Hvordan styrer i rådighedsbeløb?

Hyggehjørnet d.  09. juli. 2017, skrevet af jmose
Vist: 3415 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
09-07-2017 11:00:52
Svar/Indlæg:
3863/538
Hej,

Et lidt mærkeligt spørgsmål sådan en søndag..But here goes...

Jeg har en knægt på SU, som selvsagt ikke har det store at gøre med. Derudover har han et job i weekenderne, for at supplere SU´en.

Vi har henover det sidste stykke tid snakket om hvordan man bedst administrer sine penge. Altså hvordan får man dem til at "strække" uden at skulle undvære alting.

Hvordan gør I det ?

- hæver et beløb per uge?
- køber alt mad ind til fx. 14 dage?
- Køber ind efter behov?
- Studerer reklamerne og køber på tilbud

Eller noget helt andet ?

canny
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:04:54
Svar/Indlæg:
1500/79
Det hele bunder sig i at lave et godt budget der dækker over alle udgifter og indtægter.

Og i det budget, skal I så prøve at få alt med!

Poster som TV, mobil abonnement, sjov og ballade osv.

Det behøver ikke at være firkantet :D


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
09-07-2017 11:06:49
Svar/Indlæg:
3863/538

Det hele bunder sig i at lave et godt budget der dækker over alle udgifter og indtægter.

Og i det budget, skal I så prøve at få alt med!

Poster som TV, mobil abonnement, sjov og ballade osv.

Det behøver ikke at være firkantet :D

canny skrev d. 09-07-2017 11:04:54


Det har jeg såmænd også lavet til ham. Det jeg mener er det beløb som er til "forbrug" EFTER regningerne.

Håber det giver mening!

Han får betalt sine regninger, telefonen, TV osv. osv...Det som er problemet at når det er betalt resterer et beløb...Og det beløb er som regel væk 14 dage inde i måneden


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 09-07-2017 11:08:15.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:15:02
Svar/Indlæg:
4112/52
Gå ud fra hvad han med garanti har hver måned, og så regn det ud til et beløb pr uge, så har han en tommelfinger regel til hvad der er at klatte væk.
er der f.eks. 500 (plus evt. overarbejde) tilbage pr måned, så gang med 3 divider med 13, så har du gennemsnittet pr uge --> 500*3/13= ca. 115/uge, og så kan han selv beslutte om det så skal deles ud på 16kr pr dag, eller om han kan styre en ugentlig størrelse.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 09-07-2017 11:16:07.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
09-07-2017 11:22:32
Svar/Indlæg:
2084/124
Et grundigt budget er alpha omega.

Mener at jeg brugte ca. 850 kr/mdr på mad dengang jeg var på SU, og det er under 10 år siden - så det er ikke da ruder konge var knægt.

Telefoni/Internet kan han spare på, dengang kostede internet 300 kr/mdr og så var der mobil oveni, knægten kan vel nøjes med et abb til 99 og så er den ude af verden.

Tøj købte jeg stortset aldrig, så der var ikke behov for 1000 kr/mdr på den post, hvilket nogle unge synes er absolut minimum.

Huslejen var i første omgang 2800 kr/mdr, dette blev senere 4300 kr/mdr hvor det blev mere stramt på SU. (SU lån)

- Dengang brugte jeg ca. 1500 kr/mdr på computer udstyr og 500 kr/mdr på ferie.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:23:53
Svar/Indlæg:
447/2
Ville råde ham til at handle ind til 7 dage af gangen også skal han skrive ned hvad han skal bruge og ikke andet :) eventuelt købe de der store pakker med oksekød (1000g, 1500g) også lav en røvfuld kødsauce


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:32:46
Svar/Indlæg:
1431/233
2# Har vi ikke alle været der hvor pengene slap op efter de første 14 dage 🤣

Men man levede med det, og ventede bare til der igen gik penge ind. Mad var der som regel altid lidt af.

