gennem-tæve den i en uge inden levering og så havde spolet km tilbage.

/mvh



#29
Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2017 13:18:07
Svar/Indlæg:
157/0
Jeg må nok indrømme at tage lidt proshops side i denne sag. Dengang reglerne kom frem at alle online handler pr. automatik skulle have 14 dages returret som minimum blev der (heldigvis) også indført reglen at så længe det 'fremstår som nyt' også kan/må rent lovmæssigt sælges som nyt.

Forestil dig hvordan enhver forhandler med de fluekneppede små avancer skulle have en chance for at overleve hvis alt der blot var åbnet og lukket igen skulle 'sælges til halv pris'. Man er nød til at give lidt når man tager lidt - og ingen klager jo over deres 14 dages returret - korrekt?.

Selvfølgelig skal varen så også fremstå som ny. D.v.s. er det en box køler skal den preapplikerede kølepasta firkant stadig være derpå og ikke være en tube ved siden af.

Tilmed skriver proshop jo til deres kunde at han er velkommen til at returnere den - så vælger han jo frit om han blot køber en 'ny' hos dem eller bruger pengene et andet sted. Jeg kan ikke se de kan tilbyde ret meget bedre??? ...

Just my 5 cents ... :D


SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2017 13:22:58
Svar/Indlæg:
256/34
Jeg ville aldrig være tilfreds med en brugt vare, hvis jeg købte den som ny.

Ikke for at sige det her kun er proshop, men har stor tvivl om de har styr på om den har været brugt eller aj.

Det er ikke særligt sandsynligt at åbne en CPU for at se om den er pæn, også pakke den sammen igen.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-05-2017 13:25:48
Svar/Indlæg:
4981/47
#27

Tror du misser pointen noget her, for mig og sikkert mange andre er det ikke en storm i et glas vand, det er en real problematik.

Jeg gider ikke have en brugt/returneret vare fra en forhandler, er det udgangspunktet så køber jeg det herinde på siden og måske kigger på Hol/DBA også 😛

Det er ikke sjovt at rode med grej wanna-be geeks har returneret og evt trashed lidt, for forhandlerne tjecker sjælent varen, de går bare ud fra alt er fint og sender den ud igen som ny, og den tendens er støt stigende, det er max 6 mdr siden jeg selv har måtte indse dette i en kamp om at få en virkende CX450M PSU til den gamles nye spand, det tog 5 PSU´er (eh 6 med ombytteren vel) og en RMA at få det setup kørende, og den eneste uåbnede PSU jeg fik i hånden, var den nye som kom tilbage fra RMA (det er så PSU nr 4 i rækken her, eller ombytteren retter 😛 )

Det er næppe åbenlyst i den kører der, men Cocio endte op med en extra CX450M (ombytteren self), dvs nr 5 sidder i den gamles spand, den var ubrugt for det tjeckede jeg self, men havde haft kassen åbenet/folie fjernet som de andre.

1 ny PSU ud af 6, ikke gode stats xD Dermed ikke sagt at alt er forhandlernes skyld, og deres del af problematikken består vel allermest i at de ikke fanger de her nogengange små-trashed vare folk retunerer, også hænger man selv til tørre med valget om at være ligeså led og sende varen tilbage som narren før en selv, eller om man skal prøve lykken med en RMA hvor man nok ender med at de mener man selv har ødelagt varen 😛

Indrømmet vi alle ser forskelligt på ting, vil jeg nu mene "send-lorten-vidre" debatten er aktuel til hver en tid, og det er jo realt det som det handler om her.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 23-05-2017 13:32:33.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 20:07:09
Svar/Indlæg:
833/98
Må sige at så længe vi har en returret på 14dage, må og skal vi acceptere varer der til en vis grad har været åbnet og testet.

Vi gør det selv, og forlanger selv alle pengene retur, hvorfor skal butikkerne lide tab på åbenlyse fine varer, der virker som de skal og er uden fejl og mangler.

Kort sagt, så længe vi alle ønsker den 14 dages retur ret, så bør vi være parate til også give lidt i den forbindelse. Bare mine 5 ører


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 20:16:32
Svar/Indlæg:
167/7
32#

Til en vis grad ja - PSU - OK, Kabinet - OK men alt andet som folk har det med at Overclocke røven ud af og som kan tage skade ved forkert håndtering uden beskyttelse mod fx. ESD - nej.

Så bør det komme i "demo-shoppen".

