Windows 10 vil ikke genkende KB/mus

Software d.  02. juni. 2017, skrevet af Sven Bent
Vist: 1598 gange.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2017 07:58:06
Svar/Indlæg:
3661/82
Sider og roder med svigerfars pc.

baggrund
Svigerfar installerede CC update og PC crapped ud.
Da jeg kom forbi var den slet ikke i stand til at give POST.
Jeg tag gfxkortet og drev fra og reset bios og bump nu ville den poste
Jeg smide drev til igen
PC giver dog BSOD cannot find boot devices ved opstart af win10 efter den proever af selv diagnosticere.
Jeg faar gendannet en system restore fra foer CC update og vi kan nu komme in i windows.
jeg laver et nyt restore punkt
Jeg koere en SFC /scannow der findes ingen problemmer
Jeg installer gfxkort og opdater graffik og chipset drivers
Jeg koere saa CHkdsk /r /f kraver at maskine goer det ved naeste opstart
ved naeste opstart haenger den ved 11%. jeg trykker paa reset.
naeste opstart er vi tilbage ved BSOD.
igen gaar jeg ind og gendanner fra tidligere restore punkt jeg selv lavede

Slut resultat:
PC booter nu ind i Windows men taste og mus virker ikke snaart Windows boot tager over. sa jeg kan ikke starte nogle repairs funktionen eller logge in i Windows på nogen måde

Jeg har prove med 2 taste og mus saet. samme resultat.
Proevet 3 forskellige usb porte bag paa og en usb port foran..
Jeg installer windows 10 med CC paa en SSD i hans maskine (med HDD frakoblet) og den virker fint.
Derefter sat HDD til og koert crystal disk info som maelder om C5 og C6 fejl (bah)
Proevede at koere en chkdsk /r /f. Forste forsoeg crashed chkdsk og meldet fejl.
andet forsog blev der fundes bad sectors og retter. 3. forsoeg ingen fejl fundet.
Crystal disk info melder dog stadgivaek om c5 og c6 fejl

hvad er der ellers af mulighede for at faa den gamle windows op og koere nogenlunde.
jeg kan ikke formater HDD's da han har alle sine data paa den. samt nogel programmer som ikke vil installer under win10 men virker pga den gamle win10 blev opdater fra win7 ( ifoelge ham)
under windowsXP kunne man lave en reapir installation husker jeg hvor dna storset bare isntaller windows filerne ovenpaa den nuvaerende windows installation.
Er der mulighed for dette ?

Andre bud er velkomne


PC, specs.
AMD A10-5700 3.4GHz
Onboard graphics / AMD 6850 gfxkort
8gb + 2gb ram
MSI FM2-A75M-E35
1TB seaget SSD HDD
128gb Kingston V300 SSD
Random ODD
Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2017 08:14:55
Svar/Indlæg:
718/15
Kan du ikke klone den disk til en der virker?
Har du enablet "legacy usb support" i bios?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2017 08:22:29
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
Jeg har ikke proevet at klone og har ikke en disk til det pt.. men jeg tror jeg vil staa i samme situation at windows vil te sig ens paa en klon. men vil dog alligevel proeve det naar sviger far kommer forbi med en ny disk

Jeps usb legacy har varet afproevet til og fra. og det virker fint hvis jeg booter paa win10 paa SSD'en.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2017 09:25:29
Svar/Indlæg:
3661/82
jeg fandt ud af hvordan man kan koere en sfc /scannow paa andre end dne koerende windows installation

sfc /scannow /offwindir=E:\windows /offbootdir=E:\

har sat dne til ogsaa er det sengetid for mig nu.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
02-06-2017 10:55:45
Svar/Indlæg:
4981/47
I og med :

A: En fresh install ikke har problemet (tyder på drivers/trashed data)

B: Der er tegn på disken har problemer (post lige et billed med alle stats, hvis du vil have en overall vudering af SMART stats) *


C: Alt det du allerede har rodet med/vedvarende skrivninger til en forventet defekt disk er rimlig skidt for et OS man prøver at recover.

D: Er der brugt GPT istedet for MBR er kloning som minimum besværligt, hvis de kan klones **


Så tror jeg det OS er tabt/disken synderen, men som altid betyder vildt gode odds jo ikke altid at det er en sikker vinder 😛

Dvs jeg tror ikke der er meget at gøre udover at prøve at redde data, jeg ville ihvertfald ikke forsøge at fixe OS eller andet der skriver til disken. Evt kan man fyre en masse reads af med HDDscan efter første forsøg på at redde data, hvilket kan få SMART til at "vågne" op, omend det er tvivlsomt om det kan afhjælpe noget udfra det du fortæller her.



Notes :

* Check disk værktøjet kan IKKE finde bad sectors på disken, det står SMART ene og alene for at styre, clusters på selve partitionen er en anden sag, det har SMART intet at gøre med 🙂


** Har ikke tjecket det, men bruger selv GPT på min SSD til OS (Win7) og læste i den sammenhængen at det kunne være et problem ifh til kloning af OS´et.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2017 16:54:04
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
A: Vi er enig om den defekte hdd er skidt og der er tale om noget crap windows corruption/andet ged

B: kommer

C: Disk har bad sectors. alt data er tilgaengeligt skrivninger goer ikke saa meget der der ikke skal gendannes data for slette omraade. dvs risiko overskrivning af oensket data er ikke til stedet som det er ved f.eks en diks der skal gendannes data paa. to forskellige situationer

D: Basic disk sa det er med MBR


notes:
1: Det er nu ukkorekt chkdsk har kunne finde badsectors siden mindst DOS 5.0 . lang tid foer S.M.A.R.T kom in i billedet
https://technet.microsoft.com/... (v=ws.11).aspx



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2017 16:55:44
Svar/Indlæg:
3661/82
glemte helt

SFC /scannow fandt ingen issues med windows paa HDD'en.
Jeg mistaenker efterhaanden de er tale om USB driver issues i den windows paa HDD'en


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
02-06-2017 17:30:04
Svar/Indlæg:
4981/47
#4

Kun SMART kan tilgå ejne data, såsom registret over bad sectors/reallokerede sectors, men jeg må indrømme den formulering af chkdsk commands /r og /b efterlader efterhånden alt for meget til fantasien når det er så tvetydigt 🤣

Og det er ikke for at diskutere det, men blot for at konstatere at det er ganske muligt at Chkdks med flag /r eller /b (som igen også indeholder /r) kan sætte SMART igang med at checke og udskifte sectors, det er svært at sige udfra den korte forklaring MS giver der 😛

Men ja hvis disken har bad sectors, så er der ikke så meget at gøre end at rydde den og tæve den igennem med skrivninger for at se om den er værd at gemme overhovedet 😛

Jeg tror det er noget trashed driver/crappy disk kombo, men igen SFC fanger slet ikke den slags fejl, og hvis disken laver små-fejl opdager man det sjælent før OS´et vælter, kort fra at glo på SMART løbende for den enhed (urealistisk, jeg tjecker ikke engang mine diske så ofte xD )


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 02-06-2017 17:31:18.