Kort sagt så nej det er ikke så svært at ligge et budget, men det er svært ikke at bruge det hele fra starten af. Men det lærer man jo selv at styrer tænker jeg.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:38:11
Svar/Indlæg:
387/40
Det kan godt være at det er en god idé at hæve de resterende penge, og dele dem op i kuverter, så han har én kuvert om ugen. Når den er brugt, så er det bare ærgerligt.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan han bruger sine penge, så det kan godt være at han er fornuftig nok, men der er mange unge der går i byen liidt for ofte, og sådan nogle byture de koster mange knapper. Man kommer hurtigt til at bruge 300kr mere end man burde, og jeg ved af erfaring at det er en dyr post hos mange studerende. Så hvis han fester meget, så vil jeg anbefale at skippe hver tredje fest eller sådan noget. Han kan passende spille noget computer i stedet, hvis han har sådan en. Det er meget billigere.

Det der med at undgå impulskøb er også vigtigt når man er på SU, samt at skære alt overflødigt væk, så man kun har det mest nødvendige.

Jeg ved godt jeg måske lyder lidt fordomsfuld, men det er bestemt ikke meningen. Jeg ved ikke om din søn er den fornuftige studerende, eller en af dem der ikke rigtig forstår at man ikke har råd til fest tre gange om ugen, pizza hver dag, og mærketøj ad libitum.
Jeg er selv studerende, og det er bestemt ikke nemt at få pengene til at række, men det kan da lade sig gøre.


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:38:32
Svar/Indlæg:
1363/125
Budget. lav et i excel hvor ALT står.

Lav 3 konti i banken.

Budget
Løn
Mad
Opsparing "evt" 4 konti.

Høv aldrig kontanter, så ved du ikke hvad der er brugt penge på.

Få et mastercard til mad kontoen.

Følg med på app via mobilen hvor meget der tilbage

Ang. mad, så handel ind til en uge af gangen så kan man planlægge uge for uge evt. samt om der lige kommer et cafe besøg ind.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hr. Soegaard d. 09-07-2017 11:39:17.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
09-07-2017 11:39:26
Svar/Indlæg:
3863/538

Et grundigt budget er alpha omega.

Mener at jeg brugte ca. 850 kr/mdr på mad dengang jeg var på SU, og det er under 10 år siden - så det er ikke da ruder konge var knægt.

Telefoni/Internet kan han spare på, dengang kostede internet 300 kr/mdr og så var der mobil oveni, knægten kan vel nøjes med et abb til 99 og så er den ude af verden.

Tøj købte jeg stortset aldrig, så der var ikke behov for 1000 kr/mdr på den post, hvilket nogle unge synes er absolut minimum.

Huslejen var i første omgang 2800 kr/mdr, dette blev senere 4300 kr/mdr hvor det blev mere stramt på SU. (SU lån)

- Dengang brugte jeg ca. 1500 kr/mdr på computer udstyr og 500 kr/mdr på ferie.

M.Beier skrev d. 09-07-2017 11:22:32


Han har plenti på mobilen til 119, så den er der styr på.
Internet, der har en gratis forbindelse via boligselskabet. Mener den er på 512kbit/512kbit...Men altså...den koster gratis!

2# Har vi ikke alle været der hvor pengene slap op efter de første 14 dage 🤣

Men man levede med det, og ventede bare til der igen gik penge ind. Mad var der som regel altid lidt af.

Kort sagt så nej det er ikke så svært at ligge et budget, men det er svært ikke at bruge det hele fra starten af. Men det lærer man jo selv at styrer tænker jeg.

DJ Alban skrev d. 09-07-2017 11:32:46

Ja, jeg har sgu også selv været der. Længe leve at få på klods i firma-kantinen.. 🤣


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2017 11:42:18
Svar/Indlæg:
387/40
#4 der er nok også mange der mener at 1500kr på computer udstyr om måneden ikke er bydende nødvendigt ??