Jeg kan simpelthen ikke acceptere at betale fuld pris for en brugt vare som med stor sandsynlighed har været pulet i forbindelse med OC ude ved en anden kunde.

Det er jo ikke Hr. og Fru. Danmark der køber en 1700x - det er typisk folk som ved nogenlunde hvad de har med at gøre.

Man betaler jo heller ikke fuld pris for en "udstillingsmode" af en given vare selvom man ikke kan se at den har været brugt/testet og al emballage er tilgængelig.

/mvh


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stroyern d. 23-05-2017 20:17:14.


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 20:52:49
Svar/Indlæg:
105/1
#33

Ok, din mening er sådan set 100% valid, og det er fair nok du ikke ønsker en "brugt" vare, men kan du så til gengæld kræve, at der er 100% returret på disse produkter?

Siden du selv siger det ikke er Hr. og Fru. Danmark der køber disse ting, så behøver man vel heller ikke denne slags returret, da folk godt ved hvad de køber? - Dette er jo hovedargumentet i hvorfor der er returret, nemlig at du kan åbne og bese varen for at finde ud af om den lever op til forventningerne. Dette betyder ikke man bruger den, som i dette måske eller måske ikke er sagen.

Eller hvad er det præcist du kræver af butikker? de godtager kunderne returvare og mister penge, fordi de er nødt til at sælge dem som demovare efterfølgende? Undskyld mig, men dette giver ikke mening i mine øre. Her vil vi ende med en masse butikker, der tager en masse penge og på den måde ikke kan levere vare til samme pris.

Men som sagt, din mening er fin og respektabel, MEN det kræver jo også kunderne giver en del af deres returret op sådan butikkerne ikke mister penge.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 21:15:14
Svar/Indlæg:
167/7
34#

Returretten er lovpligtig - Hvis den gør at man ikke kan tjene penge må man jo lukke sin butik.

Det er vel et spørgsmål om "gyngerne og karrusellerne" - sidste år havde Proshop et resultat efter skat på 15.640.000kr og valgte at betale et udbytte på 15.000.000kr - så mon ikke de klare sig?

Det er helt fint hvis andre gerne vil betale fuld pris for en vare som ikke er ny længere.
Et lille hurtigt blik igennnem salgs-sektionen på denne side samt andre viser dog et HELT andet billede.

Selvom en vare er SPRIT ny og aldrig pakket ud forlanger folk stadig store rabatter.
Her er der tale om en vare som HAR været åbnet, som man ikke ved hvordan er blevet behandlet og ikke længere er ny og så mener du blot at jeg skal "æde den" og acceptere at betale fuld pris?

/mvh


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Stroyern d. 23-05-2017 21:16:22.


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 21:46:25
Svar/Indlæg:
105/1
#35

Ny var det jo mere rent hypotetisk set, at hvis du skal regne med en 100% ny vare, kan du vel helle ikke regne med at butikker tager dine vare tilbage og giver dig 100% af pengene retur? Går det ikke begge veje? Eller menes det, at kunden hævet så meget over butikken?


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 21:52:34
Svar/Indlæg:
167/7
36#

Jo da - hvis der er købt via webshop så er der den lovpligtige returret som selvfølgelig skal overholdes - og de skal endda også betale fragten fra dem til mig hvis en sådan eksistere - i følge loven i hvert fald.
Hvorfor tror du flere og flere butikker skilter med fri fragt?

Men det er jo ikke pointen her - pointen er at de sælger mig en brugt vare til ny pris og endda uden at gøre mig opmærksom på det. Da jeg så selv retter en meget venlig henvendelse til dem bliver jeg spist af med "at sådan er dét bare" uden forsøg på at "løse problemet" på nogen som helst måde.

Når man starter en webshop har man sat sig ind i reglerne og må forvente at skulle afskrive nogle penge engang i mellem som man så endda har mulighed for at fradrage. Det har jeg som forbruger ikke og er bl.a. derfor "beskyttet" af fjernsalgsloven.

/mvh


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stroyern d. 23-05-2017 21:53:42.


