Medie afspiller

HDD/SSD/RAM d.  05. august. 2017, skrevet af qpad
Vist: 2245 gange.

qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2017 21:00:10
Svar/Indlæg:
238/42
Hej

Jeg har en Lacie lacinema classic, den er monteret med en 2TB harddisk, problemet er at den ikke kan afspille .MKV og .AVI hvilket begrænser den meget, der findes ikke en nyere firmware end den har.

Kender i en anden boks der kan købes hvor man montere sin harddisk i og så forbinder boksen til sit tv via HDMI ?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2017 23:19:14
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg har en AC Ryan PlayOn!HD2 som er ganske udmærket, men det er en ældre sag efter hånden og derfor er der nogle codes den ikke længere understøtter.

Den æder dog langt de fleste filer så som MKV og kan tilsluttes via HDMI samt have en harddisk sat ind i.

Den kunne måske være noget, hvis det må være brugt.

https://www.techpowerup.com/re...

Alternativ så købte jeg en af de der HDMI stick PC´er for et lille halv års tid siden. I det her tilfælde en Asus VIvistick TS10. Det er en fuld pc som virkelig ikke fylder ret meget og er lige til at tage med sig på f.eks. ferie eller bare bruge hjemme i stuen til tv.

Den er ikke super hurtigt, men taget størrelsen og pris i betragtning og at man får en fuld pc med windows 10 synes jeg prisen er ganske god og den fungere fint til film med VLC player installeret og en extern harddisk sat til.

https://www.elgiganten.dk/prod...

Lidt billeder jeg tog af den i sin tid. Sorry de beskidte finger, men automekaniker is a dirty job og svært at få alt rester af fingerne.
















Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af SkylineGTR d. 05-08-2017 23:27:18.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 04:14:32
Svar/Indlæg:
5874/1287
#1 Sådan en kendte jeg ikke. Er det virkelig så let som jeg tror det er? Altså kopiere VLC-installationsfilen via wifi fra ens PC til denne HDMI-dims, tilslutte tastatur og mus til den og derefter installere VLCplayeren. Derefter tilslutte en USB-harddisk med f.eks .ISO eller .MKV filer (VLC kan jo afspille begge dele).
Når så den er sat op, så skal der vel være en mus tilsluttet HDMI-dimsen til at starte VLC og til at vælge den film man gerne vil se?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 06:58:43
Svar/Indlæg:
2011/185
#2 Ja faktisk eller lettere i nu faktisk.

Den fungere 100 % som en almindelig laptop/stationær pc, bare med en tand svagere hardware. Sådan en Atom CPU tros 4 cores er ikke noget fart monster, langt fra.

Den er dog kraftig nok til youtube 1080P og vise film via VLC player og basalt browsing.

HDMI-dimsen som du kalder den 😛, har ind bygget wifi 802.11 a/b/g/n/ac og Bluetooth V4.1. Så kobler du den op til trådløs net kan du faktisk bare via en browser (IE, EDGE eller en du selvinstallere som moszilla firefox) hente VLC player direkte ned på den og installere. Selv hvis man ikke har trådløs net, kan man købe sådan en her til lan kabel, har jeg selv gjort og det virker fint.

https://www.av-cables.dk/usb-3...

Som sagt der er en fuld funktions dygtig pc med windows 10 preinstalleret.

Jeg bruger selv en Bluetooth keyboard (den du ser på billed nr. 2 i #1) jeg oprindeligt brugte til min PS3, men har nu fået nyt liv til den lille stick pc. Da den også har mousepad indbygget som gør det meget bedre at bruge over i sofaen. Der er også en APP til smartphone så du kan styre den lille pc via din smartphone, men hvor godt det virker ved jeg ikke ide jeg ikke har brugt den app i nu selv.

Den er lige så enkelt at bruge som en almindelig laptop. Set den i en HDMI port i dit tv, strøm til og et keyboard/mus via USB også følge setup proces. Så er du kørende som en hver anden windows 10 pc og ja som selv siger til sidst en USB harddisk/pind eller andet lagering media. På grund af de få USB porte, kan det være en fordel ar du bruger en USB hub i den ene port hvor så både keyboard/mus køre fra hvis det f.eks. trådløs og mus og keyboard har værd sin modtager også har du den anden port til en USB HDD eller ligene fri.