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
09-07-2017 12:11:30
Svar/Indlæg:
2263/307
Jeg har lavet et budget i Excel. Det er kun de lyseblå felter der skal udfyldes :
http://www.pionersoft.dk/jpg/B...



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 12:52:34
Svar/Indlæg:
3385/80
I kan starte med at kigge på om der kan spares noget på de faste udgifter. Det er lette penge, som i det lange løb kan blive til ret meget.

Dernæst handler det om at lave billig, men god mad. Kartofler, gulerødder og rodfrugter, når det er sæson for dem.

Ofte kan man få hele kyllingelår billigt. Samme gælder nakkefilet, som ofte kun koster 20 kr. pr. havlkilo.

Brød og boller kan han bage selv, langt billigere end at købe i supermarkedet.


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 12:58:19
Svar/Indlæg:
1363/125
#11 Godt lavet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hr. Soegaard d. 09-07-2017 12:59:21.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 14:05:42
Svar/Indlæg:
4112/52
#11 Talking about KISS..... 🤡

Fortsættelse til min #3, så kan man jo gøre en blanding af flere af rådene her, men ingen tvivl, de 2 vigtigeste råd:
1) Lav et detaljeret budget, med næsten nøjagtige tal, da hver en krone tæller i SU budgettet.
2) Hav mindst 2 konti, så du har 1 til budgettet, hvor der akkumulerers til de store regninger, så som El, forsikringer, periodekort til offentlig transport etc. og 1 til "forbrug".
Så kan man sige at lønnen går ind på forbrugs kontoen, der bliver overført et fast månedligt beløb til budgettet, og så bliver alle regninger betalt fra budgettet, og ugentligt bliver der overført et beløb til kost, lommepenge, tøj m.m.
Det er en god ide at have en 3'die konto til opsparing, som også fungerer som buffer til "uforudsete udgifter" (TV/PC går i stykker, cykel skal repareres etc.), men stille og roligt akkumulerer et beløb til f.eks. julegaver, sommerferie, roskilde billetten eller hvad man nu ønsker.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
09-07-2017 14:58:50
Svar/Indlæg:
3863/538
Tak for alle råd!

Hvem skulle tro at en flok nørder også kunne lave budget ? 😲

Det giver da lidt inspiration.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2017 17:12:50
Svar/Indlæg:
3661/82
#15
Budgettering er da naeste et grundkrav for at vaere ordenligt noerd


manley
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 18:23:54
Svar/Indlæg:
139/50
hej

nu kender jeg hverken dig eller din dreng så kan kun antage så tag det ikke ilde op.

1# Der er kun en ting at gøre, og det er at lade ham styre det selv. Det burde være ham der har lavet det budget (evt. med hjælp fra dig) men det lyder det ikke til at han har været interesseret i, og når han ikke er det, hvad vil det så hjælpe at have kuverter til at ligge med pengene i? det er for nemt at tage fra en kuvert.

og hvis du giver ham penge når han ikke har det, så må du stoppe det, og hvis det går helt galt kan du evt, tage ud og købe mad til ham.

en ide kunne være at du holder på pengene og køber mad ind til ham en gang om ugen, eller han bare får pengene af dig, også selv bruger dem som han vil.

ellers er der kun en vej ham må tjene noget mere, eller sættes sit forbrug ned:S


der er nogle menesker der aldrig kommer til at styre deres økonomi, bla. min egen bror. og det kan man ikke gøre noget ved, de mennesker vil aldrig lære det af den ene eller anden grund

MVH
Manley


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
09-07-2017 18:54:47
Svar/Indlæg:
3863/538
#17

Tak for rådet. Jeg deler din opfattelse, men min dreng har kunnet - så det må han tilbage til!
Jeg kunne aldrig drømme om at "holde røven oppe" på ham, ved at give ham penge. Jeg har sgu ikke penge til at forsørge 2 husholdninger.
Men jeg vil gerne hjælpe med nogle "værktøjer", som kan gøre det nemmere for ham.