Grumle
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 22:00:57
Svar/Indlæg:
69/3
Der er tale om skønsmæssig vurdering her og det kan ikke sammenlignes med, at købe en bil som har været kørt af andre.
Jeg formoder og antager, at Proshop jo stadig yder den fulde garanti uagtet, at selve æske har været åbnet. De skønner varen er salgsbar som ny. Tænker de ved, hvad de gør, det trods alt ikke en lille bolsjebiks vi snakker om.
Jeg forstår sagtens frustration og fik jeg selv ram, cpu eller gpu som var åbnet, ville jeg bare bede om pengene tilbage.
Hvis alle returvare skulle i demokassen, så ville der nok blive spekuleret i tingene. Folk køber nyt, sender retur, og sidder så ellers klar ved tasterne når den returnerede vare kommer på demotilbud. Det en ret dårlig forretning 🙂


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 22:15:54
Svar/Indlæg:
105/1
#37

Jeg forstår udmærket reglerne, og det ligner også du ikke gider, at besvare mit hypotetiske spørgsmål og du forventer alle de penge retur hvis du sender en vare der er "brugt" tilbage.

Og varen er nødvendigvis heller ikke "brugt". Er en vare brugt fordi den har været åbnet? Kan du ikke godt åbne en kasse uden at tage indholdet ud? Eller bare tage ud og kigge på det?

Og som #38 skriver, handler det fuldstændigt om et skønsspørgsmål, hvis en VARE, er blevet skønnet til at kunne sælges, som ny så fejler den nok ikke noget. Der er mange små ting man kan se ved returvare der har været brugt, da folk ikke er så gode til at rydde op efter sig, som der er også nævnes tidligere i tråden, kan man fx. se på intels 115x cpu'er når de har været installeret, fordi de får små mærker.. Og hvad med kølepasta? Har de prøvet, at få ALT af før uden man kan se om det har været på før?

Og lige præcis, som du siger så følger de lige præcis LOVEN, fordi de må gerne sælge vare der har været åbnet, om du kan lide det eller ej, dette er den "dårlige" side af retturet og noget kunder må finde sig i. Ellers sende varen tilbage, da det er i deres fulde ret, så det kan du jo bare gøre og bestille en ny, længere er den vel ikke, de skal jo betale returfragt, så du mister jo ikke andet end tid på det, men tid har man nok af, hvis man kan gå op i sådan noget flueknepperi, som kassen har været åbnet.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af IStealUnderwear d. 23-05-2017 22:20:42.


slupper
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 22:49:13
Svar/Indlæg:
124/3
I skal også lige huske noget i ligningen. Man må åbne og teste produktet man køber på samme vilkår, som det muligt vis man købte det i en fysisk butik. Men vis du bruger varen ud over hvad du har adgang til der har de faktisk ret til at trække det fra den pris de sender retur til køberen.
Dette er vis man følger den returret der skal være ved nethandel.

PS. Kan man teste en CPU i en fysisk butik? Ikke de steder jeg har handlet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af slupper d. 23-05-2017 22:50:30.


IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 22:51:40
Svar/Indlæg:
105/1
#40 Sandt, men som sagt, i det her tilfælde, ved vi ikke om den er brugt, den kunne lige så godt bare kunne være pakket op og den tidligere køber har opdaget han har købt noget forkert.

På en CPU, kan man se relativt nemt om den har været installeret (mærker og kølepasta, da det er svært, at fjerne helt)


slupper
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2017 23:00:50
Svar/Indlæg:
124/3
#41 Jeg er ikke uenig i nogle af tingene der bliver skrevet. Det bare lige for at man også lige tænker over det fra proshop's side, de plejer, som regel tage varene retur uden nedsættelse selv om de sikkert kunne gøre det i over 70% af alle retur sager de har, da man typisk med hardware stort set ikke har mulighed for at teste noget i en butik. Jeg er også enig i at kan man tydeligt kan se varen har været brugt skal der burde der ske en nedsættelse.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2017 03:56:03
Svar/Indlæg:
3661/82
Det er helt lovligt at sagle en vare som er bleve returne åbne mht til 14 dages retutrent som en ny vare.
Det er bagsidne af retturetten.

Ergo hvis vare er god nok ti lat blvie taget retturen er den god nok ti lat blivre solgt som ny.


Sjovt som mennesker mener at en masse itng er god nok ti lat blvie sendt return forid det er samme stand. ikke mener at de kan modtage det som nyt...



zulfo
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 08:22:39
Svar/Indlæg:
139/5
Hvad er i grunden problemet med at anvende CPU'en?

Du har jo stadig både dine 14 dages fulde returret, og du har også dine 2 års reklamationsret, med 6 måneders formodningsregel - så du er lige så godt stillet med en CPU som har været pakket ud, som med en der ikke har...

