POE switch

Diverse d.  14. juli. 2017, skrevet af FazL
Vist: 1656 gange.

FazL
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2017 18:55:30
Svar/Indlæg:
203/43
Har et mindre netværk med 2 Ubiquiti AP's, hvor jeg gerne vil undvære POE injectors. Et UAP-AC-Pro og et AC-Lite, kan læse mig til at de bruger henholdsvis 48V og 24V passive POE. Det behøver ikke nødvendigvis at være en Ubiquiti switch, da jeg ikke bruger deres Cloud Key alligevel. Minimum 8 porte, og gerne 16.

Hvilken kan anbefales, eller kan jeg bare købe en så længe den understøtter POE+?
CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
14-07-2017 23:25:37
Svar/Indlæg:
169/5
Umiddelbart ville jeg sige "hvad som helst", men har gode erfaringer med Cisco's 2960G-8TC-L.


Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2017 18:53:17
Svar/Indlæg:
258/64
umiddelbart kan du tage en hvilken som helt switch og proppe på.
netgear laber nogle ok små switche og man kan også få dem hvor de er managed så du evt kan lave vlan eller lægge flere porte sammen.
vil du op i en lidt større klasse kan jeg anbefale
HPE Aruba 2530-48-PoE+ Switch som er både kosteffektiv og super pålidelig og kommer med livtidsgaranti.

Jeg får næsten ondt i hovedet hver gang jeg ser nogen som det første foreslå cisco. jeg er ikke ude på at starte en religionskrig på nogen måde.

Men medmindre man har gang i et stort enterprise setup. så kan jeg ikke på nogen måde se hvorfor man skal investere i cisco.
de har ikke bedre performance end HPE. de er dyre og tit med tilbagevende køb i forhold til licenser eller support. og så har de kun begrænset garanti og tit også en sløv service hvis det bryder sammen.
Skal man f.eks have opgraderet firmwaren på en cisco switch så kræver det at man er entitled og har købt en abonement til det.

HPE sender næsten med 100% garanti en replacement switch magen til eller en nyere/bedre model hvis deres switche bryder sammen. også selv om switchen er 10år gammel. og deres support koster ikke penge



Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2017 20:54:38
Svar/Indlæg:
258/64
hov fik ikke lige smidt et link ind til netgear switchene.
https://www.computersalg.dk/l/...


og HPE aruba 2530 behøver ikke være en 48 port :D


MightyProcrastinator
 
Bruger
Tilføjet:
16-07-2017 03:22:26
Svar/Indlæg:
2/0
"Jeg får næsten ondt i hovedet hver gang jeg ser nogen som det første foreslå cisco. jeg er ikke ude på at starte en religionskrig på nogen måde."

Hehe,jeg synes det er en glimrende udmelding - og både korrekt og aktuel!
Jeg har holdt Cisco certificeringer i snart mange år, været en god del rundt indenfor netværk, sikkerhed og infrastruktur generelt og der er mange der har svært ved at forholde sig helt præcis til hvad pokker jeg nu også reelt egentlig laver. Jeg oplever dog efterhånden produktet, brandet "Cisco" blive brugt i flæng, oftere og oftere - og mest af alt, når folk med begrænset eller intet konkret branchekendskab vil undgå at falde igennem og begynder at foreslå, kommentere og rose Cisco i alle ender og kanter.
Bruger jeg selv Cisco oftere end nødvendigt og overskalerer jeg groft til mig selv personligt? Ja! Men jeg ved trods alt også hvad jeg har med at gøre og har oppe i mit hoved allerede gennemtænkt et par mulige fremtidige udvidelser.
Bør man netværkskomponenter sådan? Ikke, hvis det ikke tjener et praktisk, reelt formål for faktum er følgende:
Cisco laver komponenter designet til at være skalerbare og kunne tilpasses forskellige modeller og løsninger. Det er kvalitet, ja, men det er også dyrt fordi det er komplicerede, teknisk innovative produkter med fokus på fleksibel, stabil og effektiv drift - men altid med fokus på en konstant skiftende branche, hvor ting forældres hurtigere end bare pokker!

Så I bund og grund alle de ting man som privat almen bruger / hobbybruger ikke behøver at skele til eller bekymre sig om - ting man ikke har brug for og som man oftest ikke ville kunne begribe funktionaliteten bag produktet og mest se enormt besværlige løsninger - løsninger som et dyre, indviklede og følgeligt lidt snobbede. Og når der går snobberi i ting, så bliver det for nogen et status på symbol, velstand og tjek på tingene - alt hvad Cisco løsninger IKKE er!
Adskil tingene - de færreste har reelt brug for Cisco eller industrial standard hardware til deres hjemmenetværk.

