Samlet: 28 stk PDS 19 til netværk 4 til overvågning 5 til TV
Min tanke er: 24 port switch til netværk (19) 8 ports til TV (hvis at det bliver aktuelt) 4 ports eller 8 ports til overvågning
Dette skal alt sammen ind i et lille rackskab hvor at der skal køre en stor kanal ned oppe fra, og være nogle OPUS stikk inde, hvorfra at udligningsforbindelsen ligeledes skal laves til rackskabet...
Men... Hvad med routeren? Den har jo wifi... Det er ikke skide praktisk på et rackskab, hvad ville i gøre med den? Ligge den løst ovenpå racket?
Samlet: 28 stk PDS 19 til netværk 4 til overvågning 5 til TV
Min tanke er: 24 port switch til netværk (19) 8 ports til TV (hvis at det bliver aktuelt) 4 ports eller 8 ports til overvågning
Dette skal alt sammen ind i et lille rackskab hvor at der skal køre en stor kanal ned oppe fra, og være nogle OPUS stikk inde, hvorfra at udligningsforbindelsen ligeledes skal laves til rackskabet...
Men... Hvad med routeren? Den har jo wifi... Det er ikke skide praktisk på et rackskab, hvad ville i gøre med den? Ligge den løst ovenpå racket?
Input modtages med kyshånd.
1. Drop ideen om at have 3 switche (en til data, iptv og overvågning). Du køber 1 switch der kan vlans så du kan segmentere de 3 netværk i hvert sit vlan (du får i praksis 3 virtuelle switche/lan).
2. Når du skal transmittere IPTV (multicast traffik) igennem din egen switch, er der en god chance for det kan give problemer med hak/glitches på tv billedet. IPTV over multicast er meget sårbart, og det er en akilleshæl på meget switchudstyr der er til at betale for menneskepenge. Det er dog muligt du kan finde noget der fungerer uden du nogensinde oplever et problem, men er svært at forudsige.
Hvis du har 5x TV stik kun for at de er "klar til brug", men i praksis kun skal have 2x TV bokse tilsluttet ville jeg patche dem direkte i fibermodemet for at undgå problemer. Det kræver selvfølgelig dit fibermodem har nok TV udgange til det antal TV bokse du skal bruge.
3. Topologien på dit netværk skal være Internet -> Router -> Switch. Det ligger op til at routeren skal sidde i dit rackskab hvilket som du selv nævner sjældent er optimalt for wifi dækningen. Med alle de kabler du trækker kan du sagtens stille din router i f.eks. stuen og køre 2 kabler (et frem og et tilbage) fra rackskabet, så din router stadig er forbundet som første led foran switchen. Dette vil jeg anbefale i mindre huse hvor 1 wifi router kan dække hele hjemmet med en god strategisk placering for ikke at overkomplicere ting, og kunne benytte retail markedets billige wifi routere ved opgradering. Det bliver halvdyrt når man skal ud at udskifte access points.
Hvis du har et stort hus (og især hvis det har flere beboelige etager) så ville jeg personligt investere i access points til de forskellige etager for en ordenlig wifi dækning i dit nye hjem. I det tilfælde ville jeg have internet, router og switch i krydsfeltet og access point forbundet til switchen igennem de kabler du har trukket.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Salkcin d. 25-08-2017 17:29:39.