Var CPU'en ridset, bøjede ben eller anden da du pakkede den ud, så kunne jeg forstå det, men hvis CPU'en ellers fremstår som ny, bort set fra manglende plombering, så har jeg svært ved at se at du er dårligt stillet.

Hvis du ønsker at bruge din returret, skal du selvfølgelig betale returportoen - nu har du jo selv flere gange skrevet "..returretten er jo lovpligtig", så du kender åbenbart godt returretten :)


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 17:40:35
Svar/Indlæg:
167/7
44#

Jeg har ikke så meget som rørt ved CPU-Kassen efter jeg konstaterede at plomberingen var brudt.
Den er blot blevet pakket ned i samme emballage som den blev modtaget i og stillet over i "skammekrogen"

Som jeg flere gange har skrevet så ved jeg ikke hvordan CPU'en er blevet behandlet hos vedkommende som har brudt plomberingen.
Ved ikke om den er blevet tæsket igennem OC, håndteret uden ESD beskyttelse mv. og derfor tager jeg ikke chancen i forhold til at have en CPU som måske dør før tid. Jeg plejer at have mine stumper i flere år.
Bevares - jeg ved sandsynligheden er lav, men risikoen nægter jeg at løbe.
Nægter desuden også at betale fuld pris for en brugt vare - det giver næsten sig selv.

Men igen - Bestilte en ny CPU ved en anden butik som endda var en smule billigere så forlader heldigvis sagen med penge på lommen alligevel. Den nye har jeg lige afhentet på posthuset og gudskelov er plomberingen på denne intakt.
Dette kontrollerede jeg allerede inden jeg forlod posthuset - ellers havde jeg blot nægtet modtagelse.

Så skal jeg bare have sendt den anden retur så den er klar til en anden stakkels sjæl 😕

Selvfølgelig kender jeg da returretten - den bør alle som handler på nettet da kende til fingerspidserne.

/mvh


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stroyern d. 24-05-2017 17:40:49.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 18:50:11
Svar/Indlæg:
833/98
#45

Pakker du selv noget op du modtager for at sende det retur ??? Hvis ja så burde du også være klar på at købe en vare der har været åben, men som stadigvæk er komplet og uden fejl eller mangler...

Forstår virkelig ikke din harme over at butikken gør som loven foreskriver de kan, hverken mere eller mindre...

Vil du heller ikke betale for en vare i en butik, som du lige har åbnet for at se om det var lige netop den du skulle bruge, eller forlanger du også sælgeren skal slå af prisen fordi han har åbnet den for at vise DIG hvad det er, så er den jo åben og efter din mening en demo vare ???


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 18:58:58
Svar/Indlæg:
167/7
46#

Nej - jeg pakker ikke selv noget op for at sende det retur - hvor kommer det fra?

Fordi jeg ikke vil betale fuld pris for en brugt vare og ej heller bliver informeret herom.

Jeg ved jo ikke hvordan CPU er blevet behandlet - det er mit problem så din analogi fungere ikke helt.

/mvh


jerking
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 20:37:54
Svar/Indlæg:
546/55
#47 vil jo blive påstand mod påstand imellem dig og Proshop hvem der har åbnet den, forstår bare ikke den negativitet over dem, har ganske rigtig haft en enkelt lille sag, men blev løst , ellers er der ikke noget at komme efter og de behandler dig/folk som de bliver behandlet !!!


Labze
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2017 20:47:37
Svar/Indlæg:
164/24
Hvis man vil have at købeloven gælder for en selv må man også gå ud fra den skal gælde for andre. Jeg tror vi alle er tilfredse med, at have 14-dages fuld returret med ting vi har købt på internettet. Hvis folk nægter at tage imod vare som har været i andres hænder først, ville det ikke fungerer.

Du nævner intet om selve standen på det du har købt. Så du beklager dig umiddelbart kun om indpakningen. Jeg må tage hold i Proshop her, da de er i deres fulde ret til at sælge en vare som ny, selvom den har været åbnet, så længe produktet ikke bæger prag af at være brugt. Hvis du er utilfreds kan du jo selv benytte din 14-dages returret og købe det et andet sted fra. Svære burde det ikke være.

Desuden lyder det til, at alle dine bekymringer stammer ud fra antagelser uden noget hold. Selv hvis en person havde overclocket den til dets max så ville 14-dages brug ikke gøre nogen forskel på produktets holdbarhed eller performance. Der sker simpelthen ikke noget på under 14 dage medmindre CPU'en decideret er gået i stykker.

