Får du samme måling på begge netværk med alle enheder?
1. Opdater til seneste firmware via Unifi controller.
2. Sæt transmit power til Maximum. (via controller)
3. Brug en WiFi analyzer til at vælge korrekt Channel. (Står som standard til auto, og burde faktisk være fint.)
Test med et kabel direkte til din bærbar, for at verificere at du rent faktisk har 300/300.
Er det via speedtest.net du har testet? De andre hastighedsmålinger der er rundt omkring er med meget svingende kvalitet.
Prøv at gå på controlleren under 'device' -> dit ap -> configuration og så radio. Herunder kan du på henholdsvis 2,4 og 5 GHz radioerne sætte Channel Width. Står de til auto, så prøv at sætte dem til det højeste du kan. Det er den funktion der bundter flere kanaler og giver ulighed for højere hastigheder hvis din enhed understøtter det.
Dog kan du kun på 5 GHz komme op på de højre hastigheder, da man kan bundle flere kanaler sammen.
Køre selv med 2 AC Light og har snildt 250 Mbit igennem min iPhone.
Vedr. at isolere WLAN på forskellige frekvenser, så styres det under WLAN samme sted, hvor SSID'erne stå på en liste under hver radio. Her kan du redigere listerne for SSID'er uden de store problemer.
Der er også bandsteering under AP configuration, hvor du kan sætte det op til at foretrække 5GHz for klienterne.
Håber du finder ud af det og ellers sig til hvis der er flere udfordringer.
Du har nok gjort det allerede, men prøv at se under "clients" fanen i Unifi controller softwaren og check at de er koblet på 5GHZ som de skal etc.
Giv 5ghz et andet SSID så du er sikker på du er koblet på 5ghz. Mobilenheder er forfærdelige til at selektere den bedste frekvens selv.
Jeg ved ikke om det har noget at sige, men efter en bruger herinde fra forsøgte at hjælpe mig i går, kom vi til at tale om opsætningen af mit netværk, hvor jeg kun har èn statisk IP fra my udbyder (Waoo/Energi Fyn) fra mit fiber modem, går forbindelsen videre til en PoE switch og fra PoE switchen videre til AP´et er der nogen steder undervejs i denne opsætning hvor det ikke lyder rigtigt?
Alle kablerne er testet med en bærbar i enden og de hiver alle 300/300 hjem uden problemer, problemet med den lave hastighed opstår først fra signalet bliver smidt trådløst ud af min AP.
#22 han skrev at han havde én statisk wan ip så han har router
#22 han skrev at han havde én statisk wan ip så han har router
Det kan du sagtens have uden router.....
Synes måske IKKE man bør "lege" med Ubiquiti udstyr hvis man ikke har bare lidt netværksviden. Kan ikke rigtigt forstå der ikke er 110% styr på router delen før man "udvider" sit hjemmenetværk...
Bare min personlige mening.
#28 hvis dine pcer får en lokal ip adresse har du allerede en dhcp server i dit modem/router og du skal derfor ikke have en ekstra router. Check på en windos pc i komandoprompt med kommandoen ipconfig eller på mac/linux i en terminal med ifconfig om du har en ip der hedder 10.x.x.x eller 192.x.x.x hvis du har sådanne lokale iper har du hvad du skal bruge.
Modem med router indbygget > switch > ap
Eller
Modem > router > switch > ap
En switch er ikke en router da den kun arbejder på det fysiske og link laget. En router arbejder på fysisk, link og ip. En switch har kun lan porte hvor en router har wan og lan porte.
Jeg må indrømme jeg købte en switch, fordi jeg forstod at en switch har samme funktioner ifht ip fordeling som en router har, og så fordi jeg skulle bruge PoE delen fra switchen til AP.
Men er det rigtigt forstået at det skal forbindes således så:
Fiber modem - Router - Switch - AP ? Og de kabler der skal bruges, skal enten forbindes til routeren eller switchen?
#36:
Har du haft UniFi controller softwaren installeret og prøvet at kigge på opsætningen af dit AP ?
Er det ALLE enheder der forbinder til dit AP der får lave hastigheder ? Husk WIFI er 2-vejs kommunikation. Både modtager og sender skal kunne klare samme hastighed.
I min controller kan jeg se hvilken hastighed en given klient er forbundet med. Jeg kan her også se om der er fuld link på mit kabel (fra AP til switch).
