AMD drosler ned på CrossFire support fra og med Vega.

Grafikkort d.  07. august. 2017, skrevet af Gripen90
Vist: 1468 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
07-08-2017 15:59:31
Svar/Indlæg:
15982/637
Eftersigende følger AMD trop med nVidia omkring understøttelse af multiGPU. En repræsentant fra AMD har overfor Gamers Nexus bekræftet at AMD fra og med VEGA nedprioritere CrossFire support fremadrettet og ikke vil investere så mange ressourcer i det som tidligere.

"Speaking to GamersNexus, an AMD representative confirmed that while the new Radeon RX Vega family of graphics cards support CrossFire, the company may not allocate as many resources as it used to with older GPU launches, in promoting or supporting it.

This is keeping up with trends in the industry moving away from multi-GPU configurations, and aligns with NVIDIA's decision to dial-down investment in SLI. This also more or less confirms that AMD won't build a Radeon RX series consumer graphics product based on two "Vega 10" ASICs. At best, one can expect dual-GPU cards for the professional or GPU-compute markets, such as the Radeon Pro or Radeon Instinct brands."

https://www.techpowerup.com/23...

Man må sige, at det er et lidt underligt fra begge parters side, da Direct X 12 netop skulle fremme multiGPU support både på tværs og i egne rækker. Men den nye åbne API har den modsatte effekt og spiludviklerne vil ikke selv understøtte teknologierne i selve spil motorerne.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 07-08-2017 16:01:26.
freak_master

Redaktør
Tilføjet:
07-08-2017 16:26:39
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er netop på grund af DirectX 12 at de gør det.

Med DirectX 11 og ned så spillet kun et enkelt grafikkort, hvorefter det var op til driveren selv at distribuere load til alle grafikkort.

Med DirectX 12 kan spillet se alle grafikkort og selv distribuere load, det er meget mere effektivt, og kræver meget mindre hos producenterne.

4 GPU'er ser dog ikke så attraktivt ud lige nu, men når de fleste spil bruger DirectX 12 kan det være at det kommer igen.

Men fuldt forståeligt af både AMD og nVidia.

NicklasAPJ

Skribent
Tilføjet:
07-08-2017 18:52:06
Svar/Indlæg:
1893/88
#1 Hvad hjælper det når selve spil producent ikke implanterer det i selve spillet :yes:

Indtil videre har DX 12 været nytteløst.

Når hvert andet nyt spil har det, så køber jeg 3 kort igen. ikke før.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 07-08-2017 18:55:05.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
07-08-2017 19:33:29
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg er mere spændt på AMD's omtale af Infinity Fabric metoden til deres grafikkort. Infinity Fabric er det de bruger i Ryzen til at "lime" (ifølge Intel 😲 ) CPU'er sammen til flere. Ryzen 5 og 7 består f.eks. af 2x4 sat sammen.

Hvis de kan gøre det samme med Vega så de får flere GPU'er klistret sammen til at stå over for OS som en enkelt?

I øvrigt er der også rygter om at Asus arbejder på et uofficielt X2 Vega kort med 2 GPU'er...

NicklasAPJ

Skribent
Tilføjet:
07-08-2017 19:42:37
Svar/Indlæg:
1893/88

Jeg er mere spændt på AMD's omtale af Infinity Fabric metoden til deres grafikkort. Infinity Fabric er det de bruger i Ryzen til at "lime" (ifølge Intel 😲 ) CPU'er sammen til flere. Ryzen 5 og 7 består f.eks. af 2x4 sat sammen.

Hvis de kan gøre det samme med Vega så de får flere GPU'er klistret sammen til at stå over for OS som en enkelt?

I øvrigt er der også rygter om at Asus arbejder på et uofficielt X2 Vega kort med 2 GPU'er...

KleitusIV skrev d. 07-08-2017 19:33:29

Sikkert et nyt Mars kort fra ASUS, også mange år siden vi har set det.

men 2x 345 watt på et PCB, av av :no:

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-08-2017 08:40:39
Svar/Indlæg:
6368/477

#1 Hvad hjælper det når selve spil producent ikke implanterer det i selve spillet :yes:

Indtil videre har DX 12 været nytteløst.

Når hvert andet nyt spil har det, så køber jeg 3 kort igen. ikke før.

NicklasAPJ skrev d. 07-08-2017 18:52:06

Om producenterne bruger det eller ej synes jeg stadig at det giver mening for både AMD og nVidia at drosle lidt ned.

Nu er det jo mere op til spilproducenterne at udnytte folks hardware, ellers kører deres spil dårligt og folk vil brokke sig, og de vil ikke sælge.

Jeg tror bare vi skal give det lidt tid, så skal 3 og 4 grafikkort nok komme igen.

Jeg er heller ikke i tvivl, næste opgradering bliver igen et CrossFire setup.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2017 09:20:20
Svar/Indlæg:
1881/22
"men 2x 345 watt på et PCB, av av"

Med tanke på hvad man trækker gennem nogle bundkorts til servere, burde det ikke være et problem, hvis bare det bliver lavet ordenligt.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
08-08-2017 09:35:04
Svar/Indlæg:
4295/306
Det er vel også et spørgsmål om behovet for CF og SLI og al den skæld ud det har fået med microstutter og dårligt supporterede titler.

For mig at se har CF/SLI aldrig rigtig givet mening. Har man et kort af ældre dato vil det næsten altid bedre kunne betale sig at sælge det og købe et større nyt kort. Det eneste der giver mening er hvis man i forvejen har det bedste single-kort og vil have mere ydelse - så er man nødt til at gå CF/SLI vejen. Men det er trods alt så minimalt et marked og meget få brugere der betaler den slags penge, at udviklingsomkostningerne ved at lave drivere osv slet ikke kan betale sig.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-08-2017 10:02:46
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er vel også et spørgsmål om behovet for CF og SLI og al den skæld ud det har fået med microstutter og dårligt supporterede titler.

For mig at se har CF/SLI aldrig rigtig givet mening. Har man et kort af ældre dato vil det næsten altid bedre kunne betale sig at sælge det og købe et større nyt kort. Det eneste der giver mening er hvis man i forvejen har det bedste single-kort og vil have mere ydelse - så er man nødt til at gå CF/SLI vejen. Men det er trods alt så minimalt et marked og meget få brugere der betaler den slags penge, at udviklingsomkostningerne ved at lave drivere osv slet ikke kan betale sig.

KleitusIV skrev d. 08-08-2017 09:35:04

Jeg har nu haft CF siden HD 5000 tiderne, og jeg har været rigtig glad for det. Jeg kan leve med den microstutter der nu er.

Men som du skriver har jeg også altid købt to af de helt store kort fra AMD, da et enkelt ikke synes at have været nok til mig.

Jeg har stadig en Phenom maskine stående med 4x HD 5770, ikke det bedste men sjovt at lege med. Lidt trist hvis de dage forsvinder.

Da man sad med 4 kort og bare ikke kunne få den rigtige ydelse var det rigtig irriterende, og man kunne rive håret af sig selv når man kun fik halv score i benchmarks end hvad andre fik, men alligevel tror jeg at jeg kommer til at savne disse tider.

Bringer mig helt tilbage til mine CF artikler:
http://hwt.dk/Test/23314/3x-AM...
http://hwt.dk/Guide/22364/Stor...

Ville gerne have lavet en mere 😕