Lavede en lille video af den med lidt ringe kvalitet da filmet med en billig smartphone og ja jeg er ikke vand til tekniske videor. Så det er ikke professionel lavet 🤡

Men video kan hentes her, hvis du vil se mere (hav godt med toldmodighed mens den hentes for den fylder 2 GB og hente hastighed er kun ca. 350 KB/s).

https://uploadfiles.io/nt1oa


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2017 10:32:52
Svar/Indlæg:
90/4
Ellers kan jeg anbefale at kigge på en Raspberry Pi 3. Har lige erhvervet mig en sådan. Kører som en drøm.
Jeg aner INTET om linux og kodning, men der ligger et hav at gode vejledninger på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?...
Har installeret Libreelec (kodi) på den, og det gik super let, selv med mine nrgrænsede evner 🙂
For RP3'eren, labinet, strømforsyning og MicroDS-kort, kom det op på en samlet pris på ca. 500 kr.
Det er super let at sætte op, og det er let at overføre nye filer fra min Windows-PC til RP3'eren via netværk, når jeg får nyt materiale. Så jeg ikke skal have USB-harddisken ud hver gang.

/Ersgaard


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 15:18:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
#3 1,2 zillioner tak. Jeg er ved at hente din video nu. Min nuværende WD TVLIVE synger (stadig) på sidste vers, så jeg leder efter et godt alternativ. Det må denne siges at være. 🙂

#4 Der står flg. på Raspberry's danske hjemmeside, MicroSD port til at loade dit operativsystem og gemme data

Mit kendskab til at få en bootbar linuxinstallation på et SD-kort er faktisk mindre end mit kendskal til den vædske der er under isen på Jupiters måne Io 😳
Hvordan i alverden gør man det (fra en Windows PC)?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 17:39:47
Svar/Indlæg:
2011/185

#3 1,2 zillioner tak. Jeg er ved at hente din video nu. Min nuværende WD TVLIVE synger (stadig) på sidste vers, så jeg leder efter et godt alternativ. Det må denne siges at være. 🙂

#4 Der står flg. på Raspberry's danske hjemmeside, MicroSD port til at loade dit operativsystem og gemme data

Mit kendskab til at få en bootbar linuxinstallation på et SD-kort er faktisk mindre end mit kendskal til den vædske der er under isen på Jupiters måne Io 😳
Hvordan i alverden gør man det (fra en Windows PC)?

Burgurne skrev d. 06-08-2017 15:18:04


Du er velkommen. Lad mig da høre når du har set video om den stick er noget for dig.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 18:07:25
Svar/Indlæg:
1334/15
Ha ha - jeg er skam også med på en lytter/køber, da jeg netop er kommet hjem fra 2 ugers ferie, hvor sådan en bandit godt ku`ha` gjort gavn, når vejret og ryggen svigtede :)

Og ikke for at gøre i nælderne, men findes den i endnu kraftigere udgave (du skriver den ikk` er så hurtig) :)

Kan selvf. selv søge - men nu vi er her i fælles fodslag/ønske 😛


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 18:24:30
Svar/Indlæg:
2011/185

Ha ha - jeg er skam også med på en lytter/køber, da jeg netop er kommet hjem fra 2 ugers ferie, hvor sådan en bandit godt ku`ha` gjort gavn, når vejret og ryggen svigtede :)

Og ikke for at gøre i nælderne, men findes den i endnu kraftigere udgave (du skriver den ikk` er så hurtig) :)

Kan selvf. selv søge - men nu vi er her i fælles fodslag/ønske 😛

korsk skrev d. 06-08-2017 18:07:25


Asus har ikke hvad jeg ved en kraftigere model.

Så skal du kigge efter andre mærker som f.eks. intel compute stick. Der er modeller med 4 gb ram, 64 gb ssd og en mobile baseret dual core cpu med hyper threading. Prisen er så også en anden så. Så stiger prisen hurtigt til 2000-4000 kr.

https://www.proshop.dk/?s=Inte...




qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2017 18:27:25
Svar/Indlæg:
238/42
Jeg søger en direkte afløser til min Lacie lacinema classic. Den skal kunne tage en stor størrelse harddisk, ved ikke hvad den hedder men en stor ikke den lille som en ssd størrelse. Jeg vil nemlig flytte min nuværende hdd over i en ny sort boks der kan afspille MKV og AVI.

Nogen der har noget brugt eller ved hvor det kan købes ? nyt eller brugt.

Skal bare være så let at tilslutte som lacie lacinema boksen er.



frankthorn
 
Overclocker
Tilføjet:
06-08-2017 18:31:40
Svar/Indlæg:
61/7
Minix U1 der afspiller film filer fra NAS. Tager de fleste kendte formater.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 18:35:16
Svar/Indlæg:
1334/15
#8

Mange tak for svar. Ja det koster nok en del ekstra, men jeg køber nok noget allà dette, da det jo ikke fylder meget, og kan "smide" nogle timer af sig, hvis det danske sommervejr/andet ikke lige fungerer på et valgt tidspunkt :)

Tak :)


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 18:50:19
Svar/Indlæg:
2011/185

#8

Mange tak for svar. Ja det koster nok en del ekstra, men jeg køber nok noget allà dette, da det jo ikke fylder meget, og kan "smide" nogle timer af sig, hvis det danske sommervejr/andet ikke lige fungerer på et valgt tidspunkt :)

Tak :)

korsk skrev d. 06-08-2017 18:35:16


Det var så lidt.

