Harddisk bliver deaktiveret i Windows

Software d.  26. august. 2017, skrevet af LeeMania
Vist: 1557 gange.

LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
26-08-2017 19:28:10
Svar/Indlæg:
159/26
Er der nogen her inde som ved hvordan man får Windows til at lade være med at deaktivere harddiske når de laver smart fejl?
Min server har en disk med 1 pending sector relocation (var oppe på 2), og jeg tror at mit Windows deaktivere disken pga. dette. Disken har stået sådan i et års tid nu, men Windows er først begyndt at deaktivere disken inden for det sidste måned.

Det er Windows Server 2016 Datacenter jeg kører, og er rimelig træt af at skulle aktivere diske så ofte.
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
26-08-2017 21:42:03
Svar/Indlæg:
4981/47
Har aldrig hørt om at windows deaktivere en disk pga en SMART fejl. Normen er at windows bitcher sig hvis det er en alvorlig fejl af betydning, hvilket du kan ignorer 3 gange, også spørger windows ikke mere om det.

Har kun oplevet at skulle aktivere diske som man har tilslutte med et identisk hardwareID for OS´et (altså for eks når du cloner et OS, og bagefter sætter den gamle disk til for at rydde den i windows)

Prøv at checke efter om disken har mange tænd/sluk cycles eller UMDA CRC errors (sidst nævnte kan tyde på et dårligt kable, eller en sjælen gang et PCB/Sata port der er ved at stå af)

Er hotpluging aktiveret for den port kan du også prøve at slukke for det engang.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2017 21:43:55
Svar/Indlæg:
2885/268
Med sådan en disk ville jeg gemme den data der kan redes og så ellers smide den væk.

Jeg ville ikke turde stole på en hdd med fejl. 🙂


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
26-08-2017 23:03:01
Svar/Indlæg:
159/26
Den har kun kørt omkring 3000 timer, så den burde ikke være slidt op.

Det er current pending sector count og uncorrectable sector count, som den har haft fejl med, men da tallet ikke stiger for nogen af dem, burde det ikke være noget alvorligt.

Porte og kablet skulle være i orden, da der ikke er blevet rørt ved det siden den blev monteret.
Jeg tror at det er Windows der deaktivere harddisken, for der kommer et gult udråbstegn uden for disken i disk håndtering når den gør det. Det sker oftest når der bliver læst fra den i længere perioder.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
27-08-2017 10:57:50
Svar/Indlæg:
4981/47
Ah okay på den måde, troede den gik "offline" 🙂

Tænker du har vel prøvet at slette driveren og genstarte så den ligges ind helt på ny ? 🙂

Men ja når det sker igen, så tag lige et screenshot af fejlkoden den smider, det er nemmere at finde evt lign problemer udfra denne.

Hvad modelnr har disken (diskens navn i enhedhåndtering) forresten ?


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2017 11:12:23
Svar/Indlæg:
159/26
Har lige prøvet at tage den over i en anden maskine, og der deaktivere den også disken når visse filer bliver læst. Så man må gå ud fra at visse sectorer på disken er færdige.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
27-08-2017 12:35:32
Svar/Indlæg:
4981/47
#5

Det giver bare ikke mening ifh til at OS deaktivere driveren, det burde ikke ske pga det.

Du kan prøve at rode lidt med Gsmartcontrol, men disken vil ikke udskifte sectors internt hvis den ikke kan flytte data´en der ligger på de dårlige sector, så den skal uanset ryddes hvis det skal kunne ske.


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2017 13:03:26
Svar/Indlæg:
159/26
Normalt kan den godt genskabe data'en fra dårlige sectorer, hvis det beskadige område ikke er for stort (har jeg i hvert fald læst mig til). Men efter at have skiftet den dårlige disk ud, har jeg nu oplevet at den deaktiverede en helt anden disk, som ikke har noget sammenhæng med dem jeg skiftede ud. Jeg håber ikke det bliver hverdag for at den også bliver deaktiveret, men nu må jeg se.


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2017 13:34:55
Svar/Indlæg:
159/26
Nu har jeg så et andet, sindsygt irriterende, problem. Når jeg overfører fra mit d-drev, så forsvinder den nye disk (f-drev) fra computeren og kommer igen lidt efter. Altså som i at den forsvinder fuldstændig fra disk håndtering og enhedshåndtering, og det sker om jeg overfører til c-drevet fra d-drevet.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2017 18:14:20
Svar/Indlæg:
2885/268
#8

Lyder lidt som om det er din windows det er galt med.
Hvis du har mulighed for det så prøv lige og scanne dine diske for grapware/virus 🙂

og efterfulgt prøve og lave en formatering og få windows ind på ny og se om det forsætter 🙂


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2017 18:22:00
Svar/Indlæg:
159/26
Jeg har fået fixet alle (jeg endt med 3) diske med sector fejl, med en fuld formatering af diskene, men fejl blev ved.
Efter en del tests har jeg fundet ud af at det (muligvis) kun er et problem når en specifik harddisk er d. Har prøvet at bytte drev bogstav med en anden disk og så virker det hele.
Min plan er lige nu at prøve at sætte mine 3 2TB diske i raid 5, for at se om det kan fikse problemet ved at partitionere.

Vil helst undgå at reinstallere, da serveren fungere som dhcp, dns, vpn og en masse andet, men kan være at det bliver nødvendigt.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2017 18:27:35
Svar/Indlæg:
2885/268
#10 HDD Med sektor fejl. Lyder alle alarm klokkerne for mig.

Hvis jeg var dig ville jeg invester i nogen nye eller brugte diske uden fejl og være sikker på at mine data kunne reddes.

Når først der er kommet sektor fejl, så er det min erfaring at hdd dør meget hurtig. så det er kun for din egen skyld at jeg siger det 🙂


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2017 18:33:41
Svar/Indlæg:
159/26
Det er kun hvis der er uncorrectable errors eller bad sectors, hvilke mine diske ikke havde. Jeg har læst lidt op på det og pending sector relocation fejl kan forekomme fordi der sker en fejl ved læsning, og da disken kun læser ved den ikke om der er fejl på sektoren eller om der var fejl i filen. Dette kan så fikses ved at skrive til netop den sektor der melder fejl, hvis det var filen der var corrupt (som det var i alle 3 af mine tilfælde).


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2017 18:46:45
Svar/Indlæg:
2885/268
#12 okey. 😀

Det giver mening. 😀

Har du mulighed for at tage backup af dine data ?. 😀

Tænker at en Secure Erase ville være godt og få kørt på alle dine diske. 😀

Jeg skal ikke lige gøre mig klog i hvad det er det gøre. Men det er har redet mange diske med diverse fejl 🙂 Så kørte de velfungerne igen bagefter 🙂


LeeMania
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2017 18:50:01
Svar/Indlæg:
159/26
Jeg prøver se om jeg ikke kan få det hele til at fungere, men eller bliver det nok en clean install.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2017 18:55:21
Svar/Indlæg:
2885/268
#14 ok men inden en clean install ville jeg som sagt vælge og køre en secure erase på alle dine diske inden 🙂

Men kun hvis du har mulighed for at tage backup af dine data som ikke må gå tabt selvfølgelig 🙂

Secure Erase sletter jo alt på dine diske 🙂 Det er en langsom process. Men dine diske har godt af det. 🙂


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2017 23:59:00
Svar/Indlæg:
4337/121
Mener det kan deaktiveres i registreings databasen