Så har jeg fået købt mig en dejlig ejerlejlighed. Jeg vil dog høre hvad der skal til for at få afdragsfrihed i nogle år så jeg kan få lidt pusterum mht. økonomien? Nogen, der har erfaringer? Kan SU-lån være et argument?
Du skal ha råd til et alm fastforrentet lån over 30 år inden de giver dig lov til at lave afdragsfriheds... Jeg tvivler på et yderligere SU lån vil blive betragtet som en indtægt.
Edit: Læste vist lige hurtig nok... Du har jo fået lejligheden.. tillykke 😉 . Ta da afdragsfri hvis du ønsker det.. Men det skal for at være for at afdrage noget bedre hvis du spørg mig. Feks boliglånet.
Jeg har selv kørt med afdragsfrihed i min lejlighed i de 8 år jeg boede der for at afvikle billån og boliglån. Nu har jeg stadig afdragsfrihed 1 år endnu. og min lejlighed er lejet ud til en anden nu da jeg er flyttet i hus. Men da de andre lån er væk nu, så har jeg haft god gavn af afdragsfriheden og ser frem til at afdrage kreditforenings lånet til næste år så den gæld også kan komme dernedaf.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 09-08-2017 22:02:58.
Moderator
Tilføjet: 09-08-2017 22:00:14
Svar/Indlæg:
589/101
Har selv lige købt lejlighed, hvor jeg selv også er på SU.. Jeg tog et møde med min bankrådgiver, hvor jeg fremlagde mit budget, samt fremtidige muligheder for job efter studie. Her kunne hun med det samme se, at min indkomst vil komme til at stige. Så der skulle ikke meget snakken frem og tilbage før, at jeg fik et S3 lån, dvs. rentefrit i 3 år, hvorefter jeg får et normalt F3 lån, da min indkomst er noget højere..
At du allerede har købt den uden at have taget en længere snak med din rådgiver om lån forstår jeg så ikke.. For skal du til at omlægge et lån efter et andet er oprettet, så koster det money.
#2 Hvis du kan snakke din sag, så kan et SU-lån godt godkendes..
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gerner d. 09-08-2017 22:01:00.
#2 Kommer an på om man er gambler. Han tør satse på aktier. Håbe på aktierne er mere værd, når han skal sælge end købet. Nemme penge er ikke nemt i dag før i tiden. Ofte kun gik en vej opad i pris på aktier. Låne penge til investering i aktier. Medmindre banken ikke er kommet over finansielle styring af markedet for gambler.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 09-08-2017 22:04:43.
3# Jeg giver dig ret... Det skulle være lavet fra starten af..! Nu er det bare en træls extra udgift. Men man tænker ikke over det når man sidder der og man skal ha sit første boligkøb.. Man aner jo intet. Man skal bare igang med at bo i sit eget 😛 ! Jeg fik også først rettet det efter 1 år. Mener det kostede 10.000 kr ca at lave om.
Dyre lærerpenge. Men man lærer jo selvfølgelig af det til næste gang :yes: .
Drenge, drenge, drenge! Ro på ;) der er både advokat og bankforbehold. Købsaftelen er underskrevet af begge parter og skal til møde med banken i morgen fo at tale om lånet. Skal også have et møde med min advokat. Købet kan kun realiseres hvis de begge kan godkende
Hvis du tager højde for det fra starten, tilbyder alle realkreditinstitutterne låntyper, hvor du selv kan styre afdragsfriheden, som regel op til 10 år over en 30-års periode.
Men som Die_Happy skriver ovenfor, så tag en rådgiver med, da især omkostningerne ved de forskellige låntyper er temmelig uigennemskuelige.
.. hvad med at spørge din bankrådgiver? Det er sådan set det du betaler dem for.
Det har han øjensynligt også tænkt sig at gøre, men ligesom du sikkert surfer lidt på nettet for at tjekke priser/anmeldelser af ting inden du tager ud og køber noget, så er det meget rart at have en ide om, hvordan andre har strikket det sammen - især så han har en ide om hvad han kan tillade sig at bede sin bank om
Er i job efter endt uddannelse, så er ved at betale af på lånet?
Du skal vel liiige have jobbet først :P Og det kommer meget an på hvilken branche du er i.. Efter min bachelor kunne jeg ikke få job nogen steder i 1½ år.. Så der er ingen garantier.. (ekstra info: I dag er jeg selvstændig).
Jeg vil ikke anbefale afdragfrihed.. Har du råd til at købe,så skal du også afdrage. Ellers skubber du bare problemet (det er så bare min mening). For ja, ellers skal det være for at afvikle banklånet først.
Jeg er dog også til et godt og gammeldags obligationslån på 30 år.. Det er fast og man ved hvad man skal af med. Der kan jo komme et "krak" mere på finanssektoren (som der faktisk er snak om lige nu).