Skal jeg sætte lidt tal på hvor kraftig den atom CPU er, er her lidt CPU-z bench.

Atom CPU



Intel Pentium D915



I7 920 stock



Også kan du jo så forstille dig når I7 920 er overclock eller for den sags skyld sammen lignet med moderne desktop CPU'er. Så har den Atom CPU ikke meget og stille op sammen lignet med.

Men nu er det så heller ikke rå regne kraft de HDMI pc sticks sælges på. Men langsom tænker jeg på den er ikke egnet til spil, nogle programmer tager lidt længere tid om at åbne end man nok er vand til fra en desktop/laptop med kraftigere hardware og ja så er der en naturlig begrændsning med for hvor meget du kan have åben sam tiddigt. Men som en lille pc til lidt underholdning og bare lidt random browsing er den sådan set fint nok.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 06-08-2017 18:51:58.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 19:04:00
Svar/Indlæg:
1334/15
Ha ha - ja kan godt se, at den nok ikke stiller sig op på en scene i bedste muskelpositur :)

Men nu er jeg så gået i gang med, at undersøge tingene, og siger mange tak for din gode entroducering - så må jeg se/søge videre og finde ud af noget evt. kraftigere inden jeg igen smutter i sommerhus/andet om et par måneder. Prisen er så ikke så vigtig 😛


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2017 19:07:40
Svar/Indlæg:
90/4
#5
Hvis der fx. købes et starter kit, er operationssystemet allerede klar til brug i MicroSD kortet:
https://raspberrypi.dk/produkt...
Ellers kan en USB til MicroSD købes for billige penge på fx. Ebay:
http://www.ebay.com/itm/MINI-5...
og følge denne vejledning:
https://www.youtube.com/watch?...

Og så er det ellers bare at samle (og det er let selv med mine pølsefingre), HDMI og strøm til, så er man kørende.
Indtil videre æder den alle de formater flydende, som jeg har fodret den med.

/Ersgaard



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2017 19:36:09
Svar/Indlæg:
2011/185

Ha ha - ja kan godt se, at den nok ikke stiller sig op på en scene i bedste muskelpositur :)

Men nu er jeg så gået i gang med, at undersøge tingene, og siger mange tak for din gode entroducering - så må jeg se/søge videre og finde ud af noget evt. kraftigere inden jeg igen smutter i sommerhus/andet om et par måneder. Prisen er så ikke så vigtig 😛

korsk skrev d. 06-08-2017 19:04:00


Det var så lidt. Ja så må du jo se hvad der kan findes.


#16
qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2017 20:01:43
Svar/Indlæg:
238/42
Jeg føler min tråd er blevet forulempet og dybt kompromiteret 🤣

Jeg søger en afløser til min lacie lacinema boks , der kan afspille .MKV og .AVI 🙂


frankthorn
 
Overclocker
Tilføjet:
06-08-2017 20:05:08
Svar/Indlæg:
61/7
#16
Prøv at kigge på Minix U1 ??


#18
qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2017 20:12:39
Svar/Indlæg:
238/42
#17 prøv at hør ... det skal være en man sætter til sit tv med hdmi, inden i boksen skal min hdd være, den skal kunne fjernbetjenes... lidt ligesom en lacie lacinema classic HD .... men den laves ikke mere, derfor jeg søger en der kan det samme. 🙂
https://www.whathifi.com/lacie...



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2017 03:19:51
Svar/Indlæg:
5874/1287
#6 Så har jeg set din video, og den ser ganske interessant ud. Et enkelt spm. Lyden siger du kommer gennem HDMI (heldigvis). Skal det forstås sådan, at den lade en dts-HD lyd passere uforandret fra fil til anlæg? 🙂

Hvis jeg køber sådan en, så vil den blive sat i min Okyo surround receiver, som vil modtage både lyd og billede (billedet sendes selvf. til TV gennem denne Onkyo), og da lyddelen er god her, så vil jeg jo gerne kunne høre forskel på god og dårlig lyd! (Kan man ikke det, er det fordi al lyd er dårlig 🤣 ).