Jeg er personligt glad for vi har den sikkerhed som forbruger at vi kan returnerer varer. Jeg har selv benyttet det flittigt ved køb af mus da de sjælendt kan testes i butikker og så fundet ud af de ikke passer min hånd når de modtages. Ville være en dyr fornøjelse at finde den rigtige mus hvis man ikke havde den mulighed.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Labze d. 24-05-2017 20:58:41.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 22:48:04
Svar/Indlæg:
167/7
49#

Det er jo derfor der er noget som hedder en "demo-shop".

Jeg har slet ikke undersøgt standen på varen - end ikke pakket den ud. Så snart jeg så at plomberingen havde været brudt pakkede jeg den ned igen og kontaktede forhandleren.

Problemet med en sådan vare som en CPU er at du ikke kan se hvordan den er blevet behandlet. Man kan jo ikke se om den har fået OC-tæsk i flere dage på vanvittig høj volt eller om vedkommende som har haft den i hænderne inden mig havde iført sig korrekt ESD beskyttelse inden håndtering af CPU'en hvilket kunne forårsage fremtidige fejl på systemet.
Her ville jeg så stå tilbage med aben om at skulle køre en reklamations-sag.

Jeg ville som sådan ikke have haft noget imod at købe en brugt CPU - det har jeg gjort masser af gange før - min anke går på at jeg ikke vil betale fuld pris for en brugt vare og da slet ikke uden mit samtykke.

Jeg ved ganske udmærket godt at det ville have været en udgift/mindre indtjening for virksomheden at skære lidt af prisen og smide den i demoshoppen - selvom jeg nok ikke havde købt den herfra alligevel.
Virksomheden har jo her mulighed for at fradrage eventuelle tab og mon ikke de havde vundet VÆSENTLIGT mere på den lange bane.
Nu har de blot en sur kunde som fraråder alt og alle at handle ved dem. Jeg har en stor omgangskreds af IT-interesserede personer som jeg også har diskuteret dette med over de sidste par dage. Ikke een eneste af dem mente at det var i orden at sælge en brugt vare som ny, til fuld pris.

Jeg arbejder i faget og har dagligt en stor berøringsflade med kunder som også spørger til råds og køber ting privat - Her bliver jeg desværre også nødt til at anbefale dem at gå i en stor bue uden om Proshop. Mon ikke at prisen for have givet mig en dårlig behandling(efter min og mange andre mening) er ved at være en smule høj i forhold til hvad det ville have kostet at sende mig et nyt produkt, som jeg jo allerede havde betalt for, og så sende mig en returlabel?

Det havde nok været en bedre disposition.

/mvh


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 23:39:03
Svar/Indlæg:
5874/1287
#50 Det er muligt du har en stor omgangskreds, men den skal altså godt nok være MEGET stor, hvis den skal indkøbe så mange varer (og uden at sende dem retur!!) for det kan opveje det tab som (efter din mening) en webshop må acceptere når folk benytter sig af returretten, så mange elektroniske enheder derfor bør/skal i "demo-shoppen".
Som flere andre herinde skriver, du kan jo selv benytte returretten og sende den tilbage, når du nu ikke vil have den CPU. Jeg har selv prøvet at modtage varer der har været åbnet inden jeg fik dem i hænde, bl.a. et bundkort. Jeg tænkte da over det lidt, men da jeg jo havde både returret, reklamationsret mv på samme måde, som hvis plomberingen IKKE havde været brudt, ja så godtog jeg da det.
Bundkortet havde INGEN synligetegn på, at det havde været monteret, men som jeg forstår dine indlæg, så har du ikke engang gidet kontrollere selv, om der er tegn på montage af din CPU, inden du koger over.

Mht både mit bundkort og din CPU ser det væsentligt anderledes ud, hvis der er spor efter at produktet rent faktisk har været monteret, og SÅ kan man stille spørgsmål til sælgeren, men bare at stille kassen i skammekrogen, som du kaldte det, uden selv at gide undersøge varen, det ligner mere en kværulant end en der er bekymret for at have modtaget noget brugt.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 08:55:44
Svar/Indlæg:
167/7
51#

Det var ment isoleret omkring denne sag.