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 20:40:10
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg ville lave en konto hvor pengene gik ind. og hvor alle regningerne blev trukket fra. (en budget konto)

Derfra få sat penge over på en hævekonto. Så kan du jo bare lave en ugelig eller 14 dages overførsel der passer med rådighedsbeløbet. (hæve konto)

Det har jeg selv kørt med i de fleste af mine "voksen" år. og det giver et super overblik.

tidligere gjorde jeg det egentlig omvendt og fik min løn på min alm konto med kort til, og trak derfra over på mit budget.
Men denne version syntes jeg fungere meget mere perfekt og overskueligt da ens løn jo kan svinge. men på denne måde er rådigheds beløbet det samme hver mdr.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 21:25:53
Svar/Indlæg:
7765/230
Efter alle regninger er betalt er der mad og fornøjelses/leve penge tilbage..
X til mad deles op i 4 og så købes der ind til en uge af gangen, holder beløbet ikke må der tages fra "leve" pengene og der er så noget man må undvære på den konto....
Det er jo ikke raketvidenskab.. :no: 🤣 🤣


#21
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2017 21:53:25
Svar/Indlæg:
709/10
Nu ved jeg ikke lige om det bare er mig, som er af den gamle skole ?.
Jeg har boet for migselv siden jeg var 14 år gammel og styret min økonomi lige siden 1.oktober 1979.

Allerførst er og få sine prioriteter iorden.

1. lokumspapir koster penge

2. sådan gør tandpasta osse

3. mad er til og få for små penge hvis man kigger sig for og handler de rigtige steder.

4. tilbudsaviser bliver yndlingslæsning, så er der nemlig sparet lidt penge.

Jeg passede 3 jobs imens jeg passede min skole, ellers var der ikke til de faste udgifter, fordi sove kunne man , når man blev gammel.
Jeg delte en 1 sal sammen med en kammerat, og vi købte ind sammen, men sidst på måneden var spaghetti og ketchup altså højt på listen.
Mine venner kunne jeg se enten på grillbaren, i kiosken eller om søndagen som var min eneste fridag hvis ellers der ikke var lektier.

Det er og sætte tæring efter næring hvilket jeg osse har givet videre til mine børn, de har ikke fået noget foræret. Det er noget man skal gøre sig fortjent til og gør man ikke det, så får man ingenting. Vi har støttet dem igennem skole og videreuddannelse, så er det på tide og stå på egne ben og tage ansvar for eget liv færdig.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
09-07-2017 22:11:14
Svar/Indlæg:
3863/538
#21
Godt indlæg!

Som sagt så støtter jeg ham ikke andet end moralsk. Han må selv betale sine lærepenge, og når han har været sulten sidst på måneden mange gange nok - så falder 10-øren nok.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2017 23:19:36
Svar/Indlæg:
3799/43
Pasta med ketchup og pølser og karry er billigt, køb 1kg pølser ca. 30-35kr pasta 8kr for 1kg køb eventuelt 2kg ketchup 11kr, det er nok til 4-5dage.
Så kan man bruge resten af pastaen til carbonara det eneste der mangler er lidt bacon i tern og lidt fløde og eventuelt lidt løg.

Kartoffelmos med bacon er også billigt.

Gå altid hen til køledisken med de madvare der er ved at udløbe og frys resterne ned.

Alternativet er at begynde at skralde, kig efter butikkernes skraldespande.

toogoodtogo appen kan man også benytte, så kan man hente den overskydende mad fra restauranterne når at de lukker. Det er selvfølgelig sent på aftenen, men maden er billig.

Hvis at man laver mad, så kan det være en god idé at lave store portioner, så kan man fryse den ned og varme den hurtigt op.

Hvis at man fryser sin mad ned så er det en god idé at hælde sin mad i en pose og trykke den flad, så tager det ikke langtid for at fryse den eller tø den op.

Jeg lever mit liv efter hvad jeg kan få på tilbud, og hvilke rester jeg har til at ligge hjemme.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 09-07-2017 23:21:45.