Alting til sin tid og på sin plads :)

God søndag :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MightyProcrastinator d. 16-07-2017 03:24:56.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2017 10:56:52
Svar/Indlæg:
447/2
Hvis du kan nøjes med 8 porte, så køb dog en D-Link DGS-1008P

Den har 4x10/100/1000Mbit PoE Porte og 4x10/100/1000Mbit normal porte til en plovmand.

Den kan trække 30W pr PoE Port, og hvad jeg kan læse mig frem til, så tager UAP-AC-Pro maks 22W.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2017 16:30:57
Svar/Indlæg:
743/13
#0 Jeg tror faktisk du får mest ud af at købe en Ubiquiti switch, da der ikke er mange producenter der understøtter passive PoE. Jeg læste dog for nylig et andet sted her på HWT at nogle af UAP-AC-Lite AP'erne er begyndt at understøtte 802.3af (PoE) eller 802.3at (PoE+).

Det er i øvrigt gratis at hente Ubiquiti's cloud management, og kan køres i en VM, hvis ikke man vil have deres cloudkey.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2017 17:08:43
Svar/Indlæg:
3385/80
#6 +1 :)


Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2017 22:40:13
Svar/Indlæg:
258/64
#5 = den switch understøtter ikke POE+. Kun Poe som ikke kan bære helt så mange watt som poe+

#6 ubiquiti ac pro og lite kører fint på almindelige switche med poe+
Har sat temmelig mange op af dem efterhånden i forskellige milijøer og har ikke oplevet problemer endnu. og skulle han købe en swith der af en eller anden årsag ikke virker sammen med har han jo 14 dages fuld returret når det er købt på nettet 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bit Phreak d. 16-07-2017 22:40:52.


Dreier
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2017 23:26:36
Svar/Indlæg:
366/64
#8 sludder! Jeg har lige lagt netværk i hele huset. Med netop den switch #5 linker til, og den trækker en Ubiquiti Pro uden problemer !

Switchen koster desuden kun lige over 500 kr hos Elgiganten. Så en virkelig stærk poe switch til billige penge


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Dreier d. 16-07-2017 23:27:57.


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
17-07-2017 00:21:11
Svar/Indlæg:
169/5
#2 & #4 - sikke da en gang øregas... 🤣

Når vi nu snakker "hjemmenet" er det vel også en mulighed at se på brugt/refurbished grej? Enig i at Cisco's listepriser er tåbelige, men i ikke-privat sammenhæng er der da forhåbentligt heller ingen, der følger dem; jeg har endnu ikke gjort det i +25 år.

Kudos til #5 & #9.


Bit
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2017 00:27:09
Svar/Indlæg:
258/64
#9 hvis den kan trække dem er det jo super. men iflg specs så understøtter den kun poe 🙂


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2017 23:58:06
Svar/Indlæg:
743/13
#8
Jeg har ikke selv erfaring med Ubiquiti, men har hørt meget godt om det fra venner og bekendte som er glade for det (Jeg arbejder selv med Cisco og lidt HP/Aruba).

Men ifølge Ubiquiti's eget datablad burde det kun være muligt at køre UAP-AC-Lite med Passive PoE https://dl.ubnt.com/datasheets... til gengæld ser det ud til at UAP-AC-Pro virker med både PoE og PoE+. Så det kan være at AP'et bare ikke kører med fuld blæs på radioerne.

Og #0, som jeg læser indlæggeene i din tråd, kan du købe den switch du ønsker, så længe der er PoE og PoE+ ;)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mazlink d. 19-07-2017 23:59:33.


steelkeys
 
Newbie
Tilføjet:
20-07-2017 15:01:55
Svar/Indlæg:
8/0
Nåååårh lad os lige få nogle hurtige facts..

Ubiquiti Access points

UAP-AC-PRO = 48V.. der bruger du poe+
UAP-AC-LITE = 24 v passive, MEN et nyt batch er lavet til POE+
UAP-AC-LR = 24 v Passive,MEN et nyt batch er lavet til POE+
skal du bruge poe+ så kig efter om der er en blå label/marker på kassen der angiver om de virker på poe+. hvis ikke så kan du jo bare returnere og sige du ønsker den model som klarer poe+