Har du installeret seneste firmware til dit AP ?
#40:
Så vil mit SIDSTE bud (ud over at levere det tilbage) være at teste det hos en anden (Anden router og andet netværk) for at se om det hjælper....
Synes det kunne være mere sjovt hvis han gad at teste med iperf3 så man kan få den reelle hastighed på wifi interfacet men det gider han åbenbart ikke...
Prøv at sætte et heksehyl i RJ45 porten, så skal der nok komme fart på banditten 😲
Er der ikke en Ubiquiti kender, som kan teamviewer ind til manden og konfigurere?
Er der noget RX & TX Power Settings? Som kan sættes til måske high?
#56 så har du udelukkede Ubiquiti som "fejlen". Men opdaget det egentlige problem
Du siger, du bor på landet. Har du så lukket for internet adgangen til alle dine kreaturer? Og sørget for, at de ikke har WIFI koden 😛
Spændende tråd - efter dit sidste post :D
Det lyder til at der er vilde forstyrrelser på de bånd der benyttes af wifi - selvom jeg ikke kender til noget der bør have den effekt du oplever.
Har du dit AP stående tæt på en DVB-T stueantenne eller lignende?
Man skulle næsten tro at dit hus har et eller andet magisk elektronisk skjold som blokere/svækker wifi signaler. Waoo's smart wifi fik en større firmware opdatering for et par måneder siden, så med mindre dine smart wifi enheder ikke har den nye opdatering, så skal du kunne trække full speed ud af dem.
Du skulle vel ikke have et eller andet gammel elektronisk apparat stående (microovn, elkedel, radio, hårtørre, spilledåse, konens dildo) der måske kunne være synderen???
En lidt skør ide... Prøv at lave opsætningen udenfor...
Hvordan tester du signalet? speedtest.net?
#1 Prøv at sætte transmit power til medium for 5 GHz og channel width til VHT80.
Efter at have ændret til ovenstående på min steg LinkSpeed på min Macbook Pro fra 600 mbit til 1Gbit. 🙂
Jeg trækker stadig kun 90 mbit/s i download på speedtest.net, men efter at have tjekket min Edgerouter viser det at linkspeed fra den til AP kun er 100 mbit og ikke gigabit. Tyder på et dårligt kabel. Så pt er alt som jeg kan forvente her. '
Og hvis du kører "Netværktøj" på min Macbook Air, hvilken LinkSpeed har du så?
#72 men tag en af dine enheder og hav den forholdsvis tæt på dit AP og check RSSI værdien hvis den ligger indenfor -30dBm til -70dBm så er der ikke tegn på interferens. Gå lidt længere væk og hvis RSSI falder drastisk så kan der godt være en mulighed for interferens. Hvis du er i ovenstående range af RSSI og du stadig har dårlig throughput er det din enheds chipset eller lign der sætter begrænsningen eller noget "Quality Of Service" el lign i dit AP der begrænser.
#74 Der er meget forskelligt der kan forstyrre signalet, jeg har set alt fra lamper der kunne justere lysstyrken ved berøring til billedrørs fjernsyn der er istykker.
#74 i henhold til ubiquiti's dokumentation kan du bruge deres mobile app kaldet UniFi til at se RSSI værdien https://itunes.apple.com/us/ap...
Heller ikke selvom kablet kører klods op og ned af 230v?
Ubiquiti's produkter er ikke helt plug'n'play - de kan godt kræve at man har styr på opsætningen og kan finde ud af at fifle med det for at få optimeret netværket - det vil der være rigtigt mange der ikke kan finde ud af og en del af dem vil ende op med dårlig performance, hvis standardsetuppet ikke lige giver de ønskede resultater - produkterne *kan* sættes op, så de leverer rigtigt god performance, hvilket flere tests også viser.#40:
Så vil mit SIDSTE bud (ud over at levere det tilbage) være at teste det hos en anden (Anden router og andet netværk) for at se om det hjælper....
Synes bare det lyder mærkeligt, at en bruger herinde fra har hentet langt bedre hastigheder fra hans AP - Hvis jeg søger på problemet, så er der tonsvis af andre de har samme ringe oplevelse med deres Ubiquiti AP, som giver dem mega lave hastigheder..
Det tyder jo enten på dårlig performance fra AP, eller et defekt AP?