#24
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2017 23:22:08
Svar/Indlæg:
709/10
#22
Vil du give ham et rigtig godt råd og en lille ting oveni, så køb bogen " god mad, let og lave ", jeg har min endnu efter så mange år ❤ .


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2017 05:50:34
Svar/Indlæg:
2897/83
Hver måned putter jeg alle mine udgifter og indtægter hentet fra netbank i et excelark, og inddeler udgifterne på type af forbrug. Så er det nemt at se hvad pengene går til og overveje om man vil bruge dem anderledes.

Mit Excelark

https://1drv.ms/x/s !AitsFjymi3aRjrg2mxBFKeOivLMfUg


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 10-07-2017 06:07:24.


PandeX
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2017 07:33:10
Svar/Indlæg:
40/6
Kan godt lide at bruge app. Spiir gør det rigtigt godt synes jeg. Meget nemt at se hvor pengene flyver hen. Samt fri for at selv at lege med regneark og lignende


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2017 08:18:59
Svar/Indlæg:
7765/230
#24
Idag er det spild af penge, når der ligger så mange opskrifter på nettet.... imo.
Bla.
http://su-mad.dk/opskrifter
http://www.madenimitliv.dk/
https://fakta.dk/opskrifter/
https://madensverden.dk/guffel...
osv osv...


Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2017 09:16:15
Svar/Indlæg:
1321/45
Nu er det måske ikke til stor, konkret hjælp for OP men her er min erfaring:

Jeg HADER budgetter og har faktisk aldrig haft ét.

Jeg har altid forsøgt at sætte "tæring efter næring", og dét gik self. galt MANGE gange på uni, og så gik man sulten i seng (eller gik ikke med i byen).

Hvis der manglede penge, arbejdede man desto mere ved siden af studiet. Jeg fik ikke store gaver af mine forældre, for de anede ikke hvordan min økonomi hang sammen.

Jeg er voksen nu, og har stadig ikke et budget ;)


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2017 10:06:58
Svar/Indlæg:
1271/38
Jeg går aktivt ind og kigger på min netbank en gang om måneden og laver et lille regnestykke i notepad.

Bevares jeg har ikke så mange faste udgifter så det er stadig til at overskue, men synes det er rigtigt rart at "konfrontere" sin økonomi aktivt af og til så det hele bliver lidt mere håndgribeligt.

Så er det også lidt mere aktuelt og ligger lidt friskere i hovedet. Har meget nemt ved at gætte hvad jeg cirka har tilbage altid, og kan lave mentale justeringer i budgettet hurtigt hvis jeg finder noget jeg synes er værd at "strække månedsøkonomien" lidt tyndt for (eksempelvis et godt stykke brugt hardware).

Regner altid med ugentlig budget, så alting er divideret med knap 4 og det har kørt i mange år og endda fået mig ud af en større gæld jeg lavede i mine unge dage. 🙂

--------

Hvis man skal rode efter tilbud er der eTilbudsavis som er en samling over alle tilbud i nærheden. Virker også på smartphone med afstandsfilter o.lign. https://etilbudsavis.dk/

Køb ind så sjældent som muligt da du giver dig selv færre chancer for at hapse noget slik og snoller med på vejen. Så planlæg gerne et par dage frem - Så bliver det heller ikke til så træls en ting at skulle handle.

Held og lykke med det.


Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
10-07-2017 13:30:02
Svar/Indlæg:
487/43
Jeg vil også varmt anbefale en mad konto, med kort til. Det har kæresten og jeg fået lavet, og det gør overblikket så meget nemmere, at vi kan afsætte et bestemt beløb til mad kontoen hver måned, og så ved vi hvad vi har til mad, hvad de bliver brugt på, og hvad vi har af restende penge, som kan bruges på hvad vi har lyst til :yes:

og så kan jeg anbefale at bruge app'en minetilbud, så kan han se alle tilbuds aviserne, og trykke på de forskellige vare og sætte dem på en indkøbs liste 🙂


animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2017 13:37:29
Svar/Indlæg:
908/160
3 kontier til alt.

