Indstil laveste strømforbrug windows10

Software d.  20. juli. 2017, skrevet af M.Beier
Vist: 1645 gange.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-07-2017 19:14:37
Svar/Indlæg:
2086/124
Hej,
Tråd-spree fortsætter for mig..

Herved en tråd til fif om laveste strømforbrug under windows 10, optimering vejledning og erfaringer efterspørges.

Mit eneste krav (til min konfiguration) er
- Sleep/Dvale er IKKE ønsket

PC køre med en RAID controller, som sætter diske i sleep efter 30 minutter inaktivitet, det fungere ret fint til at spare strøm...

Hensigten er: 24/7 mediecenter/NAS til alt elektronik i hytten, lige pt. bruger jeg sleep/dvale og vækker fra trådløst keyboard, men i fremtiden skal der kunne 'kaldes' fra markant flere steder, hvorfor dvale/sleep er uønsket.

Fyr løs.

NB: Bruger WMP til DLNA @ DLNA enheder, disse kan ikke vække sleep, derfor det er uønsket.

Hardware er:
i3-7x00T

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 20-07-2017 19:16:05.
Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
20-07-2017 20:12:52
Svar/Indlæg:
775/65
Måske noget af dette kan bruges:

https://www.howtogeek.com/2245...

Handler om batterylife, men tænker at det kan bruges alligevel.
Især punktet om at begrænse baggrundsprogrammer.

Ved dog ikke hvor meget indvirkning det vil have på strømforbruget.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kadett87 d. 20-07-2017 20:14:25.

Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2017 20:36:48
Svar/Indlæg:
480/8
#0 Windows i balanced tilstand er i sig selv, ganske strømvenlig.

Du kan undersøge dit forbrug, for at se hvornår serveren bruges og ikke bruges. Derfra kan du i Win/Whatever OS planlægge en nedlukning fx kl 23:00 og forhåblig i BIOS kan du Wake By RTM/Timer sætte den til at starte igen fx kl 18:00.

Der gemmer sig en stor diskussion i, hvorvidt diskene holder til start/nedlukning.

Din raid controller burde fjernes, for at minimere watt (ca. 30w), for derfra at køre JBOD med zfs/freenas, som faktisk kun bruger disk aktivitet på den disk som er aktiv i mens de andre er standby. Så smart er de fleste controllere ikke. De kan standby/off når der ingen aktivitet er på hele arrayet, og når den mindste aktivitet opdages, så vækkes hele moletjavsen.

Du kan sætte max antal diske til opstart, for at minimere wattpeak forbruget. "Staggered Spinup". På den måde, kan du sætte fx 5 eller mindre diske til at blive startet inden resten bliver startet. Fx Start motor 1-2-3 før 4-5-6 osv.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Crashzone d. 20-07-2017 20:37:37.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-07-2017 16:12:01
Svar/Indlæg:
2086/124
RAID controlleren forbliver, ja, den har et eget forbrug, men af hensyn til OS & BIOS vil jeg gerne holde det adskilt.

Fucker windows, ingen data tabt, bare nogle timer 'spildt'. Går BIOS i småkage, igen, ingen data tabt.
Powersaving fungere ok på Dell PERC H710P, derudover er performance kritisk ved andre operationer som NAS ligeledes skal håndtere.

Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2017 17:05:54
Svar/Indlæg:
480/8
#3 Okay. Fint nok, jeg har også det "gamle system" med en raid-controller osv.

"Fucker Windows" Så kan du ende ud med en partition som bliver ødelagt, det er sket for mig. Fucker Windows, så kan du ende ud med bit-rot, i et sjældent tilfælde. Fucker Windows, så har du stadig en NTFS partition som kun kan læses af andre Windows maskiner, men i Linux kan du selvfølgelig Mount drevet uden de store evner.

Du må ikke glemme, at der også sidder en BIOS på din raidcontroller. Fucker din raid-controller, så skal du matche en ny at samme slags, for altså at redde dit array. Oplever du en enkelt strømsvigt, så er du faktisk i risiko for at miste din partition eller andet, medmindre du har batteribackup på din raidcontroller, og selv om du har, så er risikoen der stadig. Ved Linux/ZFS der kan du altid importere dit array, uanset om du har fået nyt system, bundkort, processor eller andet.

Engang sagde man, at software raid var crap, med det mente man én controller som emulerede raid algoritmer via softwaren, og som i den sidste ende manglede en dedikeret processor og dermed hardware accelerationen.

Men ud af det, er der faktisk kommet ZFS som egentlig overgår hardware raid i de fleste tilfælde. Dog savner jeg udvidelsesfunktionen. På de fleste controllere, kan du udvide arrayet, hvis du i forvejen har 8 diske, kan du udvide ved at tilslutte 2 eller flere nye. Den eneste mulighed ved Linux, er at du kan tilslutte større diske, fx fra 4-8tb og forsætte med at udskifte alle dine i forvejen "små" diske til større diske.

Din nuværende begrænsning ligger i Windows, som i forvejen er strømbesparende, men Linux er dog lidt mere strømbesparende.

Kan de ting, som du bruger i hverdagen ikke kører på en headless Linux maskine?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Crashzone d. 21-07-2017 17:12:23.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2017 03:42:46
Svar/Indlæg:
3661/82
umiddeblart uden en opsaetning information er det svaert at sige
men du kan evt disable pagefill eller soerg for den er paa samme fysiske disk som din windows (optimalt SSD).

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-07-2017 10:19:02
Svar/Indlæg:
2086/124
Der er batteri på controlleren, ville ikke turde køre uden. Nyere er altid muligt, Dell laver bagud kompitabel. Det gør bare lidt ondt på pengepungen.

Da den blev sat op var Win10 mest ideele, det er stadig tilfælde, men til september og frem vil linux give mest mening.

Hmm, rykke pagefile over på OS drevet, en seperate NVMe, det var slet ikke så tosset en idé!

Opsætning
i3-7100T (eller 7300T, kan ikke huske)
2*8GB RAM - her kunne reduceres til blot 1x 8...
H270 bundkort, MSI Arctic
Dell Perc H710P
Intel 600p 256GB NVMe (OS)
4*6TB Toshiba X300

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-07-2017 15:31:43
Svar/Indlæg:
3661/82
Da min server var koerende havde jeg er vane lagt pagefilen ove paa HDD'en it mit data raid for at reducer skrvining til OS-SSD,en fra premptime pageing.
men det gjorde saa naturligvis at mine dit array aldrig kunne gaa til sleep.
Flyttede pagefilen tilbage paa SSD'en saa nu kan mine data diske fint gaa til sleep