Det tastatur du benytter er et Logitech kan jeg se, men hvad hedder det præcist? Jeg kan ikke finde et sådan tastatur nogen steder 😳


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2017 16:39:48
Svar/Indlæg:
5874/1287
#16 Det er den også, men når du nævner "medieafspiller" i en overskrift her på hwt så svarer det til, at en 19-årig langhåret blondinde iklædt miniskørt, g-streng og minitop går ind til sømændendes årlige ølsmagning sidst på aftenen. Der er ikke ret langt til en forulempning 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2017 19:08:25
Svar/Indlæg:
2011/185

Jeg føler min tråd er blevet forulempet og dybt kompromiteret 🤣

Jeg søger en afløser til min lacie lacinema boks , der kan afspille .MKV og .AVI 🙂

qpad skrev d. 06-08-2017 20:01:43


Jeg har kigget lidt nærmere efter en box ligene vores gamle. Men det lader altså til at det er en uddøende race efter hånden. Det er ikke til at opdrive noget og slet ikke noget hvor en harddisk kan være inde i.

Det skyldes sandsynligt at de små mini pc´er vinder mere og mere indpas i stuerne. Derfor er mit apselut bedste bud en af de der små Barebone PC´er men problemet er bare at de kun understøtter 2,5" HDD/SSD samt M.2 SSD. Mens den harddisk der sider i den lacie afspiller er en 3,5".

Pointen er at det efter min mening bliver svært at finde noget ligene i dag nyt.

Har du overvejet en barebone pc?

Som f.eks. en af de her. OBS: de kommer hvad jeg kan se uden ram og styresystem, så på regn ekstra udgift for det samt at det kun er 2,5" harddisk som passer i.

https://www.komplett.dk/produc... #

https://www.komplett.dk/produc... #

Det er altså seriøst det tætteste du kommer til dine krav/ønsker i dag. Vil jeg mene.

#6 Så har jeg set din video, og den ser ganske interessant ud. Et enkelt spm. Lyden siger du kommer gennem HDMI (heldigvis). Skal det forstås sådan, at den lade en dts-HD lyd passere uforandret fra fil til anlæg? 🙂

Hvis jeg køber sådan en, så vil den blive sat i min Okyo surround receiver, som vil modtage både lyd og billede (billedet sendes selvf. til TV gennem denne Onkyo), og da lyddelen er god her, så vil jeg jo gerne kunne høre forskel på god og dårlig lyd! (Kan man ikke det, er det fordi al lyd er dårlig 🤣 ).

Det tastatur du benytter er et Logitech kan jeg se, men hvad hedder det præcist? Jeg kan ikke finde et sådan tastatur nogen steder 😳

Burgurne skrev d. 07-08-2017 03:19:51


Ud fra hvad jeg kan se så ser det detsvære ikke ud til at lydkort i vivistick understøtter DTS eller surround sound.
Der er dog stadig vitterlig en forskel på fra lyd fra tv højtaller til mine Logitech Z-5500.

Det keyboard jeg bruger var specifikt designet til PS3 i sin tid og det er vel en 6 år gammel nu så nok udgået af produktion vil jeg tro.

Men ellers hedder det Logitech Y-X5A77.




Du kunne evt. prøve og høre Logitech support om de stadig kan lavere den til dig, hvis det er.

http://support.logitech.com/da...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 07-08-2017 19:11:42.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2017 19:59:48
Svar/Indlæg:
5874/1287
Tak for info. Hvis der ikke er dts eller bare DD surround, så er den total uinteressant for mig ☹

Den var ment som erstatning for min WD TVLIVE, men det bliver så ikke den der gør det.


#24
qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
07-08-2017 23:42:19
Svar/Indlæg:
238/42
Tak for jeres svar.

Jeg har fundet en brugt Lacie lacinema classic HD til cirka 400 kroner, den vil kunne klare mine krav. Og det hedder en medieafspiller også selvom evt fulde sømænd ikke forstår det 🤣


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2017 17:47:54
Svar/Indlæg:
1334/15
#16 - hov havde helt svedt denne tråd ud. Beklager hvis mine spørgsmål ang. medieafspillere er kommet på tværs af dine ønsker, men tænkte samtidig, at du måske lige som jeg, gerne ville ha` en snak/debat om, hvad der var bedst på området under div. behov/forudsætninger 😀

#21 - Ha ha den var nu meget go` 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 08-08-2017 17:48:24.


#26
qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2017 22:54:06
Svar/Indlæg:
238/42
Jeg fandt en Lacinema classic HD på ebay, den fik jeg til 21 euro plus fragt, egentligt en meget god deal, den dækker alle mine behov håber inkl miniskørt og blondiner. 😲