1 : LØN indgang - og ud til Budget til ALT FAST
rest = Mad , benzin og sjov.
2 : Budget - herfra betales alle FASTE Udgifter
3 : Opsparing

(Har derudover 1 x lånekonto/Prioritetslån - som dog er i 0 :) )


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af animal-mik d. 10-07-2017 13:37:46.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-07-2017 13:58:23
Svar/Indlæg:
2826/100
Nu ved jeg ikke om vi helt kan sammenlignes, men måden vi gjorde det på før vi fik hus, og da vi gerne ville spare op var følgende.

3 konti:
Opsparing (Løn indgang)
Budget
Forbrug

Alle indtægter gik ind på opsparings kontoen, så hvis man af en eller anden grund fik mere i løn en måned, røg pengene automatisk ind på opsparingskontoen. Min erfaring er, at hvis pengene står på kontoen med dit dankort, så er der større chance for at du bruger dem.

Fra opsparing blev der lavet 2 overførsler, en til budget med det beløb der var regnet sammen som skulle bruges, og 1 til forbrugskontoen med de penge vi på forhånd havde besluttet os til at bruge.

Og det var egentlig det. Hvis man så en måned skulle ud og købe et eller andet ekstraordinært, så står der forhåbentlig penge på opsparingen som man kan trække på.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af martinta d. 10-07-2017 13:59:24.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2017 15:14:41
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg styrer vores økonomi med følgende fælleskonti, hvor vi hver måned indsætter faste beløb, beregnet ud fra vores budget + et lille overslag:
- Disponibel
- Bil
- Budget
- Fornyelser
- Lejeindtægt
- Opsparing

På "Disponibel" indsættes hver måned penge til mad, tøj osv.

På "Bil" indsættes penge til bilforsikring, benzin, grønejeragift mm. Denne kunne sagtens have været inde under "Budget", men vi ville gerne kunne se den helt for sig selv.

På "Budget" indsættes hver måned penge, som skal dække faste udgifter, som ejerforening, forsikringer, lån osv. Der indsættes et fast beløb hver måned, som er beregnet ud fra de faste udgifter set henover et helt år. Dvs. at udgifter som betales f.eks. hvert halve år, opspares med 1/6 af beløbet hver måned.

På "Fornyelser" opspares penge til at købe nye hvidevarer mv. for. Vi antager f.eks. at en vaskemaskine holder 5 år og koster 5.000 kr. På denne konto spares der op til nyt TV, vaskemaskine, opvasker, komfur og andre større indkøb.

"Lejeindtægt" er næsten selvforklarende - her posteres de lejeindtægter vi har, så de holdes adskildt fra vores privatøkonomi.

"Opsparing" giver også sig selv. Her sparer vi sammen et fast beløb op hver måned.


Derudover har jeg egne konti med opsparing og investering.


ahlers
 
Overclocker
Tilføjet:
19-10-2018 20:17:07
Svar/Indlæg:
1/0

Jeg vil sige - brug https://www.spiir.dk/  til budgettet og tænkt i større udskæringer (f.eks. hel kylling) der kan bruges til mange måltider: 

https://www.gastrofun.dk/artik...   




martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-10-2018 22:21:23
Svar/Indlæg:
2826/100

#34


Glemte du at læse forumreglerne inden du oprettede en bruger og startede med at reklamere i en 1½ år gammel tråd?? 




5. Ingen reklamer i forummet, tak.
Vi ser ikke at folk benytter forummet til at reklamere for deres egne eller andres produkter/ydelser. Hvis i skal sælge eller købe noget, så benyt købes/sælges kategorierne.





akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
20-10-2018 09:45:20
Svar/Indlæg:
547/34


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2018 07:30:59
Svar/Indlæg:
7765/230

Han har et budget som er det der er tilbage efter udgifter er betalt...