Der var ingen grund til for mig at åbne/undersøge da jeg uanset ikke ville have en brugt CPU.
Det eneste jeg bad om(Det gjorde jeg så ikke engang da jeg til at starte med spillede boldten over til Proshop) var en returlabel.
De har ikke sendt mig det jeg havde betalt for - en ny CPU - og derfor mener jeg da det det var det mindste de kunne have gjort.

/mvh


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 09:25:16
Svar/Indlæg:
2516/381
Har ikke læst hele tråden..

Forstår dig godt, men forstår også dem.

Jeg tror slet ikke vi kan forstille os hvor meget der bliver sendt tilbage til butikkerne hver dag, på de 14 dages fortrydelsesret.

Og skulle alt i demo shoppen, til nedsat pris, så tror jeg mange netbutikker ville bukke under.

Men igen forstår som også dig. når man køber noget, så skal det sku være nyt. Det dyreste bundkort jeg nogensinde har købt, var mit gigabyte DQ&, huske ikke lige chipset. men betalte da omkring 1700kr, ved getmore. Fik et bundkort som havde været åbnet, og var tydeligvis blevet tabt, det blev i første omgang afvist af butikken, som om jeg selv havde gjort det, tog flere måneder før, de gik med til at give mig nyt.
Og det var jo aldrig sket, hvis det bare havde været nyt.

Jeg ville som ikke tage den op med butikken, men bare sende retur, og købe et andet sted, for de er som ikke de eneste der gør det, det gøre alle netbutikker


Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-05-2017 10:08:57
Svar/Indlæg:
136/0
#52
Jeg tror bare du misser det faktum at du IKKE har krav på at de betaler returfragten for dig i den her sag.

Du har nemlig ikke gidet tjekket om CPU'en rent faktisk ER brugt. for en åbnet vare må gerne videresælges som ny, så længe den ikke er taget i brug. det er jo "ulempen" ved returretten.

Så nej, du skal selv betale returfragt. Jeg synes ikke du kan sidestille det med dårlig behandling, at de ikke har givet dig en ekstra service.


Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 10:12:58
Svar/Indlæg:
167/7
54#

Jeg har ikke stillet noget krav nogle steder - overhovedet.
Det er et spørgsmål om ren og skær service og kundepleje.

Jeg vil da ikke begynde at åbne en CPU som jeg ikke skal have - det ville jo om end stille mig endnu ringere.
Jeg konstaterede at plomberingen var brudt = brugt vare => Retur.

Dét synes jeg så bestemt jeg kan da de til at starte med ikke sender mig den vare jeg har betalt fuld pris for - altså en ny og ubrugt Processor.

/mvh


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 10:32:14
Svar/Indlæg:
833/98
#55 at en vare har været åben, har da overhovedet ikke noget og gøre med om den er brugt... så er vi tilbage ved hvis du står i en fysisk butik og beder om hjælp, hvor sælger så åbner en vare for at vise dig den, så vil du have nedslag i prisen bagefter, for nu er den jo åben og derved brugt ifølge dig...

Du må sgu længere væk med dine påstande og krav. Og direkte sige du får dårlig behandling fordi de ikke yder en ekstra service overfor et brok hoved, det er sgu ringe og siger mere om dig end om dem...


Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-05-2017 11:39:40
Svar/Indlæg:
136/0
#55

Du tolker det du forventer, som værende det du har krav på. Sådan tolker jeg det.

Du har jo sandsynligvis modtaget en ny og ubrugt processor, som blot er åbnet af den ene eller anden årsag. hvorvidt den er brugt eller ej kan vi kun gisne om, derfor må vi antage den er ubrugt indtil modsatte er bevist.

At du ikke vil tjekke er fair nok, men så synes jeg også at du selv fraskriver dig retten til at antage den er brugt.

Ergo er vi tilbage til det udgangspunkt den er ubrugt, dermed ny, og så må returnering altså være for egen regning.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Rumsterestangen d. 25-05-2017 11:40:53.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 15:47:23
Svar/Indlæg:
833/98
#57 enig


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 22:14:43
Svar/Indlæg:
5874/1287
#57 Enig. #0 gider ikke selv tjekke om CPU'en har været monteret eller ej, og ALLIGEVEL forventer han, at Proshop skal betale returporto 🤡
Som jeg skrev i #51 ville sagen stå anderledes, hvis han havde set mærker eller ridser eller andet bevis på, den har været i brug, men at påstå den er brugt, fordi pakningen har været åbnet, det kræver en synsk person at gøre dette.