Min pc "Fryser" er langsom?

Software d.  26. juni. 2017, skrevet af pizzabager
Vist: 2083 gange.

pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2017 08:36:41
Svar/Indlæg:
531/120
Det er muligvis slet ikke et Win 10 problem, men her den sidste uges tid er min PC startet med at lige fryse en gang immellem når jeg f.eks sidder i google chrome og kigger på en sidde, og vil scrolle ned, det tager typisk kun 2-3 sek. det hænder ofte og begynder nu at tænke det også kunne være hardware, kan bare ikke lige se hvad.

Andre der har prøvet noget lign?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af pizzabager d. 26-06-2017 08:37:52.
Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-06-2017 10:52:54
Svar/Indlæg:
2045/273
Hvis vi antager at det er det system som står i din profil så start med en test af din RAM. F.eks med Memtest. ellers prøve med en enkelt ramklods ad gangen og se om den kan køre fejlfrit med en af dem. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 26-06-2017 11:50:49.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2017 11:49:25
Svar/Indlæg:
718/15
Varme?


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
26-06-2017 16:26:50
Svar/Indlæg:
6368/477
opdateret drivere?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2017 17:02:26
Svar/Indlæg:
3661/82
ja


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2017 17:24:44
Svar/Indlæg:
1906/25
Er tastaturet også frosset?

Kan være din mus / forbindelsen dertil eller noget andet USB der laver f***.

Ellers er sommer-varmen (som #2 skriver) et ofte tilbagevendede problem.

Har du en ordentlig virusscanner? (ikke en gratis)

Har du ledig plads på din HD? Hvor lang tid er det siden, du har formatteret?


pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2017 22:34:08
Svar/Indlæg:
531/120
Det er ikke ummiddelbart varme, kigger på mine temp, og de ligger på ca 30-33 grader.

jeg har ikke opdateret drivere, men det er kommet her for en uges tid siden, og jeg har ikke opdateret eller ændret noget.

Det er primært i google chrome jeg har bemærket det, kan faktisk ikke huske om jeg har set det i andre programmer også, det er der ikke lige nu, men det kommer og går lidt..

jeg har AVG virusscanner, men det har jeg altid haft uden problemer, den er selvfølgelig blevet opdateret med mellemrum, og kan da ikke helt afvise den skulle have installeret noget der giver ballade..

på C drevet er der vist 30 gb fri, og 400Gb på den store disk.

Jeg prøver memtest først, så må jeg se derfra.. det er svært at teste med at tage ram ud, når computeren lige nu kører fint..

Det er nok 5-6 år siden jeg har formatteret sidst, men den har kørt fint.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pizzabager d. 26-06-2017 22:35:19.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2017 21:57:09
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg oplever min bærbar fryser fast under spil i cs go. Årsagen er ved jeg ikke.
Logger ud og ind igen kan spille videre.

Bærbar er halv år gammel. Lavet til på spil, så forstår ikke. Overvejet tjekke køleren for snavs i morgen. Oplevet på gammel bærbar kan give problemer.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 27-06-2017 22:00:37.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2017 08:06:44
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
udover memtest saa er prim95 ogsaa altid en god test at koere

brug evet dr web cureit som extra scanner ud over avg bare for en extra checks skyld


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2017 08:15:23
Svar/Indlæg:
3661/82
fandt min gamle random lag liste


Et par goode raad til at eliminer de mest typisk random lag er:

* Sikre dig at din pagefile ikke disablet. men derimod skal den vare sat til automatisk styring

* Hvis du har en Samsung SSD saa sikre dig at du IKKE har rapid mode slaaet til. Det er benchmark fuskeri der oedelagger din realworld performance

* check din hdd med crystaldiskmark eller evt producent testvaerktoej

* reinstaller chipset, raid og GFX drivers

* sfc /scannow for at fine korruptede system filer. jeg anbefaler normalt en lille ramtest foerst bare for god ordens skyld.

* scan din maskine for virus og malware med dit AV loesnign plus disse extra scannere
- Dr web cure it http://free.drweb.com/cureit/?...
- Kaspersky TDSkiller http://media.kaspersky.com/uti...
- McAfee stinger https://www.mcafee.com/us/down...

* Disable CoreParking Hvis du har en intel CPU med hyperthrading

* Check om du oplever CPU flaskehalse. det kraever at du henter process explorer og gaa ind og see traad forbruget paa dit spil/programs process. ingen af disse maa ramme taet paa 100/antal logiske cores. sig til hvis du skal have hjaelp med dette. da de fleste folk kigger paa noget forkert her


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
28-06-2017 08:35:27
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er ikke ummiddelbart varme, kigger på mine temp, og de ligger på ca 30-33 grader.

jeg har ikke opdateret drivere, men det er kommet her for en uges tid siden, og jeg har ikke opdateret eller ændret noget.

Det er primært i google chrome jeg har bemærket det, kan faktisk ikke huske om jeg har set det i andre programmer også, det er der ikke lige nu, men det kommer og går lidt..

jeg har AVG virusscanner, men det har jeg altid haft uden problemer, den er selvfølgelig blevet opdateret med mellemrum, og kan da ikke helt afvise den skulle have installeret noget der giver ballade..

på C drevet er der vist 30 gb fri, og 400Gb på den store disk.

Jeg prøver memtest først, så må jeg se derfra.. det er svært at teste med at tage ram ud, når computeren lige nu kører fint..

Det er nok 5-6 år siden jeg har formatteret sidst, men den har kørt fint.

pizzabager skrev d. 26-06-2017 22:34:08


Fordi noget ikke har skabt problemer før betyder det jo ikke at det ikke kan.

Nemmeste ville da være at opdaterer alle drivere til en start. Du kan ikke fejlsøge et system som ikke er opdateret, du ved jo ikke hvad der er op og ned så.