Han må lærer at styrre det, er pengene væk efter 14 dage så er det på varmestuer og spise, nasse på venner til de bliver træt af det eller sulte..... Når han finder ud af der ikke kommer nogen og hjælper ham i mål, skal han nok selv finde ud af det....

Det gjorde jeg da.... 😛



krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2018 08:25:31
Svar/Indlæg:
2335/16

Hehe #37 Læs #20 

Mon ikke de har fundet ud af det nu ,det snart et par dage siden   🙂



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2018 11:40:28
Svar/Indlæg:
7765/230

Hehe #37 Læs #20 

Mon ikke de har fundet ud af det nu ,det snart et par dage siden   🙂


Skrev krikke d. 22-10-2018 08:25:31
Tjaa hvad kan jeg sige, hukommelsen er ikke hvad den har været.... Men da rart at se jeg stort set stadig mener det samme.... 🤣 🤣



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 22-10-2018 11:40:55.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2018 19:02:25
Svar/Indlæg:
2335/16



#39https://hwt.dk/profile/98359/c...
Det jo det vi gør,bliver gamle  😀 

Så må vi gamle jo hjælpes ad når hukommelsen svigter  🤣




Hviske10ske
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2018 09:50:14
Svar/Indlæg:
6/0

Personligt har vi lidt forskellige konti (min kone og jeg)

  • Budget 
  • Opsparing/rejse
  • Løn/investering
  • Mad
  • Fornøjelser (biograf, spise ude osv.)
  • 2x lommepenge.

Generelt går alle beløb ud fra vores løn/investerings konto, hvorefter jeg har mulighed for at investere det resterende beløb der er tilbage når alt er betalt. Med de investeringer håber jeg at vi kan trække os tilbage efter ca. 20 år på arbejdsmarkedet. For os er det derfor forhåbentligt tidligt i vores 50'ere at vi ikke længere skal tænke på om vi har brug for et job for at kunne klare os. 

Se evt. http://neminvestering.dk/kosla...

 

 



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2018 21:30:29
Svar/Indlæg:
5474/39

Godt netværk, kan ofte give lidt rabatter på ting. 

Personligt gå i byen tøj og hverdagstøj. Hverdagstøj ofte er h&m med rabat fra familie. Primark er ynglingssted købe billigt tøj især i Spanien er tøj billigt i Primark. 

 

Handler ind kigger ofte på tilbud køber ofte mad med sidste holdbarhed af kød. Steger det og fryser ned har til ugestid. Du kan få 1 kg kød til 35 kr istedet for 25-30 kr af halvkilo. 

Foreksempel kan man være heldig få 20% rabat har rigtige venner på vare. kan få fint. 

 

Benzin har jeg lille en tank, at jeg fylder den. Udsving på prisen er lille, det ikke har betydning. Bilen er og bliver et dyrt foretagende.

 

dårligt vaner med købe brugte møbler. jeg ikke rigtigt er uddannet til sætte i god stand. Lidt udgift. Ofte få IDEmøbler til gode penge brugte, men trænger ofte til istandsættelse.  ofte er svært sælge møbler i dårlig stand, så bruge til renoverings arbejde andre steder gerne vil have en stol.

 

Arbejde gør jeg selv først før tilkalder elektriker.

 

samler lidt flasker, men giver ikke altverden. Samlet 20 kr på dag. Heldig finde 3-4 kr på flasken. Folk drikker mindre er sandsynlighed for finde flasker mindre.

 

pas på med gabling på hassard spil, da hurtigt kan sætte sparet penge overstyr.

 

køber season vare udenfor season. Foreksempel træ om foråret, juleting udenfor season.

 

metal til lokalsrothandel, du har større mængde kobber eller messing. Pas på med aflevere legater, da kun giver udfordringer. Prins Henrik personlige mønt bliver ikke Købt solgt på lovlige marked,



Svaret blev redigeret 11 gange, sidst af Shadowhunter d. 14-11-2018 22:18:57.